Tilos SMS-t küldeni autóvezetőknek

Ellentmondásos bírósági döntés Amerikában

Szerző: Svékus Gergő levél küldés 
Dátum: 2013.08.30. 11.00

A precedens értékű döntés elmaradt, de egy kártérítési ügyben fontos határozatot hozott egy amerikai bíróság: mostantól hibás az, aki autóvezetőnek küld szöveges üzenetet.

Egy tinédzser még 2009-ben gázolt el teherautójával egy motoros házaspárt. Nem figyelt: éppen a barátjától kapott sms-t olvasta. Az ütközés miatt a motorosok elveszítették a lábukat, amiért nem csak az autóvezetőt, hanem a vele szöveges üzeneteket cserélő barátját is beperelték. 

A bíróság nem adott helyt a felperesek keresetének, így az sms-t küldő lányt nem kötelezték kártérítés megfizetésére. Ugyanakkor a hatóság kimondta: “mindenkinek kötelessége, hogy ne küldjön szöveges üzenetet olyan személynek, akiről bármilyen okból tudja, hogy az üzenet fogadásának időpontjában éppen gépkocsit vezet, vagy hogy az üzenetet vezetés közben fogja elolvasni.” 
Ezzel a döntéssel a későbbiekre nézve gyakorlatilag jóváhagyták a motoros házaspáréhoz hasonló kereseteket. 
A New Jersey állam bíróságán hozott döntés által érintett autósok érthetően felháborodtak: érvelésük szerint senki nem sejtheti előre, hogy a címzett éppen hol tartózkodik, mit csinál. 
Ugyanakkor vannak, akik szerint éppen ideje volt meghozni ezt a döntést. A tinédzserek például nemigen csinálnak titkot abból, hogy a volán mögül sms-eznek, így ha egy üzenetcsere során kiderül, hogy ez a helyzet, a másik félnek kötelessége felfüggeszteni a csevegést. 
Ez a drákói döntés talán áttörést hozhat a menet közbeni sms-ezés egyre növekvő problémájában: 2011-ben legalább 1,3 millió olyan balesetet regisztráltak az Egyesült Államokban, amelynek az sms-ezés volt a kiváltó oka. Az amerikai tinédzserek egyharmada rendszeresen sms-ezik menet közben, a balesetbe került 18-20 évesek 13 százaléka használta mobilját az ütközés előtt. 
A statisztikák szerint a szöveges üzenetek olvasása és írása huszonháromszorosára növeli a baleset kockázatát; a tárcsázásnál a szorzó mindössze 2,4, a beszélgetésnél pedig 1,3. A gond a huzamos figyelemelterelés: alkalmanként legalább öt másodpercen át vezet vakon az, aki sms-t olvas menet közben.
Nem véletlen, hogy az USA 39 államában, valamint a fővárosban törvény tiltja a vezetés közbeni sms-ezést. Kérdés persze, hogy felelőssé tehető-e bárki mások felelőtlen és törvénytelen magatartása miatt. 
sms

Kommentek

  • Guevara

    Idéznék egy klasszikust: “Az emberi hülyeségnek csak alsó határa van.”

  • HakapesziM

    Aztán honnan a retekből tudjam, hogy akinek sms – t küldök éppen vezet? Mi a cégen belüli kamionos kollégák sokat sms – ezünk egymással. Akkor tudnom kellene, a kollégám éppen szabin van – e? Ellenkező esetben jó eséllyel vezet.
    Ugyanaz a történet, mint a telefonálásnál. Mindenki mellé nem lehet rendőrt ültetni. Döntse el mindenki mit vállal, telefonáljon, írjon sms – t vezetés közben, a felelősség az övé. Évi legalább 1000 sms – t írok, felét menet közben. Jó, a többsége, egy “ok”, vagy “rendben” üzenet.
    A CB rádión is lehet beszélni, rádiót, GPS – t állítgatni, enni, bagózni stb. Aki vezet annak a felelőssége lehetőség szerint a vezetésre figyelni.

  • Guillotine

    Hakapeszi!

    Addíg jó a meglátásod míg nem másokat nyírsz ki azért mert a haverjaiddal sms-ztél…..

    Te se örülnél ha a családodat legyalulná egy 24tonnás kamion csak mert a söfőr többet vállalt mint amire figyelni tudott!

  • PluginHibrid

    Hakap

    Csak onnantól tilos ha már tudod, hogy vezet .

    Ez a lényeg : ” A tinédzserek például nemigen csinálnak titkot abból, hogy a volán mögül sms-eznek, így ha egy üzenetcsere során kiderül, hogy ez a helyzet, a másik félnek kötelessége felfüggeszteni a csevegést. ”

    Így már érted ?

  • PluginHibrid

    Az is kiolvashato, hgy nem az írás a gond menet kozben hanem az olvasas…

  • PluginHibrid

    + mivel arra kb ingyen van a sms, havi több ezerről beszélúnk per kpof..Simán trécselnek egész nap a tinik ide oda pingpongozva 1,5 percenként….Az nem az EU…

Videón, ahogy egy kismama szétveri férje autóját

Megtudta, hogy megcsalta a férje, gyermeke apukája, erre nem gyöngén bepöccent a leendő anyuka.

F1: Ilyen, amikor Verstappen nagyon hülyén néz ki

A Red Bullnál Mikulás-napi rendezvény volt december 6-án, Max Verstappennek sikerült hülyét csinálnia magából.

F1: A pechvogel is jelentkezett a Mercinél – videó

A Forma-1 történetének egyik legmókásabb balesetét produkáló japán sereghajtó, Taki Inoue is bejelentkezett Nico Rosberg mercedeses üléséért.

F1: Ferrari-uralmat a Mercedesé helyett!

Monisha Kaltenborn, a Sauber csapatfőnöke szerint jobb lenne, ha a Ferrari, és nem a Mercedes lenne egyeduralkodó a Forma-1-ben.

Hamilton: Furcsa dolgok történtek a Mercedesnél

Lewis Hamilton nem áll le a célozgatásokkal, az angol szerint különös dolgok is történtek idén a Mercedesnél.

F1: Meglepetés volt a Francia Nagydíj feltámasztása

A Francia Nagydíj újjáélesztése még a Forma-1 uraként ismert Bernie Ecclestone-t is meglepte egy kicsit, de úgy fest, a Paul Ricard pálya jó otthona lesz a versenynek.

Top 10: puncimágnesek használtan

Jobb lenne egy új Volvo XC90, de nem mindenkinek telik rá, a nőknek mégis imponálni kell valamivel. Szoknyavadász hatással bíró autókat kerestünk, kétmillióig.

F1: Verstappennek önkritika kell

1997 világbajnoka, Jacques Villeneuve úgy véli, Max Verstappen kiemelkedően teljesített idén, de igazán jó Forma-1-es csak akkor lesz belőle, ha képes szembenézni a hibáival és fejlődni.

Tudod, hogy kell kereket cserélni? Dehogy tudod!

Ez a videó most lépésről-lépésre megmutatja a kerékcsere folyamatát. Hidd el, eddig mindent rosszul csináltál.

F1: Rosberg visszaszólt Laudának

Nico Rosberg nem érti, miért akadt ki annyira a Mercedes-csapat elnöke, Niki Lauda a visszavonulásán A világbajnok azt is elárulta, mennyit kivett belőle Lewis Hamilton megverése.

Megállás közben szippant fel áramot a svédek hibrid busza

Olyan dízel-elektromos buszt fejlesztett ki a svéd Scania, melynek akkumulátora a buszmegálló aszfaltjából feltölthető.

F1: Pilótaszavazást a fejvédőről?

A Toro Rossó-s Danyiil Kvjat szerint az őszi tesztek után a versenyzőknek kellene szavazniuk arról, bevezessék-e a Forma-1-ben 2018-ben a fejvédő gyűrűt.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.