Ezrével gázolják halálra a gyalogosokat a szomszédban

Akinek kocsija van, az felsőbbrendű

Szerző: Vezess.hu levél küldés 
Dátum: 2013.09.10. 13.00

Évente két és fél ezer gyalogost gázolnak halálra Ukrajnában, amiért szakértők részben a “középkori” infrastruktúrát, illetve azt az általánosan elterjedt nézetet okolják, hogy a volán mögött ülőnek mindig igaza van.

Az egészségügyi minisztérium statisztikája szerint Ukrajnában az utóbbi években a közúti balesetek halálos áldozatainak csaknem fele gyalogos volt. Franciaországban az arány 12 százalék, Németországban 13 százalék, Lengyelországban pedig 31 százalék. Az Európai Unió összes tagországát tekintve egymillió lakosra 61 halálra gázolt gyalogos esik, Ukrajnában viszont 106.  

Hét évvel ezelőtt még jóval kevesebb, 1500 gyalogos vesztette életét Ukrajna közútjain. Szakértők a romló helyzetet azzal magyarázzák, hogy 2005-től kezdve Ukrajnában ugrásszerűen növekedni kezdett a gépkocsik száma az utakon. A Biztonságos Közlekedésért Egyesület adatai szerint míg 2005-ben Ukrajnában ezer főre 60 személyautó jutott, addig 2012-ben már 187. A gépkocsik tömeges elterjedésének következményeként tapasztalatlan és rosszul képzett autósok hada lepte el az utakat. A járművezetői oktatás alacsony színvonala mellett az sem ritka, hogy tanfolyam és vizsga nélkül veszik meg a gépkocsihoz a jogosítványt.  

A gyenge vezetési tudás mellé még az a helyi mentalitás társul, hogy az autó megszerzése az önmegerősítés egy formája. Mikola Sulga szociológus rámutatott, hogy az ukránok a társadalmi státusukat manapság aszerint mérik, mennyi vagyontárgyra tettek szert. Az autósok eszerint magasabbrendűnek érzik magukat azoknál, akiknek nincs gépkocsijuk. “Fölé helyezik magukat a gyalogosoknak, ezért nem engedik őket átkelni a zebrán, és gátlások nélkül felhajtanak a járdákra” – tette hozzá a szociológus.

A statisztikák szerint csaknem kétszer több gyalogost ütnek el Ukrajnában kijelölt gyalogátkelőhelyen (zebrán), mint egyéb helyeken. Hozzájárul még a szomorú statisztikához az, hogy a gyalogátkelőhelyek gyéren kivilágítottak, és a felfestésük is rosszul látható. Az infrastruktúra további hiányosságai közül a szakértők kiemelik, hogy az országban alig vannak aluljárók az országutak alatt, kevés a gyalogoshíd, illetve az alagút a járműveknek.

Ugyanakkor számos esetben maguk a gyalogosok hibásak a balesetben. “Előfordul, hogy ittas állapotban kelnek át az úton, vagy fülhallgatóval a fülükben” – mondta Olekszandr Zubenko, az ukrán közlekedésrendészet sajtóosztályának vezetője.

(Forrás: MTI)

Kommentek

  • menőmanó

    Való igaz!
    A fedélzeti kamerás felvételeken nagyon durva dolgokat látni. Bár az is igaz, hogy azok nem csak Ukrajnából vannak.

  • Kempelen10.

    A 7-es buszon is van manőmanó? Anyád ordít ezt a sok ostobaságot olvasva tőled!

Megújult a legfiatalosabb Lexus

Még frissebb megjelenés, még gazdagabb technológiai tartalom, még teljesebb körű biztonsági arzenál a Lexus NX kínálatában.

Csökken az üzemanyagok ára

Szerdán megáll az üzemanyagok árának emelkedése, a benzin és a gázolaj is olcsóbb lesz.

Elképesztő világcsúcsot futott a Honda

Mostantól a Honda Civic Type R tartja az elsőkerék-hajtású autók pályacsúcsát a Nürburgringen. Nem kevéssel verte meg az eddigi bajnokot.

1300 kilométert vezetett egyedül egy gyerek

Ezerháromszáz kilométert vezetett egyedül egy 12 éves fiú Ausztráliában, mielőtt a rendőrök vasárnap lekapcsolták volna, mivel az autó egyik lökhárítója leszakadt.

F1: Ilyen, amikor Verstappen trollkodik

Max Verstappen rajongói csak egy életnagyságú bábúval akartak fotózkodni, de a függöny mögött bujkált az igazi is.

Ezzel a busszal új értelmet nyernek az éjszakai utazások

A Neoplan Skyliner hálóbusszal egészen más értelmet nyernek az éjszakai utazások. Sör és üdítő a hűtőben, a diszkrécióról pedig a kisfüggönyök gondoskodnak.

F1: Apucival motorozott a kis Räikkönen – fotó

Nem lehet elég korán kezdeni…

A fehér oldalfalú abroncsok gyártása valódi kézműves meló

Öreg autókra új abroncs, avagy a veteránosok igényeit is ki kell szolgálni.

F1: Hamilton már nem is emlékszik Rosbergre

Lewis Hamilton végleg lezárta magában azt a fejezetet, amely a Nico Rosberg elleni, házon belüli csatájáról szólt.

F1: Kubica nem zárja ki a második debütálást

Robert Kubica egyre nyíltabban beszél arról, hogy újra megpróbálkozik a Forma-1-gyel.

Finom kis KRESZ-anomáliára bukkantunk Budapesten

Tudod mi az a három úttestű út és hogy hol van ilyen? Mutatjuk.

F1: A szabad gumiválasztást el lehet felejteni!

A Pirelli motorsportfőnöke azt mondja, kizárt, hogy teljesen a csapatokra-pilótákra bízzák, ki milyen gumit használ a versenyhétvégéken.

Ősszel jön az 1000 lóerős Mercedes hibrid!

Szeptemberben mutatja be eddigi legextrémebb autóját a Mercedes-AMG. A Project One több mint ezer lóerős lesz.

F1: Átírhatják a túl szigorú motorszabályt

A Forma-1 szabályait előkészítő Stratégiai Munkacsoport mai ülésén lazíthatnak egy motorszabályon, emellett a Honda hóna alá is nyúlhatnak a riválisok.

KRESZ-oktatás, amire régóta vártunk

Ez a két videó a legkisebbeknek tanítja meg a KRESZ alapjait, és ennek nagyon örülünk.

F1: A Renault nem fog Alonsóért kapkodni

A Renault Forma-1-es főnöke nincs meggyőződve arról, hogy 2018-ra meg kellene szerezniük a McLaren-Hondától valószínűleg távozó Fernando Alonsót.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.