Tovább bővül a magyar Opel-gyár

Szerző: Vezess.hu levél küldés 
Dátum: 2013.07.09. 17.32

Több mint 17 milliárd forintos beruházással tovább bővíti magyar üzemét az Opel. 70 ezerrel több motor készülhet évente. 100 új munkahely jön létre.

Az Opel újabb 60 millió eurót (17,5 milliárd forint) invesztál magyarországi gyárának további kapacitásbővítésébe.  

A beruházás nyomán, a jelenlegi sorok egy részének átalakításával, továbbá új gépek és berendezések telepítésével a gyár alkalmassá válik az eddig gyártott motortípusokon felül továbbiak – többek között 1.8 literes motorok – előállítására is. A gyár éves kapacitása további 70 ezer darabbal növekszik, illetve több mint 100 új munkahely létesül.

Az addicionális beruházással együtt a 2010-ben indult Flex projekt összberuházása megközelíti a 700 millió eurót (205 milliárd forint), az új gyár éves kapacitása pedig a 650 ezer darabot.

A ma bejelentett szentgotthárdi bővítés nem jár a Flex gyár területének további növelésével. A közepes méretű (1.6 literes) benzines és dízelmotorokat már javában gyártó és a beruházás révén átalakításra kerülő sorokon zajlik majd az új motortípusok gyártása is a következő években.

A gyár története

A General Motors a 90-es évek elején jelent meg Magyarországon, amikor a Rába céggel vegyesvállalatot létesített 153 millió német márka (mintegy 6,3 milliárd forint) alaptőkével, a GM/Opel 65 százalékos tulajdoni arányával. Az amerikai cég fő célja motorgyártó kapacitásának bővítése volt, azonban a magyar kormány egy autógyártó üzem létesítését is kezdeményezte. A szentgotthárdi projekt így kibővült egy személyautógyárral, amely elsősorban a belföldi piac kielégítését szolgálta. A projektről 1990 júliusában írták alá a szerződést.  

Solt Tamás, az Opel Szentgotthárd ügyvezető igazgatója és Szijjártó Péter, a Miniszterelnökség külügyi és külgazdasági ügyekért felelős államtitkára

Solt Tamás, az Opel Szentgotthárd ügyvezető igazgatója és Szijjártó Péter, a Miniszterelnökség külügyi és külgazdasági ügyekért felelős államtitkára


A GM 1990 szeptemberében jelentette be teljes magyarországi tervét, amely összesen 250 millió márkás beruházást tartalmazott. Ez évi 15 ezer Astra modell összeszerelését, emellett 200 ezer 1,6 literes motor gyártását tűzte ki célul. Ekkor jelentették be az Opel magyarországi kereskedelmi hálózatának kialakítását is.  

Csaknem egy évvel az első bejelentés után, 1991 novemberében újabbat tett a GM: további 140 millió márkát fektetett be a motorgyártásba az 1,4 literes motorok gyártásának bővítése érdekében.
    
Szentgotthárdon 1992-ben megkezdték a gyártást, márciusban pedig elkészült az első Astra, amelyet Antall József miniszterelnök kormányzott le a szalagról. Három hónappal később elindult az 1,6 literes motorok gyártása az Opel addigi legkorszerűbb motorgyárában, amelyet később Göncz Árpád köztársasági elnök avatott fel hivatalosan.

 A szentgotthárdi gyárban a GM/Opel 1995 elején 100 százalékos tulajdont szerzett, majd márciusban további 257 millió márkás beruházást jelentett be. Ezzel megduplázták a motorgyár kapacitását évi 460 ezer darabra, és egy új hengerfej-üzemet létesítettek évi 460 ezer darabos kapacitással. A gyárat 1996 szeptemberében avatták fel.

Antall József és az első szentgotthárdi Astra

Antall József és az első szentgotthárdi Astra


A következő beruházási lépést 1998 áprilisában jelentette be a GM Europe, ezúttal 285 millió márkával új sebességváltó-gyárat létesített. Még abban az évben befejezték az Astrák összeszerelését, amelyekből 8 év alatt mintegy 81 ezer készült. Az összeszerelés ugyan még egy évig folytatódott, a gyár Vectrákat szállított kínai megrendelésre.

A szentgotthárdi gyár 2001-ben a Fiat-GM Powertrain vegyesvállalat részévé vált, azonban 2005 közepén a Fiat-együttműködés lezárultával ismét 100 százalékban GM tulajdon lett.
2010 óta ez már sorozatban az Opel harmadik kiemelkedő értékű beruházása Magyarországon. Három évvel ezelőtt indult a projekt, amikor az Opel vezetése úgy döntött, hogy Szentgotthárdon – az 1992 óta működő motorgyár mellett – 500 millió eurós beruházással egy új üzemet hoz létre. Az új Flex gyár felavatására tavaly szeptemberben került sor, majd idén február elején elindult a sorozatgyártás a közepes méretű, 1,6 literes benzines motorokkal.

Az első gyárbővítést februárban jelentették be, akkor 130 millió eurós beruházásról és plusz százezres kapacitásról volt szó. Az első a bővítést a jövő év közepén induló, kisméretű (1,4 literesnél nem nagyobb) benzines motorcsaláddal kapcsolatban prognosztizált nagy kereslet indokolta. Ez a gyár területének 1600 m2-es megnövelésével jár. A kivitelezés jelenleg is zajlik, az ütemtervnek megfelelően az új csarnok a napokban került szerkezetkész állapotba, és ezzel megkezdődhettek a belső munkálatok. A tervek szerint szeptember végén indulhat az új gépek és berendezések telepítése.
 

Kommentek

  • Liverpool87

    Ez az Opel csak így tovább remélem a válságnak már semmi nyoma, és nagyon erős az Opel!Nagyon tisztelem ezt a márkát hogy mindig törekednek a tökéletességre egy valamire még azért mindig kéne a súly csökkentésre mindenképpen kéne nagy HANGSÚLYT fektetni mert már a Franciák és Volkswagen meg már a Japánok is ezen az úton vannak!

Jégre hajtott a Toyotás, a többit magadtól is kitalálod

Nincs év jégbe szakadó autósok nélkül, az idei tél is meghozta az első terepjáróst, aki egy befagyott tavon kereste az izgalmakat.

Ragadozót készítettek a Mercedes Sprinterből

Nyomokban Sprintert is tartalmaz az a koncepció teherautó, melyet extrém terepre terveztek. Nem bányamunkás, de akár köveket is lehet vele hordani.

Zseniális vagy haszontalan ez a kreatív ötlettel feldobott ablaktörlő?

Télen áldás a tökéletes működő ablaktörlő, de ennek elérése nem egyszerű feladat. Ez a furcsa rendszer a jegesedés ellen küzd, többet erővel, mint ésszel.

Durva robbanásra képes a fagyban kocsiban hagyott kóla

Aki nem akar tetőkárpitra fagyott cukros löttyel szembesülni, az jobb, ha nem hagy éjszakára a kocsiban dobozos üdítőt.

F1: Elcsábítják a Mercedes nagyágyúját?

Brit sajtóértesülések szerint fennáll a lehetősége, hogy a Mercedes technikai főnöke, Paddy Lowe az egyik rivális csapathoz igazoljon.

Az autó, ami 2,5 literrel beéri

Nincs megelégedve az alternatív járművek jelenlegi felhozatalával? Mit szól a tüzelőanyagcellás Toyota Mirai-hoz? Kipufogóján csakis forró levegő távozik, azaz gőz.

Nagyképű, de van mire

A faceliften átesett Fiorino mosolyában van némi önteltség, ami nem csoda, hiszen van mire beképzeltnek lenni.

F1: Rosberg ennyi milliárdról mondott le önként

Nico Rosberg nagyon sok pénzről mondott le önként és dalolva a visszavonulással.

F1: A Williams hibákat vár az újonctól

A Williamsnél fel vannak készülve rá, hogy a jövőre bemutatkozó 18 éves versenyzőjük, Lance Stroll bukdácsol majd a Forma-1-ben.

Szebb, jobb Daciák jönnek

Közepes erejű ráncfelvarráson esett át jó néhány Dacia-modell. A szokásos plasztikázáson kívül új motor és automatikus váltó is érkezett a frissítéssel.

Ennyivel lesz gyorsabb az F1 jövőre

Valtteri Bottas, a Williams pilótája szerint a 2017-es autókkal kettő-öt másodperccel javulhatnak a köridők az idei szezonhoz képest. Max Verstappen nagyobb fizikai megterhelést vár.

Elektromos LiAZ-t tesztelnek Moszkvában

Bár Oroszország hatalmas gázkészleten csücsül, egyre több elektromos autóbusz prototípusa nő ki a földből. A legújabbhoz a Siemens szállított eszközöket.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.