Százéves a generátor

Eredetileg csak a fényszórókat kellett működtetnie

Szerző: Vezess.hu levél küldés 
Dátum: 2013.05.27. 16.00

Egy évszázaddal ezelőtt mutatta be a Bosch a világ első, gépjárművekbe szánt, feszültségszabályozóval ellátott generátorát.

Bár eredetileg csupán arra tervezték, hogy az elektromos fényszórók áramellátását biztosítsa, a generátor végül megteremtette az autók villamosításának alapjait. A fényszórókat hamarosan számos egyéb elektromos találmány követte. Ilyen volt például a Bosch 1914-ben bemutatott elektromos indítómotorja, vagy az ablaktörlő-lapátokhoz kifejlesztett első elektromos meghajtás, amelynek 1926-os kifejlesztése szintén a Bosch nevéhez fűződik.

Napjainkban a generátorok biztosítják az autók teljes energiaigényét, elektromos rendszerek sokaságát látják el árammal, amelyek használatával az autók tisztábbá, hatékonyabbá, biztonságosabbá és kényelmesebbé váltak. A fejlődés nem áll meg, a generátorok egyre kisebbek, sokkal erősebbek és nagyobb teljesítményre lesznek képesek: míg az első generátorok még csekély, csupán 4 amper kimeneti teljesítménnyel rendelkeztek, addig a személyautókban ma már 130 és 250 amper közötti teljesítményre képesek.

1913-ig a Bosch a gyújtásrendszereken kívül gyakorlatilag semmi egyebet nem gyártott. Az egy termékre épülő üzletstratégia nagyon kockázatos volt, miközben az autóipar hihetetlen ütemben fejlődött. Folyamatosan teret nyert a járművek mindennapi használata, ami alapszükségletté tette egy biztonságos és megbízható világítási rendszer kialakítását. Robert Bosch felismerte a fejlődésben rejlő lehetőségeket és 1913-ra elkészítette sorozatgyártásra a “Bosch autóvilágítási rendszert”.

Az utólagosan felszerelhető csomag két fényszóróból, egy generátorból, egy akkumulátorból és egy feszültségszabályozóból állt. A generátornak csupán egyetlen feladata volt: tölteni az akkumulátort, amely garantálta az első elektromos fényszórók megbízható működését. A vállalat ezzel az első rendszerrel fektette le az alapokat ahhoz, hogy az autóipar egyik vezető beszállítójává váljon.

Kommentek

Magyarországon épít szupertöltőt a Tesla

Nagyszabású töltőinfrastruktúra-fejlesztést jelentett be a Tesla. Az akciónak van hazai vonatkozása is.

Teniszpályára skiccelték fel a luxuskombit

Wimbledon makulátlan gyepébe nem vandálok, hanem maguk a pályagondozók rajzolták bele a Jaguar XF Sportbrake prémium kombi körvonalait.

A Toyota felszámolja a közlekedési dugókat

Sikerrel zárult a Toyota Mobilitási Alapítvány (TMF) thaiföldi projektje, amelynek elsődleges célja a hatmilliós Bangkok utcáin gyakran tapasztalható közlekedési dugók enyhítése volt.

Na, hány km új autópálya épül 100 milliárdból?

Az M4 Berettyóújfalu és Nagykereki közti szakaszának első üzeméhez hasonlóan a másodikat is a Duna Aszfalt és a Hódút építheti meg, ezúttal az A-Híd Zrt.-vel együtt.

Városban száguldozó kretének rontják a BMW-sek jó hírét

Az ilyen videók miatt romlik a bajor márka tulajdonosainak megítélése, mert ez már nem a használja-e az indexet szint. Ez közveszélyes szórakozás.

F1: Szocsiban talán már célba ér Alonso

A Honda a hétvégén következő Orosz Nagydíjra megbízhatósági javításokat visz, a múlt heti teszt után bizakodnak a McLarennél.

Felhők közé emel a magyar Trabant motor, és ez nem vicc

Magyarországon az épülő szocializmus találkozása a repülési vággyal érdekes szerkezeteket szült, a felhők közé vágyóknak köszönhetünk egy különleges Trabant motort, ami képes volt embereket égbe emelni.

Három lány egészen intim viszonyba került az új Suzukival

Az új Suzuki Ignist főleg a fiataloknak szánja a japán gyártó, közülük is a női vásárlókat fogták leginkább célkeresztbe. Nekünk sem kellett több: megkértünk három fiatal hölgyet, hogy szedjék ízekre az Ignist.

F1: Mégsem nyúlnak a DRS-zónákhoz

Bár az előzések száma jelentősen csökkent a Forma-1-ben 2016-hoz képest, a Nemzetközi Automobil Szövetség úgy döntött, nem módosít a DRS-zónákon.

Kereszteződésben ennél zseniálisabb dolgot még nem láttunk

Nem tudsz kihajtani a keresztező forgalom miatt, és senki nem enged ki? Van egy megoldás!

F1: Napokon belül bejelenthetik a Sauber-Hondát

Ahogy közeleg a határidő, egyre erősebbek a Saubert a Hondával összekapcsoló hírek. Jövőre már két csapatnak szállíthat a japán gyártó.

Fontos változásokra készülhetnek az autósok

Változnak a műszaki vizsgát érintő szabályok és a jogosítvánnyal kapcsolatos rendelkezések.

SMS-ben rúgta ki munkásait az államosított gyár

Miután a General Motors venezuelai üzemére rátette a kezét a helyi kormány, a cég írásos üzenetben közölte alkalmazottaival: átutalták a végkielégítésüket, vehetik a kalapjukat.

Nagy a baj Szeged és Hódmezővásárhely között

A Miniszterelnökséget vezető Lázár János szerint ellehetetlenülni látszik a Hódmezővásárhelyt Szegeddel összekötő villamosvasúti rendszer, a tram-train.

Sosem látott fotókon az oroszok új tankja

Nézz be az orszok legújabb tankjának fülkéjébe, ezeket a fotókat még nem sokan látták, néhány napja kerültek fel a netre.

Százezerszer büntették meg az autósokat

Közel kétmilliárd forintot kellett fizetniük tavaly az autósoknak a fővárosi közterület-felügyelők intézkedései után. Olyan 70 ezer helyszíni bírságot róttak ki rájuk, bő 36 ezer alkalommal szereltek fel kerékbilincset, és közel 4600 autó elszállítását kezdeményezték.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.