Robotautóval az automobil bölcsőjéhez

Bertha Benz híres első útját ismételték meg

Szerző: Svékus Gergő levél küldés 
Dátum: 2013.09.14. 14.00

A Mercedes-Benz legújabb prototípusa is bejárta azt százkilométeres utat, amit a világ első autós túráján Karl Benz felesége, Bertha asszony megtett. Ezúttal azonban saját magát vezette az autó

Százhuszonöt év: pontosan ennyi telt el azóta, hogy Bertha Benz gondolt egyet, és férje motorizált triciklijével elhajtott Mannheimből Pforzheimbe, és ezzel történelmet írt. A világ első autós kirándulásáról hasonlóan korszakalkotó eseménnyel emlékezett meg a Mercedes-Benz; egy kísérleti járművük szériaközeli technológiákat felhasználva, emberi beavatkozás nélkül hajtott végig ugyanazon az útvonalon. 
Azóta persze sokat változott a világ. A pionyírokat az utak hiánya és az ördögi masinákhoz nem szokott bámészkodók tömege akadályozta az előre jutásban, az S500 Intelligent Drive modellnek viszont a XXI. század sűrű forgalmával kellett megbirkóznia. 
Az autót létező, opcióként már most megrendelhető érzékelőkkel szerelték fel a nagy útra ? más kérdés, hogy ezeket átkonfigurálták, a tőlük beérkező jelek pedig egy vadonatúj fejlesztésű, igen bonyolult számítógépes programba futottak be. 

Az eredmény még a mérnököket is meglepte. ?Nem számítottunk ilyen zökkenőmentes haladásra, ugyanakkor most látjuk csak igazán, milyen rengeteg munka áll még előttünk.? ? mondta Thomas Weber professzor, a Daimler csoport kutatásért és fejlesztésért felelős elnöke. “Az új S-osztály elsőként haladt végig emberi beavatkozás nélkül a forgalmi dugókon, és feltett szándékunk, hogy a további autonóm járműfunkciók terén is világelsőként érjünk el eredményeket. Az évtized végére ez alighanem meg is valósul.”

A kísérleti járműben a szokásosnál távolabb helyezték el a sztereo kamerarendszer két komponensét, így messzebbre látott a berendezést; az első lökhárítók szélénél két további hosszú hatótávolságú radar helyeztek el, amelyek kereszteződésekben figyelték a balról vagy jobbról érkező járműveket. Egy hosszú hatótávolságú radar hátrafelé lesett. Az autó négy sarkában egy-egy rövid hatótávolságú radar ellenőrzi a közvetlen környezetet. A közlekedési lámpákat 90 fokos látószögű, színes kamera figyelte, a hátsó ablakon kitekintő kamera pedig ismerős tereptárgyakat keresve pontosította a jármű helyzetét, összevetve a képeket a Nokia különleges, háromdimenziós térképével. 
A forradalmi út során olyan hiányosságok merültek fel, amelyekre tesztpályán nem feltétlenül derült volna fény. Problémát okozott például az autónak változó fényviszonyok közepette felismerni a közlekedési lámpák jelzését, illetve a megfelelő lámpát a megfelelő forgalmi sávval párosítani. Azt is pontosabban meg kell tanítani az autónak, hogy a kereszteződésekben hol álljon meg, hogy még szabályos legyen, de már belássa a keresztirányú forgalmat. Az autót óvatosságra programozták, ezért például minden esetben megvárja, hogy átmenjenek a zebrán a gyalogosok ? akkor is, ha udvariasan integetnek neki, hogy tessék csak menni. 
A Bertha emlékút marketing szempontból is fontos volt, ám a mérnökök alighanem jobban örülnek annak a gigantikus mennyiségű adatnak, amelyet ?kint, a szabadban? rögzítettek. Csak a sztereó kamerapár óránként 300 GB adatot vesz fel, és akkor még nem szóltunk a többi rendszerről. Ezeket egyébként várhatóan a 2020 után megvalósuló szériagyártású modellekben is tudni kell majd tárolni, hiszen egy esetleges baleset során csak így lehet ?kihallgatni? a vezető nélkül közlekedő gépkocsi sofőrjét ? azaz magát az autót.

Kommentek

Üdvözöl a pokol

Rájöttem a titokra: minél hosszabb egy Mercedes neve, annál nagyobb a móka; és az új E 63 neve bizony piszok hosszú. Portugáliában teszteltük minden idők legerősebb E-osztályát.

Videón, ahogy egy kismama szétveri férje autóját

Megtudta, hogy megcsalta a férje, gyermeke apukája, erre nem gyöngén bepöccent a leendő anyuka.

F1: Ilyen, amikor Verstappen nagyon hülyén néz ki

A Red Bullnál Mikulás-napi rendezvény volt december 6-án, Max Verstappennek sikerült hülyét csinálnia magából.

F1: A pechvogel is jelentkezett a Mercinél – videó

A Forma-1 történetének egyik legmókásabb balesetét produkáló japán sereghajtó, Taki Inoue is bejelentkezett Nico Rosberg mercedeses üléséért.

F1: Ferrari-uralmat a Mercedesé helyett!

Monisha Kaltenborn, a Sauber csapatfőnöke szerint jobb lenne, ha a Ferrari, és nem a Mercedes lenne egyeduralkodó a Forma-1-ben.

Hamilton: Furcsa dolgok történtek a Mercedesnél

Lewis Hamilton nem áll le a célozgatásokkal, az angol szerint különös dolgok is történtek idén a Mercedesnél.

F1: Meglepetés volt a Francia Nagydíj feltámasztása

A Francia Nagydíj újjáélesztése még a Forma-1 uraként ismert Bernie Ecclestone-t is meglepte egy kicsit, de úgy fest, a Paul Ricard pálya jó otthona lesz a versenynek.

Top 10: puncimágnesek használtan

Jobb lenne egy új Volvo XC90, de nem mindenkinek telik rá, a nőknek mégis imponálni kell valamivel. Szoknyavadász hatással bíró autókat kerestünk, kétmillióig.

F1: Verstappennek önkritika kell

1997 világbajnoka, Jacques Villeneuve úgy véli, Max Verstappen kiemelkedően teljesített idén, de igazán jó Forma-1-es csak akkor lesz belőle, ha képes szembenézni a hibáival és fejlődni.

Tudod, hogy kell kereket cserélni? Dehogy tudod!

Ez a videó most lépésről-lépésre megmutatja a kerékcsere folyamatát. Hidd el, eddig mindent rosszul csináltál.

F1: Rosberg visszaszólt Laudának

Nico Rosberg nem érti, miért akadt ki annyira a Mercedes-csapat elnöke, Niki Lauda a visszavonulásán A világbajnok azt is elárulta, mennyit kivett belőle Lewis Hamilton megverése.

Megállás közben szippant fel áramot a svédek hibrid busza

Olyan dízel-elektromos buszt fejlesztett ki a svéd Scania, melynek akkumulátora a buszmegálló aszfaltjából feltölthető.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.