A külföldi autós nyaralás kiskátéja

Gondos tervezéssel elkerülhetők a meglepetések

Szerző: Vezess.hu levél küldés 
Dátum: 2013.06.20. 11.00

Itt a nyár, rengetegen indulnak a tengerpartra, várost nézni autóval. A külföldi autózás azonban nem játék, gondosan fel kell készülni rá, és az autót is érdemes ellenőriztetni indulás előtt.

Egyszerű is lenne csak úgy nekiindulni a nagyvilágnak, de könnyen baj lehet egy autós tengerparti túrából. A CIG Pannónia Biztosító egyik ügyfelénél például több millió forintos kár keletkezett abból, hogy a sofőr egy angliai többsávos körforgalomban rosszul ítélte meg az elsőbbségi viszonyokat, mert nem ismerte a brit közlekedési szabályokat. A cég szerint ez szinte hétköznapi történet, ezért indulás előtt tájékozódni kell az adott ország(ok) szabályairól. Az Európai Unión belül is eltérő előírások vonatkozhatnak a sebességhatárokra, a fényszórók nappali használatára, a láthatósági mellény vagy tűzoltó készülék meglétére stb., ezért a bírságok elkerülése érdekében muszáj utánajárni minden részletnek.

Az autó külföldi használatára is vonatkoznak bizonyos szabályok. Így például országhatáron kívüli használatához javasolt kiváltani a gépjármű felelősségbiztosítását igazoló zöldkártyát, a biztosítók ezt ingyen kiállítják. Az EU-n kívül vannak országok, ahová enélkül nem lehet belépni.

Ha a gépjármű nem saját tulajdonban van vagy céges üzemeltetésű, akkor szükség van egy kölcsönadási szerződésre vagy egy meghatalmazásra, amely feljogosítja a vezetőt a gépjármű használatára, céges autók esetében pedig a határ átlépésére. Az írásos hozzájárulásnak a hatályos törvény szerint tartalmaznia kell a jármű használójának nevét, úti okmányának számát, a jármű rendszámát, alvázszámát, a forgalmi engedély jogosultjának nevét, aláírását, gazdasági társaság esetén annak cégszerű aláírását, valamint azt az időtartamot, amely alatt az országot a járművel elhagyhatja.

Külföldön elszenvedett közúti közlekedési baleset esetén a teendő gyakorlatilag ugyanaz, mint Magyarországon: minél pontosabb módon ki kell tölteni a baleseti bejelentőt. Bár az adatlap egész Európában egységes, még így is nehézségeket okozhat, ha nem beszéljük az adott ország nyelvét. Ezt segíthet megoldani egy kiegészítő segítségnyújtási (assistance) biztosítás, amelynek igénybe vétele esetén a biztosító a külföldi javítást (esetleg a jármű hazafuvarozását) is segít megszervezni, továbbá gondoskodik az utasok elszállásolásáról a javítás időtartamára, illetve segít nekik továbbutazni vagy hazajutni.

Aki külföldön szenved autóbalesetet, csak a legszükségesebb javításokat végeztesse el az adott országban, a kárrendezési procedúrát pedig itthon indítsa el. A szükségjavításokról kiállított számlát a kárfelvételt követően a további javítás költségeivel együtt megtéríti a biztosító. Javasolt a megfelelő utazási biztosítás megkötése is, mert egy esetleges mentés és külföldi kórházi kezelés költségei milliós nagyságrendűek lehetnek.

Magyarország vezető flottakezelőjének, a LeasePlannek is vannak ötletei. Logikus, hogy csak megfelelő műszaki állapotban lévő autóval szabad elindulni, de minden esetben ajánlott egy plusz biztosítékszettet és pótkulcsot magunkkal vinni az útra. Egyes országokban a szemüveges sofőröknek plusz szemüveget is tartaniuk kell az autóban.


Az előre tervezett utazások során a nyári csúcsforgalmat, amely leginkább a hónapok közepén lévő hétvégékre és a július végi-augusztus eleji időszakra esik, érdemes elkerülni. Útnak indulás előtt hasznos lehet tájékozódni az éppen aktuális útmunkálatokról és közlekedési fennakadásokról, valamint utánanézni az útdíjaknak. Az autópályadíjak mértéke és a fizetés módja országonként eltérő: Németországban több mint 12 ezer kilométernyi jó minőségű autópályát használhatunk ingyenesen, míg Ausztriában és Szlovéniában matrica vásárlásával, Horvátországban és Olaszországban pedig a kapus rendszernél válthatjuk meg az útdíjat.

Végül, de nem utolsó sorban érdemes feljegyezni Európa egységes vészhívószámát, a 112-est, amelyet tárcsázva könnyedén eljuthatunk a megfelelő segítséghez. A hívás ingyenes, mobiltelefonról és telefonfülkéből is éjjel-nappal hívható. A szám az Európai Unió mind a 27 tagállamában, valamint Horvátországban, Izlandon, Liechtensteinben, Monacóban, Norvégiában, Törökországban és Svájcban is elérhető.

Kommentek

  • troll

    nagyon fontos ovatosan vezetni, mert a kulfoldon elszanvedett baleset maga a remalom.

    az a legkevesebb, hogy a nyaralasunkat cseszhetjuk, de oriasi problema az auto megjavitasa, hazahozatala, ha pedig szemelyi serules van, hatalmas koltseg lehet a korhaz, de a kulfoldi jogi eljaras sem tul fasza dolog.

  • zoldfulu2000

    Na igen, a biztosító reklámozása meleltt nem árt megemlíteni az uniós TB kártya fontosságát is. Nem kerül sokba és jól jöhet.

  • Kempelen10.

    Viszont csak alapellátást finanszíroz. A biztosítás szolgáltatása sokkal bőségesebb.

Videón, ahogy egy kismama szétveri férje autóját

Megtudta, hogy megcsalta a férje, gyermeke apukája, erre nem gyöngén bepöccent a leendő anyuka.

F1: Ilyen, amikor Verstappen nagyon hülyén néz ki

A Red Bullnál Mikulás-napi rendezvény volt december 6-án, Max Verstappennek sikerült hülyét csinálnia magából.

F1: A pechvogel is jelentkezett a Mercinél – videó

A Forma-1 történetének egyik legmókásabb balesetét produkáló japán sereghajtó, Taki Inoue is bejelentkezett Nico Rosberg mercedeses üléséért.

F1: Ferrari-uralmat a Mercedesé helyett!

Monisha Kaltenborn, a Sauber csapatfőnöke szerint jobb lenne, ha a Ferrari, és nem a Mercedes lenne egyeduralkodó a Forma-1-ben.

Hamilton: Furcsa dolgok történtek a Mercedesnél

Lewis Hamilton nem áll le a célozgatásokkal, az angol szerint különös dolgok is történtek idén a Mercedesnél.

F1: Meglepetés volt a Francia Nagydíj feltámasztása

A Francia Nagydíj újjáélesztése még a Forma-1 uraként ismert Bernie Ecclestone-t is meglepte egy kicsit, de úgy fest, a Paul Ricard pálya jó otthona lesz a versenynek.

Top 10: puncimágnesek használtan

Jobb lenne egy új Volvo XC90, de nem mindenkinek telik rá, a nőknek mégis imponálni kell valamivel. Szoknyavadász hatással bíró autókat kerestünk, kétmillióig.

F1: Verstappennek önkritika kell

1997 világbajnoka, Jacques Villeneuve úgy véli, Max Verstappen kiemelkedően teljesített idén, de igazán jó Forma-1-es csak akkor lesz belőle, ha képes szembenézni a hibáival és fejlődni.

Tudod, hogy kell kereket cserélni? Dehogy tudod!

Ez a videó most lépésről-lépésre megmutatja a kerékcsere folyamatát. Hidd el, eddig mindent rosszul csináltál.

F1: Rosberg visszaszólt Laudának

Nico Rosberg nem érti, miért akadt ki annyira a Mercedes-csapat elnöke, Niki Lauda a visszavonulásán A világbajnok azt is elárulta, mennyit kivett belőle Lewis Hamilton megverése.

Megállás közben szippant fel áramot a svédek hibrid busza

Olyan dízel-elektromos buszt fejlesztett ki a svéd Scania, melynek akkumulátora a buszmegálló aszfaltjából feltölthető.

F1: Pilótaszavazást a fejvédőről?

A Toro Rossó-s Danyiil Kvjat szerint az őszi tesztek után a versenyzőknek kellene szavazniuk arról, bevezessék-e a Forma-1-ben 2018-ben a fejvédő gyűrűt.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.