Amikor áramot fejleszt a futómű

Sorozatgyártásra készülnek

Szerző: Svékus Gergő levél küldés 
Dátum: 2013.09.02. 18.00

A ZF és a Levant Power közös fejlesztése révén a regeneratív fékek mellett hamarosan megjelenhetnek az autókon az áramtermelő lengéscsillapítók. Minél rosszabb az út, annál többet spórolhatunk velük.

Kísérleti rendszerekben, egyetemi ökofutamokra tervezett versenyautókon régóta magától értetődő dolog a ki- és berugózás mozgási energiáját elektromossággá átalakító, azt eltároló rendszer, a közúti forgalomban azonban a mai napig nem léteznek ilyen berendezések. 


Ezen szeretne változtatni a ZF autóipari beszállító és egy észak-amerikai energetikai szakértő, a Levant Power. Utóbbiak évek óta dolgoznak GenShock névre keresztelt technológiájukon, amely a ZF megítélése szerint kellően egyszerű és megbízható ahhoz, hogy záros határidőn belül megkezdődhessen a tömegtermelése. 
A GenShock gyakorlatilag egyetlen, minden komponenst – generátort, vezérlést és elektrohidraulikus szivattyút – magában foglaló dobozból áll, amelyet csak rá kell illeszteni egy lengéscsillapítóra. Utóbbi sem teljesen hétköznapi darab: olajtartálya összeköttetésben áll a regeneratív egység szivattyújával, és az energiatermelésre optimális körülmények között automatikusan azon keresztül vezeti el az olajat, amely így a szivattyún keresztül meghajtja a generátort. 
A folyamat nem igényel emberi beavatkozást és a fejlesztők szerint minél rosszabb minőségű az út, annál hatékonyabban termel elektromos áramot, különösen jól használható volna tehát hazánkban és tőlünk keletre eső térségekben. 
Az elmélet jól hangzik, és a ZF részvétele gyakorlatilag garancia arra, hogy a prototípus végül megbízható, jól működő rendszerré fejleszthető. Nagy kérdés persze, hogy mindez megéri-e: ha ugyanis nem tudják kellően alacsonyan tartani az árakat, hiába briliáns, fiókban marad az áramtermelő futómű.

Kommentek

  • Guillotine

    és a többi??
    kerékcsapágy? felni? gumi? lengőkar?
    Ezeket ki fizeti ki azért mert szar úton mentünk hogy jó sok energiánk legyen??!

  • cddexter

    Azért a lengéscsillapító mert annak alapesetben is az energia elnyelése a célja és viszonylag koncentrál nagy energiáról van szó (az egész autó tömegének lengéséből keletkező energia 4 helyen). A példádból se a kerékcsapács, se a lengőkar nem energiát nyel el, ott csak veszteségek vannak de az más téma. Az abroncs rezgési energiájának hasznosításán néhány gumigyártó már dolgozik. A felni és szintén gumi (illetve maga az autó) tehetetlenségét pedig generátor üzemmódban sok autó már hasznosítja. De ha sokat motor fékezel alap autóval is némileg újrahasznosíthatod. Nem töltéssé alakítod a de a lényeg ugyanaz.

  • cddexter

    *pontosabba a futóművek lengésének energiája. Feltételezve hogy jól dolgoznak az autó a talaj szintjéhez képest nem mozog lényegesen fel és le sem :)

  • Guillotine

    Dexter!
    kösz a tájékozatatást,értem hogy miért a lengéscsillapítók lennének az energia megtermelői!
    Te viszont nem érted mit kérdeztem!
    Azt kérdezem hogy ha lengéscsillapítókat úgy tervezik hogy aza lényege hogy minél szarbb úton mész annál több energiát nyersz akkor vajon azon az autón a kerékcsapágyat,a lengőkart,a felniket és agumit is úgy tervezik hogy bírják a minél szarb utat vagy azok bemondják az unalmast az első nagyobb káytúban defekt vagy 30e km után kerékcsapágy búgásának formájában??!

    Tehát hogy értehető legyen!
    Az ha egy autónak a lengéscsillapítója termeli a legtöbb energiát és ezért az a jó ha rossz úton mész akkor annak az autónak ezen alkatrészét (lengéscsillapító) és a fent elmített többi alaktrészeit is sokkal strapabíróbbra kell tervezni és gyártani tehát nem hinném hogy olcsó és müködőképes is lesz egyszerre.

  • cddexter

    “ha lengéscsillapítókat úgy tervezik hogy aza lényege hogy minél szarbb úton mész annál több energiát nyersz”

    Itt valami félreértés van. Nem ez a lényege ez csak egy megállapítás. Több veszteség esetén több nyerhető ki. Marad minden ugyan olyan csak a lengéscsillapító elnyelt energiáját ezzel hasznosítani lehet.

    Lehet a cikknek ezt a mondatát érted félre: “Minél rosszabb az út, annál többet spórolhatunk velük.”

    Ez csak annyit jelent ha rázós az út akkor értelemszerűen a csillapítás energiája nagyobb és többet lehet kihozni belőle. A futómű minden esetben terhelődik ha kihasználod a csillapítás energiáját ha nem. És nem fogsz azért szar úton menni mert akkor többet spórolsz :) És nem is spórolnál vele hisz a rázkódás csak plusz veszteség és csak egy kis részét tudod ezzel visszanyerni. De az utak olyanok amilyenek és menni kell rajta így is úgy is.

F1: A Mercedes már Verstappennel cicázik

Nico Rosberg visszavonulásának bejelentése után pár órával a Mercedes-csapat már a Red Bull-os Max Verstappennel évődött a Twitteren az üresedés betöltéséről.

F1: A legjobb mém Rosberg visszavonulására

Ki lesz az utód? Fernando Alonso? Sebastian Vettel? Pascal Wehrlein?

F1: Ecclestone ledöbbent Rosbergtől, Alonsót akarja helyette

A Forma-1 uraként ismert Bernie Ecclestone-t ugyanúgy derült égből villámcsapásként érte a világbajnok Nico Rosberg visszavonulása, mint bárki mást, de máris tudja, kit kellene a helyére ültetni a Mercedesnél.

F1: Hamiltont nem lepte meg Rosberg visszavonulása

Lewis Hamilton azt állítja, számára nem volt meglepetés csapattársa, a friss világbajnok Nico Rosberg mai bejelentése. A Mercedes angol pilótája a pótlásába nem szól majd bele.

Beültünk az új Ford Fiestába

Nagyobb külső, modernebb belső, fejlettebb technológia, de ezzel párhuzamosan várhatóan magasabb ár jellemzi majd a 2017 nyarán, Magyarországon is bemutatkozó új Ford Fiestát. Üléspróbát vettünk a B szegmens európai kedvencében.

F1: Ecclestone gyáva változtatni a versenyeken

Bernie Ecclestone az, aki ellenzi a radikális változásokat a Forma-1-ben, a hétvégék átalakítása sem az ő ötlete volt.

F1: Ki ülhet Rosberg helyére a Mercedesnél?

A Mercedes hétfőn nekilát, hogy megtalálja a visszavonulását meglepetésszerűen bejelentő világbajnok, Nico Rosberg utódját. Elcsábítják Alonsót vagy Vettelt? Pascal Wehrleinból csinálnak másodhegedűst?

F1: A Red Bull esélyes mindkét vb-címre

Helmut Marko, a Red Bull sportigazgatója úgy érzi, hogy a csapata mindkét vb-címre esélyes jövőre.

F1: Kiszáll a világbajnok, Nico Rosberg visszavonul!

Óriási meglepetés: a friss Forma-1-es világbajnok Nico Rosberg bejelentette, hogy kiszáll a száguldó cirkuszból. Elért a csúcsra, ennyi elég volt.

70 év után leltek rá ezekre az autókra

Kőbánya mélyén rejtették el ezeket az autókat a németek elől, egy belga tesitanár fedezte fel újra az elfeledett múltat.

Két hét múlva kész az első 2017-es Forma-1-es

A Sauber-csapat nem lazsál, elvileg már két hét múlva összerakják a 2017-re szánt versenyautójukat.

F1: Rosberg kamu kupát kapott – videó

Nico Rosberg csütörtökön megérkezett a Mercedes-csapat központjába, ahol kézbe vehette a világbajnoki kupát is. Na jó, nem egészen azt.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.