Hidrogénhajtású szériaautó a Toyotától

Két éven belül utcára kerül

Szerző: Svékus Gergő levél küldés 
Dátum: 2013.08.30. 16.00

Szeptemberben lép színre a Toyota FCV-R tanulmánya. Teljes értékű, négyajtós szedánként kerülhet forgalomba az üzemanyagcellás jármű.

A Mercedes-Benz és a Hyundai mellett a Toyota is ősidők óta kutatja a hidrogénből fordított hidrolízissel elektromos áramot előállító, melléktermékként csupán vizet termelő technológiát. Két héten belül színre lépő tanulmányukkal célegyenesbe fordul a hosszú fejlesztés: 2015-re elő akarják vezetni a sorozatgyártású üzemanyagcellás autót. 

Noha a pontos technikai részleteket még nem árulja el a Toyota, az FCV-R házon belül fejlesztett cellája az eddigi legjobb energiasűrűséggel (3,0 kW/liter) büszkélkedhet, ami emberi nyelvre lefordítva igazán komoly hatótávolságot (jelen esetben több mint 450 kilométert) jelent.
Az üzemanyagcellás járművek voltaképpen elektromos autók, amelyek a fedélzeten állítják elő a működtetéshez szükséges áramot. Éppen ezért maga a hajtáslánc nem kell, hogy feltétlenül új legyen: az FCV-R a Toyota hibrid modelljeiből ismert elektromos komponenseket alkalmazza, a 21 kilowattos lítiumion akkumulátor-csomagtól a regeneratív fékrendszerig. 
A 2011-ben, Tokióban már bemutatott FCV-R koncepció 4745 mm hosszú, azaz épp csak 3,5 centivel nagyobb, mint egy Avensis. Magassága 1,51 méter, szélessége 1790 mm. A helykínálat is az Avensishoz mérhető volna, hiszen a két H2-tartály és az üzemanyagcella a padlólemez alatt foglal helyet, így nem szűkíti a belső teret.
A tesztek során egy feltöltéssel legfeljebb 670 kilométert volt képes megtenni, ami több mint alkalmassá tenné a valós hétköznapi használatra. A Toyota nem dédelget hiú álmokat, legkorábban a 2020-as években tartja elképzelhetőnek a valódi tömegpiaci sorozatgyártást. Ennek oka részben a töltési infrastruktúra jelenlegi teljes hiánya, részben pedig a technológia csillagászati költsége. 
Miközben a cella és a tartály jelenleg már csupán tizedannyiba kerül, mint az első kísérleti jármű színre lépésekor, a piaci ár még a mostani költségek megfelezése után is 70 000 fontra (24,7 millió Ft) volna tehető – egyértelmű tehát, hogy nagyságrendekkel olcsóbbá kell válnia a technológiának ahhoz, hogy akár csak az úttörő szellemiségű vevők is hajlandóak legyenek megfontolni a vásárlást.

Kommentek

  • killerbee

    “a Toyota, az FCV-R házon belül fejlesztett cellája az eddigi legjobb energiasűrűséggel (3,0 kW/liter) büszkélkedhet, ami emberi nyelvre lefordítva igazán komoly hatótávolságot (jelen esetben több mint 450 kilométert) jelent”

    hat nem, meg veletlenul sem jelenti azt, tekintve hogy a kW akarhanyszor irjak le ezt az egetvero baromsagot a fizikabol (is) megbukott ujsagirok, akkor sem az energia hanem a teljeseitmeny mertekegysege a kW/liter pedig teljesitmenysuruseg nem energiasuruseg igy aztan az eg egy adta vilagon semmi koze sincs annak a hatotavolsaghoz.

F1: Hamilton nem akar nyílt lapokkal játszani

Lewis Hamilton azt kérte a Mercedestől, hogy hagyjanak fel a pilóták vezetési adatainak megosztásával, szeretné, ha megtarthatná a titkait.

Beelőzi a BMW M5-öt az Alpina B5!

Az új generációs BMW 5 sportverziója még távolról sincs kész, a márka legfőbb tunere, az Alpina azonban heteken belül bemutatja a maga M5-gyilkosát.

Ford egy BMW és egy Mercedes ellen

Három vadorzó turbómotorral, 500 Nm körüli nyomatékkal. BMW M2, Ford Focus RS, Mercedes A 45 AMG: melyik a leggyorsabb, a legszórakoztatóbb, vagy egyszerűen a legjobb?

Hamilton: Undorító, amit Ricciardo csinál

Lewis Hamilton azt mondja, kizárt, hogy Daniel Ricciardóhoz hasonlóan cipőből pezsgőzzön a dobogón.

Olasz fordítás

Egy legendás név, egy legendás roadster, 170 lóerős turbómotor, vászontető, és közvetlen kormányzás. Ugye milyen jól hangzik? Kipróbáltuk az MX-5 felpaprikázott olasz testvérét.

Karambollal végződött a robotautók első versenye

Mindössze két autó indult az új Roborace széria legelső futamán. Egyikük karambolozott és kiesett a versenyből, a másik gond nélkül teljesítette a távot.

4 évig nem takarította ki az autót, ez volt benne

Csúnya látvány, ami főleg akkor fog szíven ütni, ha kedveled az autókat.

Lotus 007: leghíresebb márkatársát köszönti az Evora különkiadása

Különleges kezelésnek vetette alá a fél éve bemutatott Evora Sport 410 modellt a Lotus. Az egyedi munka a világ talán leghíresebb Lotusa előtt tiszteleg.

Megvennéd Niki Lauda BMW M1-esét?

Bőven több, mint 500 millió forintot érhet Niki Lauda egykori BMW M1-ese, ami légitársasága alapítása miatt adott el.

Furcsa platós Mazda MX-5 keresi új gazdáját

Megnyújtották a Mazda MX-5-ös tengelytávját, hogy platós hordárként üzemelhessen. Most pedig éppen eladó a szokatlan mű.

Így vágnak szét egy Porsche Panamerát a tűzoltók

A présgépbe dobás helyett inkább a tűzoltóknak adták az előszériás autót, hogy gyakorolják a mentést.

Egyre népszerűbb Oroszországban a Kamaz

Az orosz gyártó 2016-ban tovább növelte piaci részesedését. A legkeresettebb modellek között szinte csak Kamaz gyártmányokat találunk.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.