Tilos SMS-t küldeni autóvezetőknek

Ellentmondásos bírósági döntés Amerikában

Szerző: Svékus Gergő levél küldés 
Dátum: 2013.08.30. 11.00

A precedens értékű döntés elmaradt, de egy kártérítési ügyben fontos határozatot hozott egy amerikai bíróság: mostantól hibás az, aki autóvezetőnek küld szöveges üzenetet.

Egy tinédzser még 2009-ben gázolt el teherautójával egy motoros házaspárt. Nem figyelt: éppen a barátjától kapott sms-t olvasta. Az ütközés miatt a motorosok elveszítették a lábukat, amiért nem csak az autóvezetőt, hanem a vele szöveges üzeneteket cserélő barátját is beperelték. 

A bíróság nem adott helyt a felperesek keresetének, így az sms-t küldő lányt nem kötelezték kártérítés megfizetésére. Ugyanakkor a hatóság kimondta: “mindenkinek kötelessége, hogy ne küldjön szöveges üzenetet olyan személynek, akiről bármilyen okból tudja, hogy az üzenet fogadásának időpontjában éppen gépkocsit vezet, vagy hogy az üzenetet vezetés közben fogja elolvasni.” 
Ezzel a döntéssel a későbbiekre nézve gyakorlatilag jóváhagyták a motoros házaspáréhoz hasonló kereseteket. 
A New Jersey állam bíróságán hozott döntés által érintett autósok érthetően felháborodtak: érvelésük szerint senki nem sejtheti előre, hogy a címzett éppen hol tartózkodik, mit csinál. 
Ugyanakkor vannak, akik szerint éppen ideje volt meghozni ezt a döntést. A tinédzserek például nemigen csinálnak titkot abból, hogy a volán mögül sms-eznek, így ha egy üzenetcsere során kiderül, hogy ez a helyzet, a másik félnek kötelessége felfüggeszteni a csevegést. 
Ez a drákói döntés talán áttörést hozhat a menet közbeni sms-ezés egyre növekvő problémájában: 2011-ben legalább 1,3 millió olyan balesetet regisztráltak az Egyesült Államokban, amelynek az sms-ezés volt a kiváltó oka. Az amerikai tinédzserek egyharmada rendszeresen sms-ezik menet közben, a balesetbe került 18-20 évesek 13 százaléka használta mobilját az ütközés előtt. 
A statisztikák szerint a szöveges üzenetek olvasása és írása huszonháromszorosára növeli a baleset kockázatát; a tárcsázásnál a szorzó mindössze 2,4, a beszélgetésnél pedig 1,3. A gond a huzamos figyelemelterelés: alkalmanként legalább öt másodpercen át vezet vakon az, aki sms-t olvas menet közben.
Nem véletlen, hogy az USA 39 államában, valamint a fővárosban törvény tiltja a vezetés közbeni sms-ezést. Kérdés persze, hogy felelőssé tehető-e bárki mások felelőtlen és törvénytelen magatartása miatt. 
sms

Kommentek

  • Guevara

    Idéznék egy klasszikust: “Az emberi hülyeségnek csak alsó határa van.”

  • HakapesziM

    Aztán honnan a retekből tudjam, hogy akinek sms – t küldök éppen vezet? Mi a cégen belüli kamionos kollégák sokat sms – ezünk egymással. Akkor tudnom kellene, a kollégám éppen szabin van – e? Ellenkező esetben jó eséllyel vezet.
    Ugyanaz a történet, mint a telefonálásnál. Mindenki mellé nem lehet rendőrt ültetni. Döntse el mindenki mit vállal, telefonáljon, írjon sms – t vezetés közben, a felelősség az övé. Évi legalább 1000 sms – t írok, felét menet közben. Jó, a többsége, egy “ok”, vagy “rendben” üzenet.
    A CB rádión is lehet beszélni, rádiót, GPS – t állítgatni, enni, bagózni stb. Aki vezet annak a felelőssége lehetőség szerint a vezetésre figyelni.

  • Guillotine

    Hakapeszi!

    Addíg jó a meglátásod míg nem másokat nyírsz ki azért mert a haverjaiddal sms-ztél…..

    Te se örülnél ha a családodat legyalulná egy 24tonnás kamion csak mert a söfőr többet vállalt mint amire figyelni tudott!

  • PluginHibrid

    Hakap

    Csak onnantól tilos ha már tudod, hogy vezet .

    Ez a lényeg : ” A tinédzserek például nemigen csinálnak titkot abból, hogy a volán mögül sms-eznek, így ha egy üzenetcsere során kiderül, hogy ez a helyzet, a másik félnek kötelessége felfüggeszteni a csevegést. ”

    Így már érted ?

  • PluginHibrid

    Az is kiolvashato, hgy nem az írás a gond menet kozben hanem az olvasas…

  • PluginHibrid

    + mivel arra kb ingyen van a sms, havi több ezerről beszélúnk per kpof..Simán trécselnek egész nap a tinik ide oda pingpongozva 1,5 percenként….Az nem az EU…

Megújult a legfiatalosabb Lexus

Még frissebb megjelenés, még gazdagabb technológiai tartalom, még teljesebb körű biztonsági arzenál a Lexus NX kínálatában.

Csökken az üzemanyagok ára

Szerdán megáll az üzemanyagok árának emelkedése, a benzin és a gázolaj is olcsóbb lesz.

Elképesztő világcsúcsot futott a Honda

Mostantól a Honda Civic Type R tartja az elsőkerék-hajtású autók pályacsúcsát a Nürburgringen. Nem kevéssel verte meg az eddigi bajnokot.

1300 kilométert vezetett egyedül egy gyerek

Ezerháromszáz kilométert vezetett egyedül egy 12 éves fiú Ausztráliában, mielőtt a rendőrök vasárnap lekapcsolták volna, mivel az autó egyik lökhárítója leszakadt.

Százezerszer büntették meg az autósokat

Közel kétmilliárd forintot kellett fizetniük tavaly az autósoknak a fővárosi közterület-felügyelők intézkedései után. Olyan 70 ezer helyszíni bírságot róttak ki rájuk, bő 36 ezer alkalommal szereltek fel kerékbilincset, és közel 4600 autó elszállítását kezdeményezték.

F1: Ilyen, amikor Verstappen trollkodik

Max Verstappen rajongói csak egy életnagyságú bábúval akartak fotózkodni, de a függöny mögött bujkált az igazi is.

Ezzel a busszal új értelmet nyernek az éjszakai utazások

A Neoplan Skyliner hálóbusszal egészen más értelmet nyernek az éjszakai utazások. Sör és üdítő a hűtőben, a diszkrécióról pedig a kisfüggönyök gondoskodnak.

F1: Apucival motorozott a kis Räikkönen – fotó

Nem lehet elég korán kezdeni…

A fehér oldalfalú abroncsok gyártása valódi kézműves meló

Öreg autókra új abroncs, avagy a veteránosok igényeit is ki kell szolgálni.

F1: Hamilton már nem is emlékszik Rosbergre

Lewis Hamilton végleg lezárta magában azt a fejezetet, amely a Nico Rosberg elleni, házon belüli csatájáról szólt.

F1: Kubica nem zárja ki a második debütálást

Robert Kubica egyre nyíltabban beszél arról, hogy újra megpróbálkozik a Forma-1-gyel.

Finom kis KRESZ-anomáliára bukkantunk Budapesten

Tudod mi az a három úttestű út és hogy hol van ilyen? Mutatjuk.

F1: A szabad gumiválasztást el lehet felejteni!

A Pirelli motorsportfőnöke azt mondja, kizárt, hogy teljesen a csapatokra-pilótákra bízzák, ki milyen gumit használ a versenyhétvégéken.

Ősszel jön az 1000 lóerős Mercedes hibrid!

Szeptemberben mutatja be eddigi legextrémebb autóját a Mercedes-AMG. A Project One több mint ezer lóerős lesz.

F1: Átírhatják a túl szigorú motorszabályt

A Forma-1 szabályait előkészítő Stratégiai Munkacsoport mai ülésén lazíthatnak egy motorszabályon, emellett a Honda hóna alá is nyúlhatnak a riválisok.

KRESZ-oktatás, amire régóta vártunk

Ez a két videó a legkisebbeknek tanítja meg a KRESZ alapjait, és ennek nagyon örülünk.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.