Nem vicc: Volvo lendkerékkel

Akár negyedével csökkent a fogyasztás

Szerző: Svékus Gergő levél küldés 
Dátum: 2013.04.25. 13.00

Elektromos helyett mozgási energia formájában tárolja a lassítás során felszabaduló energiát a Volvo kísérleti rendszere. A tesztek ígéretesek.


Akinek volt lendkerekes kisautója, és kinek nem volt, tudja, milyen prímán (és viszonylag milyen sokáig) tudja tárolni az energiát a rendszer. Az autóipar eddig kísérleti buszokban, meg a versenysportban (lásd KERS) alkalmazta a mozgási energiát a leglogikusabb módon, mozgási energia formájában tároló rendszert. 

A Volvo először a nyolcvanas években tesztelte a lendkerekes meghajtást, ám aztán harminc év csend következett. Két évvel ezelőtt, az optimális energiagazdálkodási megoldást keresve ismét elkezdte (más, elektromos rendszerekkel párhuzamosan) saját lendkerekes energiatároló megoldásának fejlesztését. A 2012-ben végrehajtott tesztek eredményeit mostanra hozták nyilvánosságra, és azok biztatóak. 
“Négyhengeres turbómotorunkat lendkerékkel kiegészítve a hathengeres turbók teljesítményszintjét értük el, ám azoknál 25 százalékkal alacsonyabb üzemanyag-fogyasztás mellett” – mondta Derek Crabb, a Volvo hajtáslánc-fejlesztésért felelős alelnöke. 
A plusz 80 lóerőt biztosító rendszer lelke a hátsó tengelyre szerelt, szénszálas lendkerék. A 20 cm átmérőjű, hat kilós kerék lassításkor felpörög, akár 60 000/perc fordulatszámra, majd elinduláskor egy különleges erőátvitelen keresztül a tokozott lendkerék meghajtja a hátsó tengelyt. 
Városi forgalomban különösen hatékonynak bizonyult a rendszer, a szabványos európai fogyasztási ciklus (NEDC) durván felét lekapcsolt benzinmotorral tudta megtenni a vákuumban futó lendkerékkel felszerelt tesztautó. 
Mivel a lendkerék hirtelen képes nagy nyomatékot átadni, másodperceket faraghat a gyorsítás során az autó teljesítményéből: a gyár tesztjein használt S60 5,5 mp alatt gyorsult százra. 
A kísérleti teszteken bizonyított a rendszer; következő körben azt méri fel a Volvo, hogy hogyan tudná közúti modelljeibe beilleszteni a hibridek között egyszerűnek és olcsónak számító megoldást.

Kommentek

  • Xebulon

    Elképzelem mikor 10-15 év múlva a magyar szerelők a behozott Volvokat okosba szerelik meg – a 60.000 fordulattal pörgő lendkereket csak az aszfalt állítja meg, ha lerepül a tengelyről. Mint egy forgó flex vág mindent, ami az útjába kerül. Darabokba törve pedig nagyobbat sebez, mint egy terrorista pokolgép.

  • PluginHibrid

    …között egyszerűnek és olcsónak számító megoldást…

    Hol van itt ilyesmi???

    Kismillió alkatrészből áll az a valami…..

  • bikes

    Szerintem meg zseniális megoldás, ha tényleg működik. A legtöbb feleslegesen elégetett nafta a nullától való elugraszkodásnál van, utána már a modern turbós motorokat szépen optimalizálták a minél alacsonyabb fogyasztásra. Szóval jó kis kombináció lehet.

  • Cult

    Én sem tartom hülyeségnek, föleg ha a városi közlekedést nézzük.

  • PluginHibrid

    Oké szorítsátok csak a semmit.

    Hány éve van F1-ben Kers ?
    Hányszor olvastátok, hogy bármelyik gyár/mérnők stb is gondolkozott volna utcai autók szintjén ilyesmiről?

    Álmodni jó….

    bikes : miért ne működne ? kérdés mennyiért és meddig ?
    cult: persze nem az.Álmodni jó…A városban akarsz 5,5-öt gyorsulni..lámpától-lámpáig–arra tökéletes..

  • Levrone

    Itt a vezess.hu-n van, hogy a Renault Sport az F1-es KERS-üket rakta bele a Twizy villanyautóba. Vagyis használható utcai autókban is, nem véletlenül próbálgatják.

  • L.A. Rómeó

    hüjeség!
    nem is értem hogy müködik sztem se hogy!
    de aszt értem hogy nincs egy jó dizelük mind vw pd tdi-je ezér kell ez nekik.
    szánalmas

  • PluginHibrid

    Levrone

    S, te el is olvastad azt a cikket ???

    Utcai autó hol is van benne ???

    Ilyeneket viszont találsz ott:
    “meghatszorozza a teljesítményét ez a löket, aminek az égvilágon semmi értelme, de hát pontosan ez volt a lényege…”
    “a csoda sajnos legfeljebb tizenhárom másodpercig tart, egy töltéssel ennyi ideig üzemel ugyanis a Twizyből épített versenyautó”
    “A szuper-Twizy soha nem kerül gyártásba”
    “parancsot adhatunk a rendszer feltöltésére (ez a szerény menetsebesség miatt sokáig tart, de megéri várni)..”

    Olvasd el újra !!!

    http://www.vezess.hu/hirek/twizy_renault_sport_f1/43605/

  • killerbee

    Cult, bikes, ti mindig ragyogo erzekkel tapsikoltok a leghalottabb otleteknek, most sincs maskepp.

Átnevezték az összes budapesti metrómegállót

Az anagrammavonatról nincs leszállás.

F1: Kiderült, miért volt kavarás Hamilton öccsével

Lewis Hamilton sok kritikát kapott amiatt, hogy nem ment el az Autosport Awards díjátadóra. Itt az oka.

A Ferrari nem ad el több Forma-1-es autót

A Ferrari a 2014-es modellévtől már nem adja el régi Forma-1-es autóit a veteránprogramjában.

Használt Audi, kegyetlenül őszintén eladó

“Vidd el mert hányingerem van tőle ha meglátom!”

Elektromos buszokkal járhatnak iskolába a gyerekek

Egy kanadai cégnek köszönhetően immáron a gyereknek sem kell füstokádó buszokon utazni.

Mazda3: nem csak szép, okos is

Látszólag alig változott, technológiailag azonban sok újdonságot hordoz a Mazda3 megújult változata. Kipróbáltuk a Golf japán konkurensét.

F1: A miniszter sem tudott az új Francia Nagydíjról

Hétfőn hivatalossá vált, hogy 2018-ban visszatér a versenynaptárba a Francia Nagydíj. Még a sportminiszter sem tudott a dologról.

F1: A Red Bull kitart szuperautós partnere mellett

Jól működik az Aston Martin és a Red Bull együttműködése, erre tekintettel gyorsan meg is hosszabbították a felek.

F1: Alonsót sem zárja ki a Mercedes-főnök

A Mercedes csapatfőnöke, Toto Wolff szerint mindenképpen meg kell fontolniuk a mclarenes Fernando Alonsót is Nico Rosberg lehetséges utódjaként. Pascal Wehrlein előléptetése messze nem garantált.

Itt az első Halálos iramban 8 videó

Ez a rövid beharangozó megmutat néhány képkockát a Halálos iramban 8-ból.

F1: A Mercedes leigazolja a kis Schumachert?

Német sajtóértesülés szerint a hétszeres világbajnok Michael Shumacher fia, Mick hamarosan bekerül a Mercedes Forma-1-es istállójába.

F1: Mindkét pilótáját elveszítheti a Ferrari

A Ferrari elnöke, Sergio Marchionne nem zárja ki, hogy 2018-ban már Sebastian Vettel és Kimi Räikkönen sem lesz a csapatnál.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.