420 lóerő a Toyota kisautójában

Verseny-hibrid egy utcai autóban

Szerző: Svékus Gergő levél küldés 
Dátum: 2013.08.27. 13.00

Különleges Yaris-származékot készül bemutatni a Toyota. A dupla villanymotoros, összkerekes Hybrid R modellről még nincsenek adataink, hajtásláncáról azonban elárultak néhány részletet.


Jó néhány napja kóstolgatja a közönséget Toyota keveset mondó rajzokkal, de a félhomályba burkolózó Yaris-szerűség képe semmit nem árult el a hamarosan érkező tanulmányautó képességeiről.

Annál inkább a hajtásláncról frissen közzétett információk. Azt eddig is tudtuk, hogy nagy teljesítményű hibridről lesz szó – a Hybrid R feliratot nehéz félreérteni. A nagy teljesítményt azonban ezúttal nem a méretekhez képest, hanem abszolút mértékben értették a japánok. 
A háromajtós Yaris karosszériájába egy 1,6 literes, négyhengeres turbómotort illesztettek. A Toyota Motorsport GmbH által kifejlesztett, közvetlen benzin-befecskendezéses erőforrás követi a FIA globális versenymotorokra vonatkozó előírásait; ne csodálkozzunk tehát, hogy 300 lóerőt présel ki magából. A Yaris architektúrájából adódik, hogy ez a brutális teljesítmény az első tengelyt hajtja. 
Ezzel azonban nincs vége a történetnek, mert a Hybrid R megkapja a mezei Yaris hibrid villanymotorját, de rögtön két példányban: ezek 60-60 lóerővel hajtják a hátsó kerekeket Így jön ki a 420 LE összteljesítmény, és az intelligens, szabályozható összkerékhajtás, hiszen a hátsó kerekeket eltérő mértékű nyomatékkal terhelve könnyedén ráfordítható az ívre az autó, vagy éppen visszafogható kezdődő túlkormányzottsága.
A Toyota Hybrid R fedélzetén egyébként egy harmadik, azonos teljesítményű villanymotor is található. A motor és a hatfokozatú szekvenciális sebességváltó közé beépített egység generátorként működik. Lassításkor tölt, gyorsításkor pedig a fölös hajtóerővel (ha például elpörögnének a kerekek) a hátsó villanymotorokat táplálja árammal – ez egyben hatékonyabb kipörgésgátlást is eredményez, mintha egyszerűen elvenné a gázt az elektronika 
Áramfejlesztésre a hajtásban részt vevő két villanymotor is alkalmas, a szokásos tolóüzemi, illetve fékezéskori regeneratív módszerrel. Azt az áramot azonban, amelyet így előállítanak, különleges módon tárolja a Hybrid R: akkumulátor helyett szuperkapacitású kondenzátort kapott az autó, ami villámgyorsan feltölthető és kisüthető, fajlagos kapacitása pedig jócskán meghaladja a hagyományos NiMH akkukét. 
A kondenzátoros áramtárolás egyetlen hátránya, hogy nem tud hosszú percekig elektromos üzemben haladni az autó, de egy sportmodellnél eleve nem is ez a cél. Utcai üzemben tíz másodpercre elosztva biztosít plusz hajtóerőt a rendszer, harmadára visszavéve a hátsó villanymotorok maximális teljesítményét. 
Versenypályán már mind a 120 lóerőt szabadjára engedi a rendszer. Igaz, a töltés ilyenkor csak öt másodpercre elég, de ennyi idő alatt pont megejthető egy villámgyors előzés. 
FIA-homológ benzinmotorjával és versenyüzemre optimalizált hibrid komponensével a Hybrid R ígéretes, noha nem utcára való tanulmány. Ha nem is egy Yaris fedélzetén, de valószínűleg hamarosan élesben is viszontláthatjuk valahol.

Kommentek

  • PluginHibrid

    Jöhet…

  • menőmanó

    Klassz kis meglepetés autó lenne. Nagyon élvezném. :)

F1: Szürke gyilkost mutatott be az amerikai csapat

A mezőnyből utolsó előttiként bemutatkozott az amerikai Haas-csapat új autója is, a VF-17-es.

Nem hitt a szemének a magyar szerelő, amikor a Skoda alá nézett

Facebookon kaptuk a fotókat Miklóstól, aki még nem nagyon találkozott ilyen gyári hibával pályafutása alatt.

F1: Itt a (bal)szerencsés új Red Bull – videó

A Red Bull Racing-csapat vasárnap 13 óra 13 perckor leleplezte 2017-es Forma-1-es autóját, az RB13-ast. Tesznek a babonákra.

Így veszélyeztethetik egészségünket a trükköző európai fuvarozók

Az európai teherautó gyártók az AdBlue adalék-anyaggal történő mahinálás megállítását szorgalmazzák. Az európaiak egészségével szórakoznak a buherálók.

F1: Pályán a McLaren és a Renault

Barcelonában a McLaren-Honda és a Renault is pályára küldte új Forma-1-es autóját.

Ezt a parkolást már 14 millióan látták, nem csodálkozunk

A videó nem friss, de mi eddig nem találkoztunk vele. Facebookon hívta fel rá figyelmünket olvasónk. Köszönjük, kár lett volna kihagyni.

Olcsó középmotoros sportkocsi érkezik

A legváratlanabb helyen: Indiában születik meg a középmotoros autók piacának legújabb és legolcsóbb képviselője. Genfben is ott lesz a Tata Tamo Futuro.

125 éves a ketyegő, amit csak dízelmotornak neveznek

Rudolf Diesel német gépészmérnök százhuszonöt éve, 1892. február 28-án adta be szabadalmát belső égésű motorjára. A később róla elnevezett dízelmotor alacsonyabb fogyasztása miatt a benzinüzemű Otto-motorok komoly konkurense lett, s ma is sok közúti, vízi és vasúti jármű erőforrása.

Így nyílik az új Mercedes E-osztály kabrió teteje!

Hamarosan teljes szépségében megláthatjuk az E-kabriót, addig is itt egy animált kép a tetőnyitásról.

Tíz fotón a tökéletes autó

“Amikor el kellett búcsúznom ettől a szívfájdítóan csodálatos géptől, szabályosan meggyászoltam.”

Peugeot Instinct: nagy szájú GT-tanulmány

Kiszivárgott a Peugeot új tanulmányautójának egy fotója. Az impozáns gran turismo minden valószínűség szerint elektromos hajtást kapott.

Idő előtt lelepleződött egy újabb Forma-1-es

Az autóbemutatót csak holnap tartják, de az amerikai Haas-csapat már szombaton filmezett Barcelonában. Lebukott a 2017-es autó.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.