Amikor a rádióból üvölt a V6

Pszichoakusztikai fejlesztések a Cadillacnél

Szerző: Svékus Gergő levél küldés 
Dátum: 2013.09.13. 13.00

Mechanikus helyett elektronikus úton modulálja új sportszedánjának hangzását a Cadillac, de anélkül, hogy akár egy bitnyi mesterséges hangot belekeverne. Bonyolult, de meggyőző fejlesztés a General Motorstól

Kipufogócsappantyú, rezonátorkamra, nyitható rés a tűzfalon – a sportos autók gyártói a legkülönfélébb módokon igyekeznek gondoskodni arról, hogy a motorhang a vezetés intenzitásához igazodjon. Magyarul békésen vezetve csak duruzsoljon csendesen az a blokk, de ha odalépünk neki, hadd szóljon! 

A Cadillac CTS vadonatúj 3,6 literes, 420 lóerős ikerturbós V6-os motorjának fejlesztői a tisztán mechanikus rendszereket az elektronikus modulálás módszerével ötvözték. Szó sincs a Renault-nál felbukkant, bizarr szintetizált motorhangról. Ellenkezőleg: a Cadillac utasai saját motorjuk hangját hallgathatják az audiorendszeren keresztül, valós időben, de bizonyos szempontok szerint szűrt frekvenciákkal. 
A mérnökök tudományos elemzésekre elemezve válogatták ki azokat a tónusokat, amelyeket örömmel társítottak volna egy-egy vezetési helyzethez – a végső döntést igazi autómániákusok módjára, saját fülükre támaszkodva hozták meg. 
A rendszer innentől viszonylag egyszerűen működik: a CTS szedán utasterében elhelyezett mikrofonokon keresztül egy számítógép kielemzi a beltérbe jutó motorhang összetevőit, és az előre meghatározott komponenseket átküldi a Bose audiorendszeren. Szelídeket normál üzemmódban, vérmesebbeket sport állásban, dobhártya- és gyomorszaggatót versenypályára tervezett beállítások mellett.
Az eredmény az alábbi videón magáért beszél – sajnos közben a mérnök is, ami elvész a színtiszta élvezetből, de ne legyünk telhetetlenek.
És mennyivel jobban szól ez így, mint önmagában, kipufogórendszer nélkül – bár el kell ismerni, ennek a nyers hangzásnak is megvan a varázsa…

Kommentek

  • Guevara

    Valóban jobb mint a Renault primitív rendszere, de elég szomorú hogy ide jutott az autóipar, szintetikus, kornfigurálható hang, pff..

  • motorostalicska

    Régen is volt,csak mechanikus: perforált lemez a kipufogó végébe :) És büszkeséggel töltötte el a tulajokat, hogy sípol a kocsijuk.:)

Emily Ratajkowski így is nagyon szexi

Napjaink legnépszerűbb, és talán legszebb modellje Emily Ratajkowski, akiről kerestünk néhány olyan fotót, amivel az autóbuzik is meg lesznek elégedve.

Az új Fiat platójáról vadásztunk

A vadász legjobb barátja a kutyája és a fegyvere, őket pedig szorosan követi a sorban az autója. Ezért kipróbáltuk éles helyzetben, hogy boldogul a Fiat Fullback egy hivatásos vadász kezei között.

F1: Massa vállalná a Mercedes-munkát

Felipe Massa a Mercedes-ülés kedvéért simán visszatérne a nyugdíjból, igaz, nem lát sok esélyt arra, hogy őt válasszák.

Hidrogén hajthatja a Lexus új csúcsmodelljét

Brit sajtóértesülések szerint a Lexus LS utódmodellje nem is hibrid, hanem egyenesen hidrogén üzemanyagcellás lesz. A modell 2019-ben érkezik, addig még bármi megtörténhet.

F1: Wehrlein készen áll, hogy beüljön a Mercibe

A Mercedes neveltje, Pascal Wehrlein úgy gondolja, készen áll a kihívásra, ha Toto Wolffék úgy döntenek, vele pótolják a visszavonuló Nico Rosberget.

F1: Vettel nem készül a Mercedeshez

Sebastian Vettel azt mondja, nem pályázik Nico Rosberg megüresedett mercedeses ülésére, neki a Ferrarinál van dolga 2017-ben is.

Minden évben jön egy-egy elektromos Mercedes

Felső fokozatba kapcsol a Mercedes-Benz villanyautó-projektje: kilenc éven belül tíz vadonatúj elektromos modellnek kell piacra kerülnie.

F1: A Mercedes-főnök nem hajt Alonsóra, Vettelre

A Mercedes csapatfőnöke, Toto Wolff azt mondja, nem igazán szeretné elcsalni Sebastian Vettelt a Ferraritól vagy Fernando Alonsót a McLarentől Nico Rosberg helyére. Kimi Räikkönen nincs a képben.

Felejts el mindent, amit eddig a Suzuki Ignisről gondoltál!

Az új Suzuki Ignis csak nevében hasonlít a korábbi, szomorú, szögletes kisautóra. Az új divatos, okos belül és vezetni is jó.

34 évet vezetett jogosítvány nélkül a magyar férfi

Próbálkozott a vizsgával, végül nem jött össze, így 34 évig vezetett jogsi nélkül, most kapták el a rendőrök.

15 pusztítóan kontár módon tuningolt autó

Stílusérzéket és mértékletességet nyomokban sem tartalmazó autók Mekkmester-díjas tunerektől.

F1: Az év végéig meglesz Rosberg utódja?

A Mercedes-csapat elnöke, Niki Lauda azt mondja, nem akarják sokáig húzni a váratlanul visszavonuló világbajnok, Nico Rosberg utódjának kiválasztását.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.