Porsche 911 – Ötvenéves a legenda

Melléklet a 911 50-ik évfordulójára

Szerző: Szörényi András levél küldés 
Dátum: 2013.08.21. 16.00

Igyekeztünk méltóképp megemlékezni a Porsche 911 ötvenedik születésnapjáról. Az eredmény egészen máshogy néz ki, mint a netes autós cikkek általában.

Idén ötven éves a Porsche 911. Műszaki szempontból a legendás sportautó két legjellegzetesebb vonása a farmotor és a léghűtés. A sportkocsi első ötven évéről szóló cikkünkből kiderül, hogy mindkettőt kényszer szülte, nem pedig konstrukciós mérlegelés eredményeképp váltak sarokkővé a világ egyik, ha nem a legjobb sportautójában. A tősgyökeres Porsche-rajongók által istenített léghűtés csak azért nem futott ki a 993-as szériánál korábban, mert a Volkswagen a léghűtéses Bogarak nimbusz érdekében bőkezűen dotálta a Porsche versenyrészlegét.

A bal oldali gyújtáskapcsoló és a középre helyezett fordulatszámmérő az utastér jellegzetessége, immár ötven éve


Léghűtés, 1300 lóerőig

Mellékletünkben írunk a léghűtéses Porsche-motorok evolúciójáról, amelynek csúcspontja a 917 volt. A legerősebb 917 nagyjából 1100 lóerővel rombolt Le Mansban és más versenypályákon, de csak azért, mert az eredeti 1300 lóerőt mesterségesen korlátozták, hogy jobb legyen a motor karakterisztikája.

Mit keres itt a Citroën?

Foglalkozunk az első évben használt 901 név eredetével, a 356-nál nagyobb sportautó kifejlesztésével, amely a Mercedes-Benz, a Jaguar és a Citroën nyomására lett hathengeres. Hogy miért, arra is választ adunk itt. Reméljük, lesz ebből még legalább ötven év, mi legalábbis azt kívánjuk, hogy bis hundertzwanzig! Addig pedig: Vezess.hu/Porsche-911.

130 lóerős volt az első 911, a mai 991 kódú generáció teljesítménye 350 lóerőről indul

Számok a 911 első 50 évéből

9,4 s – A 620 lóerős GT2 RS gyorsulása 200-ra

422 nap – Bemutatása után ennyi ideig viselte a 901 nevet, aztán a Peugeot megnyerte a névhasználati pert

845 LE – A valaha volt legerősebb verseny 911, a 935 “Moby Dick” teljesítménye

30 000 – A Porsche győzelmeinek száma különféle autóversenyeken

800 000 db – Ennyi 911 készült napjainkig

1 375 000 $ – ennyit ért Steve McQueen 911 S-e a Le Mans című filmből

46,5 millió Ft ennyibe kerül ma egy 500 lóerős 911 Turbo

Kommentek

  • zevilaga

    Ma legalább ötödször van az 50 éves a Porsche 911 cikk a hírlevélben. Annyira azért nem jó cikk, biztos hogy még 45-ször be akarjátok tenni?

Nagyképű, de van mire

A faceliften átesett Fiorino mosolyában van némi önteltség, ami nem csoda, hiszen van mire beképzeltnek lenni.

F1: Rosberg ennyi milliárdról mondott le önként

Nico Rosberg nagyon sok pénzről mondott le önként és dalolva a visszavonulással.

F1: A Williams hibákat vár az újonctól

A Williamsnél fel vannak készülve rá, hogy a jövőre bemutatkozó 18 éves versenyzőjük, Lance Stroll bukdácsol majd a Forma-1-ben.

Szebb, jobb Daciák jönnek

Közepes erejű ráncfelvarráson esett át jó néhány Dacia-modell. A szokásos plasztikázáson kívül új motor és automatikus váltó is érkezett a frissítéssel.

Ennyivel lesz gyorsabb az F1 jövőre

Valtteri Bottas, a Williams pilótája szerint a 2017-es autókkal kettő-öt másodperccel javulhatnak a köridők az idei szezonhoz képest. Max Verstappen nagyobb fizikai megterhelést vár.

Elektromos LiAZ-t tesztelnek Moszkvában

Bár Oroszország hatalmas gázkészleten csücsül, egyre több elektromos autóbusz prototípusa nő ki a földből. A legújabbhoz a Siemens szállított eszközöket.

F1: A Merci hibázott, amikor rászólt Hamiltonra

Toto Wolff, a Mercedes csapatfőnöke egy interjúban azt mondta, hogy rossz döntést hozott az alakulat, amikor a szezonzáró Abu-dzabi Nagydíjon gyorsításra kérte Lewis Hamiltont.

F1: Alonso nem megy a Mercedeshez

Fernando Alonso felfedezője, menedzsere, “második apja”, Flavio Briatore azt állítja, hogy a spanyol biztosan nem megy a Mercedeshez 2017-re, tiszteletben tartják a mclarenes szerződést.

Leszavazhatják a Forma-1 megvásárlását?

A Forma-1 új tulajdonosaként emlegetett Liberty Media akár még ki is hátrálhat az üzletből, csak januárban szavaznak róla, hogy végigvigyék-e a felvásárlást.

F1: A McLarennek jövőre sem lesz főszponzora

A McLaren új főnöke, Zak Brown 2018-ra célozza az új névadó szponzor megszerzését. Nem lesz könnyű.

Így kell móresre tanítani a pofátlan porschést

Egy újabb közlekedő, akinek drágább az ideje, mint a többi autósé. Rutinosan előzte a sort, de most nem jött ki a lépés, mehetett vissza a startvonalra.

F1: Tízmilliárdos bukás az Osztrák Nagydíj

A Red Bull több tízmillió eurót veszített már a két évvel ezelőtt feltámasztott Osztrák Nagydíjon. Meddig nyelik le a veszteséget?

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.