Negyven éves a Volkswagen Passat

20 millió fogyott eddig

Szerző: Vezess.hu levél küldés 
Dátum: 2013.08.10. 11.00

Majdnem pontosan negyven éve kezdődött az első Volkswagen Passat forgalmazása. A sikermodell azóta hét generációt élt meg és a középkategória mértékadójává vált modell.

1973 májusában mutatkozott be a Volkswagen Passat, kiszállítása pedig júliusban – azaz nagyjából negyven esztendeje – vette kezdetét. Korszerű technikájával és modern formavilágával új korszak kezdetét jelezte.

A Giorgio Giugiaro tervezte ferdehátú (két és négy ajtóval) Volkswagen, amelyet Variant néven rövidesen kombi változat is követett, hamar sikeressé vált, egy évvel később már a németországi forgalomba helyezési statisztika élére állt. Egyes országokban (pl. Japán) a Volkswagen Santana néven készült

Háromféle karosszériával nyitott a Passat

Az akkori Audi 80 műszaki alapjaira épült első Passat 1980-ig szerepelt a gyártási programban, amely során mintegy 2,5 millió kelt el az úgynevezett B1-sorozat tagjaiból. Eleinte 1,3 ( 55 és 60 LE) és 1,5-ös ( 65, 75, 85 LE) benzinmotorokkal készült, később nagyobb 1,6 és 2,2 literes motorokkal is gyártották.  A világon elsőként a Passatba építettek műanyagból készített üzemanyagtankot. Az alapmodellek szimpla a jobban felszereltek dupla kerekfényszóróval mutatkoztak. 1976-tól szériafelszereltségként 3 pontos övek vigyáztak az elől ülőkre.

Már 1976-ban elkészült az egymilliomodik Passat.

1981-ben jelent meg a második generációs modell, amelyet szintén ferdehátú és kombi kialakításban árltak, egészen 1987-ig gyártották. Műszaki újdonságai között az összkerékhajtás, a turbófeltöltés és az öthengeres Otto-motor éppúgy megtalálható volt, mint a mai BlueMotion modellek előfutáraként kínált, különösen kedvező üzemanyag-fogyasztású Formel E kivitel.  A B2-sorozat Santana nevű lépcsőshátú verziója pedig igazi örökzöld klasszikussá vált.

Nevét több más VW modellhez (Scirocco, Bora) szélről kapta a Passat

A nyolcvanas évek e világautója nem csupán Emdenben, hanem Belgiumban, Spanyolországban, Brazíliában, Mexikóban, Dél-Afrikában és Japánban is készült, mindenekelőtt azonban a Volkswagen kínai sikerének megalapozójaként vált nagy jelentőségűvé. A B2-es Santana ugyanis ott egészen 2012-ig szerepelt a programban, hosszított tengelytávú, átdolgozott változatát pedig mind a mai napig gyártják. Minden változatával együtt közel 5,5 millió példányával a második generáció a teljes Passat-család legnagyobb darabszámban készült tagja.

A harmadik (1987 – 1993) és negyedik generációs (1993 – 1997) Passat kizárólag lépcsőshátú és kombi kivitelben készült, a ferdehátú változat végleg eltűnt a kínálatból. Az új, igen kedvező légellenállású modellek keresztben beépített motorjaiknak köszönhetően lényegesen tágasabb utastérrel szolgáltak. A Passat választékában a TDI-technika, a feltöltős benzinmotor, sőt, még egy kompakt hathengeres erőforrás is megjelent. A harmadik nemzedék tagjaiból mintegy 1,6 millió kelt el.

Az ötödik generáció (1996 – 2005) még magasabbra emelte a mércét. Teljes egészében horganyzott karosszériája, négy-, öt-, hat- és nyolchengeres motorjaival a kategóriája példaképévé lépett elő. Kínában, ahol egy hosszított tengelytávú változatban is készült, ez a Passat egészen 2009-ig szerepelt a gyártási programban. Az ötödik generáció tagjaiból világszerte összesen több mint négymillió darabot szállítottak ki.

A luxusmodellek közé is bekacsintott a Passat 2001-ben, amikor 275 lóerős 4,0 literes V8-as motorral is elérhetővé vált

A 2006 elejétől 2009-ig kínált, mintegy 1,7 millió példányban gyártott Passat B6 egy újabb karosszériaváltozatot is hozott, mégpedig az elegáns CC (Comfort Coupé) négyüléses kupét. Első ízben jelent meg a Passat palettáján a kettős tengelykapcsolós sebességváltó. A kínálatot erős dízel- és benzinmotorok, illetve a különösen gazdaságos BlueMotion változatok alkották.

2010-ben jelentősen megújult a Passat, elkészült a hetedik generáció, a CC mellett egy további változattal is gazdagodott, magasabbra emelt karosszériájával és extra felszerelésként rendelhető összkerék hajtásával megérkezett a Passat Alltrack.

Már a 80-as évek elején készült különösen takarékos Passat. A mostani Bluemotion elődje a Formel E volt

2012 végéig a Volkswagen összesen 20 millió példányt szállított ki Passat modelljeiből illetve annak egyéb változataiból.

Kommentek

  • pajav8

    “A luxusmodellek közé is bekacsintott a Passat 2001-ben, amikor 275 lóerős 4,0 literes V8-as motorral is elérhetővé vált”

    az W8 -as motor volt.

Hamilton: Undorító, amit Ricciardo csinál

Lewis Hamilton azt mondja, kizárt, hogy Daniel Ricciardóhoz hasonlóan cipőből pezsgőzzön a dobogón.

Olasz fordítás

Egy legendás név, egy legendás roadster, 170 lóerős turbómotor, vászontető, és közvetlen kormányzás. Ugye milyen jól hangzik? Kipróbáltuk az MX-5 felpaprikázott olasz testvérét.

4 évig nem takarította ki az autót, ez volt benne

Csúnya látvány, ami főleg akkor fog szíven ütni, ha kedveled az autókat.

Megvennéd Niki Lauda BMW M1-esét?

Bőven több, mint 500 millió forintot érhet Niki Lauda egykori BMW M1-ese, ami légitársasága alapítása miatt adott el.

Furcsa platós Mazda MX-5 keresi új gazdáját

Megnyújtották a Mazda MX-5-ös tengelytávját, hogy platós hordárként üzemelhessen. Most pedig éppen eladó a szokatlan mű.

Így vágnak szét egy Porsche Panamerát a tűzoltók

A présgépbe dobás helyett inkább a tűzoltóknak adták az előszériás autót, hogy gyakorolják a mentést.

Egyre népszerűbb Oroszországban a Kamaz

Az orosz gyártó 2016-ban tovább növelte piaci részesedését. A legkeresettebb modellek között szinte csak Kamaz gyártmányokat találunk.

Hajmeresztő, mire képes 1 perc alatt az új Bugatti

Nem csak felgyorsul 400 km/órás sebességre a Bugatti Chiron, hanem meg is áll majd. Mindezt egy percen belül.

F1: Bottasnak megígérték, hogy mehet a Mercedeshez

A Williams főnöknője, Claire Williams elárulta, hogy fel sem merült, hogy Valtteri Bottast ne engedjék el a Mercedeshez, tavaly ugyanis ígéretet tettek neki, ha alkalom adódik, mehet egy nagycsapathoz.

Őrült hod rod lett a pusztulásra ítélt Porsche 911-esből

Alaposan átszabták amerikai mintára ezt a Porsche 911-est, a laposabb és hiányosabb kasztniba Chevrolet V8-as motor került.

Legendás francia filmet forgatott újra a Ford

40 éves filmet forgatott újra a Ford modern formában és egy piros Mustanggal a főszerepben.

Tekerd fel a hangerőt, mert itt az 5 legszebben szóló Porsche!

Ha valaki megkérdezné, hogy melyik az 5 legkirályabbul szóló Porsche, akkor már tudni fogod a választ.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.