110 éves a Ford

Szerző: Vezess.hu levél küldés 
Dátum: 2013.06.16. 09.00

Száztíz éve, 1903. június 16-án alapította meg Henry Ford Detroitban a Ford Motor Companyt, a világ egyik legnagyobb autóipari vállalatát.

Az ír bevándorlóktól származó Henry Ford 1863-ban született. Kitűnő műszaki érzéke korán megmutatkozott, az órától a gőzgépig mindent megjavított, de legjobban a járművek érdekelték. A fiatalember 1891-ben mérnökként helyezkedett el a detroiti Edison Electric Companynél, 1893-tól már főmérnökként dolgozott.

Eleget keresett ahhoz, hogy megalkossa első saját fejlesztésű járművét, amelyet egy kéthengeres, négy lóerős etanolhajtású motor működtetett. A Quadricycle bemutatója után öt évvel, 1901. november 3-án megalapította az első, saját nevén futó cégét, a Henry Ford Companyt, ahonnan 1902. augusztus 22-én a részvényesekkel való vitája miatt kilépett, magával vitte a névjogot, egy versenyautó terveit és 900 dollárt. (Az otthagyott cég Cadillac autógyárként működött tovább.)

T-modell

Második, ma is prosperáló vállalatát, a Ford Motor Companyt 1903. június 16-án hozta létre, a 28 ezer dollár alaptőkét 12 befektető (elsősorban a később önállósuló Dodge fivérek) adták össze. A cégalapításhoz jó hírverésnek bizonyult az akkori gyorsasági bajnok Alexander Winton és a Ford által tervezett új versenyautót, a Ford 999-est kormányozó Barney Oldfield közötti autóverseny, amely az utóbbi győzelmével ért véget.

A detroiti Mack Avenue-n lévő üzemben az első években csak napi néhány autót gyártottak, az A-modellt 2-3 fős szerelőcsapatok rakták össze a többségében beszállítóktól érkező alkatrészekből. Ford azonban a luxusautó-gyártást támogató részvényesekkel szemben olcsó és megbízható autóról álmodott, amit bárki megvehet, és széles tömegek közlekedési eszközévé válhat.

A népautó terveinek elkészítésével az 1905-ben a céghez csatlakozó magyar Galamb Józsefet bízta meg, így született meg az autózást forradalmasító T-modell, amelynek első eladásra szánt darabja 1908. október 1-jén gördült le a gyártósorról. Az egyszerűen kezelhető, megbízható és kedvező árú Tin Lizzie-t (Bádog Böske) húsz évig gyártották, 1918-ban az összes amerikai autó fele T-modell volt. Az 1927-ig gyártott kocsiból 15 és félmilliót adtak el, nemrég még az Évszázad Autójának is megválasztották.

Deluxe


A T-modell volt az első autó, aminek tömeggyártása mozgó futószalagon, tipizált, csereszabatos alkatrészekkel készült, ára a kezdeti 850 dollárról 1927-re 260 dollárra csökkent. A látványos olcsóbbodás olyan munkaszervezési és technikai újításoknak volt köszönhető, mint az 1908-ban Ford által elsőként bevezetett futószalag (a szalagszerű munkaszervezést állítólag egy vágóhídon leste el).

A haszonból a munkásoknak is jutott, fizetésük az első évtized alatt megkétszereződött, 1914-ben a kezdeti 2,34 dollár helyett már 5 dollár volt naponta (ez ma 110 dollárnak felel meg), munkaidejük 9 óráról 8 órára csökkent. Ford azért a biztonság kedvéért alkalmazottjait megfigyeltette, a szakszervezeteket vállalatától erőszakkal is távol tartotta.

Henry Ford 1919-ben cége összes részvényét megszerezte, s egyetlen fiát, Edsel Fordot tette meg a családi vállalkozás elnökévé, de a háttérből továbbra is ő irányított. Fia 1943-as halála után két évre visszavette a vezetést, majd 1945-ben unokája, II. Henry Ford lett az elnök. Az alapító 1947-ben, 83 évesen halt meg. Az utódok kevésbé boldogultak az egyre erősödő konkurenciával, a családnak 1979-ben le kellett mondania a vállalat vezetéséről. Ezt csak 22 év után sikerült visszaszerezniük, amikor a dédunoka, a vállalatot ma is vezető Bill Ford – kisebbségi tulajdonosként ugyan -, de visszakerült az elnöki székbe.

Zodiac

A fennállása óta jobb és rosszabb napokat is megélt Ford Motor Company napjainkban Ford márkanévvel személyautókat, illetve személy- és áruszállító járműveket gyárt, Lincoln márkanévvel luxusautókat árusít. Kisebbségi tulajdona van a japán Mazda és az angol Aston Martin cégekben. A Ford a 2010-es autóeladások tekintetében a második legnagyobb amerikai autógyártó, míg a világrangsorban az ötödik, 2011-ben a világon 164 ezer embert foglalkoztatott.

(Forrás: MTI)

Kommentek

Tarlós bedurvult, ez lett a bírsággkamera sorsa

Tarlós István főpolgármester leszereltette a Bécsi és Szépvölgyi út kereszteződésében felszerelt kamerát.

Negyed óra gyönyör Škoda-rajongóknak: videón a Karoq kompakt SUV

Tizenöt perces monstre filmmel örvendeztet a Škoda újdonsága, a még be sem mutatott Karoq. Popcorn, kóla és mehet!

Fényűző extrákkal jön leendő kedvenc Škodád

Három hét múlva debütál a Škoda Karoq, a gyár elkezdte az információk szellőztetését. Amit eddig mondtak, jól hangzik.

Itt zárják le Budapestet a hosszú hétvégén

Április 30-án és május 1-jén rendezik Budapesten a Nagy Futam versenyautós bemutatót több fővárosi fő közlekedési útvonal forgalmának korlátozásával.

F1: Räikkönen az élen, menet közben esett szét a Force India

A Forma-1-es Orosz Nagydíj első szabadedzésén a Ferrari Mercedesek előtt végzett, a leggyorsabb Kimi Räikkönen volt. A Force India látványos hibát produkált.

Vettel: Szocsi a Mercedes pályája

Az idén eddig háromból két futamot megnyerő ferraris Sebastian Vettel a hétvégi Orosz Nagydíj előtt nem igazán bízik a triplázásban, szerinte Szocsiban egyértelműen a Mercedes a favorit.

A pesti autósok birkák, itt a fotós bizonyíték

Levelet kaptunk olvasónktól, akit – érthetően – bánt, hogy a pesti autósok nem tanulnak a büntetésekből, és direkt megszegik a szabályokat.

F1: Hamiltonék nem kérnek a csapatutasításokból

A Mercedes versenyzői azt mondják, nem s szeretnének a csapatutasításokról és a pilótasorrendről beszélni, persze ha úgy alakul, engedelmeskedni kell.

Százéves plug-in hibriddel ünnepel a Mitsubishi

Legelső autójának modern újraértelmezésével köszönti magát az idén száz esztendős Mitsubishi.

Jeepre hajaz a Hyundai városi SUV-ja

Sejtelmes részletfotóval előlegezte meg a nyáron érkező Kona városi crossovert a Hyundai.

Filmbe illő balesetet videózott egy kamionos

Halálos iramban-i magaslatokat verdes az alábbi baleset, csak az a kár, hogy ez nem egy filmben történt.

A GM legjobb vicce: kabrió kisteher Corvette-motorral

A Totálisan Értelmetlen Autó, 300-as végsebességgel, platóval és nyitható keménytetővel. Nem tudom, mire, de nagyon jó!

Negyedmillió Toyotából folyik az olaj

Az Egyesült Államokban 228 ezer Toyota Tacoma pickupot hívnak vissza, mert szivárog  a differenciálművükből az olaj.

Mit ér a Lada, ha nem segíti nosztalgia?

Sokak szerint a Lada eddig fogadtatása a Kádár-kor iránt egyesekben élő nosztalgiából fakad. A Vesta azonban egy új korszak autója, amit olyan embereknek mutattunk meg, akiknek ez pont olyan modern kori autó, mint az összes többi.

Kipakol egy kamionsofőr, ezért hagyja ott a pályát

Egy férfi nemrég azzal kereste meg szerkesztőségünket, hogy elmondja miért hagyja abba a kamionvezetést. A hatóságok utaznak a teherautókra, az autósok pedig szidják a kamionsofőröket.

F1: Megmutatjuk Vettel kedvenc zenéit

Szokatlan playlisteket állítottak össze Sebastian Vettelel kapcsolatban, de a rádiós beszólásai alapján telitalálat a két lista.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.