11 millió motor a Škodától

Egy hengertől a V8-ig

Szerző: Vezess.hu levél küldés 
Dátum: 2013.07.14. 11.00

Elkészült a Škoda történetének 11 milliomodik motorja. Egy hengerrel indult, készült V8-is, a jubileumi darab egy 1,4-es turbós.

Elkészült a Škoda történetének 11 milliomodik motorja, egy EA211 típuscsaládból származó 1.4 TSI.


A cseh autógyártó 1899-ben – négy évvel a kerékpárgyár megalakulása után – kezdett motorokat gyártani. Václav Laurin és Václav Klement először segédmotort szerelt egy kerékpárra, ami a “Motocyclette” nevet kapta. Az egyhengeres motorral hajtott kétkerekű 1,25 és 1,75 lóerős változatokban készült. A jármű 50 km/óránál is nagyobb sebességet ért el. Ezzel léptek a motorgyártás útjára Mladá Boleslavban, a cég székhelyén.

1905-től már automobilok számára is készültek motorok. Ekkor fejlesztette ki Laurin és Klement a vállalat első automobilját a “Voiturette A”- t, amit kéthengeres ,vízhűtéses 1100 köbcentiméteres, hét lóerős motor hajtott. Ezt az erőt változattól függően lánc vagy kardántengely juttatta a hátsó kerekekhez. A korai évek másik mérföldköve, a világ egyik elsőként elkészített V8-as motorja 1908-ban készült. Laurin és Klement 1924-ben már repülőgép motorokat is épített.

A motorfejlesztés azután is fontos szerepet játszott, hogy a cég egyesült a Škoda vállalattal. Az 1930-as években erőteljes versenyautóival került a reflektorfénybe a márka. A második világháború után a legfontosabb fejlesztés a farmotor megjelenése volt 1964-ben. Az orrmotorhoz az 1987-es esztendőben tértek vissza. A Škoda 1991-ben csatlakozott a Volkswagen-csoporthoz, ekkor indult meg a korszerű motorok fejlesztése.

Jelenleg az EA211 és EA111 típuscsalád 1,2, illetve 1,4 literes motorjai készülnek a Škoda központi üzemének szerelősorain. 3600 alkalmazott minden nap nagyjából 4400 darab erőforrást készít.

A cseh gyárban 2012 vége óta gyártják EA211 család 1,2 és 1,4 TSI motorjait, amelyeket a Volkswagen-csoport használ. A közvetlen befecskendezéses benzinmotorokat a Škodák mellett Audi, SEAT és VW modellekbe építik.

A ŠKODA motorgyártásának mérföldkövei

1899
A Laurin & Klement bemutatja segédmotorral felszerelt kerékpárját Motocyclette néven. A motorkerékpár végsebessége több, mint 50 km/h.

1905
‘Voiturette A’ névvel mutatja be első automobilját az L&K. A motorja vízhűtéses, kéthengeres, 1100 köbcentiméter hengerűrtartalmú és  hét lóerős. A motor erejét változattól függően lánc vagy kardántengely juttatja a hátsó kerekekhez. Továbbra is sikerrel építenek motorkerékpárokat.

Összesen 19 változatban készülnek az egy, illetve kéthengeres erőforrások, valamint a CCCC 5HP négyhengeres öt lóerős motor. Az L&K autóversenyzőt szerződtet, hogy kéthengeres motorkerékpárjukkal versenyezzen. Václav Vondrich megnyeri a hivatalos Motorkerékpár Világbajnokság franciaországi futamát (Coupe International) Dourdanban.

1908
Az ‘FF’ motor – két négyhengeres F típusból összeépítve – a világ egyik első nyolchengeres motorja. Hengerűrtartalma 4900 cm3.

1924
A csehszlovák kormány kérésére az L&K repülőgép motorokat is elkezd gyártani. A 12 hengeres motor licencét a francia Lorraine-Dietrich manufaktúrától kapják.

1925
A plzeni Škoda gyárral történő egyesülés után létrejön az akkori legnagyobb cseh vállalat.

1931
A Škoda elkészíti 633-as típusát, amely a korszak egyik legjobb kis hathengeres motorját kapja.

1933
Motorsport: három darab hathengeres Škoda versenyautó indul a csehszlovák “Mille Miglia” versenyen. Az autók meggyőző sebességgel és megbízhatósággal teljesítik a futamot.

1936
A Škoda a Monte Carlo Rally második helyén végez a Popular Sport ‘Monte Carlo’ típussal.

1964
Debütál a farmotor: az egyliteres erőforrás, amely kiemelkedő a kategóriájában, az 1000 MB típusba kerül. A motor szabadalmaztatott eljárással, alumínium öntvényből készül.

1987
A farmotorok korszakának vége. Az új Škoda Favorit egy modern kompaktautó, orrmotorral.

1991
Egyesülés a Volkswagen-csoporttal.

1997
A Škoda leszállítja az első motort a Volkswagen-csoportnak, egy 1.0 literes 37 kW teljesítményű benzinmotort.

2001
Az 1.2 HTP motor (EA111) gyártásának kezdete.

2009
Az 1.2 TSI motor (EA111) gyártásának kezdete.

2012
A Česanában épülő új motorteszt-központ alapkő-letétele.
Elkezdődik az új 1.2 TSI és 1.4 TSI motorok gyártása (EA211 generáció)

Kommentek

  • Jómunkásembervótvalamikor

    A Skoda gyár első autója (1926 körül) spanyol licenc volt: Hispano Suiza
    Nem nagyon emlegetik.Vajon miért?

1300 kilométert vezetett egyedül egy gyerek

Ezerháromszáz kilométert vezetett egyedül egy 12 éves fiú Ausztráliában, mielőtt a rendőrök vasárnap lekapcsolták volna, mivel az autó egyik lökhárítója leszakadt.

Elrajtolt a Hankook Racer Cup új idénye

Izgalmas csatákkal indult el a Hankook Racer Cup bajnokság a hétvégén.

8000 kilométer kevesebb mint 4 nap alatt

A Goodyear az új abroncsa bevezetését azzal ünnepeli, hogy próbára teszi a gumikat Rainer Zietlow világrekord kísérlete során. A pilóta és csapata azt a célt tűzte ki maga elé, hogy a 8000 kilométeres, Dakartól Moszkváig tartó távot kevesebb mint 4 nap alatt teszi meg.

Jeep Yuntu: rejtélyes jövőkép

A közeljövő kínai Jeep modelleinek formai és technológiai koncepcióját vázolja az a hétszemélyes tanulmányautó, amelyről szinte semmit nem árultak el.

F1: Ecclestone Hamiltonra fogad 2017-ben

A Forma-1 volt irányítója, Bernie Ecclestone szerint a Mercedes angol pilótája kerül majd ki győztesen a ferraris Sebastian Vettellel folytatott bajnoki küzdelemből idén.

Szabálytalan előzés egy körforgalomban, van, aki szerint ez még belefér

Az esetet Angliában vették videóra. A BMW türelmetlen sofőrje megunta a kamion mögötti tötyörgést, és szándékosan rossz irányban hajtott be a körforgalomba.

Alonso benézett az Indycar-futamra

Az idei Indy 500-on induló Fernando Alonso a hétvégén az amerikai versenyszéria egyik fordulóján járt körülnézni. Elmondta, hogy miért vág előbb az Indynek, és miért jöhet később Le Mans.

Meghalt egy kisfiú Alonso gokartpályáján

Fernando Alonsót is megrázta az eset, a balesetet kivizsgálják.

Ésszerű szabadidőautó: Dacia Sandero Stepway

Jó árával, vállalható megjelenésével és élvezetes motorjával a Dacia Sandero Stepway valószínűleg a legolcsóbb szabadidő-autó.

80-nal 80 km-t a Magyarországon gyártott lyukas gumival

Kipróbáltuk, milyen egy defektes autóval gurulgatni 80-nal az országúton, majd megnéztük a tatabányai gyárat, ahol az új csodagumi készül. És megtudtuk, mi a baj a másféle defekttűrő gumikkal.

Bődületes kasszasiker a Halálos iramban 8

A Halálos iramban 8. megint lekörözte a mezőnyt az észak-amerikai mozikban a hétvégén. Az autós akciófilm globális bevételei a csillagok közé repítik a filmet.

Közösen állnak ki a Visegrádi Négyek a protekcionizmussal szemben

Közös álláspontot fogadtak el a Unió piacán kialakult versenykorlátozó intézkedésekkel szemben a Visegrádi Négyek fuvarozó vállalkozásait tömörítő érdekképviseletek. 

F1: A McLarennek és a Williamsnek drukkol Hamilton

A háromszoros világbajnok Mercedes-pilóta, Lewis Hamilton reméli, hogy a két patinás brit csapat lehet még ellenfél számára a világbajnoki küzdelemben.

Kemény balesetet mesél el egy magyar kamionos, videóra vette az egészet

A magyar sofőr előtt kalapot emelünk, azonnal megállt és kiszállt segíteni. Az egészet rögzítette a fedélzeti kamera.

Egy kiscica miatt zárták le az ország legfontosabb útját

Elárvult kölyökmacska nyávogott egy nyolcsávos szupersztráda elválasztó sávján Abu-Dzabiban. A tűzoltóság nem teketóriázott, irdatlan torlódás árán megmentették az állatot.

Na így töltenek elektromos autót a kazincbarcikai lakótelepen

Örök kérdés a villanyautókkal kapcsolatban, hogy mi lesz a lakótelepen élőkkel, akik otthon szeretnének tölteni, és nincs a közelben töltőoszlop? Ma az egyetlen megoldás, amire gondolhatnak, az egy jó hosszú, ablakon kilógatott vezeték.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.