Amióta megjelent a mobiltelefon, azóta folyik a harc a felhasználók és a hatóságok között, lehet-e menet közben telefonálni, vagy sem. 

Az évek során a nyugati országok túlnyomó többségében törvény tiltotta meg azt, hogy kézben tartott mobiltelefonon keresztül fecsegjünk, sőt, Kaliforniában például navigációra sem használhatják az autósok a mobiltelefont. 


Aki egy cseppet is józanul tekint a kérdésre, beláthatja, hogy van ráció a tiltásban, a legújabb kutatások (na jó, egyetlen kutatás) szerint azonban nincs feltétlenül összefüggés a telefonálás és a közúti balesetek között. 
Brit és amerikai egyetemi kutatók összevetették a mobilszolgáltatók hálózatából nyert adatokat a baleseti jegyzőkönyvekkel, és arra a következtetésre jutottak, hogy nincs közvetlen összefüggés egy adott időszakban indított hívások sűrűsége és az ugyanazon időszakra eső balesetek száma között. 
Az USA kilenc államából lekért adatok elemzése ellent mond annak az 1997-es kutatásnak, amely szerint 4,3-szorosára növeli a baleset kockázatát a vezetés közbeni telefonálás – ez a szorzó megegyezik az ittas vezetésre alkalmazottal. 
“Nem vitatjuk, hogy a mobiltelefon használata elterelheti a vezető figyelmét, de az általunk vizsgált környezetben a telefonálás nem jelentett fokozott kockázatot.” – kommentálta az ellentmondásos eredményt a kísérlet egyik vezetője. “A számok ellentmondanak a józan észnek, de a kutatás statisztikailag megalapozott volt. A valós életben nem igazolódtak be a korábbi vizsgálatok eredményei.” 
A felmérésben 2002 és 2005 közötti hívási és baleseti statisztikákat vizsgáltak. Ebben az időszakban több helyi szolgáltatónál is ingyenesen lehetett beszélni hétköznap este 9 óra után, ami a vizsgálatok szerint 7 százalékkal emelte a vezetés közben indított hívások számát. 
A kutatók egy nyolcmillió balesetet tartalmazó adatbázist elemeztek ki, és arra a következtetésre jutottak, hogy az este 9 óra után megugró telefonforgalom nem növelte az ütközések arányát. 
A vizsgálat mellékszáljaként összefüggést kerestek a telefonálást tiltó törvények bevezetése és a balesetek száma között, és úgy találták, hogy a tiltás sem javította a statisztikákat. 
“Elképzelhetőnek tartjuk, hogy amennyiben a vezetők maguk indítják a beszélgetést, tudatosan figyelmesebben vezetnek, és ezzel ellensúlyozzák a figyelemelterelés hatásait. Kutatásunk eredményei ezért térhetnek el a laboratóriumi mérésektől.” – tette hozzá a vizsgálat vezetője, kihangsúlyozva, hogy az SMS-ezés, webböngészés hatásait nem vizsgálták.