Idén ötven éves a Porsche 911. Műszaki szempontból a legendás sportautó két legjellegzetesebb vonása a farmotor és a léghűtés. A sportkocsi első ötven évéről szóló cikkünkből kiderül, hogy mindkettőt kényszer szülte, nem pedig konstrukciós mérlegelés eredményeképp váltak sarokkővé a világ egyik, ha nem a legjobb sportautójában. A tősgyökeres Porsche-rajongók által istenített léghűtés csak azért nem futott ki a 993-as szériánál korábban, mert a Volkswagen a léghűtéses Bogarak nimbusz érdekében bőkezűen dotálta a Porsche versenyrészlegét.

A bal oldali gyújtáskapcsoló és a középre helyezett fordulatszámmérő az utastér jellegzetessége, immár ötven éve


Léghűtés, 1300 lóerőig

Mellékletünkben írunk a léghűtéses Porsche-motorok evolúciójáról, amelynek csúcspontja a 917 volt. A legerősebb 917 nagyjából 1100 lóerővel rombolt Le Mansban és más versenypályákon, de csak azért, mert az eredeti 1300 lóerőt mesterségesen korlátozták, hogy jobb legyen a motor karakterisztikája.

Mit keres itt a Citroën?

Foglalkozunk az első évben használt 901 név eredetével, a 356-nál nagyobb sportautó kifejlesztésével, amely a Mercedes-Benz, a Jaguar és a Citroën nyomására lett hathengeres. Hogy miért, arra is választ adunk itt. Reméljük, lesz ebből még legalább ötven év, mi legalábbis azt kívánjuk, hogy bis hundertzwanzig! Addig pedig: Vezess.hu/Porsche-911.

130 lóerős volt az első 911, a mai 991 kódú generáció teljesítménye 350 lóerőről indul

Számok a 911 első 50 évéből

9,4 s – A 620 lóerős GT2 RS gyorsulása 200-ra

422 nap – Bemutatása után ennyi ideig viselte a 901 nevet, aztán a Peugeot megnyerte a névhasználati pert

845 LE – A valaha volt legerősebb verseny 911, a 935 “Moby Dick” teljesítménye

30 000 – A Porsche győzelmeinek száma különféle autóversenyeken

800 000 db – Ennyi 911 készült napjainkig

1 375 000 $ – ennyit ért Steve McQueen 911 S-e a Le Mans című filmből

46,5 millió Ft ennyibe kerül ma egy 500 lóerős 911 Turbo