Elio: Autónak fura, másnak kicsi

Városi kisautó vagy ultrakompakt sportkocsi?

Szerző: Svékus Gergő levél küldés 
Dátum: 2013.05.10. 15.30

Ha időben érkezik, őt is beneveztük volna a legrusnyább típusok listájára. Pedig nem kell bántani: az Elio Motors kétüléses háromkerekűje épp eléggé ellentmondásos anélkül is, hogy piszkálnánk.

Mintha valaki felkent volna a falra egy Lotus Super 7-t: az Elio sportos orra és szabadon álló első kerekei mögött egy sportkupé furcsán eltorzított sziluettje villan meg, hogy aztán egy óriásrobogót idéző farban csúcsosodjon ki a Paul Elio által, kifejezetten kispénzűeknek tervezett jószág formaterve. 


Az Egyesült Államokban állítólag már jövő nyáron forgalomba kerülő háromkerekű, tandemüléses jármű a VW XL1 receptjét követi, ám azzal ellentétben sem megváltani, sem megkopasztani nem szeretné a világot: városban 4,8, országúton 2,8 literes átlagfogyasztást, illetve 6800 dolláros (másfél millió forintos) vételárat jósol fejlesztője. 
Az üzemanyag-fogyasztási adatok kedvezőek, ha azt nézzük, hogy az autó két fős utaskapacitása is meghaladja a személyautók átlagos kihasználtságát, gyatra viszont, ha a 363 kilósra tervezett tömeget és a háromhengeres, egyliteres, 70 lóerős benzinmotort nézzük. 
Igaz, utóbbit a lehető legfurcsább hajtásláncba illeszti bele a fejlesztő: az ötfokozatú automata után nem sok hajtóerő juthat az első kerekekre. Erre ugyan rácáfol az autócska 9,6 másodperces gyorsulása és 160 km/órás végsebessége – a magunk részéről, a Smarttal szerzett tapasztalatok alapján szerencsésebbnek tartottunk volna egy szerényebb dinamikát, ám jobb környezeti kompatibilitást eredményező hangolást, de az alábbi videó szerint a tervezők nem városi, hanem országúti járműben gondolkodtak, amely 1000 km fölötti hatótávolságával hosszú távú utazásra is alkalmas. 
Az Elio hátsó ülése egyfajta csomagszállító platóvá alakítható át; nagy bevásárlásokhoz így is, úgy is szükség lesz egy másik autóra. A vezetői környezet ellenben ötletes és szimpatikus: az ajtó bal oldalt, a kezelőszervek a jobb oldalfal mellett találhatók. 4,1 méteres hosszával a jármű akkora, mint egy városi kisautó, 279 centis tengelytávja kifejezetten tágassá teheti. 
Nem csak ezek a számok furcsák: a gyártó hároméves garanciával, ötcsillagos törésteszttel és évi negyedmillió darab eladásával számol; állítólag már most 13 ezer megrendelése érkezett a jövő nyáron piacra kerülő autóra.

Kommentek

F1: Rosbergből filmszínész lesz?

A Forma-1 váratlanul visszavonult világbajnoka csendes karácsonyt tervez, de később akár filmszínészettel is megpróbálkozna. Tucatnyi utódot is szeretne.

A nap videója: észt nem osztottak a Bentleyhez

A hölgy túlszaladt a jegyautomatán, de ez bárkivel előfordulhat, ez a kisebbik gond.

Melyik a jobb zöld rendszámos luxus-SUV?

400 lóerő körül rendszerteljesítmény, kényeztető felszereltség és papíron 2 liter körüli átlagfogyasztás: az Audi Q7 e-tron 3,0 TDI quattro vagy a Volvo XC90 T8 Twin Engine AWD egyesíti hatékonyabban két világ előnyeit?

Jégre hajtott a Toyotás, a többit magadtól is kitalálod

Nincs év jégbe szakadó autósok nélkül, az idei tél is meghozta az első terepjáróst, aki egy befagyott tavon kereste az izgalmakat.

Ragadozót készítettek a Mercedes Sprinterből

Nyomokban Sprintert is tartalmaz az a koncepció teherautó, melyet extrém terepre terveztek. Nem bányamunkás, de akár köveket is lehet vele hordani.

Zseniális vagy haszontalan ez a kreatív ötlettel feldobott ablaktörlő?

Télen áldás a tökéletes működő ablaktörlő, de ennek elérése nem egyszerű feladat. Ez a furcsa rendszer a jegesedés ellen küzd, többet erővel, mint ésszel.

Durva robbanásra képes a fagyban kocsiban hagyott kóla

Aki nem akar tetőkárpitra fagyott cukros löttyel szembesülni, az jobb, ha nem hagy éjszakára a kocsiban dobozos üdítőt.

F1: Elcsábítják a Mercedes nagyágyúját?

Brit sajtóértesülések szerint fennáll a lehetősége, hogy a Mercedes technikai főnöke, Paddy Lowe az egyik rivális csapathoz igazoljon.

Másfélszer hasznosabb az elektromos Kangoo

Ahogy a Renault Zoe, a franciák Z.E. villanyautó-családjának hasznos tagja, a Kangoo is másfélszeresére növelt hatótávolsággal fut neki a következő modellévnek.

Az autó, ami 2,5 literrel beéri

Nincs megelégedve az alternatív járművek jelenlegi felhozatalával? Mit szól a tüzelőanyagcellás Toyota Mirai-hoz? Kipufogóján csakis forró levegő távozik, azaz gőz.

Nagyképű, de van mire

A faceliften átesett Fiorino mosolyában van némi önteltség, ami nem csoda, hiszen van mire beképzeltnek lenni.

Már el is készült a legdurvább Fiesta

Az új Ford Fiesta máris megvadult és rallyautóként még elődjénél is sikeresebb szeretne lenni, amihez mindene adott.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.