A külföldi autós nyaralás kiskátéja

Gondos tervezéssel elkerülhetők a meglepetések

Szerző: Vezess.hu levél küldés 
Dátum: 2013.06.20. 11.00

Itt a nyár, rengetegen indulnak a tengerpartra, várost nézni autóval. A külföldi autózás azonban nem játék, gondosan fel kell készülni rá, és az autót is érdemes ellenőriztetni indulás előtt.

Egyszerű is lenne csak úgy nekiindulni a nagyvilágnak, de könnyen baj lehet egy autós tengerparti túrából. A CIG Pannónia Biztosító egyik ügyfelénél például több millió forintos kár keletkezett abból, hogy a sofőr egy angliai többsávos körforgalomban rosszul ítélte meg az elsőbbségi viszonyokat, mert nem ismerte a brit közlekedési szabályokat. A cég szerint ez szinte hétköznapi történet, ezért indulás előtt tájékozódni kell az adott ország(ok) szabályairól. Az Európai Unión belül is eltérő előírások vonatkozhatnak a sebességhatárokra, a fényszórók nappali használatára, a láthatósági mellény vagy tűzoltó készülék meglétére stb., ezért a bírságok elkerülése érdekében muszáj utánajárni minden részletnek.

Az autó külföldi használatára is vonatkoznak bizonyos szabályok. Így például országhatáron kívüli használatához javasolt kiváltani a gépjármű felelősségbiztosítását igazoló zöldkártyát, a biztosítók ezt ingyen kiállítják. Az EU-n kívül vannak országok, ahová enélkül nem lehet belépni.

Ha a gépjármű nem saját tulajdonban van vagy céges üzemeltetésű, akkor szükség van egy kölcsönadási szerződésre vagy egy meghatalmazásra, amely feljogosítja a vezetőt a gépjármű használatára, céges autók esetében pedig a határ átlépésére. Az írásos hozzájárulásnak a hatályos törvény szerint tartalmaznia kell a jármű használójának nevét, úti okmányának számát, a jármű rendszámát, alvázszámát, a forgalmi engedély jogosultjának nevét, aláírását, gazdasági társaság esetén annak cégszerű aláírását, valamint azt az időtartamot, amely alatt az országot a járművel elhagyhatja.

Külföldön elszenvedett közúti közlekedési baleset esetén a teendő gyakorlatilag ugyanaz, mint Magyarországon: minél pontosabb módon ki kell tölteni a baleseti bejelentőt. Bár az adatlap egész Európában egységes, még így is nehézségeket okozhat, ha nem beszéljük az adott ország nyelvét. Ezt segíthet megoldani egy kiegészítő segítségnyújtási (assistance) biztosítás, amelynek igénybe vétele esetén a biztosító a külföldi javítást (esetleg a jármű hazafuvarozását) is segít megszervezni, továbbá gondoskodik az utasok elszállásolásáról a javítás időtartamára, illetve segít nekik továbbutazni vagy hazajutni.

Aki külföldön szenved autóbalesetet, csak a legszükségesebb javításokat végeztesse el az adott országban, a kárrendezési procedúrát pedig itthon indítsa el. A szükségjavításokról kiállított számlát a kárfelvételt követően a további javítás költségeivel együtt megtéríti a biztosító. Javasolt a megfelelő utazási biztosítás megkötése is, mert egy esetleges mentés és külföldi kórházi kezelés költségei milliós nagyságrendűek lehetnek.

Magyarország vezető flottakezelőjének, a LeasePlannek is vannak ötletei. Logikus, hogy csak megfelelő műszaki állapotban lévő autóval szabad elindulni, de minden esetben ajánlott egy plusz biztosítékszettet és pótkulcsot magunkkal vinni az útra. Egyes országokban a szemüveges sofőröknek plusz szemüveget is tartaniuk kell az autóban.


Az előre tervezett utazások során a nyári csúcsforgalmat, amely leginkább a hónapok közepén lévő hétvégékre és a július végi-augusztus eleji időszakra esik, érdemes elkerülni. Útnak indulás előtt hasznos lehet tájékozódni az éppen aktuális útmunkálatokról és közlekedési fennakadásokról, valamint utánanézni az útdíjaknak. Az autópályadíjak mértéke és a fizetés módja országonként eltérő: Németországban több mint 12 ezer kilométernyi jó minőségű autópályát használhatunk ingyenesen, míg Ausztriában és Szlovéniában matrica vásárlásával, Horvátországban és Olaszországban pedig a kapus rendszernél válthatjuk meg az útdíjat.

Végül, de nem utolsó sorban érdemes feljegyezni Európa egységes vészhívószámát, a 112-est, amelyet tárcsázva könnyedén eljuthatunk a megfelelő segítséghez. A hívás ingyenes, mobiltelefonról és telefonfülkéből is éjjel-nappal hívható. A szám az Európai Unió mind a 27 tagállamában, valamint Horvátországban, Izlandon, Liechtensteinben, Monacóban, Norvégiában, Törökországban és Svájcban is elérhető.

Kommentek

  • troll

    nagyon fontos ovatosan vezetni, mert a kulfoldon elszanvedett baleset maga a remalom.

    az a legkevesebb, hogy a nyaralasunkat cseszhetjuk, de oriasi problema az auto megjavitasa, hazahozatala, ha pedig szemelyi serules van, hatalmas koltseg lehet a korhaz, de a kulfoldi jogi eljaras sem tul fasza dolog.

  • zoldfulu2000

    Na igen, a biztosító reklámozása meleltt nem árt megemlíteni az uniós TB kártya fontosságát is. Nem kerül sokba és jól jöhet.

  • Kempelen10.

    Viszont csak alapellátást finanszíroz. A biztosítás szolgáltatása sokkal bőségesebb.

Új gumikat kaptak a koraszülöttmentők

Hét mentőautóra szerelték fel azokat a nyári gumikat, amelyeket az Abroncs Kereskedőház adományozott a Magyar Koraszülött és Újszülött Mentő Alapítvány számára.

Ismét csökken az üzemanyagok ára

A szerdai árcsökkentés után pénteken folytatódik az áresés a hazai benzinkutakon.

Soha nem látott új rendszer jöhet az autókba

A Continental egy olyan rendszer kifejlesztésén dolgozik, amely felismeri a különböző útviszonyokat.

16 ezer kilométeres túrára indul a Nissan Leaf

Egy e-mobilitási szervezet benevezett egy Nissan Leafet a barátságos, de kíméletlen Mongol-ralira. 16 ezer kilométert kell megtennie a villanyautónak.

Azért még az Ikarus az úr

Megannyi vadonatúj, luxus és kevésbé luxus kivitelű buszok között még mindig egy Ikarus a sztár. A zsámbéki Busexpón jártunk.

F1: Te jó ég, hát ezért olyan rossz a Honda-motor!

Így már minden világos, de ezzel a mindent megmagyarázó rajzzal hamarabb is elő lehetett volna állni!

Eszement adóra kényszerítenék a Forma-1-et

Az indiai legfelső bíróság úgy döntött, hogy a Forma-1-nek adót kell fizetnie a 2011-2013-ig rendezett három helyi futam után.

Vettel: A Ferrari tavaly alapozta meg az idei sikert

Sebastian Vettel szerint a Ferrari számára győzelem nélkül véget ért 2016-os idény alapozta meg az idei feltámadást.

Ez most a legjobb Suzuki!

Jó vezetni, alig eszik, igényes és komfortos belül, szép kívül. Ez most a legjobb Suzuki – pontosabban ez lehet, ha az ára is van olyan jó, mint a kocsi maga. De vajon van-e?

Vajon hány garázsban pihen még ilyen makulátlan veterán, mint ez a Volga?

A Volga M21-esből komoly mennyiséget, 639 000 darabot gyártottak, így nem meglepő, hogy a kitartó kutatók még mindig találnak egy-egy megkímélt példányt.

Zsír új BMW E30 M3-ast valaki?

Egészen hihetetlen, ahogy időről-időre előbukkannak olyan autók, amik évtizedeket töltöttek egy garázsban, miután megvásárolták őket.

F1: Brazília elvesztésével riogat Ecclestone

A Brazil Nagydíj szerződéshosszabbítási tárgyalásainak lebonyolításával megbízott Bernie Ecclestone nem túl bizakodó az interlagosi futam jövőjét illetően.

F1: Szocsitól mamuszban versenyez Vettel

Az Orosz Nagydíjtól Sebastian Vettel cipő helyett versenymamuszban ül a Ferrariba.

F1: Már jövőre jöhet a New Jersey-i futam?

Felpörögtek az események az USA-ban, három helyszínen is folyik a Forma-1-es futam előkészítése.

Egészen félelmetes, ahogy elalszik a volán mögött a kamionos

Végig azt várod majd, hogy melyik autós lesz a szerencsétlen áldozata az elbóbiskoló kamionosnak.

F1: Alonso jutalékot kér Buttontól

Fernando Alonso nyugodtan készül az Indy 500-ra, biztos benne, hogy a McLaren nélküle is meglesz Monacóban. Bár pontszerzési esélye lenne Monte-Carlo utcáin, Indianapolist nagyobb lehetőségnek látja.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.