Elindult a Toyota elleni perlavina

Több mint nyolcvan ügy várja az első per kimenetelét

Szerző: Svékus Gergő levél küldés 
Dátum: 2013.07.23. 09.00

Új fázisába lépett a Toyota akaratlanul gyorsító autói körül pár éve kirobbant botrány és az ahhoz kapcsolódó jogi csatározás. Miután a bíróság jóváhagyta a csoportos kártérítést, megkezdődött az első precedensper, amelyben nem anyagi jóvátételt, hanem felelősségre vonást követelnek a károsultak.

Három nappal azután, hogy egy kaliforniai bíró engedélyezte, hogy a Toyota legalább egymilliárd dolláros (230 milliárd forint) kártérítéssel rendezze a közte és becslések szerint mintegy 19 millió egykori és jelenlegi Toyota-tulajdonos között fennálló ügyet, a tegnapi napon elkezdték összeállítani az esküdtszéket abban a Los Angeles-i perben, amelyet Noriko Uno családja indított az autóipari óriás ellen. 

Az asszony keveset, és akkor is óvatosan, megfontoltan vezetett. Ezért is okozott általános megdöbbenést, amikor 2009. augusztus 28-án egy 50-es zónában 160-nal kezdett száguldani. Autója, egy hároméves Camry, a forgalomban cikázott, majd egy járdaszigetre felugratva nekiment egy telefonpóznának és egy fának. 
A 66 éves könyvelő a helyszínen szörnyet halt. Családja és jogi képviselőjük most azt szeretnék elérni, hogy a bíróság kimondja: az édesanya, feleség, nagymama Noriko Uno nem felelőtlen magatartása miatt veszélyeztette több tucat ember életét, és vesztette el végül a magáét, hanem műszaki okok vezettek a tragédiához. 
“Szeretnék tisztázni Noriko nevét ebben a borzalmas tragédiában” – mondta a család ügyvédje, aki még 2010-ben adta be a keresetet a Toyota ellen.
A sok szálon futó Toyota-ügyben a szövetségi (tehát nem állami szinten indított) perekben azt állították, az elektronikus gázpedál volt a ludas. A Toyota ezt cáfolta, és a vádakat sem az USA közlekedési hatósága (NHTSA), sem az ügybe bevont NASA nem tudta igazolni.
Az Uno-perben arról folyik majd a vita, hogy egy biztonsági fék-felülíró rendszer beépítésével megakadályozható lett volna-e a baleset. 

San Diego, California News Station – KFMB Channel 8 – cbs8.com

A rendszer, amely a fék- és gázpedálok együttes lenyomása esetén leállítja a motor üzemanyag-ellátását, a vád szerint a Toyota rendelkezésére állt a kérdéses jármű gyártásakor, és ha beépítik, az asszony ma is élhetne. Az autógyártó szerint ez nem igaz, a 2006-os gyártású Camry fékrendszere tökéletes konstrukció volt. 
Az Uno-ügyet precedensperként kezelik az Egyesült Államokban, kimenetele meghatározhatja, milyen irányban dőlhet el az a további több tucat ügy, amelyben nem pusztán kártérítést, hanem jogi felelősségre vonást követelnek a sértettek.

Kommentek

Mindent túlél a Citroën WRC gépe

Igazán szédítő bukfenc után tért vissza Kris Meeke Citroën C3 WRC-je az argentin rali futamán.

Ritka Ferrarit emésztettek fel a lángok

Porrá égett egy korai Ferrari F40-es, az anyagi kár jelentős, az autó pótolhatatlan darabja az olasz sportkocsigyár történelmének.

Újabb hajmeresztő ötlettel állt elő a Tesla-vezér

Föld alatt utaztatná az embereket Elon Musk, amivel teljesen megreformálná a városi közlekedést. A dugók csökkennének és az emberek gyorsabban jutnának el a célhoz.

Meglepte leghűségesebb vevőjét a Lexus

100 évesen a 25-ödik Lexusát készült megvásárolni, ezért a japán gyártó egy igazán különleges darabot készített hűséges vevőjének.

Használt autó: melyik a legjobb üzleti limuzin?

Erősek, mint egy dízelmozdony, pallérozott a modoruk, keveset fogyasztanak és jutányosan az áruk. Melyik használt német üzleti limuzint válasszuk?

F1: Alonso oda megy, ahol nyerhet

Fernando Alonso egyértelmű üzenetet küldött a McLaren-Hondának, ha csak nem történik valami csoda, távozni fog, ugyanis olyan csapatnál akar vezetni, ahol lehetősége van a győzelemre.

Könnyfakasztó vadászautó Lada Niva helyett

Csupán három darab ilyen Aston Martin V8 vadászkombi készült az angliai gyárban, most pedig eladó az egyik legjobb kondícióban lévő példány.

F1: Massa csak tette, amit a mérnök mondott

Felipe Massa nagyon elégedetten nyilatkozott az Orosz Nagydíj időmérője után, a 6. helye azt mutatja, hogy a Williams immár versenyben van a Red Bull-lal.

Ricciardo: Az ötödik hely volt a mai maximum

A Red Bull továbbra is csak fut az élmezőny után, de Daniel Ricciardo igyekszik pozitívan hozzáállni a szezonhoz. Csapattársa, Max Verstappen viszont továbbra is küzd az autójával.

F1: Lakáscserében fogadott Massa, Ricciardo és Verstappen

A Red Bull pilótái és a williamses Felipe Massa a vasárnapi Orosz Nagydíjon az valószínűleg egymással küzd majd, a “házon belüli” csatának érdekes tétje lesz.

F1: Hamilton szuboptimális formában

Lewis Hamilton elismerte, hogy a Forma-1-es Orosz Nagydíj időmérőjén egyszerűen nem volt elég gyors, ugyanakkor az előzmények alapján a futamtól sem remélhet sokat.

Alonso: Megint tökéletes időmérőm volt

Fernando Alonso sosem fogy ki az öndicséretből, a szocsi kvalifikáció után a Honda-motort szidta és annak örült, hogy újonc csapattársát héttizeddel verte.

Kimi: Azért az első sor nem rossz a csapatnak

A Orosz Nagydíj időmérőjén Sebastian Vettel biztosította be a vasárnapi pole pozíciót, mögötte Kimi Raikkönen és Valtteri Bottas végzett. Az első három nyilatkozatai Szocsiból.

F1: A Ferrari kiütötte a Mercedest az időmérőn

A Forma-1-es Orosz Nagydíj időmérőjén a Ferrari “robbantott”, Sebastian Vettelé lett a pole-t, Kimi Räikkönen 2. helyével meglett a teljes első sor. A mercedeses Valtteri Bottas a 3., Lewis Hamilton szétesett.

F1: A Ferrari megint verte a Mercedest

A Forma-1-es Orosz Nagydíj utolsó szabadedzésén is határozott előnnyel verte a Ferrari a Mercedest, Sebastian Vettel a leggyorsabb, Lewis Hamilton csak a 4.

300 km/h fölött hasít az új Alpina kupé

Bemutatta legfrissebb újdonságát az Alpina. A B4 S Bi-Turbo a BMW M4 költséges alternatívája.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.