Amikor áramot fejleszt a futómű

Sorozatgyártásra készülnek

Szerző: Svékus Gergő levél küldés 
Dátum: 2013.09.02. 18.00

A ZF és a Levant Power közös fejlesztése révén a regeneratív fékek mellett hamarosan megjelenhetnek az autókon az áramtermelő lengéscsillapítók. Minél rosszabb az út, annál többet spórolhatunk velük.

Kísérleti rendszerekben, egyetemi ökofutamokra tervezett versenyautókon régóta magától értetődő dolog a ki- és berugózás mozgási energiáját elektromossággá átalakító, azt eltároló rendszer, a közúti forgalomban azonban a mai napig nem léteznek ilyen berendezések. 


Ezen szeretne változtatni a ZF autóipari beszállító és egy észak-amerikai energetikai szakértő, a Levant Power. Utóbbiak évek óta dolgoznak GenShock névre keresztelt technológiájukon, amely a ZF megítélése szerint kellően egyszerű és megbízható ahhoz, hogy záros határidőn belül megkezdődhessen a tömegtermelése. 
A GenShock gyakorlatilag egyetlen, minden komponenst – generátort, vezérlést és elektrohidraulikus szivattyút – magában foglaló dobozból áll, amelyet csak rá kell illeszteni egy lengéscsillapítóra. Utóbbi sem teljesen hétköznapi darab: olajtartálya összeköttetésben áll a regeneratív egység szivattyújával, és az energiatermelésre optimális körülmények között automatikusan azon keresztül vezeti el az olajat, amely így a szivattyún keresztül meghajtja a generátort. 
A folyamat nem igényel emberi beavatkozást és a fejlesztők szerint minél rosszabb minőségű az út, annál hatékonyabban termel elektromos áramot, különösen jól használható volna tehát hazánkban és tőlünk keletre eső térségekben. 
Az elmélet jól hangzik, és a ZF részvétele gyakorlatilag garancia arra, hogy a prototípus végül megbízható, jól működő rendszerré fejleszthető. Nagy kérdés persze, hogy mindez megéri-e: ha ugyanis nem tudják kellően alacsonyan tartani az árakat, hiába briliáns, fiókban marad az áramtermelő futómű.

Kommentek

  • Guillotine

    és a többi??
    kerékcsapágy? felni? gumi? lengőkar?
    Ezeket ki fizeti ki azért mert szar úton mentünk hogy jó sok energiánk legyen??!

  • cddexter

    Azért a lengéscsillapító mert annak alapesetben is az energia elnyelése a célja és viszonylag koncentrál nagy energiáról van szó (az egész autó tömegének lengéséből keletkező energia 4 helyen). A példádból se a kerékcsapács, se a lengőkar nem energiát nyel el, ott csak veszteségek vannak de az más téma. Az abroncs rezgési energiájának hasznosításán néhány gumigyártó már dolgozik. A felni és szintén gumi (illetve maga az autó) tehetetlenségét pedig generátor üzemmódban sok autó már hasznosítja. De ha sokat motor fékezel alap autóval is némileg újrahasznosíthatod. Nem töltéssé alakítod a de a lényeg ugyanaz.

  • cddexter

    *pontosabba a futóművek lengésének energiája. Feltételezve hogy jól dolgoznak az autó a talaj szintjéhez képest nem mozog lényegesen fel és le sem :)

  • Guillotine

    Dexter!
    kösz a tájékozatatást,értem hogy miért a lengéscsillapítók lennének az energia megtermelői!
    Te viszont nem érted mit kérdeztem!
    Azt kérdezem hogy ha lengéscsillapítókat úgy tervezik hogy aza lényege hogy minél szarbb úton mész annál több energiát nyersz akkor vajon azon az autón a kerékcsapágyat,a lengőkart,a felniket és agumit is úgy tervezik hogy bírják a minél szarb utat vagy azok bemondják az unalmast az első nagyobb káytúban defekt vagy 30e km után kerékcsapágy búgásának formájában??!

    Tehát hogy értehető legyen!
    Az ha egy autónak a lengéscsillapítója termeli a legtöbb energiát és ezért az a jó ha rossz úton mész akkor annak az autónak ezen alkatrészét (lengéscsillapító) és a fent elmített többi alaktrészeit is sokkal strapabíróbbra kell tervezni és gyártani tehát nem hinném hogy olcsó és müködőképes is lesz egyszerre.

  • cddexter

    “ha lengéscsillapítókat úgy tervezik hogy aza lényege hogy minél szarbb úton mész annál több energiát nyersz”

    Itt valami félreértés van. Nem ez a lényege ez csak egy megállapítás. Több veszteség esetén több nyerhető ki. Marad minden ugyan olyan csak a lengéscsillapító elnyelt energiáját ezzel hasznosítani lehet.

    Lehet a cikknek ezt a mondatát érted félre: “Minél rosszabb az út, annál többet spórolhatunk velük.”

    Ez csak annyit jelent ha rázós az út akkor értelemszerűen a csillapítás energiája nagyobb és többet lehet kihozni belőle. A futómű minden esetben terhelődik ha kihasználod a csillapítás energiáját ha nem. És nem fogsz azért szar úton menni mert akkor többet spórolsz :) És nem is spórolnál vele hisz a rázkódás csak plusz veszteség és csak egy kis részét tudod ezzel visszanyerni. De az utak olyanok amilyenek és menni kell rajta így is úgy is.

Hogyan telepíthetnék játékot az autómra? Itt a válasz!

Számítógépes játékot telepített a Porsche 911 kabrió fedélzeti rendszerére. Az irányításhoz és lövöldözéshez szintén az autó kezelőszerveit használja.

F1: Verstappenék megkapták az új egyenruhát

Az autóra még holnapig várni kell, de a Red Bull versenyzői már megmutatták, mit viselnek majd a volánnál. Így fest Daniel Ricciardo és Max Verstappen új overallja.

F1: Stúdiófotókon a Mercedes úja autója

A Mercedes szombaton stúdiófotókon is megmutatta csütörtökön leleplezett 2017-es autóját, a W08-ast.

Végtelenül egyszerű parkolást szúrt el ez a BMW-s

Két és fél perc tömény parkolási anomália, a végén pedig eljő a kiütéses győzelem is.

Stuttgart nem kér az öreg dízelekből

Csak Euro 6-os besorolású autók hajthatnak be 2018-től Stuttgart belvárosába, kivételt képeznek az áruszállítók.

100 új buszt kaptak a vidéki közlekedési központok

Összesen 100 vadonatúj, magyar gyártmányú Credo autóbusz állt forgalomba a vidéki közlekedési társaságoknál december vége óta.

Szokatlan koreográfiával űzi az unalmat ez a motoros

Aligha tanácsos ilyet tenni a forgalomban, védőfelszerelés nélkül meg pláne nem, de ezt a motorost épp most szállta meg az unalom.

Ilyen Saleen S7-es nincs több, ez pedig éppen eladó

Aki hajlandó kicsengetni ezért a Saleen S7-esért egy tetemes összeget, az nem csak egy ritkasággal, hanem egy vérbeli versenyautóval is gazdagabb lesz.

F1: Teljes valójában itt az új Williams

A Williams-csapat másodszor is leleplezte 2017-es autóját, ezúttal számítógépes grafika helyett már a valódi autóról készült fotókat nézhetjük.

Segítene parkolni a Magyar Telekom

A betonba épített szenzorok segítenének az autósoknak szabad parkolóhelyet találni a városokban.

Három hengerrel támad az új Ford Fiesta ST

1,5 literes háromhengeres turbómotorral érkezik a hothatchek közé a Ford Fiesta legsportosabb változata, az ST.

Pórázon tartott Tiguan

Megfontolta, kitalálta, elvetette, újra kitalálta, legyártotta. 22 évvel a RAV4 után egy komoly konkurenst állított a SEAT az Ateca modellel a kompakt SUV-oknak.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.