Titkok a BMW villanyautójáról

Az első részletek a BMW i3-ról

Szerző: Horváth Zsolt levél küldés 
Dátum: 2013.07.10. 10.00

Itt vannak az első hivatalos technikai részletek és képek a BMW i3-ról. 170 lóerős villanymotor viszi 160 kilométeres távolságra. Kérhető hatótávnövelő benzinmotor is.

2007 óta dolgozik a BMW az i-projekten, amely nyomán létrejött a cég új almárkája, a BMW i, amelyben a fenntartható mobilitás jegyében környezetkímélőbb hajtáslánccal szerelt autók sorakoznak majd.


A német gyár első sorozatgyártású villanyautója, az i3, amelyet koncepcióként már többször láttunk, hamarosan az utcán is feltűnik. Itt vannak az első hivatalos technikai részletek és képek a BMW i3-ról, amely lehetőséget kínál a károsanyag-kibocsátástól mentes autózásra.

A szénszál-erősítésű műanyag (CFK) utascella, az elektromos motor, a teljesítmény-szabályzó elektronika és a nagy teljesítményű lítiumion-akkumulátor mind a BMW csoport saját fejlesztése és gyártása. Nem véletlen a drága műanyag alkalmazása, ezzel sikerült a kiegyenlíteni a lítiumion-akkumulátor többlettömegét. Az energiatároló mély és középre eső elrendezése 50:50 arányú első és hátsó tengely közötti tömegeloszlást biztosít.

A hajtott hátsó tengely közvetlen közelében elhelyezett motor teljesítménye 125 kW/170 LE, maximális forgatónyomatéka pedig 250 newtonméter. A gyakorlatilag az indulástól elérhető maximális nyomatéknak köszönhetően BMW i3 álló helyzetből 7,2 másodperc alatt gyorsít fel 100 km/órás tempóra, míg 60 km/óráig csupán 3,7 másodperc is elegendő. Végsebessége 150 km/óra, ami több mint a villanyautóknál szokásos 130 km/óra.

A bajorok ígérete szerint feszes karakterű futómű és precíz kormányzás biztosítja majd a megszokott BMW-s vezetési élményt, ugyanakkor az i3-ast elsősorban városi használatra szánják, ezért mindössze 9,86 méter átmérőjű a fordulóköre.

Mindennapos közlekedés során 130-160 kilométer hatótávot  ígér a BMW, de az ECO PRO illetve az ECO PRO+ üzemmód használatával 20-20 százalékkal tovább növelhető a megtehető távolság, elérheti a 200 km-t. Ezen felül a BMW i3 hatótáv-növelő technikával is felszerelhető. Az akkumulátort töltő 650 köbcentiméteres, 34 LE teljesítményű, kéthengeres benzinmotor segítségével akár a 300 kilométert is elérheti a hatótáv.

Mindez a legtöbb autósnak elég, hiszen a “project i” keretében több mint ezer résztvevővel és mintegy húszmillió futott kilométer alapján készült tanulmányok szerint a napi szinten valóban megtett táv átlagosan mintegy 45 kilométer.


A nagyobb hatótáv elérését segíti a fékezési fázisok alatti energia-visszatáplálás, amely akkor lép működésbe, ha a vezető elveszi a gázt. Az elektromos motor ekkor generátor-üzemmódra váltva táplál elektromos áramot a lítiumion-akkumulátorba. A rekuperációs teljesítmény a sebesség függvényében alakul, így a magasabb sebességtartományokon a gazdaságos “vitorlázás” üzemmód aktiválható, míg lassú tempónál intenzív fékhatás érhető el.

A BMW i3 használatát számos különleges megoldás segíti, többek között átfogó információcsere a jármű, annak vezetője és a külvilág között. A kimondottan a BMW i számára kínált szolgáltatásainak középpontjában a navigáció és az energiamenedzsment áll.  

Így pl. ha a navigációs rendszerben kiválasztott úti cél a hatótávolságon kívül esik, a rendszer javasolja a vezetőnek, váltson az ECO PRO, illetve az ECO PRO+ üzemmódra, ezenkívül egy gazdaságosabb alternatív útvonal kiszámításával is segít.

Ráadásul a BMW i3 navigációs rendszere információt nyújt arról, hogy a jármű eléri-e, illetve mennyi maradék töltöttséggel éri el úti célját. Amennyiben töltés válna szükségessé, akkor a vezető számára a rendszer megjeleníti a közelben található nyilvános állomásokat.

A parkolóhely és a végső úti cél között is vezető gyalogos navigáció mellett a BMW ConnectedDrive a világon egyedülálló módon intermodális útvonaltervezést is kínál, amely a helyi közösségi közlekedési hálózatot is belekapcsolja az útvonaltervezésbe.

Amennyiben a BMW i3 egy töltőponthoz vagy a BMW i Wallbox fali töltőhöz csatlakozik, az energiaáramlás az okostelefonról is vezérelhető, akárcsak a klímaberendezés, illetve a nagyfeszültségű akkumulátor fűtése.

Kommentek

F1: Ki lesz a Red Bull tartalékosa?

A Red Bull motorsportfőnöke, Helmut Marko elmondta, kit ültetnének a nagycsapat autójába, ha Daniel Ricciardo vagy Max Verstappen kidőlne valamiért.

F1: Világbajnok tanácsadó segíti Bottast

A 2017-re a Mercedeshez szerződött Valtteri Bottas nagyon örül neki, hogy a kétszeres világbajnok Mika Häkkinen segíti majd őt a háttérből.

Hivatalosan is megvan Magyarország legtorzabb BMW-je

Ha valaki netán van olyan elvetemült és pénzt ad érte, egy dologra kérjük: bontsa szét és alkatrészenként adjon túl rajta, mert ez ebben a formában a márka meggyalázása.

SsangYong XAVL: új szabadidőjármű Koreából

Genfben mutatja be új SUV-tanulmányát a SsangYong. Az egykori Korando szellemi utódja meglehetősen távol esett a fájától.

Élőben barátságosabb a törtszemű Skoda Octavia

Menetrend szerint érkezett a harmadik generációs Skoda Octavia időközi ráncfelvarrása, ami leginkább két, alig pár centi hosszú lemezdarab miatt igazán érdekes a szokásos új színek, digitális funkciók, vezetéssegédek mellett.

Most minden kiderül egy F1-es kormány titkairól

A Haas versenyzője, Romain Grosjean ad egy kis eligazítást a Forma-1-es kormányok titkairól.

Százszámra gyártanák az elektromos buszokat a lengyelek

2025-től évente ezer buszt gyártanának Lengyelországban. Ennek alapjait most fektethetik le a lengyelek.

Hamilton: Az új Merci olyan, mint egy hajó

Lewis Hamilton elmondta, hogy mit gondol a Mercedes 2017-es autójáról, a W08-asról.

F1: Gyönyörű autót tervezett a Red Bull

Christian Horner csapatfőnök szerint a Red Bull 2017-es autója az egyik “legcsinosabb”, amit valaha tervezett a csapat.

Minden benne van az új Volkswagen Golfban

Kipróbáltuk a felfrissített Golfot! A jóból még jobb lett, a vezetői asszisztensek és a műszaki megoldások száma és fajtája luxusautókat idéz.

F1: A sztármérnök is kevesebb előzést jósol

A Red Bull sztártervezője, Adrian Newey szerint a 2017-es Forma-1-es szabályok továbbra is egészségtelen mértékben jutalmazzák majd a motorerőt, emellett az előzések számát is csökkentik.

A múltba megy előre a kínai szupersportkocsi 

Olasz formatervvel érkezik a kínai Techrules fantasztikus sportautója. A múltidéző vonalak mögött fejlett elektromos hajtáslánc-technológia rejlik.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.