Mégsem veszélyes menet közben telefonálni?

Tudatossággal csökkenthető a kockázat

Szerző: Svékus Gergő levél küldés 
Dátum: 2013.08.11. 09.00

Brit és amerikai kutatók baleseti statisztikákat elemezve arra a következtetésre jutottak, hogy nincs összefüggés a telefonhasználat és az ütközések között. Az SMS-ezést, mobil internetezést nem vizsgálták.

Amióta megjelent a mobiltelefon, azóta folyik a harc a felhasználók és a hatóságok között, lehet-e menet közben telefonálni, vagy sem. 

Az évek során a nyugati országok túlnyomó többségében törvény tiltotta meg azt, hogy kézben tartott mobiltelefonon keresztül fecsegjünk, sőt, Kaliforniában például navigációra sem használhatják az autósok a mobiltelefont. 


Aki egy cseppet is józanul tekint a kérdésre, beláthatja, hogy van ráció a tiltásban, a legújabb kutatások (na jó, egyetlen kutatás) szerint azonban nincs feltétlenül összefüggés a telefonálás és a közúti balesetek között. 
Brit és amerikai egyetemi kutatók összevetették a mobilszolgáltatók hálózatából nyert adatokat a baleseti jegyzőkönyvekkel, és arra a következtetésre jutottak, hogy nincs közvetlen összefüggés egy adott időszakban indított hívások sűrűsége és az ugyanazon időszakra eső balesetek száma között. 
Az USA kilenc államából lekért adatok elemzése ellent mond annak az 1997-es kutatásnak, amely szerint 4,3-szorosára növeli a baleset kockázatát a vezetés közbeni telefonálás – ez a szorzó megegyezik az ittas vezetésre alkalmazottal. 
“Nem vitatjuk, hogy a mobiltelefon használata elterelheti a vezető figyelmét, de az általunk vizsgált környezetben a telefonálás nem jelentett fokozott kockázatot.” – kommentálta az ellentmondásos eredményt a kísérlet egyik vezetője. “A számok ellentmondanak a józan észnek, de a kutatás statisztikailag megalapozott volt. A valós életben nem igazolódtak be a korábbi vizsgálatok eredményei.” 
A felmérésben 2002 és 2005 közötti hívási és baleseti statisztikákat vizsgáltak. Ebben az időszakban több helyi szolgáltatónál is ingyenesen lehetett beszélni hétköznap este 9 óra után, ami a vizsgálatok szerint 7 százalékkal emelte a vezetés közben indított hívások számát. 
A kutatók egy nyolcmillió balesetet tartalmazó adatbázist elemeztek ki, és arra a következtetésre jutottak, hogy az este 9 óra után megugró telefonforgalom nem növelte az ütközések arányát. 
A vizsgálat mellékszáljaként összefüggést kerestek a telefonálást tiltó törvények bevezetése és a balesetek száma között, és úgy találták, hogy a tiltás sem javította a statisztikákat. 
“Elképzelhetőnek tartjuk, hogy amennyiben a vezetők maguk indítják a beszélgetést, tudatosan figyelmesebben vezetnek, és ezzel ellensúlyozzák a figyelemelterelés hatásait. Kutatásunk eredményei ezért térhetnek el a laboratóriumi mérésektől.” – tette hozzá a vizsgálat vezetője, kihangsúlyozva, hogy az SMS-ezés, webböngészés hatásait nem vizsgálták.

Kommentek

  • v_gabe

    Este kilenc után…gratulálok…

  • Phrascarica

    Egy dolog érdekelne igazán: azt honnan tudták a központ adatokból, hogy a telefonálók mekkora része használt kihangosítót?

Jégre hajtott a Toyotás, a többit magadtól is kitalálod

Nincs év jégbe szakadó autósok nélkül, az idei tél is meghozta az első terepjáróst, aki egy befagyott tavon kereste az izgalmakat.

Ragadozót készítettek a Mercedes Sprinterből

Nyomokban Sprintert is tartalmaz az a koncepció teherautó, melyet extrém terepre terveztek. Nem bányamunkás, de akár köveket is lehet vele hordani.

Zseniális vagy haszontalan ez a kreatív ötlettel feldobott ablaktörlő?

Télen áldás a tökéletes működő ablaktörlő, de ennek elérése nem egyszerű feladat. Ez a furcsa rendszer a jegesedés ellen küzd, többet erővel, mint ésszel.

Durva robbanásra képes a fagyban kocsiban hagyott kóla

Aki nem akar tetőkárpitra fagyott cukros löttyel szembesülni, az jobb, ha nem hagy éjszakára a kocsiban dobozos üdítőt.

F1: Elcsábítják a Mercedes nagyágyúját?

Brit sajtóértesülések szerint fennáll a lehetősége, hogy a Mercedes technikai főnöke, Paddy Lowe az egyik rivális csapathoz igazoljon.

Az autó, ami 2,5 literrel beéri

Nincs megelégedve az alternatív járművek jelenlegi felhozatalával? Mit szól a tüzelőanyagcellás Toyota Mirai-hoz? Kipufogóján csakis forró levegő távozik, azaz gőz.

Nagyképű, de van mire

A faceliften átesett Fiorino mosolyában van némi önteltség, ami nem csoda, hiszen van mire beképzeltnek lenni.

F1: Rosberg ennyi milliárdról mondott le önként

Nico Rosberg nagyon sok pénzről mondott le önként és dalolva a visszavonulással.

F1: A Williams hibákat vár az újonctól

A Williamsnél fel vannak készülve rá, hogy a jövőre bemutatkozó 18 éves versenyzőjük, Lance Stroll bukdácsol majd a Forma-1-ben.

Szebb, jobb Daciák jönnek

Közepes erejű ráncfelvarráson esett át jó néhány Dacia-modell. A szokásos plasztikázáson kívül új motor és automatikus váltó is érkezett a frissítéssel.

Ennyivel lesz gyorsabb az F1 jövőre

Valtteri Bottas, a Williams pilótája szerint a 2017-es autókkal kettő-öt másodperccel javulhatnak a köridők az idei szezonhoz képest. Max Verstappen nagyobb fizikai megterhelést vár.

Elektromos LiAZ-t tesztelnek Moszkvában

Bár Oroszország hatalmas gázkészleten csücsül, egyre több elektromos autóbusz prototípusa nő ki a földből. A legújabbhoz a Siemens szállított eszközöket.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.