Robotautóval az automobil bölcsőjéhez

Bertha Benz híres első útját ismételték meg

Szerző: Svékus Gergő levél küldés 
Dátum: 2013.09.14. 14.00

A Mercedes-Benz legújabb prototípusa is bejárta azt százkilométeres utat, amit a világ első autós túráján Karl Benz felesége, Bertha asszony megtett. Ezúttal azonban saját magát vezette az autó

Százhuszonöt év: pontosan ennyi telt el azóta, hogy Bertha Benz gondolt egyet, és férje motorizált triciklijével elhajtott Mannheimből Pforzheimbe, és ezzel történelmet írt. A világ első autós kirándulásáról hasonlóan korszakalkotó eseménnyel emlékezett meg a Mercedes-Benz; egy kísérleti járművük szériaközeli technológiákat felhasználva, emberi beavatkozás nélkül hajtott végig ugyanazon az útvonalon. 
Azóta persze sokat változott a világ. A pionyírokat az utak hiánya és az ördögi masinákhoz nem szokott bámészkodók tömege akadályozta az előre jutásban, az S500 Intelligent Drive modellnek viszont a XXI. század sűrű forgalmával kellett megbirkóznia. 
Az autót létező, opcióként már most megrendelhető érzékelőkkel szerelték fel a nagy útra ? más kérdés, hogy ezeket átkonfigurálták, a tőlük beérkező jelek pedig egy vadonatúj fejlesztésű, igen bonyolult számítógépes programba futottak be. 

Az eredmény még a mérnököket is meglepte. ?Nem számítottunk ilyen zökkenőmentes haladásra, ugyanakkor most látjuk csak igazán, milyen rengeteg munka áll még előttünk.? ? mondta Thomas Weber professzor, a Daimler csoport kutatásért és fejlesztésért felelős elnöke. “Az új S-osztály elsőként haladt végig emberi beavatkozás nélkül a forgalmi dugókon, és feltett szándékunk, hogy a további autonóm járműfunkciók terén is világelsőként érjünk el eredményeket. Az évtized végére ez alighanem meg is valósul.”

A kísérleti járműben a szokásosnál távolabb helyezték el a sztereo kamerarendszer két komponensét, így messzebbre látott a berendezést; az első lökhárítók szélénél két további hosszú hatótávolságú radar helyeztek el, amelyek kereszteződésekben figyelték a balról vagy jobbról érkező járműveket. Egy hosszú hatótávolságú radar hátrafelé lesett. Az autó négy sarkában egy-egy rövid hatótávolságú radar ellenőrzi a közvetlen környezetet. A közlekedési lámpákat 90 fokos látószögű, színes kamera figyelte, a hátsó ablakon kitekintő kamera pedig ismerős tereptárgyakat keresve pontosította a jármű helyzetét, összevetve a képeket a Nokia különleges, háromdimenziós térképével. 
A forradalmi út során olyan hiányosságok merültek fel, amelyekre tesztpályán nem feltétlenül derült volna fény. Problémát okozott például az autónak változó fényviszonyok közepette felismerni a közlekedési lámpák jelzését, illetve a megfelelő lámpát a megfelelő forgalmi sávval párosítani. Azt is pontosabban meg kell tanítani az autónak, hogy a kereszteződésekben hol álljon meg, hogy még szabályos legyen, de már belássa a keresztirányú forgalmat. Az autót óvatosságra programozták, ezért például minden esetben megvárja, hogy átmenjenek a zebrán a gyalogosok ? akkor is, ha udvariasan integetnek neki, hogy tessék csak menni. 
A Bertha emlékút marketing szempontból is fontos volt, ám a mérnökök alighanem jobban örülnek annak a gigantikus mennyiségű adatnak, amelyet ?kint, a szabadban? rögzítettek. Csak a sztereó kamerapár óránként 300 GB adatot vesz fel, és akkor még nem szóltunk a többi rendszerről. Ezeket egyébként várhatóan a 2020 után megvalósuló szériagyártású modellekben is tudni kell majd tárolni, hiszen egy esetleges baleset során csak így lehet ?kihallgatni? a vezető nélkül közlekedő gépkocsi sofőrjét ? azaz magát az autót.

Kommentek

Új gumikat kaptak a koraszülöttmentők

Hét mentőautóra szerelték fel azokat a nyári gumikat, amelyeket az Abroncs Kereskedőház adományozott a Magyar Koraszülött és Újszülött Mentő Alapítvány számára.

Ismét csökken az üzemanyagok ára

A szerdai árcsökkentés után pénteken folytatódik az áresés a hazai benzinkutakon.

Soha nem látott új rendszer jöhet az autókba

A Continental egy olyan rendszer kifejlesztésén dolgozik, amely felismeri a különböző útviszonyokat.

16 ezer kilométeres túrára indul a Nissan Leaf

Egy e-mobilitási szervezet benevezett egy Nissan Leafet a barátságos, de kíméletlen Mongol-ralira. 16 ezer kilométert kell megtennie a villanyautónak.

F1: Brazília elvesztésével riogat Ecclestone

A Brazil Nagydíj szerződéshosszabbítási tárgyalásainak lebonyolításával megbízott Bernie Ecclestone nem túl bizakodó az interlagosi futam jövőjét illetően.

F1: Szocsitól mamuszban versenyez Vettel

Az Orosz Nagydíjtól Sebastian Vettel cipő helyett versenymamuszban ül a Ferrariba.

F1: Már jövőre jöhet a New Jersey-i futam?

Felpörögtek az események az USA-ban, három helyszínen is folyik a Forma-1-es futam előkészítése.

Egészen félelmetes, ahogy elalszik a volán mögött a kamionos

Végig azt várod majd, hogy melyik autós lesz a szerencsétlen áldozata az elbóbiskoló kamionosnak.

F1: Alonso jutalékot kér Buttontól

Fernando Alonso nyugodtan készül az Indy 500-ra, biztos benne, hogy a McLaren nélküle is meglesz Monacóban. Bár pontszerzési esélye lenne Monte-Carlo utcáin, Indianapolist nagyobb lehetőségnek látja.

Már rendelhető az Audi családi villanyautója

Habár a szériaverziót még be sem mutatták, az érdeklődők máris megrendelhetik az Audi hamarosan piacra lépő elektromos gépkocsiját.

Ölében kisbabával vezetett egy nő, a videó miatt forrong a Facebook

A közösségi média mostanában kapta fel ezt a videót, és a vélemények megdöbbentően vegyesek.

F1: Betiltják a cápauszonyt, jön az új fejvédő

A Forma-1-es Stratégiai Munkacsoport keddi ülésén több fontos döntést is hoztak a 2018-as szezonra. Kiiktatják a cápauszonyokat és a T-szárnyakat, új fejvédőt fejlesztenek, és a futamok újraindításában is változás jön.

Itt egy csokor tuskó, akik nem tudják, hogyan kell parkolni

Ha csak egy autós is meggondolja magát, már megérte.

Világrekorder izommotor a BMW 5-ösben

Új variánssal bővül a BMW 5-ös széria portfoliója. Az M550d xDrive minden egyes turbófeltöltőjére 100 lóerő jut.

Audi RS3: Megnéztük hogy készül, és ki is próbáltuk

Évente egyszer biztosan van valami rendezvény a világ legnagyobb motorgyárában, Győrben. A mostani apropóját a március 10-től gyártott Audi RS3 Limousine adta.

Használt autó: nagypályás használt BMW egy új Škoda Octavia árában

2017. februárjában, az utód értékesítésének indulásával kifutott az F10-es BMW 5-ös. Öt-hatmillióval be lehet szállni, egy kompakt autó árából. Megéri kockáztatni a használt luxusautóval?

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.