Mégsem veszélyes menet közben telefonálni?

Tudatossággal csökkenthető a kockázat

Szerző: Svékus Gergő levél küldés 
Dátum: 2013.08.11. 09.00

Brit és amerikai kutatók baleseti statisztikákat elemezve arra a következtetésre jutottak, hogy nincs összefüggés a telefonhasználat és az ütközések között. Az SMS-ezést, mobil internetezést nem vizsgálták.

Amióta megjelent a mobiltelefon, azóta folyik a harc a felhasználók és a hatóságok között, lehet-e menet közben telefonálni, vagy sem. 

Az évek során a nyugati országok túlnyomó többségében törvény tiltotta meg azt, hogy kézben tartott mobiltelefonon keresztül fecsegjünk, sőt, Kaliforniában például navigációra sem használhatják az autósok a mobiltelefont. 


Aki egy cseppet is józanul tekint a kérdésre, beláthatja, hogy van ráció a tiltásban, a legújabb kutatások (na jó, egyetlen kutatás) szerint azonban nincs feltétlenül összefüggés a telefonálás és a közúti balesetek között. 
Brit és amerikai egyetemi kutatók összevetették a mobilszolgáltatók hálózatából nyert adatokat a baleseti jegyzőkönyvekkel, és arra a következtetésre jutottak, hogy nincs közvetlen összefüggés egy adott időszakban indított hívások sűrűsége és az ugyanazon időszakra eső balesetek száma között. 
Az USA kilenc államából lekért adatok elemzése ellent mond annak az 1997-es kutatásnak, amely szerint 4,3-szorosára növeli a baleset kockázatát a vezetés közbeni telefonálás – ez a szorzó megegyezik az ittas vezetésre alkalmazottal. 
“Nem vitatjuk, hogy a mobiltelefon használata elterelheti a vezető figyelmét, de az általunk vizsgált környezetben a telefonálás nem jelentett fokozott kockázatot.” – kommentálta az ellentmondásos eredményt a kísérlet egyik vezetője. “A számok ellentmondanak a józan észnek, de a kutatás statisztikailag megalapozott volt. A valós életben nem igazolódtak be a korábbi vizsgálatok eredményei.” 
A felmérésben 2002 és 2005 közötti hívási és baleseti statisztikákat vizsgáltak. Ebben az időszakban több helyi szolgáltatónál is ingyenesen lehetett beszélni hétköznap este 9 óra után, ami a vizsgálatok szerint 7 százalékkal emelte a vezetés közben indított hívások számát. 
A kutatók egy nyolcmillió balesetet tartalmazó adatbázist elemeztek ki, és arra a következtetésre jutottak, hogy az este 9 óra után megugró telefonforgalom nem növelte az ütközések arányát. 
A vizsgálat mellékszáljaként összefüggést kerestek a telefonálást tiltó törvények bevezetése és a balesetek száma között, és úgy találták, hogy a tiltás sem javította a statisztikákat. 
“Elképzelhetőnek tartjuk, hogy amennyiben a vezetők maguk indítják a beszélgetést, tudatosan figyelmesebben vezetnek, és ezzel ellensúlyozzák a figyelemelterelés hatásait. Kutatásunk eredményei ezért térhetnek el a laboratóriumi mérésektől.” – tette hozzá a vizsgálat vezetője, kihangsúlyozva, hogy az SMS-ezés, webböngészés hatásait nem vizsgálták.

Kommentek

  • v_gabe

    Este kilenc után…gratulálok…

  • Phrascarica

    Egy dolog érdekelne igazán: azt honnan tudták a központ adatokból, hogy a telefonálók mekkora része használt kihangosítót?

Önjáró autók üzembe helyezését tervezik

Bő két év múlva már vezető nélküli autók közlekedhetnek a London és Oxford közti 100 kilométeres úton, ha valóra válnak egy frissen létrehozott brit konzorcium tervei.

Porsche: három visszahívás egy héten belül!

A német sportautógyár típusait különböző problémák sújtják, de mások sem immúnisak a péntekinadrág-szindrómára.

Figyelem, újra bírságolnak az óbudai kamerák

A III. kerület a polgármesteri iroda honlapján tette közzé, hogy mostantól megint küldik a csekkeket a szabálytalankodóknak, mert továbbra sem bizonyított, hogy jogtalanul bírságolnának kameráik felvételei alapján.

Barbár Mad Max-autó a Mitsubishitől

A Top Gear felkérésére félelmetes sivatagi versenyautót épített a Mitsubishi, majd elkészítették annak civil, megvásárolható kiadását is.

Használt autó: nagypályás használt BMW egy új Octavia árában

2017. februárjában, az utód értékesítésének indulásával kifutott az F10-es BMW 5-ös. Öt-hatmillióval be lehet szállni, egy kompakt autó árából. Megéri kockáztatni a használt luxusautóval?

Egyszerűsítenék az újtdíjfizetést

Három multinacionális vállalat közös céget alapított a Európai Elektronikus Útdíjszedési Szolgáltatás (ETTS) hatékonyságának javítása érdekében. A Toll4Europe vállalkozás már minden szükséges hatóságtól zöld utat kapott.

F1: A Mercedes segíti ki a Hondát?

Brit sajtóértesülés szerint a Mercedes beszáll a Honda motorfejlesztésébe. A Red Bull nem örül a rivális felzárkóztatásának.

F1: Kínszenvedés lesz megegyezni az új motorokról

A Forma-1 új motorformulára vált 2021-től, sokan előre látják, hogy nem lesz könnyű megegyezni erről.

F1: Komoly veszélyben volt Wehrlein pályafutása

A Sauber versenyzője, Pascal Wehrlein szerint a Bajnokok Tornáján szerzett hátsérülésére a karrierje is rámehetett volna, ha nem adott volna magának elég időt a felépülésre.

F1: Egyenlítésre készül a Mercedes

A hétvégi Orosz Nagydíjon a Mercedes szeretné 2-2-re felhozni az idei győzelmi arányt, Toto Wolff szerint az egész csapatnak fáj, amikor kikapnak a Ferraritól.

Visszatért a lépcsőshátú Swift!

Bemutatkozott és három hét múlva már meg is vásárolható a Suzuki Swift szedán – igaz, nem Suzuki, nem Swift, és nem is kapható Európában.

F1: Alonso rátette a kezét az Indy-trófeára

Hétfőn az Andretti Motorsport főhadiszállásán járt Fernando Alonso.

A lakótelep közepén sikerült elakadni egy szabadidő-autóval

Újabb eset bizonyítja, hogy a szabadidő-autó nem terepjáró, főleg utcai abroncsokkal nem.

F1: Buttonnak elég lesz 10 kör!

A McLarennél nagyon bíznak a Monacóban Fernando Alonso helyére beugró Jenson Buttonban, úgy gondolják, a pályás tesztelésnek nem lett volna haszna számára.

Városban száguldozó kretének rontják a BMW-sek jó hírét

Az ilyen videók miatt romlik a bajor márka tulajdonosainak megítélése, mert ez már nem a használja-e az indexet szint. Ez közveszélyes szórakozás.

Magyarországon épít szupertöltőt a Tesla

Nagyszabású töltőinfrastruktúra-fejlesztést jelentett be a Tesla. Az akciónak van hazai vonatkozása is.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.