420 lóerő a Toyota kisautójában

Verseny-hibrid egy utcai autóban

Szerző: Svékus Gergő levél küldés 
Dátum: 2013.08.27. 13.00

Különleges Yaris-származékot készül bemutatni a Toyota. A dupla villanymotoros, összkerekes Hybrid R modellről még nincsenek adataink, hajtásláncáról azonban elárultak néhány részletet.


Jó néhány napja kóstolgatja a közönséget Toyota keveset mondó rajzokkal, de a félhomályba burkolózó Yaris-szerűség képe semmit nem árult el a hamarosan érkező tanulmányautó képességeiről.

Annál inkább a hajtásláncról frissen közzétett információk. Azt eddig is tudtuk, hogy nagy teljesítményű hibridről lesz szó – a Hybrid R feliratot nehéz félreérteni. A nagy teljesítményt azonban ezúttal nem a méretekhez képest, hanem abszolút mértékben értették a japánok. 
A háromajtós Yaris karosszériájába egy 1,6 literes, négyhengeres turbómotort illesztettek. A Toyota Motorsport GmbH által kifejlesztett, közvetlen benzin-befecskendezéses erőforrás követi a FIA globális versenymotorokra vonatkozó előírásait; ne csodálkozzunk tehát, hogy 300 lóerőt présel ki magából. A Yaris architektúrájából adódik, hogy ez a brutális teljesítmény az első tengelyt hajtja. 
Ezzel azonban nincs vége a történetnek, mert a Hybrid R megkapja a mezei Yaris hibrid villanymotorját, de rögtön két példányban: ezek 60-60 lóerővel hajtják a hátsó kerekeket Így jön ki a 420 LE összteljesítmény, és az intelligens, szabályozható összkerékhajtás, hiszen a hátsó kerekeket eltérő mértékű nyomatékkal terhelve könnyedén ráfordítható az ívre az autó, vagy éppen visszafogható kezdődő túlkormányzottsága.
A Toyota Hybrid R fedélzetén egyébként egy harmadik, azonos teljesítményű villanymotor is található. A motor és a hatfokozatú szekvenciális sebességváltó közé beépített egység generátorként működik. Lassításkor tölt, gyorsításkor pedig a fölös hajtóerővel (ha például elpörögnének a kerekek) a hátsó villanymotorokat táplálja árammal – ez egyben hatékonyabb kipörgésgátlást is eredményez, mintha egyszerűen elvenné a gázt az elektronika 
Áramfejlesztésre a hajtásban részt vevő két villanymotor is alkalmas, a szokásos tolóüzemi, illetve fékezéskori regeneratív módszerrel. Azt az áramot azonban, amelyet így előállítanak, különleges módon tárolja a Hybrid R: akkumulátor helyett szuperkapacitású kondenzátort kapott az autó, ami villámgyorsan feltölthető és kisüthető, fajlagos kapacitása pedig jócskán meghaladja a hagyományos NiMH akkukét. 
A kondenzátoros áramtárolás egyetlen hátránya, hogy nem tud hosszú percekig elektromos üzemben haladni az autó, de egy sportmodellnél eleve nem is ez a cél. Utcai üzemben tíz másodpercre elosztva biztosít plusz hajtóerőt a rendszer, harmadára visszavéve a hátsó villanymotorok maximális teljesítményét. 
Versenypályán már mind a 120 lóerőt szabadjára engedi a rendszer. Igaz, a töltés ilyenkor csak öt másodpercre elég, de ennyi idő alatt pont megejthető egy villámgyors előzés. 
FIA-homológ benzinmotorjával és versenyüzemre optimalizált hibrid komponensével a Hybrid R ígéretes, noha nem utcára való tanulmány. Ha nem is egy Yaris fedélzetén, de valószínűleg hamarosan élesben is viszontláthatjuk valahol.

Kommentek

  • PluginHibrid

    Jöhet…

  • menőmanó

    Klassz kis meglepetés autó lenne. Nagyon élvezném. :)

15 pusztítóan kontár módon tuningolt autó

Stílusérzéket és mértékletességet nyomokban sem tartalmazó autók Mekkmester-díjas tunerektől.

F1: Az év végéig meglesz Rosberg utódja?

A Mercedes-csapat elnöke, Niki Lauda azt mondja, nem akarják sokáig húzni a váratlanul visszavonuló világbajnok, Nico Rosberg utódjának kiválasztását.

Hihetetlen látvány a porban csapató 6-os BMW

Rallyautó bármiből lehet, még egy olyan luxuskupéból is, mint a BMW 650i.

F1: Valaki óriási ajándékot kapott Rosbergtől

A Red Bull-os Daniel Ricciardo szerint Nico Rosberg a visszavonulással valamelyik pilótának nagyon szép karácsonyi adott – nem valószínű, hogy az ausztrál lesz az.

Elektromos buszt álmodott meg a Škodák tervezője

A Czechbus kiállításon megtekintettük a csehek legújabb büszkeségét, melyet az a férfi tervezett, aki korábban Škoda buszokat is megálmodott.

F1: Rosberg vállalná Hamilton oktatását

Lewis Hamilton azt tervezi, hogy még 10 évig marad a Mercedesnél, és később már németül szólhat a márka hazai szurkolóihoz. A visszavonuló Nico Rosberg vállalná a nyelvtanári szerepet.

Új 5-ös BMW – Káprázat és parasztvakítás

Ne higgyétek, hogy a gazdagok élete csupa játék és mese! A Harman Kardon vagy Bowers & Wilkins hifi csak az egyik kérdés, amit a G30 kódú új BMW 5 kapcsán el kell dönteni.

Vége a pénzbehajtásnak Újpesten

Pár hete írutunk arról a sokak szerint nem egyértelmű forgalmi helyzetről, ahol csak úgy hullottak az 50 ezres büntetések. Mára változott a helyzet.

Rosberg autójában Wehrlein: Köszi, Nico!

Nem dőlt még el a visszavonuló Nico Rosberg helyének sorsa. Az egyik legesélyesebb versenyző azonban olyan fotót posztolt, amin a világbajnok autójában ülve látható.

F1: A fél mezőny bejelentkezett a Mercedesnél

A Mercedes-csapat elnöke, Niki Lauda azt mondja, óriási az érdeklődés Nico Rosberg megüresedett helye iránt, mégsem lesz könnyű betölteni a bajnoki ülést.

Kitiltják a dízeleket több nagyvárosból

Párizs, Madrid, Athén és Mexikóváros összefogott, majd közösen bejelentette: 2025-től kitiltják az útjaikról a dízelüzemű járműveket.

F1: A Mercedes tényleg számolhat Alonsóval?

A Mercedes még egyetlen nevet sem említett a nagy meglepetésre visszavonulását bejelentő Nico Rosberg utódjaként, de a korábbi nyilatkozatok alapján Fernando Alonso tényleg a listájukon lehet.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.