Mégsem veszélyes menet közben telefonálni?

Tudatossággal csökkenthető a kockázat

Szerző: Svékus Gergő levél küldés 
Dátum: 2013.08.11. 09.00

Brit és amerikai kutatók baleseti statisztikákat elemezve arra a következtetésre jutottak, hogy nincs összefüggés a telefonhasználat és az ütközések között. Az SMS-ezést, mobil internetezést nem vizsgálták.

Amióta megjelent a mobiltelefon, azóta folyik a harc a felhasználók és a hatóságok között, lehet-e menet közben telefonálni, vagy sem. 

Az évek során a nyugati országok túlnyomó többségében törvény tiltotta meg azt, hogy kézben tartott mobiltelefonon keresztül fecsegjünk, sőt, Kaliforniában például navigációra sem használhatják az autósok a mobiltelefont. 


Aki egy cseppet is józanul tekint a kérdésre, beláthatja, hogy van ráció a tiltásban, a legújabb kutatások (na jó, egyetlen kutatás) szerint azonban nincs feltétlenül összefüggés a telefonálás és a közúti balesetek között. 
Brit és amerikai egyetemi kutatók összevetették a mobilszolgáltatók hálózatából nyert adatokat a baleseti jegyzőkönyvekkel, és arra a következtetésre jutottak, hogy nincs közvetlen összefüggés egy adott időszakban indított hívások sűrűsége és az ugyanazon időszakra eső balesetek száma között. 
Az USA kilenc államából lekért adatok elemzése ellent mond annak az 1997-es kutatásnak, amely szerint 4,3-szorosára növeli a baleset kockázatát a vezetés közbeni telefonálás – ez a szorzó megegyezik az ittas vezetésre alkalmazottal. 
“Nem vitatjuk, hogy a mobiltelefon használata elterelheti a vezető figyelmét, de az általunk vizsgált környezetben a telefonálás nem jelentett fokozott kockázatot.” – kommentálta az ellentmondásos eredményt a kísérlet egyik vezetője. “A számok ellentmondanak a józan észnek, de a kutatás statisztikailag megalapozott volt. A valós életben nem igazolódtak be a korábbi vizsgálatok eredményei.” 
A felmérésben 2002 és 2005 közötti hívási és baleseti statisztikákat vizsgáltak. Ebben az időszakban több helyi szolgáltatónál is ingyenesen lehetett beszélni hétköznap este 9 óra után, ami a vizsgálatok szerint 7 százalékkal emelte a vezetés közben indított hívások számát. 
A kutatók egy nyolcmillió balesetet tartalmazó adatbázist elemeztek ki, és arra a következtetésre jutottak, hogy az este 9 óra után megugró telefonforgalom nem növelte az ütközések arányát. 
A vizsgálat mellékszáljaként összefüggést kerestek a telefonálást tiltó törvények bevezetése és a balesetek száma között, és úgy találták, hogy a tiltás sem javította a statisztikákat. 
“Elképzelhetőnek tartjuk, hogy amennyiben a vezetők maguk indítják a beszélgetést, tudatosan figyelmesebben vezetnek, és ezzel ellensúlyozzák a figyelemelterelés hatásait. Kutatásunk eredményei ezért térhetnek el a laboratóriumi mérésektől.” – tette hozzá a vizsgálat vezetője, kihangsúlyozva, hogy az SMS-ezés, webböngészés hatásait nem vizsgálták.

Kommentek

  • v_gabe

    Este kilenc után…gratulálok…

  • Phrascarica

    Egy dolog érdekelne igazán: azt honnan tudták a központ adatokból, hogy a telefonálók mekkora része használt kihangosítót?

Ilyen munkát sem végeztettek még F1-es pilótával

A Renault felújítja enstone-i bázisát, és valószínűleg nem talált a munkára rendes melósokat.

F1: Hivatalos, a Ferraritól kölcsönöz pilótát a Sauber

A Sauber hivatalosan is megerősítette, hogy a sérült Pascal Wehrlein helyett a Ferrari tartalékosa, Antonio Giovinazzi vezet majd náluk a hétfőn kezdődő első barcelonai teszten.

F1: Alonsót is felhívta a Mercedes

Fernando Alonso azt mondja, Nico Rosberg visszavonulása után nála is érdeklődött a Mercedes. A spanyol akkor le volt kötve, de szeptemberben átgondolja majd, marad-e a McLarennél tovább is.

Fotón, ahogy az új Ladák Budapestre érkeznek

Begurult az első két kamion. Rakományuk friss, ropogós Lada Vesta.

F1: A Mercedes szerint műbalhét csinált a sajtó

Valtteri Bottasnak nincs baja azzal, hogy adatokat kell megosztania új csapattársával, Lewis Hamiltonnal.

Prémium Peugeot? Már majdnem igen!

A legtöbb népautós gyártó két kézzel kapar a prémium jelzőért, az új 5008 GT kétharmada ki is érdemli.

Oldalszél-stabilizátort kapnak a Ford haszonjárművek

Alapáron szereli fel a Transit és Transit Custom haszonjárműveket oldalszél elleni elektronikus védelemmel a Ford.

F1: Alonso nem vár sokat az új McLarentől

Fernando Alonso szerint kár azt várni, hogy a McLaren hirtelen visszakerül az élre, a spanyolnak nincsenek túlzott elvárásai az idei szezonnal kapcsolatban.

F1: Kerülj egyet az új Mercivel – fedélzeti videó

Fedélzeti panorámavideó az új Mercedes és Lewis Hamilton első köréről.

F1: Räikkönen kipróbálta az új Ferrarit – videó

A délelőtti leleplezés után a Ferrari azonnal pályára is küldte 2017-es Forma-1-es autóját. Kimi Räikkönen fordult vele elsőként.

F1: “Sereghajtót” leplezett le a McLaren

A McLaren pénteken délelőtt Wokingban és Tokióban leleplezte 2017-es Forma-1-es modelljét, az MCL32-est. Meglepő külsőt kapott az autó.

Erősen szennyezett a talaj az Óbudai Autóbuszgarázsban

Hamarosan megkezdődhet az Óbudai autóbuszgarázs területének kármentesítése. A talaj mellett a talajvíz is erősen szennyezett.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.