Az ún. alacsony energiafelhasználású aszfalt 2005 óta létezik, itthon is gyártható, de a hazai szabályozások egyelőre nem engedik, hogy a környezetkímélő technológiát alkalmazzák – panaszolja közleményében a Magyar Aszfaltipari Egyesülés (HAPA).

Mint rámutattak, az aszfaltgyártás régi problémája a gyártás során szükséges magas hőmérséklet. A hagyományos aszfaltot 180-200 °C-on állítják elő, mely számos hátránnyal jár: rengeteg energiát emészt fel, az aszfaltot nem lehet messze szállítani, mert kihűl, nehéz és kellemetlen vele dolgozni és még egészségkárosító hatása is van.

A sok kísérletezés után 2005-ben Franciaországban megszületett az úgynevezett LEA (Low Energy Asphalt) aszfaltgyártás. Szemben a hagyományos aszfalttal, a LEA gyártása alacsony hőmérsékleten, 80 és 130 °C között történik. Ez 50%-kal kevesebb energiafelhasználással és 50-60%-kal kisebb széndioxid-kibocsátással jár, amely jelentősen hozzájárul az üvegházhatás csökkentéséhez.

Az egyesülés szerint minősége jobb, mint a hagyományos aszfalté, nedves időben is könnyen beépíthető és az alacsony hőmérséklete miatt jóval messzebb is szállítható.

“Bár a LEA minden paraméterében megfelel a hazai Útügyi Műszaki Előírásban szereplő előírásoknak és előállítási költsége szinte megegyezik a hagyományos forró aszfaltéval, a közbeszerzési eljárások műszaki specifikációja mégsem engedi, hogy ezzel a technológiával pályázzanak az útépítő vállalatok” – mondta Veress Tibor, a Magyar Aszfaltipari Egyesülés (HAPA) elnöke.

Itthon a Duna Aszfalt Kft. képes a LEA előállítására, azonban az átütő siker még várat magára.