Porsche 911 – Ötvenéves a legenda

Melléklet a 911 50-ik évfordulójára

Szerző: Szörényi András levél küldés 
Dátum: 2013.08.21. 16.00

Igyekeztünk méltóképp megemlékezni a Porsche 911 ötvenedik születésnapjáról. Az eredmény egészen máshogy néz ki, mint a netes autós cikkek általában.

Idén ötven éves a Porsche 911. Műszaki szempontból a legendás sportautó két legjellegzetesebb vonása a farmotor és a léghűtés. A sportkocsi első ötven évéről szóló cikkünkből kiderül, hogy mindkettőt kényszer szülte, nem pedig konstrukciós mérlegelés eredményeképp váltak sarokkővé a világ egyik, ha nem a legjobb sportautójában. A tősgyökeres Porsche-rajongók által istenített léghűtés csak azért nem futott ki a 993-as szériánál korábban, mert a Volkswagen a léghűtéses Bogarak nimbusz érdekében bőkezűen dotálta a Porsche versenyrészlegét.

A bal oldali gyújtáskapcsoló és a középre helyezett fordulatszámmérő az utastér jellegzetessége, immár ötven éve


Léghűtés, 1300 lóerőig

Mellékletünkben írunk a léghűtéses Porsche-motorok evolúciójáról, amelynek csúcspontja a 917 volt. A legerősebb 917 nagyjából 1100 lóerővel rombolt Le Mansban és más versenypályákon, de csak azért, mert az eredeti 1300 lóerőt mesterségesen korlátozták, hogy jobb legyen a motor karakterisztikája.

Mit keres itt a Citroën?

Foglalkozunk az első évben használt 901 név eredetével, a 356-nál nagyobb sportautó kifejlesztésével, amely a Mercedes-Benz, a Jaguar és a Citroën nyomására lett hathengeres. Hogy miért, arra is választ adunk itt. Reméljük, lesz ebből még legalább ötven év, mi legalábbis azt kívánjuk, hogy bis hundertzwanzig! Addig pedig: Vezess.hu/Porsche-911.

130 lóerős volt az első 911, a mai 991 kódú generáció teljesítménye 350 lóerőről indul

Számok a 911 első 50 évéből

9,4 s – A 620 lóerős GT2 RS gyorsulása 200-ra

422 nap – Bemutatása után ennyi ideig viselte a 901 nevet, aztán a Peugeot megnyerte a névhasználati pert

845 LE – A valaha volt legerősebb verseny 911, a 935 “Moby Dick” teljesítménye

30 000 – A Porsche győzelmeinek száma különféle autóversenyeken

800 000 db – Ennyi 911 készült napjainkig

1 375 000 $ – ennyit ért Steve McQueen 911 S-e a Le Mans című filmből

46,5 millió Ft ennyibe kerül ma egy 500 lóerős 911 Turbo

Kommentek

  • zevilaga

    Ma legalább ötödször van az 50 éves a Porsche 911 cikk a hírlevélben. Annyira azért nem jó cikk, biztos hogy még 45-ször be akarjátok tenni?

F1: A Williams megtalálta az új Maldonadót?

A barcelonai Forma-1-es teszt harmadik napján a Williams újonca délelőtt és délután is eldobta az autót, de legalább fizet. Az élen a Mercedes és a Ferrari.

F1: Nézd meg Ricciardo pihenőkamionját belülről!

Daniel Ricciardo megmutatta, hogy hol pihenhet a tesztelés szüneteiben Barcelonában.

F1: Hivatalos, halott a kiscsapat

A tavaly év végén csődbe ment, februárra bezárt Manor-csapat hivatalosan is visszavonta Forma-1-es nevezését, véget ért a történet.

Alonso: Az új autók elértéktelenítik a pilótákat

Fernando Alonso szerint az új autók miatt még nehezebb lesz megítélni, hogy melyik pilóta nyújtja a legjobb teljesítményt.

F1: Rosberg ijesztőt jósolt az idei szezonra

A tavaly visszavonult címvédő, Nico Rosberg szerint annyira nehéz lesz vezetni az idei autókat, hogy a pilóták akár futamgyőzelmeket is bukhatnak a fáradtság miatt.

F1: A Mercedes megállíthatatlan a teszten

A Mercedes folytatja: a barcelonai teszt harmadik napjának délelőttjén is az ezüst nyíl futotta a legtöbbet, Valtteri Bottas ráadásul félelmetes köridőt is autózott. A McLaren ezúttal úgy-ahogy működik.

F1: Kanada is szerződést hosszabbított

Oroszország után Kanada is meghosszabbította Forma-1-es szerződését, 2029-ig biztos a montreali futam jövője.

Bajnokságon kívüli versenyen kísérleteznének az F1-gyel

A Forma-1 sportszakmai vezetője, Ross Brawn felvetette, hogy a világbajnokságon kívüli futamon kísérletezhetnének a versenyhétvégék formátumával.

Így sikerült a Volkswagen és az Ikarus összeházasítása

Kész szenzáció volt, amikor a budai várban először megjelentek a kis kerekű midibuszok. Ennek ellenére nem húzták sokáig, a BKV 5 év után lecserélte őket.

Erről a sebességhatárról biztosan nem tudtál

Nemrég Lengyelországban jártunk, és olyan sebességhatárokkal találkoztunk, amiről eddig nem is tudtunk.

F1: Egy csapat már elhasalt a trükkös felfüggesztéssel

A Nemzetközi Automobil Szövetség lépése után az egyik Forma-1-es csapat már biztosan kénytelen lesz változtatni a “trükkös” felfüggesztésén.

Az EU-s országok nem akartak új fogyasztásmérést

Egyes uniós tagállamok hátráltatták a károsanyag-kibocsátási tesztek szigorítását, és nem fordítottak elegendő energiát az emissziós adatokat manipuláló autógyártók leleplezésére – írták az Európai Parlament dízelbotránnyal foglalkozó vizsgálóbizottságának (EMIS) friss jelentésében.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.