Robotautóval az automobil bölcsőjéhez

Bertha Benz híres első útját ismételték meg

Szerző: Svékus Gergő levél küldés 
Dátum: 2013.09.14. 14.00

A Mercedes-Benz legújabb prototípusa is bejárta azt százkilométeres utat, amit a világ első autós túráján Karl Benz felesége, Bertha asszony megtett. Ezúttal azonban saját magát vezette az autó

Százhuszonöt év: pontosan ennyi telt el azóta, hogy Bertha Benz gondolt egyet, és férje motorizált triciklijével elhajtott Mannheimből Pforzheimbe, és ezzel történelmet írt. A világ első autós kirándulásáról hasonlóan korszakalkotó eseménnyel emlékezett meg a Mercedes-Benz; egy kísérleti járművük szériaközeli technológiákat felhasználva, emberi beavatkozás nélkül hajtott végig ugyanazon az útvonalon. 
Azóta persze sokat változott a világ. A pionyírokat az utak hiánya és az ördögi masinákhoz nem szokott bámészkodók tömege akadályozta az előre jutásban, az S500 Intelligent Drive modellnek viszont a XXI. század sűrű forgalmával kellett megbirkóznia. 
Az autót létező, opcióként már most megrendelhető érzékelőkkel szerelték fel a nagy útra ? más kérdés, hogy ezeket átkonfigurálták, a tőlük beérkező jelek pedig egy vadonatúj fejlesztésű, igen bonyolult számítógépes programba futottak be. 

Az eredmény még a mérnököket is meglepte. ?Nem számítottunk ilyen zökkenőmentes haladásra, ugyanakkor most látjuk csak igazán, milyen rengeteg munka áll még előttünk.? ? mondta Thomas Weber professzor, a Daimler csoport kutatásért és fejlesztésért felelős elnöke. “Az új S-osztály elsőként haladt végig emberi beavatkozás nélkül a forgalmi dugókon, és feltett szándékunk, hogy a további autonóm járműfunkciók terén is világelsőként érjünk el eredményeket. Az évtized végére ez alighanem meg is valósul.”

A kísérleti járműben a szokásosnál távolabb helyezték el a sztereo kamerarendszer két komponensét, így messzebbre látott a berendezést; az első lökhárítók szélénél két további hosszú hatótávolságú radar helyeztek el, amelyek kereszteződésekben figyelték a balról vagy jobbról érkező járműveket. Egy hosszú hatótávolságú radar hátrafelé lesett. Az autó négy sarkában egy-egy rövid hatótávolságú radar ellenőrzi a közvetlen környezetet. A közlekedési lámpákat 90 fokos látószögű, színes kamera figyelte, a hátsó ablakon kitekintő kamera pedig ismerős tereptárgyakat keresve pontosította a jármű helyzetét, összevetve a képeket a Nokia különleges, háromdimenziós térképével. 
A forradalmi út során olyan hiányosságok merültek fel, amelyekre tesztpályán nem feltétlenül derült volna fény. Problémát okozott például az autónak változó fényviszonyok közepette felismerni a közlekedési lámpák jelzését, illetve a megfelelő lámpát a megfelelő forgalmi sávval párosítani. Azt is pontosabban meg kell tanítani az autónak, hogy a kereszteződésekben hol álljon meg, hogy még szabályos legyen, de már belássa a keresztirányú forgalmat. Az autót óvatosságra programozták, ezért például minden esetben megvárja, hogy átmenjenek a zebrán a gyalogosok ? akkor is, ha udvariasan integetnek neki, hogy tessék csak menni. 
A Bertha emlékút marketing szempontból is fontos volt, ám a mérnökök alighanem jobban örülnek annak a gigantikus mennyiségű adatnak, amelyet ?kint, a szabadban? rögzítettek. Csak a sztereó kamerapár óránként 300 GB adatot vesz fel, és akkor még nem szóltunk a többi rendszerről. Ezeket egyébként várhatóan a 2020 után megvalósuló szériagyártású modellekben is tudni kell majd tárolni, hiszen egy esetleges baleset során csak így lehet ?kihallgatni? a vezető nélkül közlekedő gépkocsi sofőrjét ? azaz magát az autót.

Kommentek

F1: A Red Bull szerint több pénz jár a nagyoknak

A Red Bull sportigazgatója, Dr. Helmut Marko szerint a nagyobb csapatok több pénzt érdemelnek, mert többet is adnak a Forma-1-nek.

Hirdetőtáblát vett a hátára a legújabb Forma-1-es

Szerda délután a Silverstone-ban a Force India is lerántotta a leplet 2017-es Forma-1-es modelljéről. Szerencse, hogy a VJM10-es nem szépségversenyen indul.

Alternatív üzemanyagot talált fel egy pécsi férfi? Nem, csak bosszúra szomjazott

Egyszerű bosszú vezérelte a férfit, aki mosóport és vajat öntött a szomszéd autójába. Zavarta a gyerekek zajongása.

F1: Így ismerhetjük fel idén Ricciardót

Max Verstappen után a Red Bull másik pilótája, Daniel Ricciardo is megmutatta 2017-es sisakdizájnját.

F1: Bottas szigorú szabályokra számít

Valtteri Bottas úgy véli, a korábbi évek történései után a Mercedesnél szigorú szabályai lesznek a csapattársak közötti versenynek.

F1: Vettel még nem ábrándult ki a Ferrariból

Sebastian Vettel azt mondja, a tavaly, nem túl fényes idény után is hisz még a Ferrariban – előbb-utóbb csak bajnokok lesznek együtt.

Kívül-belül megújult a Škoda Rapid

Friss formavilág, xenon fényszórók, fedélzeti wifi, modernizált kezelőszervek és új motor a Škoda köztes modellcsaládjában.

Off-road buszokon járhatnak iskolába a gyerekek

Az Iveco iskolabuszok eltérnek az amerikai változatoktól, ugyanakkor jól boldogulnak terepen és még mozgáskorlátozott gyerekek szállítására is alkalmasak.

F1: Labdába sem rúgnak idén a kisebb csapatok?

A Renault főnöke szerint a 2017-es Forma-1-es idény újabb fegyverkezési versenyt hoz, ami még esélytelenebbé teheti a független kis- és középcsapatokat.

Rozsdagyűjtő, erdőben lassan rohadó autók romantikája

Autóroncs szinte minden árokparton akad sajnos. De néha valódi értékes, ritka, veterán típusok is elhagyva gyűjtik a rozsdát a gyéren lakott területeken. Vannak, akik meglátják ebben is a fotótémát, és kattintanak. Elhagyott autók gyűjteménye az Instagram oldaláról.

Mi a fene lóg ki ebből a régi Škodából?

A helyes megfejtőnek jár a kétkazettás magnó, és hozzá a “Világslágerek magyarul”.

Három BMW-st szégyenített meg ez az audis

Nem nagyon bírták az áradást a bajor gyártó modelljei, nem úgy, mint az Audi, ami úgy húzott el köztük, mintha mi sem történt volna.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.