110 éves a Ford

Szerző: Vezess.hu levél küldés 
Dátum: 2013.06.16. 09.00

Száztíz éve, 1903. június 16-án alapította meg Henry Ford Detroitban a Ford Motor Companyt, a világ egyik legnagyobb autóipari vállalatát.

Az ír bevándorlóktól származó Henry Ford 1863-ban született. Kitűnő műszaki érzéke korán megmutatkozott, az órától a gőzgépig mindent megjavított, de legjobban a járművek érdekelték. A fiatalember 1891-ben mérnökként helyezkedett el a detroiti Edison Electric Companynél, 1893-tól már főmérnökként dolgozott.

Eleget keresett ahhoz, hogy megalkossa első saját fejlesztésű járművét, amelyet egy kéthengeres, négy lóerős etanolhajtású motor működtetett. A Quadricycle bemutatója után öt évvel, 1901. november 3-án megalapította az első, saját nevén futó cégét, a Henry Ford Companyt, ahonnan 1902. augusztus 22-én a részvényesekkel való vitája miatt kilépett, magával vitte a névjogot, egy versenyautó terveit és 900 dollárt. (Az otthagyott cég Cadillac autógyárként működött tovább.)

T-modell

Második, ma is prosperáló vállalatát, a Ford Motor Companyt 1903. június 16-án hozta létre, a 28 ezer dollár alaptőkét 12 befektető (elsősorban a később önállósuló Dodge fivérek) adták össze. A cégalapításhoz jó hírverésnek bizonyult az akkori gyorsasági bajnok Alexander Winton és a Ford által tervezett új versenyautót, a Ford 999-est kormányozó Barney Oldfield közötti autóverseny, amely az utóbbi győzelmével ért véget.

A detroiti Mack Avenue-n lévő üzemben az első években csak napi néhány autót gyártottak, az A-modellt 2-3 fős szerelőcsapatok rakták össze a többségében beszállítóktól érkező alkatrészekből. Ford azonban a luxusautó-gyártást támogató részvényesekkel szemben olcsó és megbízható autóról álmodott, amit bárki megvehet, és széles tömegek közlekedési eszközévé válhat.

A népautó terveinek elkészítésével az 1905-ben a céghez csatlakozó magyar Galamb Józsefet bízta meg, így született meg az autózást forradalmasító T-modell, amelynek első eladásra szánt darabja 1908. október 1-jén gördült le a gyártósorról. Az egyszerűen kezelhető, megbízható és kedvező árú Tin Lizzie-t (Bádog Böske) húsz évig gyártották, 1918-ban az összes amerikai autó fele T-modell volt. Az 1927-ig gyártott kocsiból 15 és félmilliót adtak el, nemrég még az Évszázad Autójának is megválasztották.

Deluxe


A T-modell volt az első autó, aminek tömeggyártása mozgó futószalagon, tipizált, csereszabatos alkatrészekkel készült, ára a kezdeti 850 dollárról 1927-re 260 dollárra csökkent. A látványos olcsóbbodás olyan munkaszervezési és technikai újításoknak volt köszönhető, mint az 1908-ban Ford által elsőként bevezetett futószalag (a szalagszerű munkaszervezést állítólag egy vágóhídon leste el).

A haszonból a munkásoknak is jutott, fizetésük az első évtized alatt megkétszereződött, 1914-ben a kezdeti 2,34 dollár helyett már 5 dollár volt naponta (ez ma 110 dollárnak felel meg), munkaidejük 9 óráról 8 órára csökkent. Ford azért a biztonság kedvéért alkalmazottjait megfigyeltette, a szakszervezeteket vállalatától erőszakkal is távol tartotta.

Henry Ford 1919-ben cége összes részvényét megszerezte, s egyetlen fiát, Edsel Fordot tette meg a családi vállalkozás elnökévé, de a háttérből továbbra is ő irányított. Fia 1943-as halála után két évre visszavette a vezetést, majd 1945-ben unokája, II. Henry Ford lett az elnök. Az alapító 1947-ben, 83 évesen halt meg. Az utódok kevésbé boldogultak az egyre erősödő konkurenciával, a családnak 1979-ben le kellett mondania a vállalat vezetéséről. Ezt csak 22 év után sikerült visszaszerezniük, amikor a dédunoka, a vállalatot ma is vezető Bill Ford – kisebbségi tulajdonosként ugyan -, de visszakerült az elnöki székbe.

Zodiac

A fennállása óta jobb és rosszabb napokat is megélt Ford Motor Company napjainkban Ford márkanévvel személyautókat, illetve személy- és áruszállító járműveket gyárt, Lincoln márkanévvel luxusautókat árusít. Kisebbségi tulajdona van a japán Mazda és az angol Aston Martin cégekben. A Ford a 2010-es autóeladások tekintetében a második legnagyobb amerikai autógyártó, míg a világrangsorban az ötödik, 2011-ben a világon 164 ezer embert foglalkoztatott.

(Forrás: MTI)

Kommentek

Spanyol Wunderwaffe, 300 lóerővel: SEAT Leon Cupra

A SEAT Leon frissítése most lett teljes, megérkezett a legerősebb, leggyorsabb modell, a Cupra is.

F1: Hamilton aggódik az előzések miatt

Lewis Hamilton bízik benne, hogy a mérnökök tévednek, és az új szabályok nem nehezítik meg az előzéseket.

F1: Pályán a Mercedes új autója

A Forma-1-es címvédő Mercedes AMG csütörtök délelőtt pályára küldte 2017-es modelljét, a W08-ast Silverstone-ban.

F1: Soha nem látott lépést tett előre a Mercedes

A riválisok számára rossz hír, hogy a Force India szerint akkora lépést tett előre a motorjával a Mercedes, mint még soha.

F1: Az első videó az új Mercedesről

Magyar idő szerint 13.10-kor kezdődik a Mercedes 2017-es autójának bemutatója, de a csapat már kitett egy videót a Twitterre.

Top 10: nyitható tetejű, de nem kabrió, mi az?

Az új MX-5 furcsa, elektromos mozgatású, se nem kabrió, se nem egészen targa teteje adta az ihletet, hogy összegyűjtsük a tíz – szerintünk – legizgalmasabb nem kabrió és nem CC tetőt az autótörténelemből.

Hamilton: A Forma-1 “szomorú”, “elavult”

A háromszoros világbajnok Lewis Hamilton szerint a Forma-1-re nagyon ráfér a ráncfelvarrás, a megújulás, reméli, hogy az új tulajdonos tesz majd ennek érdekében.

Tudod, mikor mutatták be először ezeket az autókat?

Egy kimondottan nehéz kvíz következik, ami próbára teszi az autós tudásod.

Két hét múlva jön a kabrió Mercedes E-osztály

A kirakós utolsó darabja is a helyére kerül: a Mercedes-Benz a Genfi Autószalonon mutatja be az E-osztály kabrió kivitelét.

F1: Balhéval indulhat az új idény

A Force India technikai főnöke szerint a szezonnyitó Ausztrál Nagydíjon óvást nyújthat be a Ferrari a Mercedes és a Red Bull trükkös felfüggesztése miatt.

Nyolc parkolót foglalt el két furgon Győrben

A Kisalföld olvasója az egyik győri áruház parkolójában futott bele a két szokatlanul parkoló furgonba.

F1: Így közölte Rosberg a visszavonulást a főnökkel

A Mercedes csapatfőnöke, Toto Wolff egy friss interjúban elmondta, hogyan tudta meg, hogy Nico Rosberg a visszavonulás mellett döntött.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.