Amikor áramot fejleszt a futómű

Sorozatgyártásra készülnek

Szerző: Svékus Gergő levél küldés 
Dátum: 2013.09.02. 18.00

A ZF és a Levant Power közös fejlesztése révén a regeneratív fékek mellett hamarosan megjelenhetnek az autókon az áramtermelő lengéscsillapítók. Minél rosszabb az út, annál többet spórolhatunk velük.

Kísérleti rendszerekben, egyetemi ökofutamokra tervezett versenyautókon régóta magától értetődő dolog a ki- és berugózás mozgási energiáját elektromossággá átalakító, azt eltároló rendszer, a közúti forgalomban azonban a mai napig nem léteznek ilyen berendezések. 


Ezen szeretne változtatni a ZF autóipari beszállító és egy észak-amerikai energetikai szakértő, a Levant Power. Utóbbiak évek óta dolgoznak GenShock névre keresztelt technológiájukon, amely a ZF megítélése szerint kellően egyszerű és megbízható ahhoz, hogy záros határidőn belül megkezdődhessen a tömegtermelése. 
A GenShock gyakorlatilag egyetlen, minden komponenst – generátort, vezérlést és elektrohidraulikus szivattyút – magában foglaló dobozból áll, amelyet csak rá kell illeszteni egy lengéscsillapítóra. Utóbbi sem teljesen hétköznapi darab: olajtartálya összeköttetésben áll a regeneratív egység szivattyújával, és az energiatermelésre optimális körülmények között automatikusan azon keresztül vezeti el az olajat, amely így a szivattyún keresztül meghajtja a generátort. 
A folyamat nem igényel emberi beavatkozást és a fejlesztők szerint minél rosszabb minőségű az út, annál hatékonyabban termel elektromos áramot, különösen jól használható volna tehát hazánkban és tőlünk keletre eső térségekben. 
Az elmélet jól hangzik, és a ZF részvétele gyakorlatilag garancia arra, hogy a prototípus végül megbízható, jól működő rendszerré fejleszthető. Nagy kérdés persze, hogy mindez megéri-e: ha ugyanis nem tudják kellően alacsonyan tartani az árakat, hiába briliáns, fiókban marad az áramtermelő futómű.

Kommentek

  • Guillotine

    és a többi??
    kerékcsapágy? felni? gumi? lengőkar?
    Ezeket ki fizeti ki azért mert szar úton mentünk hogy jó sok energiánk legyen??!

  • cddexter

    Azért a lengéscsillapító mert annak alapesetben is az energia elnyelése a célja és viszonylag koncentrál nagy energiáról van szó (az egész autó tömegének lengéséből keletkező energia 4 helyen). A példádból se a kerékcsapács, se a lengőkar nem energiát nyel el, ott csak veszteségek vannak de az más téma. Az abroncs rezgési energiájának hasznosításán néhány gumigyártó már dolgozik. A felni és szintén gumi (illetve maga az autó) tehetetlenségét pedig generátor üzemmódban sok autó már hasznosítja. De ha sokat motor fékezel alap autóval is némileg újrahasznosíthatod. Nem töltéssé alakítod a de a lényeg ugyanaz.

  • cddexter

    *pontosabba a futóművek lengésének energiája. Feltételezve hogy jól dolgoznak az autó a talaj szintjéhez képest nem mozog lényegesen fel és le sem :)

  • Guillotine

    Dexter!
    kösz a tájékozatatást,értem hogy miért a lengéscsillapítók lennének az energia megtermelői!
    Te viszont nem érted mit kérdeztem!
    Azt kérdezem hogy ha lengéscsillapítókat úgy tervezik hogy aza lényege hogy minél szarbb úton mész annál több energiát nyersz akkor vajon azon az autón a kerékcsapágyat,a lengőkart,a felniket és agumit is úgy tervezik hogy bírják a minél szarb utat vagy azok bemondják az unalmast az első nagyobb káytúban defekt vagy 30e km után kerékcsapágy búgásának formájában??!

    Tehát hogy értehető legyen!
    Az ha egy autónak a lengéscsillapítója termeli a legtöbb energiát és ezért az a jó ha rossz úton mész akkor annak az autónak ezen alkatrészét (lengéscsillapító) és a fent elmített többi alaktrészeit is sokkal strapabíróbbra kell tervezni és gyártani tehát nem hinném hogy olcsó és müködőképes is lesz egyszerre.

  • cddexter

    “ha lengéscsillapítókat úgy tervezik hogy aza lényege hogy minél szarbb úton mész annál több energiát nyersz”

    Itt valami félreértés van. Nem ez a lényege ez csak egy megállapítás. Több veszteség esetén több nyerhető ki. Marad minden ugyan olyan csak a lengéscsillapító elnyelt energiáját ezzel hasznosítani lehet.

    Lehet a cikknek ezt a mondatát érted félre: “Minél rosszabb az út, annál többet spórolhatunk velük.”

    Ez csak annyit jelent ha rázós az út akkor értelemszerűen a csillapítás energiája nagyobb és többet lehet kihozni belőle. A futómű minden esetben terhelődik ha kihasználod a csillapítás energiáját ha nem. És nem fogsz azért szar úton menni mert akkor többet spórolsz :) És nem is spórolnál vele hisz a rázkódás csak plusz veszteség és csak egy kis részét tudod ezzel visszanyerni. De az utak olyanok amilyenek és menni kell rajta így is úgy is.

Halálos baleset a veteránautó-versenyen

Egy pilóta meghalt, utasa pedig életveszélyes sérüléseket szenvedett, amikor veterán Jaguarjuk fának ütközött egy amerikai túraralin.

Eladja a Ducatit az Audi?

A hírek szerint a Volkswagen-csoport megkezdte az olasz sportmotor-márka eladásának előkészítését. A Ducati Ferdinand Piëch szíve csücske volt.

Kémfelvételen a Škoda Yeti utódja

Karoq néven érkezik egy hónap múlva a második generációs kompakt Škoda SUV. Csehországban lefilmezték egy prototípusát.

Nem működik a Toyota stratégiája

A világ minden részén népszerűek a plug-in hibridek – mindenütt, kivéve Kínát. Az ázsiai ország miatt a Toyota kénytelen lesz újragondolni stratégiáját.

Kipakol egy kamionsofőr, ezért hagyja ott a pályát

Egy férfi nemrég azzal kereste meg szerkesztőségünket, hogy elmondja miért hagyja abba a kamionvezetést. A hatóságok utaznak a teherautókra, az autósokat pedig szidják a kamionsofőröket.

F1: Megmutatjuk Vettel kedvenc zenéit

Szokatlan playlisteket állítottak össze Sebastian Vettelel kapcsolatban, de a rádiós beszólásai alapján telitalálat a két lista.

F1: Torpedóval a fején indul az orosz pilóta

A hazai versenyére érdekes sisakfestést választott a Toro Rosso versenyzője, Danyiil Kvjat. A Vettel-balesettel viccel az orosz pilóta, torpedóval a fején versenyez majd.

Lengén öltözött hölgyek olasz autókra gerjednek

Az életet igenlő szenvedély, a nagy kanállal habzsolt élvezet minden valamire való olasz autóban megbújik, és az alábbi képek alapján nagyon úgy tűnik, hogy a hölgyek tisztában vannak ezzel a ténnyel. Hiába, egy Ferrari V8-as hörgése többet mond ezer szerelmes szónál.

Ezért változott a lámpaprogram a Nagykörúton

A Budapest Közút szerint a nagykörúti lámpaprogram módosítása a közlekedők érdekében történik, aminek a tömegközlekedéssel és a közúti közlekedéssel közlekedők is kedvezményezettjei lehetnek.

F1: Megosztottak a pilóták az új fejvédőről

A héten eldőlt, hogy a glóriának nevezett fejvédő rendszer végleg süllyesztőbe kerül, helyette a pajzs névre keresztelt eszközzel kezdenek kísérletezni.

Franciaországban magára hagytak egy Lada-kereskedést, tele autókkal

Úgy tűnik, Franciaországban tényleg a kutyának sem kellett a Lada, egy komplett kereskedés áll évek óta elhagyottan, autókkal együtt.

TOP10: Halott márkák örökéletű szépségei

Biztos lehet benne mindenki, nem az ő szépségükön múlt gyártójuk megszűnése. Halott autómárkák egykori csodálatos alkotásaiból következik szubjektív válogatás.

F1: Meglepő dolgot mondtak a Mercedes-motorról

Sergio Perez, a Force India pilótája szerint a Mercedes motorelőnye eltűnt, csak a Hondát előzik biztosan a németek.

F1: Egyéves problémát oldhat meg a Haas

A fékekkel a tavalyi bemutatkozás óta küszködő Haas-csapat az Orosz Nagydíjnak új beszállító termékével vág neki.

F1: Túl kicsi a rajtszám? Nem indulhat az autó!

A Nemzetközi Automobil Szövetség megszigorította a rajtszámok és versenyzői nevek megjelenítésére vonatkozó előírásait, a Spanyol Nagydíjtól elvileg képesek lehetünk messzebbről azonosítani a pilótákat.

Alonso: A célba érés már nagy eredmény lenne

Fernando Alonso 2017-ben Forma-1-es versenyen még nem jutott el a kockás zászlóig, reméli, hogy a frissített Honda-motorral Szocsiban legalább a célba érés összejön végre.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.