Az autósok nem értik a gazdasági totálkárt

Szerző: Vezess.hu levél küldés 
Dátum: 2013.09.11. 17.00

Nagy arányban a gazdasági totálkárral kapcsolatos teendőkre és térítési anomáliákra kérdeznek rá az autósok. Ezt kell tudni erről.

Talán a PBA Biztosítási Alkusz Kft.-t is meglepte, hogy az autósok egyharmada a gazdasági totálkárral kapcsolatos teendőkre kérdez rá, ezért a cég röviden összefoglalta a tudnivalókat. A gazdasági totálkár azt jelenti, hogy az autó – új alkatrészekkel történő – helyreállítása szakszervizben nem gazdaságos. A javítási költségek ugyanis meghaladnák a gépjármű forgalmi értékét, a kötelező gépjármű felelősségbiztosítás (kgfb) alapján történő kárrendezésnél pedig nem gazdagodhat a károsult autós ügyfél.

Az idősebb kocsikat ért nagyobb ütközésektől gyakran válik a jármű totálkárossá. A PBA szerint gazdasági totálkár esetén a kárszakértő a rendelkezésére bocsátott adatok – és a szemle jegyzőkönyve alapján – meghatározza az ép gépjármű értékét, a kár keletkezésének időpontjában. Ebből levonják a sérült gépjármű értékét (ez a maradványérték), mivel az autó a tulajdonosnál marad.

Ezt követően két lehetőség közül választhat a károsult: az egyik, hogy a sérült gépjárművet vagy a biztosító közreműködésével, vagy pedig a szabad piacon eladja. A kártérítési összegből és a sérült autó vételárából pedig másik kocsit vásárolhat magának. A második lehetőség: a biztosítói kártérítésből a gépjárművet saját maga is helyreállítathatja a tulajdonosa, hiszen ez csak a biztosító számára gazdaságtalan.

Többször előfordul, hogy a gazdasági totálkárosnak ítélt jármű devizahitellel, lízingel terhelt, ilyenkor a kgfb valamint casco biztosítás alapján történő kárrendezésnél a biztosító nem tudja figyelembe venni az árfolyam-különbözetből adódó veszteséget a keletkezett kár megtérítésekor. Ilyenkor – a banki egyeztetést követően – a tulajdonos a kártérítésből állíttatja helyre a járművet. A banktól kérvényezheti, hogy járuljon hozzá a helyreállításhoz, mert így a lízingszerződés érvényben maradhat. Ilyenkor a bank által megbízott szakértő ellenőrizni fogja a javítást.

Kommentek

  • sch123

    “a kötelező gépjármű felelősségbiztosítás (kgfb) alapján történő kárrendezésnél pedig nem gazdagodhat a károsult autós ügyfél”

    A törvénynek ezen pontja röhejes, hiszen az autó értéke csökken, mivel sérült annak ellenére, hogy új alkatrészek kerülnek beépítésre. Ez a pont csak arra jó, hogy a biztosítónak ne kelljen a teljes kárt megtérítenie.

    Nekem a 6 éves autómba jöttek bele hátulról, hogy a hátsó falat cserélni kellett. Ennek az elemnek csak 70%-át volt hajléandó fizetni a biztosító, mivel enyi avulást vont le a régi elemből és szerinte ennyivel nőt az értéke az autónak. Holott ez hegesztett elem és épenséggel az autó értéke csökkent a fenti sérülés miatt…

Önjáró autók üzembe helyezését tervezik

Bő két év múlva már vezető nélküli autók közlekedhetnek a London és Oxford közti 100 kilométeres úton, ha valóra válnak egy frissen létrehozott brit konzorcium tervei.

Porsche: három visszahívás egy héten belül!

A német sportautógyár típusait különböző problémák sújtják, de mások sem immúnisak a péntekinadrág-szindrómára.

Figyelem, újra bírságolnak az óbudai kamerák

A III. kerület a polgármesteri iroda honlapján tette közzé, hogy mostantól megint küldik a csekkeket a szabálytalankodóknak, mert továbbra sem bizonyított, hogy jogtalanul bírságolnának kameráik felvételei alapján.

Barbár Mad Max-autó a Mitsubishitől

A Top Gear felkérésére félelmetes sivatagi versenyautót épített a Mitsubishi, majd elkészítették annak civil, megvásárolható kiadását is.

Használt autó: nagypályás használt BMW egy új Octavia árában

2017. februárjában, az utód értékesítésének indulásával kifutott az F10-es BMW 5-ös. Öt-hatmillióval be lehet szállni, egy kompakt autó árából. Megéri kockáztatni a használt luxusautóval?

Egyszerűsítenék az újtdíjfizetést

Három multinacionális vállalat közös céget alapított a Európai Elektronikus Útdíjszedési Szolgáltatás (ETTS) hatékonyságának javítása érdekében. A Toll4Europe vállalkozás már minden szükséges hatóságtól zöld utat kapott.

F1: A Mercedes segíti ki a Hondát?

Brit sajtóértesülés szerint a Mercedes beszáll a Honda motorfejlesztésébe. A Red Bull nem örül a rivális felzárkóztatásának.

F1: Kínszenvedés lesz megegyezni az új motorokról

A Forma-1 új motorformulára vált 2021-től, sokan előre látják, hogy nem lesz könnyű megegyezni erről.

F1: Komoly veszélyben volt Wehrlein pályafutása

A Sauber versenyzője, Pascal Wehrlein szerint a Bajnokok Tornáján szerzett hátsérülésére a karrierje is rámehetett volna, ha nem adott volna magának elég időt a felépülésre.

F1: Egyenlítésre készül a Mercedes

A hétvégi Orosz Nagydíjon a Mercedes szeretné 2-2-re felhozni az idei győzelmi arányt, Toto Wolff szerint az egész csapatnak fáj, amikor kikapnak a Ferraritól.

Visszatért a lépcsőshátú Swift!

Bemutatkozott és három hét múlva már meg is vásárolható a Suzuki Swift szedán – igaz, nem Suzuki, nem Swift, és nem is kapható Európában.

F1: Alonso rátette a kezét az Indy-trófeára

Hétfőn az Andretti Motorsport főhadiszállásán járt Fernando Alonso.

A lakótelep közepén sikerült elakadni egy szabadidő-autóval

Újabb eset bizonyítja, hogy a szabadidő-autó nem terepjáró, főleg utcai abroncsokkal nem.

F1: Buttonnak elég lesz 10 kör!

A McLarennél nagyon bíznak a Monacóban Fernando Alonso helyére beugró Jenson Buttonban, úgy gondolják, a pályás tesztelésnek nem lett volna haszna számára.

Városban száguldozó kretének rontják a BMW-sek jó hírét

Az ilyen videók miatt romlik a bajor márka tulajdonosainak megítélése, mert ez már nem a használja-e az indexet szint. Ez közveszélyes szórakozás.

Magyarországon épít szupertöltőt a Tesla

Nagyszabású töltőinfrastruktúra-fejlesztést jelentett be a Tesla. Az akciónak van hazai vonatkozása is.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.