Végre itt az elektromos BMW!

1,2 tonnás, 170 lóerős prémium villanyautó

Szerző: Svékus Gergő levél küldés 
Dátum: 2013.07.30. 08.00

Különleges vázkoncepcióval, teljesen integrált fedélzeti rendszerekkel és nagy reményekkel lép piacra a BMW első sorozatgyártású elektromos járműve, az i3.

Bár még csak most mutatták be, máris régi ismerősként kezelhetjük a BMW i3-at, hiszen a 2007-ben megkezdett fejlesztés, majd a prototípus 2011-es színre lépése óta technológiájának szinte minden elemét megismerhettük már 

Az autó alapját egy, a hagyományos alvázas konstrukciókhoz hasonló vázszerkezet adja: a hajtáslánc elemeit, a futóművet és az ütközéselnyelő elemeket tartalmazó alumínium modulra könnyű, de merev szénszálas anyagból építették fel a biztonsági utascellát. A BMW fejlesztői szerint ez a megoldás egyszerre biztosítja a szerény méretekre rácáfoló ütközésbiztonságot – amely ez esetben nem csak az utasok, hanem a nagyfeszültségű elektromos és elektronikus komponensek miatt is lényeges -, a kisautókhoz mérhető, nem egészen 1,2 tonnás menetkész tömeget és a márkától elvárható vezetési élményt. 
Ez a megoldás egyben a kiváló helykihasználás záloga is, nem utolsó sorban annak köszönhetően, hogy a merev szerkezet lehetővé tette a B-oszlop nélküli kialakítást. A 3999 mm hosszú autó négy utasnak és legalább 260 (de akár 1100) liternyi csomagnak kínál helyet, úgy, hogy a villanymotor és az erőátviteli egység is a hátsó tengely mellett kapott helyet. 
Az utastérben különösen vékony támlájú ülések és a tökéletesen sík, elöl is osztatlan padló segítenek takarékoskodni a hellyel. Ugyanez a filozófia a kezelőszervek kialakításában is tetten érhető: a központi kijelző és a műszeregység, de még a kormányoszlop is nélkülözi a burkolatokat, utóbbiból egyetlen kezelőszervként nő ki a motorindító gombot is tartalmazó, forgótárcsás irányváltó egység. 
A programozottan gyűrődő alumínium szerkezet és a kiváló energiaelnyelő képességű szénszálas felépítmény kombinált alkalmazásával a BMW ígérete szerint kiemelkedő utasbiztonságot kínál: a félátfedéses frontális ütközések során az utascella kisebb mértékben torzul, mint egy hasonló acél szerkezet, ugyanakkor egy esetleges mentés során pedig a karbon kompozit könnyebben átvágható annál. 
A futurisztikus kialakítású váz és utastér persze nem sokat érne ütő- és piacképes hajtáslánc nélkül. 
A BMW gyakorlatilag mindent elárult előre erről a komponensről: a hátsó kerekeket üreges féltengelyeken keresztül meghajtó villanymotor 170 lóerő csúcsteljesítményre és 250 Nm forgatónyomatékra képes, az erőforrás tömege csupán 50 kg. Az autó 3,7 másodperc alatt gyorsul 60-ra, 7,2 alatt százra. 
Az ütközésvédelmi és menetdinamikai szempontból egyaránt előnyös helyen: a padló alatt elhelyezett lítiumion akkumulátorcsomag egy feltöltéssel 130-160 kilométert képes megtenni; ezt a módosított rendszervezérlést biztosító, de részleteiben továbbra sem ismertetett Eco Pro és Eco Pro+ üzemmódok további 20-20 kilométerrel képesek kitolni – erre egyébként szükség esetén a navigációs rendszer külön felhívja a vezető figyelmét, amennyiben a beprogramozott úti cél nem volna elérhető alaphelyzetben. 
Miközben a BMW a hagyományos autóihoz mérhető vezethetőségről beszél, az i3 vezetése merőben újszerű élménynek ígérkezik, köszönhetően a progresszív fékenergia-visszanyerésnek. Elméletileg akár a fékpedál érintése nélkül ellavírozhatunk egész nap az autóval: a gázpedál felengedésekor automatikusan beinduló visszatermelés ugyanis kis sebességeknél erőteljesebb (városban tehát komolyan fékezi az autót), nagy tempónál pedig szinte teljesen elmarad (autópályán így megvalósítható a ‘szabadonfutás’) 
Az eredeti tervek szerint az elektromos üzemmódban legfeljebb 200 kilométer megtételére alkalmas i3 felszerelhető egy 650 köbcentis motorkerékpár-motorral, amely semmi mást nem csinál, mint az akkumulátort tölti. A 34 lóerős, könnyű blokk közvetlenül a villanymotor mellett kap helyet, és apró üzemanyagtartályából nagyjából 100 kilométerrel képes megnyújtani a navigációs térképen pókháló-grafikon formájában megjeleníthető hatótávolságot – 300 kilométerrel már azért lehet tervezni, noha a BMW maga is úgy gondolja, hogy ettől még nem válik országúti utazóautóvá az i3. 
Felszereltségében a prémium márkától megszokott színvonalat hozza az i3. A tucatnyi kényelmi és biztonsági extra közül kiemelkedő új funkció a minden elemében elektronikus vezérlésnek köszönhetően teljesen automatizált, azaz nem csak a kormányt, de a gázt és a féket is önállóan működtető parkolórobot. 
A világpiacokon tízmillió forintnak megfelelő vételárért bevezetett i3 vásárlói nyilvánvalóan kiemelt figyelmet szentelnek a környezetbarát jellemzőknek. Már csak ezért sem mellékes, hogy a BMW i3 már gyártása során is kevésbé terheli a környezetet, mint egy hagyományos autó: a gyártás vízigénye 70 százalékkal kisebb, az energiafelhasználás pedig a fele a megszokottnak, ráadásul azt a keveset is szélerőművekkel termelik meg.

Kommentek

  • epipapi

    Ebből, minimum, kettőt veszünk!

  • garazsgeza

    ez egy fos,10 milla és elmegy 100km ert egy töltéssel,
    bruhhaaa
    és addig mit csin

  • garazsgeza

    ink

  • shadowb

    kabe 160 km-t megy el, adott esetben tobbet. Varosi szaladgalonak ez teljesen eleg.

  • Specialized78

    Gyönyörű,prémium ékszerdoboz!Remélem,sikeres lesz…

  • Hawaii-

    Hogy gyönyörű az túlzás, de csúnyának sem mondanám. Még szokni kell.

  • fank1970

    Már a BMW sem a régi… Kamu terepjáró, elsőkerék-meghajtás, villanyautó, egyterű… Mennyivel másabb, mint bármelyik másik???

Új gumikat kaptak a koraszülöttmentők

Hét mentőautóra szerelték fel azokat a nyári gumikat, amelyeket az Abroncs Kereskedőház adományozott a Magyar Koraszülött és Újszülött Mentő Alapítvány számára.

Ismét csökken az üzemanyagok ára

A szerdai árcsökkentés után pénteken folytatódik az áresés a hazai benzinkutakon.

Soha nem látott új rendszer jöhet az autókba

A Continental egy olyan rendszer kifejlesztésén dolgozik, amely felismeri a különböző útviszonyokat.

16 ezer kilométeres túrára indul a Nissan Leaf

Egy e-mobilitási szervezet benevezett egy Nissan Leafet a barátságos, de kíméletlen Mongol-ralira. 16 ezer kilométert kell megtennie a villanyautónak.

F1: Te jó ég, hát ezért olyan rossz a Honda-motor!

Így már minden világos, de ezzel a mindent megmagyarázó rajzzal hamarabb is elő lehetett volna állni!

Eszement adóra kényszerítenék a Forma-1-et

Az indiai legfelső bíróság úgy döntött, hogy a Forma-1-nek adót kell fizetnie a 2011-2013-ig rendezett három helyi futam után.

Vettel: A Ferrari tavaly alapozta meg az idei sikert

Sebastian Vettel szerint a Ferrari számára győzelem nélkül véget ért 2016-os idény alapozta meg az idei feltámadást.

Ez most a legjobb Suzuki!

Jó vezetni, alig eszik, igényes és komfortos belül, szép kívül. Ez most a legjobb Suzuki – pontosabban ez lehet, ha az ára is van olyan jó, mint a kocsi maga. De vajon van-e?

Vajon hány garázsban pihen még ilyen makulátlan veterán, mint ez a Volga?

A Volga M21-esből komoly mennyiséget, 639 000 darabot gyártottak, így nem meglepő, hogy a kitartó kutatók még mindig találnak egy-egy megkímélt példányt.

Zsír új BMW E30 M3-ast valaki?

Egészen hihetetlen, ahogy időről-időre előbukkannak olyan autók, amik évtizedeket töltöttek egy garázsban, miután megvásárolták őket.

F1: Brazília elvesztésével riogat Ecclestone

A Brazil Nagydíj szerződéshosszabbítási tárgyalásainak lebonyolításával megbízott Bernie Ecclestone nem túl bizakodó az interlagosi futam jövőjét illetően.

F1: Szocsitól mamuszban versenyez Vettel

Az Orosz Nagydíjtól Sebastian Vettel cipő helyett versenymamuszban ül a Ferrariba.

F1: Már jövőre jöhet a New Jersey-i futam?

Felpörögtek az események az USA-ban, három helyszínen is folyik a Forma-1-es futam előkészítése.

Egészen félelmetes, ahogy elalszik a volán mögött a kamionos

Végig azt várod majd, hogy melyik autós lesz a szerencsétlen áldozata az elbóbiskoló kamionosnak.

F1: Alonso jutalékot kér Buttontól

Fernando Alonso nyugodtan készül az Indy 500-ra, biztos benne, hogy a McLaren nélküle is meglesz Monacóban. Bár pontszerzési esélye lenne Monte-Carlo utcáin, Indianapolist nagyobb lehetőségnek látja.

Már rendelhető az Audi családi villanyautója

Habár a szériaverziót még be sem mutatták, az érdeklődők máris megrendelhetik az Audi hamarosan piacra lépő elektromos gépkocsiját.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.