11 millió motor a Škodától

Egy hengertől a V8-ig

Szerző: Vezess.hu levél küldés 
Dátum: 2013.07.14. 11.00

Elkészült a Škoda történetének 11 milliomodik motorja. Egy hengerrel indult, készült V8-is, a jubileumi darab egy 1,4-es turbós.

Elkészült a Škoda történetének 11 milliomodik motorja, egy EA211 típuscsaládból származó 1.4 TSI.


A cseh autógyártó 1899-ben – négy évvel a kerékpárgyár megalakulása után – kezdett motorokat gyártani. Václav Laurin és Václav Klement először segédmotort szerelt egy kerékpárra, ami a “Motocyclette” nevet kapta. Az egyhengeres motorral hajtott kétkerekű 1,25 és 1,75 lóerős változatokban készült. A jármű 50 km/óránál is nagyobb sebességet ért el. Ezzel léptek a motorgyártás útjára Mladá Boleslavban, a cég székhelyén.

1905-től már automobilok számára is készültek motorok. Ekkor fejlesztette ki Laurin és Klement a vállalat első automobilját a “Voiturette A”- t, amit kéthengeres ,vízhűtéses 1100 köbcentiméteres, hét lóerős motor hajtott. Ezt az erőt változattól függően lánc vagy kardántengely juttatta a hátsó kerekekhez. A korai évek másik mérföldköve, a világ egyik elsőként elkészített V8-as motorja 1908-ban készült. Laurin és Klement 1924-ben már repülőgép motorokat is épített.

A motorfejlesztés azután is fontos szerepet játszott, hogy a cég egyesült a Škoda vállalattal. Az 1930-as években erőteljes versenyautóival került a reflektorfénybe a márka. A második világháború után a legfontosabb fejlesztés a farmotor megjelenése volt 1964-ben. Az orrmotorhoz az 1987-es esztendőben tértek vissza. A Škoda 1991-ben csatlakozott a Volkswagen-csoporthoz, ekkor indult meg a korszerű motorok fejlesztése.

Jelenleg az EA211 és EA111 típuscsalád 1,2, illetve 1,4 literes motorjai készülnek a Škoda központi üzemének szerelősorain. 3600 alkalmazott minden nap nagyjából 4400 darab erőforrást készít.

A cseh gyárban 2012 vége óta gyártják EA211 család 1,2 és 1,4 TSI motorjait, amelyeket a Volkswagen-csoport használ. A közvetlen befecskendezéses benzinmotorokat a Škodák mellett Audi, SEAT és VW modellekbe építik.

A ŠKODA motorgyártásának mérföldkövei

1899
A Laurin & Klement bemutatja segédmotorral felszerelt kerékpárját Motocyclette néven. A motorkerékpár végsebessége több, mint 50 km/h.

1905
‘Voiturette A’ névvel mutatja be első automobilját az L&K. A motorja vízhűtéses, kéthengeres, 1100 köbcentiméter hengerűrtartalmú és  hét lóerős. A motor erejét változattól függően lánc vagy kardántengely juttatja a hátsó kerekekhez. Továbbra is sikerrel építenek motorkerékpárokat.

Összesen 19 változatban készülnek az egy, illetve kéthengeres erőforrások, valamint a CCCC 5HP négyhengeres öt lóerős motor. Az L&K autóversenyzőt szerződtet, hogy kéthengeres motorkerékpárjukkal versenyezzen. Václav Vondrich megnyeri a hivatalos Motorkerékpár Világbajnokság franciaországi futamát (Coupe International) Dourdanban.

1908
Az ‘FF’ motor – két négyhengeres F típusból összeépítve – a világ egyik első nyolchengeres motorja. Hengerűrtartalma 4900 cm3.

1924
A csehszlovák kormány kérésére az L&K repülőgép motorokat is elkezd gyártani. A 12 hengeres motor licencét a francia Lorraine-Dietrich manufaktúrától kapják.

1925
A plzeni Škoda gyárral történő egyesülés után létrejön az akkori legnagyobb cseh vállalat.

1931
A Škoda elkészíti 633-as típusát, amely a korszak egyik legjobb kis hathengeres motorját kapja.

1933
Motorsport: három darab hathengeres Škoda versenyautó indul a csehszlovák “Mille Miglia” versenyen. Az autók meggyőző sebességgel és megbízhatósággal teljesítik a futamot.

1936
A Škoda a Monte Carlo Rally második helyén végez a Popular Sport ‘Monte Carlo’ típussal.

1964
Debütál a farmotor: az egyliteres erőforrás, amely kiemelkedő a kategóriájában, az 1000 MB típusba kerül. A motor szabadalmaztatott eljárással, alumínium öntvényből készül.

1987
A farmotorok korszakának vége. Az új Škoda Favorit egy modern kompaktautó, orrmotorral.

1991
Egyesülés a Volkswagen-csoporttal.

1997
A Škoda leszállítja az első motort a Volkswagen-csoportnak, egy 1.0 literes 37 kW teljesítményű benzinmotort.

2001
Az 1.2 HTP motor (EA111) gyártásának kezdete.

2009
Az 1.2 TSI motor (EA111) gyártásának kezdete.

2012
A Česanában épülő új motorteszt-központ alapkő-letétele.
Elkezdődik az új 1.2 TSI és 1.4 TSI motorok gyártása (EA211 generáció)

Kommentek

  • Jómunkásembervótvalamikor

    A Skoda gyár első autója (1926 körül) spanyol licenc volt: Hispano Suiza
    Nem nagyon emlegetik.Vajon miért?

A bizarr nő hat órán keresztül rongálta válogatott módszerekkel az utcán álló autót

Los Angelesben egy térfigyelő kamera rögzítette a meglehetősen bizarr esetet.

F1: Rosberg átvette a bajnoki kupát – videó

Pénteken este Bécsben megtartották a Nemzetközi Automobil Szövetség díjkiosztó gáláját, amelyen a visszavonuló Forma-1-es világbajnok, Nico Rosberg is átvette a kupáját. Képek és videó az eseményről.

Meglepte a világot a leghíresebb tévés

Rosberg megdöbbentő bejelentéséig leginkább az foglalkoztatta a sajtót, hogy megérdemelte-e a vébécímet, és, hogy Hamilton miként taktikázott ellene. Jeremy Clarkson meglepő választ adott a kérdésre: kinek kellett volna nyerni a vébét?

Lerohadtál? Így vontassál!

Itt a tél, a hideg, a hó: megnőtt az esélye, hogy akár kocc, akár lemerült akku, akár befagyott üzemanyagszűrő miatt kötélvégre kerüljön az autós.

F1: A Mercedes már Verstappennel cicázik

Nico Rosberg visszavonulásának bejelentése után pár órával a Mercedes-csapat már a Red Bull-os Max Verstappennel évődött a Twitteren az üresedés betöltéséről.

F1: A legjobb mém Rosberg visszavonulására

Ki lesz az utód? Fernando Alonso? Sebastian Vettel? Pascal Wehrlein?

F1: Ecclestone ledöbbent Rosbergtől, Alonsót akarja helyette

A Forma-1 uraként ismert Bernie Ecclestone-t ugyanúgy derült égből villámcsapásként érte a világbajnok Nico Rosberg visszavonulása, mint bárki mást, de máris tudja, kit kellene a helyére ültetni a Mercedesnél.

F1: Hamiltont nem lepte meg Rosberg visszavonulása

Lewis Hamilton azt állítja, számára nem volt meglepetés csapattársa, a friss világbajnok Nico Rosberg mai bejelentése. A Mercedes angol pilótája a pótlásába nem szól majd bele.

Beültünk az új Ford Fiestába

Nagyobb külső, modernebb belső, fejlettebb technológia, de ezzel párhuzamosan várhatóan magasabb ár jellemzi majd a 2017 nyarán, Magyarországon is bemutatkozó új Ford Fiestát. Üléspróbát vettünk a B szegmens európai kedvencében.

F1: Ecclestone gyáva változtatni a versenyeken

Bernie Ecclestone az, aki ellenzi a radikális változásokat a Forma-1-ben, a hétvégék átalakítása sem az ő ötlete volt.

F1: Ki ülhet Rosberg helyére a Mercedesnél?

A Mercedes hétfőn nekilát, hogy megtalálja a visszavonulását meglepetésszerűen bejelentő világbajnok, Nico Rosberg utódját. Elcsábítják Alonsót vagy Vettelt? Pascal Wehrleinból csinálnak másodhegedűst?

F1: A Red Bull esélyes mindkét vb-címre

Helmut Marko, a Red Bull sportigazgatója úgy érzi, hogy a csapata mindkét vb-címre esélyes jövőre.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.