Kihangosítóval is veszélyes az autóban mobilozni

A beszélgetés lefoglalja az agyat

Szerző: Vezess.hu levél küldés 
Dátum: 2013.06.05. 16.00

Akármivel is telefonálunk, a vezető nem tud annyira figyelni. Az agy nem képes egyszerre mindkét feladatot biztonságosan elvégezni.

A Technology & Society Magazine című szaklapban közzétett tanulmányában Robert Rosenberger aláhúzta, hogy a kéz használata nélkül működtethető, az autókba beépített korszerű készülékek nem mérséklik a figyelmetlen vezetés kockázatát, ellenkezőleg: a biztonság hamis illúzióját kelthetik. “Az emberek könnyen azt gondolják, hogy most már semmi gond, hiszen oda sem kell nézniük, ha telefonálnak” – magyarázta a kutató.
    
A vezetés közbeni mobilhasználatot abból a megfontolásból tiltották be nagyon sok országban, hogy a készülékek elvonják a vezetők figyelmét a forgalomról. Egyes felmérések szerint egy három másodperces kihagyás – például amíg valaki a mobiljára pillant – kétszeresére növeli a kormánykerék mögött elkövetett hibák számát. Rosenberger meggyőződése, hogy a probléma gyökere maga a beszélgetés, az a körülmény, hogy a vezető egy másik személy szavaira figyel a forgalom helyett.

“Ha valaki társalog a mobilján vagy szöveges üzenetet készül küldeni a készülékéről, olyan zónába kerül, ahol minden más háttérbe szorul, és csak egyetlen dologra összpontosít: a hozzá beszélő hangra, illetve a szövegre” – fejtette ki.

Szimulációs vizsgálati eredmények már korábban is bizonyították, hogy ha a vezető nem is akar odafigyelni a beszélőre, akkor is lefoglalja agya egy részét a hozzá szóló hang, ami óhatatlanul kizökkenti a koncentrációból. A professzor utalt arra a 2006-os tanulmányra is, amely szerint a vezetés közbeni mobilozás felér azzal, mintha a sofőr részegen markolászná a kormánykereket.

A kutató szóba hozta, hogy egészen más a helyzet, ha a vezető olyasvalakivel beszélget, aki mellette ül az autóban, mivel ilyenkor a társalgás menete alkalmazkodni tud a forgalmi változásokhoz. “Ha például közeledik egy mentőautó, mindketten elhallgatnak, és a szirénára figyelnek. A mobil másik végén lévő személy azonban nincs tudatában – nem is lehet – a váratlanul kialakuló szükséghelyzetnek” – világította meg.

(Forrás: MTI)

Kommentek

  • Papamaci

    Ennyi erővel a rádió hallgatás,illetve a vezetés közbeni beszélgetés is elterelheti a figyelmet. Aki nem tud egyszerre több dologra figyelni,az nem odavaló!

  • Ádám31

    Nem azért, de a vezetés pont arról szól, hogy egyszerre több különböző dolgot csinálunk :) Autót irányítunk, közben felmérjük a környezetünket és hasonlók…

Rendőri felvezetést kapott Budapesten egy terhes hölgy és az apuka

A felvétel nem friss, ettől függetlenül le a kalappal a rendőrök előtt.

Megéri hűségesnek lenni? Gombokért?

A nagyobb kúthálózatok rafinált pontgyűjtő akciókkal próbálják magukhoz édesgetni az autósokat. De kinek éri ez meg? Naná, hogy nem nekünk

Peugeot Instinct: Tanulékony kombikupé

Elektromosnak sejtettük, és részben az is: a Peugeot tanulékony kombikupéja konnektoros hibrid hajtásláncot kapott több mint 300 lóerővel.

Eladó a BMW, amiben Tupacot lelőtték

A híres és hírhedt énekest, Tupac Shakurt 1996-ban lőtték le, amikor épp egy Las Vegasban lévő koncertre tartott. A BMW, amiben a halálos lövések érték, most eladó.

F1: A Mercedes tarolt az első tesztnapon

Az első Forma-1-es előszezoni tesztnapon a Mercedes a legtöbb és leggyorsabb kört is elkönyvelhette. A Ferrari is tisztességgel dolgozott, a McLarennél viszont nem festenek jól a dolgok.

Nem lesz EU-s vizsgálat az F1 eladása miatt

Margrethe Vestager versenypolitikáért felelős európai biztos úgy döntött, hogy nem indítanak vizsgálatot a Forma-1 eladása miatt.

Egészen magas szinten űzi az öreg a karosszériázást

Toppon van a bácsi, látszik, hogy a legmagasabb iskolában tanulta el az alapokat. Innen nincs fentebb.

A modern autók rákfenéje, a méregdrága kettős tömegű lendkerék

Gajdán Miklós kollégánk a modern, turbós autókban már kopóalkatrészként számon tartott kettős tömegű lendkerék alkalmazásának okát járja körbe. Ezért van szükség erre a drága alkatrészre.

Képcunami a Forma-1-es tesztről

Több tucatnyi fotó és számos videó a 2017-es Forma-1-es autók első napjáról Barcelonából.

A tíz legfurcsább raliautó, amit valaha pályára engedtek

Igen különleges látványt nyújtottak ezek a versenyautók, amikor elrúgták a murvát és csattogott a kipufogó. Következzen most tíz unortodox raliautó, amire soha nem számítanál a pálya szélén ácsorogva.

F1: Máris leírta az évet a Williams?

Claire Williams csapatfőnök szerint “nagy kihívást jelentő” szezon előtt áll a Williams az idén, ami ritkán szokott jót jelenteni.

F1: A Mercedes máris ledarált egy versenytávot

Az első 2017-es Forma-1-es teszt első délelőttjén a Mercedes több mint egy versenytávot lehúzott Valtteri Bottasszal, a leggyorsabb viszont a Ferrari volt. Gondban a McLaren és a Red Bull.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.