A zöld sajt villanyautóval utazik

Zéró emisszió a teljes sajtgyártásban

Szerző: Horváth Zsolt levél küldés 
Dátum: 2013.04.27. 14.00

Az elektromos hajtású Nissan Leaf segítségével teljesen széndioxidkibocsátás-mentesen készülhetnek sajtok egy brit üzemben.

A Nissan elektromos hajtású modellje szállítja Winterdale sajtot az ügyfeleknek, így a sajtgyártás folyamata  – a gyártó örömére  – végre teljesen széndioxidkibocsátás-mentessé vált.

A Winterdale Cheesemakers által használt Nissan Leaf esetén nem csak az égéstermék-kibocsátás zéró, de az akkumulátorok töltésére használt elektromosságot is Kentben lévő wrothami tejgazdaságban telepített napelemek (PV) biztosítják.

A Winterdale két díjnyertes pasztörizálatlan cheddar sajtjának fenntartható gyártása iránti elkötelezettség látványos emlékeztetője is helyet kapott a Leafen: vidéki táj látható rajta tehenekkel és szélturbinával.

“Már hat éve gyártunk sajtot fenntartható módon, de eddig nem volt lehetőségünk teljesen széndioxid-mentes üzemre” – mondta a Winterdale vállalkozás mögött álló farmer, Robin Betts.  “Egy 100%-ban elektromos, fenntartható forrásból származó árammal töltött autó használata az utolsó láncszem a széndioxid-mentes sajtelőállításhoz.”


Betts farmján minden reggel a friss, 37 C hőmérsékletű tejet átszállítják az üzembe, ahol megkezdődik a sajtkészítés. A tej melegen tartásának köszönhetően nincs szükség energia felhasználására a folyamat megindításához.

A tejhez, amely ekkorra az ideális 32 C-ra hűlt, hozzáadják a starterkultúrát, tejoltót és aludt tejet. Ezt követően vágják és felfőzik a sajtot, amihez a szükséges energiát napelemek és egy talajszondás hőszivattyú szolgáltatják. A főzés után a sajtot formába öntik és három napig préselik. Ezután kiveszik a présből és 10 hónapig a Winterdale barlang jellegű pincéjében tárolják, ahol a természetes hőmérséklet állandóan 12 C.

A Winterdale napelemei olyan sok energiát termelnek, hogy a felesleges elektromos áramot visszatáplálják az elektromos hálózatba és elosztják a helyi falvak közt. Ez a hozzájárulás nagyobb, mint az a kis mennyiség, amit a farm kivesz az elektromos hálózatból a sötét, téli napokban.

 Ezt a hibátlan, széndioxid kibocsátástól mentes folyamatot most kiegészíti a napenergiával töltött Nissan Leaf is.

Kommentek

F1: Rosberg ennyi milliárdról mondott le önként

Nico Rosberg nagyon sok pénzről mondott le önként és dalolva a visszavonulással.

F1: A Williams hibákat vár az újonctól

A Williamsnél fel vannak készülve rá, hogy a jövőre bemutatkozó 18 éves versenyzőjük, Lance Stroll bukdácsol majd a Forma-1-ben.

Szebb, jobb Daciák jönnek

Közepes erejű ráncfelvarráson esett át jó néhány Dacia-modell. A szokásos plasztikázáson kívül új motor és automatikus váltó is érkezett a frissítéssel.

Ennyivel lesz gyorsabb az F1 jövőre

Valtteri Bottas, a Williams pilótája szerint a 2017-es autókkal kettő-öt másodperccel javulhatnak a köridők az idei szezonhoz képest. Max Verstappen nagyobb fizikai megterhelést vár.

Elektromos LiAZ-t tesztelnek Moszkvában

Bár Oroszország hatalmas gázkészleten csücsül, egyre több elektromos autóbusz prototípusa nő ki a földből. A legújabbhoz a Siemens szállított eszközöket.

F1: A Merci hibázott, amikor rászólt Hamiltonra

Toto Wolff, a Mercedes csapatfőnöke egy interjúban azt mondta, hogy rossz döntést hozott az alakulat, amikor a szezonzáró Abu-dzabi Nagydíjon gyorsításra kérte Lewis Hamiltont.

F1: Alonso nem megy a Mercedeshez

Fernando Alonso felfedezője, menedzsere, “második apja”, Flavio Briatore azt állítja, hogy a spanyol biztosan nem megy a Mercedeshez 2017-re, tiszteletben tartják a mclarenes szerződést.

Leszavazhatják a Forma-1 megvásárlását?

A Forma-1 új tulajdonosaként emlegetett Liberty Media akár még ki is hátrálhat az üzletből, csak januárban szavaznak róla, hogy végigvigyék-e a felvásárlást.

F1: A McLarennek jövőre sem lesz főszponzora

A McLaren új főnöke, Zak Brown 2018-ra célozza az új névadó szponzor megszerzését. Nem lesz könnyű.

Így kell móresre tanítani a pofátlan porschést

Egy újabb közlekedő, akinek drágább az ideje, mint a többi autósé. Rutinosan előzte a sort, de most nem jött ki a lépés, mehetett vissza a startvonalra.

F1: Tízmilliárdos bukás az Osztrák Nagydíj

A Red Bull több tízmillió eurót veszített már a két évvel ezelőtt feltámasztott Osztrák Nagydíjon. Meddig nyelik le a veszteséget?

Januárban jön a Lexus új zászlóshajója

28 évvel az első, eredeti Lexus LS megjelenése után színre lép a modell ötödik generációja. Még nem sok mindent tudunk róla.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.