Amikor a rádióból üvölt a V6

Pszichoakusztikai fejlesztések a Cadillacnél

Szerző: Svékus Gergő levél küldés 
Dátum: 2013.09.13. 13.00

Mechanikus helyett elektronikus úton modulálja új sportszedánjának hangzását a Cadillac, de anélkül, hogy akár egy bitnyi mesterséges hangot belekeverne. Bonyolult, de meggyőző fejlesztés a General Motorstól

Kipufogócsappantyú, rezonátorkamra, nyitható rés a tűzfalon – a sportos autók gyártói a legkülönfélébb módokon igyekeznek gondoskodni arról, hogy a motorhang a vezetés intenzitásához igazodjon. Magyarul békésen vezetve csak duruzsoljon csendesen az a blokk, de ha odalépünk neki, hadd szóljon! 

A Cadillac CTS vadonatúj 3,6 literes, 420 lóerős ikerturbós V6-os motorjának fejlesztői a tisztán mechanikus rendszereket az elektronikus modulálás módszerével ötvözték. Szó sincs a Renault-nál felbukkant, bizarr szintetizált motorhangról. Ellenkezőleg: a Cadillac utasai saját motorjuk hangját hallgathatják az audiorendszeren keresztül, valós időben, de bizonyos szempontok szerint szűrt frekvenciákkal. 
A mérnökök tudományos elemzésekre elemezve válogatták ki azokat a tónusokat, amelyeket örömmel társítottak volna egy-egy vezetési helyzethez – a végső döntést igazi autómániákusok módjára, saját fülükre támaszkodva hozták meg. 
A rendszer innentől viszonylag egyszerűen működik: a CTS szedán utasterében elhelyezett mikrofonokon keresztül egy számítógép kielemzi a beltérbe jutó motorhang összetevőit, és az előre meghatározott komponenseket átküldi a Bose audiorendszeren. Szelídeket normál üzemmódban, vérmesebbeket sport állásban, dobhártya- és gyomorszaggatót versenypályára tervezett beállítások mellett.
Az eredmény az alábbi videón magáért beszél – sajnos közben a mérnök is, ami elvész a színtiszta élvezetből, de ne legyünk telhetetlenek.
És mennyivel jobban szól ez így, mint önmagában, kipufogórendszer nélkül – bár el kell ismerni, ennek a nyers hangzásnak is megvan a varázsa…

Kommentek

  • Guevara

    Valóban jobb mint a Renault primitív rendszere, de elég szomorú hogy ide jutott az autóipar, szintetikus, kornfigurálható hang, pff..

  • motorostalicska

    Régen is volt,csak mechanikus: perforált lemez a kipufogó végébe :) És büszkeséggel töltötte el a tulajokat, hogy sípol a kocsijuk.:)

F1: Soha nem látott lépést tett előre a Mercedes

A riválisok számára rossz hír, hogy a Force India szerint akkora lépést tett előre a motorjával a Mercedes, mint még soha.

F1: Az első videó az új Mercedesről

Magyar idő szerint 13.10-kor kezdődik a Mercedes 2017-es autójának bemutatója, de a csapat már kitett egy videót a Twitterre.

Top 10: nyitható tetejű, de nem kabrió, mi az?

Az új MX-5 furcsa, elektromos mozgatású, se nem kabrió, se nem egészen targa teteje adta az ihletet, hogy összegyűjtsük a tíz – szerintünk – legizgalmasabb nem-kabrió és nem-CC tetőt az autótörténelemből.

Hamilton: A Forma-1 “szomorú”, “elavult”

A háromszoros világbajnok Lewis Hamilton szerint a Forma-1-re nagyon ráfér a ráncfelvarrás, a megújulás, reméli, hogy az új tulajdonos tesz majd ennek érdekében.

Tudod mikor mutatták be először ezeket az autókat?

Egy kimondottan nehéz kvíz következik, ami próbára teszi az autós tudásod.

Két hét múlva jön a kabrió Mercedes E-osztály

A kirakós utolsó darabja is a helyére kerül: a Mercedes-Benz a Genfi Autószalonon mutatja be az E-osztály kabrió kivitelét.

F1: Balhéval indulhat az új idény

A Force India technikai főnöke szerint a szezonnyitó Ausztrál Nagydíjon óvást nyújthat be a Ferrari a Mercedes és a Red Bull trükkös felfüggesztése miatt.

Nyolc parkolót foglalt el két furgon Győrben

A Kisalföld olvasója az egyik győri áruház parkolójában futott bele a két szokatlanul parkoló furgonba.

F1: Így közölte Rosberg a visszavonulást a főnökkel

A Mercedes csapatfőnöke, Toto Wolff egy friss interjúban elmondta, hogyan tudta meg, hogy Nico Rosberg a visszavonulás mellett döntött.

Íme luxusautóként a magyar honvédek orosz gépe

A GAZ 69, vagyis a Magyar Honvédség kötelékében is szolgáló orosz terepjáró meglepő metamorfózison esett át. Igénytelen, terepre termett célszerszámból divatos géppé változott.

Elextra: ha igazi, nagyot szól majd!

Svájci-német-dán koprodukcióban készülhet el a Tesla Model S új kihívója. Az Elextra egyelőre nem több egyetlen hatalmas, színpompás ígéretnél.

Pályán az első 2017-es Forma-1-es – videó

A Forma-1-es csapatok közül elsőként a Sauber küldte a pályára új autóját Barcelonában. Videó a C36-os bemutatkozásáról.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.