420 lóerő a Toyota kisautójában

Verseny-hibrid egy utcai autóban

Szerző: Svékus Gergő levél küldés 
Dátum: 2013.08.27. 13.00

Különleges Yaris-származékot készül bemutatni a Toyota. A dupla villanymotoros, összkerekes Hybrid R modellről még nincsenek adataink, hajtásláncáról azonban elárultak néhány részletet.


Jó néhány napja kóstolgatja a közönséget Toyota keveset mondó rajzokkal, de a félhomályba burkolózó Yaris-szerűség képe semmit nem árult el a hamarosan érkező tanulmányautó képességeiről.

Annál inkább a hajtásláncról frissen közzétett információk. Azt eddig is tudtuk, hogy nagy teljesítményű hibridről lesz szó – a Hybrid R feliratot nehéz félreérteni. A nagy teljesítményt azonban ezúttal nem a méretekhez képest, hanem abszolút mértékben értették a japánok. 
A háromajtós Yaris karosszériájába egy 1,6 literes, négyhengeres turbómotort illesztettek. A Toyota Motorsport GmbH által kifejlesztett, közvetlen benzin-befecskendezéses erőforrás követi a FIA globális versenymotorokra vonatkozó előírásait; ne csodálkozzunk tehát, hogy 300 lóerőt présel ki magából. A Yaris architektúrájából adódik, hogy ez a brutális teljesítmény az első tengelyt hajtja. 
Ezzel azonban nincs vége a történetnek, mert a Hybrid R megkapja a mezei Yaris hibrid villanymotorját, de rögtön két példányban: ezek 60-60 lóerővel hajtják a hátsó kerekeket Így jön ki a 420 LE összteljesítmény, és az intelligens, szabályozható összkerékhajtás, hiszen a hátsó kerekeket eltérő mértékű nyomatékkal terhelve könnyedén ráfordítható az ívre az autó, vagy éppen visszafogható kezdődő túlkormányzottsága.
A Toyota Hybrid R fedélzetén egyébként egy harmadik, azonos teljesítményű villanymotor is található. A motor és a hatfokozatú szekvenciális sebességváltó közé beépített egység generátorként működik. Lassításkor tölt, gyorsításkor pedig a fölös hajtóerővel (ha például elpörögnének a kerekek) a hátsó villanymotorokat táplálja árammal – ez egyben hatékonyabb kipörgésgátlást is eredményez, mintha egyszerűen elvenné a gázt az elektronika 
Áramfejlesztésre a hajtásban részt vevő két villanymotor is alkalmas, a szokásos tolóüzemi, illetve fékezéskori regeneratív módszerrel. Azt az áramot azonban, amelyet így előállítanak, különleges módon tárolja a Hybrid R: akkumulátor helyett szuperkapacitású kondenzátort kapott az autó, ami villámgyorsan feltölthető és kisüthető, fajlagos kapacitása pedig jócskán meghaladja a hagyományos NiMH akkukét. 
A kondenzátoros áramtárolás egyetlen hátránya, hogy nem tud hosszú percekig elektromos üzemben haladni az autó, de egy sportmodellnél eleve nem is ez a cél. Utcai üzemben tíz másodpercre elosztva biztosít plusz hajtóerőt a rendszer, harmadára visszavéve a hátsó villanymotorok maximális teljesítményét. 
Versenypályán már mind a 120 lóerőt szabadjára engedi a rendszer. Igaz, a töltés ilyenkor csak öt másodpercre elég, de ennyi idő alatt pont megejthető egy villámgyors előzés. 
FIA-homológ benzinmotorjával és versenyüzemre optimalizált hibrid komponensével a Hybrid R ígéretes, noha nem utcára való tanulmány. Ha nem is egy Yaris fedélzetén, de valószínűleg hamarosan élesben is viszontláthatjuk valahol.

Kommentek

  • PluginHibrid

    Jöhet…

  • menőmanó

    Klassz kis meglepetés autó lenne. Nagyon élvezném. :)

Ezt a BMW reklámot betiltották Angliában

Az angolok szerint veszélyes közúti huligánkodásra buzdít a BMW plakátja, ezért gyorsan be is tiltották.

Ismét csökkent az üzemanyagok ára

A benzin literenkénti árát 4 forinttal, a gázolajét pedig 3 forinttal csökkentette a Mol.

Csúcskivitel belépőmotorral: jön a Mazda CX-3 GT Sport

Bizarr termékfilozófiát követ a Mazda: a CX-3 crossover nyáron debütáló új csúcskiadása nem a legerősebb motort kapja meg.

Mindent túlél a Citroën WRC gépe

Igazán szédítő bukfenc után tért vissza Kris Meeke Citroën C3 WRC-je az argentin rali futamán.

F1: Bejelentették a Sauber Honda-szerződését

A Forma-1-es Orosz Nagydíj délelőttjén hivatalosan is bejelentették, hogy 2018-tól a Sauber-csapat is a Honda erőforrásaival.

F1: A McLaren Mercedes-motorra vált jövőre?

Érdekes sztorit dobott be az egykori csapattulajdonos Eddie Jordan, de a McLaren gyorsan cáfolt.

Hihetetlen balesetet úszott meg egy kamionos

Nehéz napja volt annak az őrangyalnak, aki erre a kamionosra vigyázott. Az utolsó pillanatban állt meg a szerelvény a szakadék felett.

Használt autó: melyik a legjobb üzleti limuzin?

Erősek, mint egy dízelmozdony, pallérozott a modoruk, keveset fogyasztanak és jutányosan az áruk. Melyik használt német üzleti limuzint válasszuk?

F1: Alonso oda megy, ahol nyerhet

Fernando Alonso egyértelmű üzenetet küldött a McLaren-Hondának, ha csak nem történik valami csoda, távozni fog, ugyanis olyan csapatnál akar vezetni, ahol lehetősége van a győzelemre.

Könnyfakasztó vadászautó Lada Niva helyett

Csupán három darab ilyen Aston Martin V8 vadászkombi készült az angliai gyárban, most pedig eladó az egyik legjobb kondícióban lévő példány.

F1: Massa csak tette, amit a mérnök mondott

Felipe Massa nagyon elégedetten nyilatkozott az Orosz Nagydíj időmérője után, a 6. helye azt mutatja, hogy a Williams immár versenyben van a Red Bull-lal.

Ricciardo: Az ötödik hely volt a mai maximum

A Red Bull továbbra is csak fut az élmezőny után, de Daniel Ricciardo igyekszik pozitívan hozzáállni a szezonhoz. Csapattársa, Max Verstappen viszont továbbra is küzd az autójával.

F1: Lakáscserében fogadott Massa, Ricciardo és Verstappen

A Red Bull pilótái és a williamses Felipe Massa a vasárnapi Orosz Nagydíjon az valószínűleg egymással küzd majd, a “házon belüli” csatának érdekes tétje lesz.

F1: Hamilton szuboptimális formában

Lewis Hamilton elismerte, hogy a Forma-1-es Orosz Nagydíj időmérőjén egyszerűen nem volt elég gyors, ugyanakkor az előzmények alapján a futamtól sem remélhet sokat.

Alonso: Megint tökéletes időmérőm volt

Fernando Alonso sosem fogy ki az öndicséretből, a szocsi kvalifikáció után a Honda-motort szidta és annak örült, hogy újonc csapattársát héttizeddel verte.

Kimi: Azért az első sor nem rossz a csapatnak

A Orosz Nagydíj időmérőjén Sebastian Vettel biztosította be a vasárnapi pole pozíciót, mögötte Kimi Raikkönen és Valtteri Bottas végzett. Az első három nyilatkozatai Szocsiból.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.