Titkok a BMW villanyautójáról

Az első részletek a BMW i3-ról

Szerző: Horváth Zsolt levél küldés 
Dátum: 2013.07.10. 10.00

Itt vannak az első hivatalos technikai részletek és képek a BMW i3-ról. 170 lóerős villanymotor viszi 160 kilométeres távolságra. Kérhető hatótávnövelő benzinmotor is.

2007 óta dolgozik a BMW az i-projekten, amely nyomán létrejött a cég új almárkája, a BMW i, amelyben a fenntartható mobilitás jegyében környezetkímélőbb hajtáslánccal szerelt autók sorakoznak majd.


A német gyár első sorozatgyártású villanyautója, az i3, amelyet koncepcióként már többször láttunk, hamarosan az utcán is feltűnik. Itt vannak az első hivatalos technikai részletek és képek a BMW i3-ról, amely lehetőséget kínál a károsanyag-kibocsátástól mentes autózásra.

A szénszál-erősítésű műanyag (CFK) utascella, az elektromos motor, a teljesítmény-szabályzó elektronika és a nagy teljesítményű lítiumion-akkumulátor mind a BMW csoport saját fejlesztése és gyártása. Nem véletlen a drága műanyag alkalmazása, ezzel sikerült a kiegyenlíteni a lítiumion-akkumulátor többlettömegét. Az energiatároló mély és középre eső elrendezése 50:50 arányú első és hátsó tengely közötti tömegeloszlást biztosít.

A hajtott hátsó tengely közvetlen közelében elhelyezett motor teljesítménye 125 kW/170 LE, maximális forgatónyomatéka pedig 250 newtonméter. A gyakorlatilag az indulástól elérhető maximális nyomatéknak köszönhetően BMW i3 álló helyzetből 7,2 másodperc alatt gyorsít fel 100 km/órás tempóra, míg 60 km/óráig csupán 3,7 másodperc is elegendő. Végsebessége 150 km/óra, ami több mint a villanyautóknál szokásos 130 km/óra.

A bajorok ígérete szerint feszes karakterű futómű és precíz kormányzás biztosítja majd a megszokott BMW-s vezetési élményt, ugyanakkor az i3-ast elsősorban városi használatra szánják, ezért mindössze 9,86 méter átmérőjű a fordulóköre.

Mindennapos közlekedés során 130-160 kilométer hatótávot  ígér a BMW, de az ECO PRO illetve az ECO PRO+ üzemmód használatával 20-20 százalékkal tovább növelhető a megtehető távolság, elérheti a 200 km-t. Ezen felül a BMW i3 hatótáv-növelő technikával is felszerelhető. Az akkumulátort töltő 650 köbcentiméteres, 34 LE teljesítményű, kéthengeres benzinmotor segítségével akár a 300 kilométert is elérheti a hatótáv.

Mindez a legtöbb autósnak elég, hiszen a “project i” keretében több mint ezer résztvevővel és mintegy húszmillió futott kilométer alapján készült tanulmányok szerint a napi szinten valóban megtett táv átlagosan mintegy 45 kilométer.


A nagyobb hatótáv elérését segíti a fékezési fázisok alatti energia-visszatáplálás, amely akkor lép működésbe, ha a vezető elveszi a gázt. Az elektromos motor ekkor generátor-üzemmódra váltva táplál elektromos áramot a lítiumion-akkumulátorba. A rekuperációs teljesítmény a sebesség függvényében alakul, így a magasabb sebességtartományokon a gazdaságos “vitorlázás” üzemmód aktiválható, míg lassú tempónál intenzív fékhatás érhető el.

A BMW i3 használatát számos különleges megoldás segíti, többek között átfogó információcsere a jármű, annak vezetője és a külvilág között. A kimondottan a BMW i számára kínált szolgáltatásainak középpontjában a navigáció és az energiamenedzsment áll.  

Így pl. ha a navigációs rendszerben kiválasztott úti cél a hatótávolságon kívül esik, a rendszer javasolja a vezetőnek, váltson az ECO PRO, illetve az ECO PRO+ üzemmódra, ezenkívül egy gazdaságosabb alternatív útvonal kiszámításával is segít.

Ráadásul a BMW i3 navigációs rendszere információt nyújt arról, hogy a jármű eléri-e, illetve mennyi maradék töltöttséggel éri el úti célját. Amennyiben töltés válna szükségessé, akkor a vezető számára a rendszer megjeleníti a közelben található nyilvános állomásokat.

A parkolóhely és a végső úti cél között is vezető gyalogos navigáció mellett a BMW ConnectedDrive a világon egyedülálló módon intermodális útvonaltervezést is kínál, amely a helyi közösségi közlekedési hálózatot is belekapcsolja az útvonaltervezésbe.

Amennyiben a BMW i3 egy töltőponthoz vagy a BMW i Wallbox fali töltőhöz csatlakozik, az energiaáramlás az okostelefonról is vezérelhető, akárcsak a klímaberendezés, illetve a nagyfeszültségű akkumulátor fűtése.

Kommentek

Vége a pénzbehajtásnak Újpesten

Pár hete írutunk arról a sokak szerint nem egyértelmű forgalmi helyzetről, ahol csak úgy hullottak az 50 ezres büntetések. Mára változott a helyzet.

Rosberg autójában Wehrlein: Köszi, Nico!

Nem dőlt még el a visszavonuló Nico Rosberg helyének sorsa. Az egyik legesélyesebb versenyző azonban olyan fotót posztolt, amin a világbajnok autójában ülve látható.

F1: A fél mezőny bejelentkezett a Mercedesnél

A Mercedes-csapat elnöke, Niki Lauda azt mondja, óriási az érdeklődés Nico Rosberg megüresedett helye iránt, mégsem lesz könnyű betölteni a bajnoki ülést.

F1: A Mercedes tényleg számolhat Alonsóval?

A Mercedes még egyetlen nevet sem említett a nagy meglepetésre visszavonulását bejelentő Nico Rosberg utódjaként, de a korábbi nyilatkozatok alapján Fernando Alonso tényleg a listájukon lehet.

Hegyszorosban reptetett siklóernyőst a Volvo

Ez a világon az első olyan mutatvány, amelyben egy teherautó és egy siklóernyős szerepel. De arra sem volt még példa, hogy siklóernyőst keresztül vontassak egy híd alatt.

F1: 15-ször sírta el magát Rosberg

Négy nap alatt tizenötödször sírta el magát, mondta a Forma-1 visszavonuló bajnoka, majd olyat tett a trófeával, mint előtte soha, senki.

A bizarr nő hat órán keresztül rongálta válogatott módszerekkel az utcán álló autót

Los Angelesben egy térfigyelő kamera rögzítette a meglehetősen bizarr esetet.

Megmérték a halálút szélességét

Sorra történnek halálos balesetek a Győrt Pápával összekötő 83-as főút lakott területen kívüli részén, amiben az ott lakók szerint benne van az út is.

F1: Rosberg átvette a bajnoki kupát – videó

Pénteken este Bécsben megtartották a Nemzetközi Automobil Szövetség díjkiosztó gáláját, amelyen a visszavonuló Forma-1-es világbajnok, Nico Rosberg is átvette a kupáját. Képek és videó az eseményről.

Meglepte a világot a leghíresebb tévés

Rosberg megdöbbentő bejelentéséig leginkább az foglalkoztatta a sajtót, hogy megérdemelte-e a vébécímet, és, hogy Hamilton miként taktikázott ellene. Jeremy Clarkson meglepő választ adott a kérdésre: kinek kellett volna nyerni a vébét?

Menekülő halálos gázolót fogtak a zsaruk

Egy gyalogos halálra gázolása után megállás nélkül menekült az az autós, akit pár órával később elfogtak a rendőrök.

Bevezetik a szürke rendszámot

Külön rendszámtáblát lehet igényelni tavasztól a kerékpárszállításhoz a kormány tervei szerint.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.