Skócia: 2050 után csak villanyautóval!

Ambiciózus kormányzati projekt

Szerző: Svékus Gergő levél küldés 
Dátum: 2013.09.16. 14.00

A skót törvényhozás azt fontolgatja, hogy 2050-re minden belsőégésű modellt kitilt az ország lakott településeiről. Az elképzelések egyelőre a legjobb esetben is vázlatosak, de ha valahol, itt megvalósíthatók.

A skót kormányzat nyilvánosságra hozta azon elképzelését, amely szerint fokozatosan az emissziómentes, illetve csekély emissziójú gépjárműveknek szeretnék átadni az ország útjait. Ennek érdekében egy sor támogatási programot indítanának útnak, amellyel a vásárlókat a helyi károsanyag-kibocsátás nélküli gépkocsik felé terelnének. 

Egyrészt lecserélnék a központi hatóságok flottáját, illetve minden fő közhivatalon töltőpontot építenének ki. Erre 14 millió fontot (5 milliárd Ft) szánnának. 
A lakosságot 5000 fontos (1,8 millió Ft) bónusszal, valamint háztartási töltőállomások ingyenes kiépítésével ösztönöznék a vásárlásra; az elektromos haszonjárművek vásárlói még nagyobb támogatást (8000 font / 2,8 millió Ft) kapnának. Amíg ez beindul, oktatást szerveznek, illetve kedvezményes tarifákat tesznek elérhetővé az ország legfontosabb kompjáratain.


A kormány szerint 2030-ra felére csökkenhetne a lakott településeken belül a belsőégésű motorral hajtott járművek aránya, 2040-re pedig szinte kizárólag emissziómentes új autókat adnának el az országban. 
Ehhez hasonlóan merész terveket senki nem vázolt még fel Európában. A Magyarországnál valamivel kisebb (78 ezer km2) ország, amelynek területének csaknem 2 százalékát víz borítja, és több mint 790 darab szigetet is tartalmaz, egészen különleges, kedvező helyzetben van a közlekedés elektromos átalakítása terén. 
Itt található ugyanis Európa megújuló erőforrásainak egynegyede, valamint a brit kőolaj- és gázkincs 95 százaléka – utóbbi nyilván cserealapként szolgálhatna tiszta energia vásárlására. 
Skócia ötmilliós lakossága egyébként közlekedési szokásaival is támogatja a villamos mobilitást: minden harmadik autós kevesebb mint három kilométeres útra indul, amikor beül autójába, minden negyedik pedig legfeljebb másfél kilométert autózik egy huzamban.

Skócia jelenlegi nyilvános töltőállomásainak térképe (forrás: Next Green Car)

Kommentek

Zseniális vagy haszontalan ez a kreatív ötlettel feldobott ablaktörlő?

Télen áldás a tökéletes működő ablaktörlő, de ennek elérése nem egyszerű feladat. Ez a furcsa rendszer a jegesedés ellen küzd, többet erővel, mint ésszel.

Durva robbanásra képes a fagyban kocsiban hagyott kóla

Aki nem akar tetőkárpitra fagyott cukros löttyel szembesülni, az jobb, ha nem hagy éjszakára a kocsiban dobozos üdítőt.

F1: Elcsábítják a Mercedes nagyágyúját?

Brit sajtóértesülések szerint fennáll a lehetősége, hogy a Mercedes technikai főnöke, Paddy Lowe az egyik rivális csapathoz igazoljon.

Az autó, ami 2,5 literrel beéri

Nincs megelégedve az alternatív járművek jelenlegi felhozatalával? Mit szól a tüzelőanyagcellás Toyota Mirai-hoz? Kipufogóján csakis forró levegő távozik, azaz gőz.

Nagyképű, de van mire

A faceliften átesett Fiorino mosolyában van némi önteltség, ami nem csoda, hiszen van mire beképzeltnek lenni.

F1: Rosberg ennyi milliárdról mondott le önként

Nico Rosberg nagyon sok pénzről mondott le önként és dalolva a visszavonulással.

F1: A Williams hibákat vár az újonctól

A Williamsnél fel vannak készülve rá, hogy a jövőre bemutatkozó 18 éves versenyzőjük, Lance Stroll bukdácsol majd a Forma-1-ben.

Szebb, jobb Daciák jönnek

Közepes erejű ráncfelvarráson esett át jó néhány Dacia-modell. A szokásos plasztikázáson kívül új motor és automatikus váltó is érkezett a frissítéssel.

Ennyivel lesz gyorsabb az F1 jövőre

Valtteri Bottas, a Williams pilótája szerint a 2017-es autókkal kettő-öt másodperccel javulhatnak a köridők az idei szezonhoz képest. Max Verstappen nagyobb fizikai megterhelést vár.

Elektromos LiAZ-t tesztelnek Moszkvában

Bár Oroszország hatalmas gázkészleten csücsül, egyre több elektromos autóbusz prototípusa nő ki a földből. A legújabbhoz a Siemens szállított eszközöket.

F1: A Merci hibázott, amikor rászólt Hamiltonra

Toto Wolff, a Mercedes csapatfőnöke egy interjúban azt mondta, hogy rossz döntést hozott az alakulat, amikor a szezonzáró Abu-dzabi Nagydíjon gyorsításra kérte Lewis Hamiltont.

F1: Alonso nem megy a Mercedeshez

Fernando Alonso felfedezője, menedzsere, “második apja”, Flavio Briatore azt állítja, hogy a spanyol biztosan nem megy a Mercedeshez 2017-re, tiszteletben tartják a mclarenes szerződést.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.