Pitypangból készülhetnek a jövő autógumijai

Olcsóbb, mint a messze termő gumifa

Szerző: Vezess.hu levél küldés 
Dátum: 2013.08.06. 11.00

A pitypang nedvéből is előállítható a gumiabroncs gyártásához szükséges kaucsuk. Öt év múlva jönnek a zöld autógumik.

Ahogy általában minden abroncsgyártó, úgy a Continental is kiemelt figyelmet fordít a megújuló energiaforrásokból és az elhanyagolható mennyiségű fosszilis anyagokból készülő zöld abroncsok kifejlesztésére. A kutatásoknak köszönhetően már lehetővé vált a fosszilis olajszármazékok repceolajjal és poliészterrel történő helyettesítése a gumiköpenyben. Nem minden nyersanyag helyettesíthető azonban környezetbarát anyagokkal, mert ezek sok esetben negatívan befolyásolják a fékteljesítményt és a gördülési ellenállást.

A zöld gumiabroncsok készítéséhez a pitypang nedve is bevethető. A kutatók már arra is képesek, hogy kikapcsolják a pitypang tejnedvének alvadásáért felelős gént, így előállítható a gumi alapanyagát képező kaucsuk. A pitypang egyik fő előnye, hogy Európában szinte bárhol megtalálható, és nem termőföldek, hanem jellemzően ugaron hagyott területeken fordul elő nagy mennyiségben. Ennek köszönhetően nincs szükség más kontinensekről szállítani a kaucsuk előállításához szükséges alapanyagot.

Egy másik, ugyancsak a gumiabroncsok előállítása során felhasznált alapanyag, az ipari korom is helyettesíthető szilícium-dioxiddal, ismertebb nevén kovasavval. Ezzel a megoldással az abroncs súlya akár húsz százalékkal is csökkenthető. A gumiabroncsok jelenleg 41 százalékban kaucsukot (természetes vagy szintetikus), 30 százalékban töltőanyagokat (például korom, szilika, szén, kréta), 15 százalékban merevítő anyagokat (acél, rayon, nejlon, poliészter), 6 százalékban a vulkanizáláshoz szükséges vegyi anyagokat (kén, cink-oxid, különböző más vegyi anyagok), további 6 százalékban lágyító anyagokat (ásványi és növényi olajok, gyanták), valamint 2 százalékban öregedést gátló és egyéb vegyi anyagokat tartalmaznak.

Az optimista várakozások szerint még öt évet kell várni az igazán zöld abroncsok megjelenésére, bár egy átlagos személygépjármű-abroncs már most is legalább 45 százalékban nem kőolajszármazékból készülő alkotóelemeket tartalmaz. Becslések szerint 2020-ra a gumiabroncsokban használt természetes anyagok aránya elérheti a száz százalékot.

Kommentek

Nagyképű, de van mire

A faceliften átesett Fiorino mosolyában van némi önteltség, ami nem csoda, hiszen van mire beképzeltnek lenni.

F1: Rosberg ennyi milliárdról mondott le önként

Nico Rosberg nagyon sok pénzről mondott le önként és dalolva a visszavonulással.

F1: A Williams hibákat vár az újonctól

A Williamsnél fel vannak készülve rá, hogy a jövőre bemutatkozó 18 éves versenyzőjük, Lance Stroll bukdácsol majd a Forma-1-ben.

Szebb, jobb Daciák jönnek

Közepes erejű ráncfelvarráson esett át jó néhány Dacia-modell. A szokásos plasztikázáson kívül új motor és automatikus váltó is érkezett a frissítéssel.

Ennyivel lesz gyorsabb az F1 jövőre

Valtteri Bottas, a Williams pilótája szerint a 2017-es autókkal kettő-öt másodperccel javulhatnak a köridők az idei szezonhoz képest. Max Verstappen nagyobb fizikai megterhelést vár.

Elektromos LiAZ-t tesztelnek Moszkvában

Bár Oroszország hatalmas gázkészleten csücsül, egyre több elektromos autóbusz prototípusa nő ki a földből. A legújabbhoz a Siemens szállított eszközöket.

F1: A Merci hibázott, amikor rászólt Hamiltonra

Toto Wolff, a Mercedes csapatfőnöke egy interjúban azt mondta, hogy rossz döntést hozott az alakulat, amikor a szezonzáró Abu-dzabi Nagydíjon gyorsításra kérte Lewis Hamiltont.

F1: Alonso nem megy a Mercedeshez

Fernando Alonso felfedezője, menedzsere, “második apja”, Flavio Briatore azt állítja, hogy a spanyol biztosan nem megy a Mercedeshez 2017-re, tiszteletben tartják a mclarenes szerződést.

Leszavazhatják a Forma-1 megvásárlását?

A Forma-1 új tulajdonosaként emlegetett Liberty Media akár még ki is hátrálhat az üzletből, csak januárban szavaznak róla, hogy végigvigyék-e a felvásárlást.

F1: A McLarennek jövőre sem lesz főszponzora

A McLaren új főnöke, Zak Brown 2018-ra célozza az új névadó szponzor megszerzését. Nem lesz könnyű.

Így kell móresre tanítani a pofátlan porschést

Egy újabb közlekedő, akinek drágább az ideje, mint a többi autósé. Rutinosan előzte a sort, de most nem jött ki a lépés, mehetett vissza a startvonalra.

F1: Tízmilliárdos bukás az Osztrák Nagydíj

A Red Bull több tízmillió eurót veszített már a két évvel ezelőtt feltámasztott Osztrák Nagydíjon. Meddig nyelik le a veszteséget?

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.