Hat évvel ezelőtt reménykedve írtunk az egykori Diatto márka dicső visszatéréséről, az Ottovú Zagato tanulmány küszöbön álló sorozatgyártásáról. 

Azóta eltelt mintegy kétezer nap, és semmi… Már beletörődtünk, hogy annyi más ígéretes koncepcióhoz hasonlóan a Diatto Ottovú Zagato is eltűnt a realitások süllyesztőjében, erre tessék, most ismét felröppent a hír, hogy gyártásba kerülhet az autó. 
Hogy ezek a hírek mennyire szavahihetőek, nem tudjuk, de ha csak egy kis esély is van rá, hogy valóban megvalósul a Diatto visszatérését jelentő autó, érdemes foglalkozni vele. 
A tanulmányautó orrába anno a Ford 4,6 literes, nyolchengeres (ottovú olaszul annyit tesz, V8) motorját kanalazták be. Az 580 lóerős motor mellett az eredeti tervekben szerepelt egy 650 lovas verzió, valamint egy 750 lóerős óriás is – utóbbihoz viszont nem stimmelne a név, lévén V12-es. 
A 300 km/órára és 3,9 másodperces gyorsulásra kalkulált Ottovúból eredetileg 99 darabot építettek volna, kérdés, hogy ezek a tervek változtak-e. 
A Diatto manufaktúrát 1835-ben alapították Olaszországban, hintókat építettek gazdag megrendelők számára. A huszadik század első éveiben kezdtek autógyártással foglalkozni, két évtizeden belül négy kerékfékkel és négyfokozatú sebességváltóval szerelt, modernnek számító autókat készítettek – köztük az Ottovút -, de 1929-ben bezárt az üzem. 
A Diatto márka többek között a Bugatti versenyautóihoz is szállított vázakat. Műhelyükben nőtt ki a gyakornoki sorból egy bizonyos Alfieri Maserati is, aki 1926-ban elköszönt mentoraitól, hogy testvéreivel megalapítsa saját márkáját.

Diatto Grand Prix 8 cilindri compressore: kétliteres, sornyolcas 150 lóerővel, 1924-ből