Százhuszonöt év: pontosan ennyi telt el azóta, hogy Bertha Benz gondolt egyet, és férje motorizált triciklijével elhajtott Mannheimből Pforzheimbe, és ezzel történelmet írt. A világ első autós kirándulásáról hasonlóan korszakalkotó eseménnyel emlékezett meg a Mercedes-Benz; egy kísérleti járművük szériaközeli technológiákat felhasználva, emberi beavatkozás nélkül hajtott végig ugyanazon az útvonalon. 
Azóta persze sokat változott a világ. A pionyírokat az utak hiánya és az ördögi masinákhoz nem szokott bámészkodók tömege akadályozta az előre jutásban, az S500 Intelligent Drive modellnek viszont a XXI. század sűrű forgalmával kellett megbirkóznia. 
Az autót létező, opcióként már most megrendelhető érzékelőkkel szerelték fel a nagy útra ? más kérdés, hogy ezeket átkonfigurálták, a tőlük beérkező jelek pedig egy vadonatúj fejlesztésű, igen bonyolult számítógépes programba futottak be. 

Az eredmény még a mérnököket is meglepte. ?Nem számítottunk ilyen zökkenőmentes haladásra, ugyanakkor most látjuk csak igazán, milyen rengeteg munka áll még előttünk.? ? mondta Thomas Weber professzor, a Daimler csoport kutatásért és fejlesztésért felelős elnöke. “Az új S-osztály elsőként haladt végig emberi beavatkozás nélkül a forgalmi dugókon, és feltett szándékunk, hogy a további autonóm járműfunkciók terén is világelsőként érjünk el eredményeket. Az évtized végére ez alighanem meg is valósul.”

A kísérleti járműben a szokásosnál távolabb helyezték el a sztereo kamerarendszer két komponensét, így messzebbre látott a berendezést; az első lökhárítók szélénél két további hosszú hatótávolságú radar helyeztek el, amelyek kereszteződésekben figyelték a balról vagy jobbról érkező járműveket. Egy hosszú hatótávolságú radar hátrafelé lesett. Az autó négy sarkában egy-egy rövid hatótávolságú radar ellenőrzi a közvetlen környezetet. A közlekedési lámpákat 90 fokos látószögű, színes kamera figyelte, a hátsó ablakon kitekintő kamera pedig ismerős tereptárgyakat keresve pontosította a jármű helyzetét, összevetve a képeket a Nokia különleges, háromdimenziós térképével. 
A forradalmi út során olyan hiányosságok merültek fel, amelyekre tesztpályán nem feltétlenül derült volna fény. Problémát okozott például az autónak változó fényviszonyok közepette felismerni a közlekedési lámpák jelzését, illetve a megfelelő lámpát a megfelelő forgalmi sávval párosítani. Azt is pontosabban meg kell tanítani az autónak, hogy a kereszteződésekben hol álljon meg, hogy még szabályos legyen, de már belássa a keresztirányú forgalmat. Az autót óvatosságra programozták, ezért például minden esetben megvárja, hogy átmenjenek a zebrán a gyalogosok ? akkor is, ha udvariasan integetnek neki, hogy tessék csak menni. 
A Bertha emlékút marketing szempontból is fontos volt, ám a mérnökök alighanem jobban örülnek annak a gigantikus mennyiségű adatnak, amelyet ?kint, a szabadban? rögzítettek. Csak a sztereó kamerapár óránként 300 GB adatot vesz fel, és akkor még nem szóltunk a többi rendszerről. Ezeket egyébként várhatóan a 2020 után megvalósuló szériagyártású modellekben is tudni kell majd tárolni, hiszen egy esetleges baleset során csak így lehet ?kihallgatni? a vezető nélkül közlekedő gépkocsi sofőrjét ? azaz magát az autót.