Negyven éves a Volkswagen Passat

20 millió fogyott eddig

Szerző: Vezess.hu levél küldés 
Dátum: 2013.08.10. 11.00

Majdnem pontosan negyven éve kezdődött az első Volkswagen Passat forgalmazása. A sikermodell azóta hét generációt élt meg és a középkategória mértékadójává vált modell.

1973 májusában mutatkozott be a Volkswagen Passat, kiszállítása pedig júliusban – azaz nagyjából negyven esztendeje – vette kezdetét. Korszerű technikájával és modern formavilágával új korszak kezdetét jelezte.

A Giorgio Giugiaro tervezte ferdehátú (két és négy ajtóval) Volkswagen, amelyet Variant néven rövidesen kombi változat is követett, hamar sikeressé vált, egy évvel később már a németországi forgalomba helyezési statisztika élére állt. Egyes országokban (pl. Japán) a Volkswagen Santana néven készült

Háromféle karosszériával nyitott a Passat

Az akkori Audi 80 műszaki alapjaira épült első Passat 1980-ig szerepelt a gyártási programban, amely során mintegy 2,5 millió kelt el az úgynevezett B1-sorozat tagjaiból. Eleinte 1,3 ( 55 és 60 LE) és 1,5-ös ( 65, 75, 85 LE) benzinmotorokkal készült, később nagyobb 1,6 és 2,2 literes motorokkal is gyártották.  A világon elsőként a Passatba építettek műanyagból készített üzemanyagtankot. Az alapmodellek szimpla a jobban felszereltek dupla kerekfényszóróval mutatkoztak. 1976-tól szériafelszereltségként 3 pontos övek vigyáztak az elől ülőkre.

Már 1976-ban elkészült az egymilliomodik Passat.

1981-ben jelent meg a második generációs modell, amelyet szintén ferdehátú és kombi kialakításban árltak, egészen 1987-ig gyártották. Műszaki újdonságai között az összkerékhajtás, a turbófeltöltés és az öthengeres Otto-motor éppúgy megtalálható volt, mint a mai BlueMotion modellek előfutáraként kínált, különösen kedvező üzemanyag-fogyasztású Formel E kivitel.  A B2-sorozat Santana nevű lépcsőshátú verziója pedig igazi örökzöld klasszikussá vált.

Nevét több más VW modellhez (Scirocco, Bora) szélről kapta a Passat

A nyolcvanas évek e világautója nem csupán Emdenben, hanem Belgiumban, Spanyolországban, Brazíliában, Mexikóban, Dél-Afrikában és Japánban is készült, mindenekelőtt azonban a Volkswagen kínai sikerének megalapozójaként vált nagy jelentőségűvé. A B2-es Santana ugyanis ott egészen 2012-ig szerepelt a programban, hosszított tengelytávú, átdolgozott változatát pedig mind a mai napig gyártják. Minden változatával együtt közel 5,5 millió példányával a második generáció a teljes Passat-család legnagyobb darabszámban készült tagja.

A harmadik (1987 – 1993) és negyedik generációs (1993 – 1997) Passat kizárólag lépcsőshátú és kombi kivitelben készült, a ferdehátú változat végleg eltűnt a kínálatból. Az új, igen kedvező légellenállású modellek keresztben beépített motorjaiknak köszönhetően lényegesen tágasabb utastérrel szolgáltak. A Passat választékában a TDI-technika, a feltöltős benzinmotor, sőt, még egy kompakt hathengeres erőforrás is megjelent. A harmadik nemzedék tagjaiból mintegy 1,6 millió kelt el.

Az ötödik generáció (1996 – 2005) még magasabbra emelte a mércét. Teljes egészében horganyzott karosszériája, négy-, öt-, hat- és nyolchengeres motorjaival a kategóriája példaképévé lépett elő. Kínában, ahol egy hosszított tengelytávú változatban is készült, ez a Passat egészen 2009-ig szerepelt a gyártási programban. Az ötödik generáció tagjaiból világszerte összesen több mint négymillió darabot szállítottak ki.

A luxusmodellek közé is bekacsintott a Passat 2001-ben, amikor 275 lóerős 4,0 literes V8-as motorral is elérhetővé vált

A 2006 elejétől 2009-ig kínált, mintegy 1,7 millió példányban gyártott Passat B6 egy újabb karosszériaváltozatot is hozott, mégpedig az elegáns CC (Comfort Coupé) négyüléses kupét. Első ízben jelent meg a Passat palettáján a kettős tengelykapcsolós sebességváltó. A kínálatot erős dízel- és benzinmotorok, illetve a különösen gazdaságos BlueMotion változatok alkották.

2010-ben jelentősen megújult a Passat, elkészült a hetedik generáció, a CC mellett egy további változattal is gazdagodott, magasabbra emelt karosszériájával és extra felszerelésként rendelhető összkerék hajtásával megérkezett a Passat Alltrack.

Már a 80-as évek elején készült különösen takarékos Passat. A mostani Bluemotion elődje a Formel E volt

2012 végéig a Volkswagen összesen 20 millió példányt szállított ki Passat modelljeiből illetve annak egyéb változataiból.

Kommentek

  • pajav8

    “A luxusmodellek közé is bekacsintott a Passat 2001-ben, amikor 275 lóerős 4,0 literes V8-as motorral is elérhetővé vált”

    az W8 -as motor volt.

Megújult a legfiatalosabb Lexus

Még frissebb megjelenés, még gazdagabb technológiai tartalom, még teljesebb körű biztonsági arzenál a Lexus NX kínálatában.

Csökken az üzemanyagok ára

Szerdán megáll az üzemanyagok árának emelkedése, a benzin és a gázolaj is olcsóbb lesz.

Elképesztő világcsúcsot futott a Honda

Mostantól a Honda Civic Type R tartja az elsőkerék-hajtású autók pályacsúcsát a Nürburgringen. Nem kevéssel verte meg az eddigi bajnokot.

1300 kilométert vezetett egyedül egy gyerek

Ezerháromszáz kilométert vezetett egyedül egy 12 éves fiú Ausztráliában, mielőtt a rendőrök vasárnap lekapcsolták volna, mivel az autó egyik lökhárítója leszakadt.

F1: Ilyen, amikor Verstappen trollkodik

Max Verstappen rajongói csak egy életnagyságú bábúval akartak fotózkodni, de a függöny mögött bujkált az igazi is.

Ezzel a busszal új értelmet nyernek az éjszakai utazások

A Neoplan Skyliner hálóbusszal egészen más értelmet nyernek az éjszakai utazások. Sör és üdítő a hűtőben, a diszkrécióról pedig a kisfüggönyök gondoskodnak.

F1: Apucival motorozott a kis Räikkönen – fotó

Nem lehet elég korán kezdeni…

A fehér oldalfalú abroncsok gyártása valódi kézműves meló

Öreg autókra új abroncs, avagy a veteránosok igényeit is ki kell szolgálni.

F1: Hamilton már nem is emlékszik Rosbergre

Lewis Hamilton végleg lezárta magában azt a fejezetet, amely a Nico Rosberg elleni, házon belüli csatájáról szólt.

F1: Kubica nem zárja ki a második debütálást

Robert Kubica egyre nyíltabban beszél arról, hogy újra megpróbálkozik a Forma-1-gyel.

Finom kis KRESZ-anomáliára bukkantunk Budapesten

Tudod mi az a három úttestű út és hogy hol van ilyen? Mutatjuk.

F1: A szabad gumiválasztást el lehet felejteni!

A Pirelli motorsportfőnöke azt mondja, kizárt, hogy teljesen a csapatokra-pilótákra bízzák, ki milyen gumit használ a versenyhétvégéken.

Ősszel jön az 1000 lóerős Mercedes hibrid!

Szeptemberben mutatja be eddigi legextrémebb autóját a Mercedes-AMG. A Project One több mint ezer lóerős lesz.

F1: Átírhatják a túl szigorú motorszabályt

A Forma-1 szabályait előkészítő Stratégiai Munkacsoport mai ülésén lazíthatnak egy motorszabályon, emellett a Honda hóna alá is nyúlhatnak a riválisok.

KRESZ-oktatás, amire régóta vártunk

Ez a két videó a legkisebbeknek tanítja meg a KRESZ alapjait, és ennek nagyon örülünk.

F1: A Renault nem fog Alonsóért kapkodni

A Renault Forma-1-es főnöke nincs meggyőződve arról, hogy 2018-ra meg kellene szerezniük a McLaren-Hondától valószínűleg távozó Fernando Alonsót.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.