Nem vicc: Volvo lendkerékkel

Akár negyedével csökkent a fogyasztás

Szerző: Svékus Gergő levél küldés 
Dátum: 2013.04.25. 13.00

Elektromos helyett mozgási energia formájában tárolja a lassítás során felszabaduló energiát a Volvo kísérleti rendszere. A tesztek ígéretesek.


Akinek volt lendkerekes kisautója, és kinek nem volt, tudja, milyen prímán (és viszonylag milyen sokáig) tudja tárolni az energiát a rendszer. Az autóipar eddig kísérleti buszokban, meg a versenysportban (lásd KERS) alkalmazta a mozgási energiát a leglogikusabb módon, mozgási energia formájában tároló rendszert. 

A Volvo először a nyolcvanas években tesztelte a lendkerekes meghajtást, ám aztán harminc év csend következett. Két évvel ezelőtt, az optimális energiagazdálkodási megoldást keresve ismét elkezdte (más, elektromos rendszerekkel párhuzamosan) saját lendkerekes energiatároló megoldásának fejlesztését. A 2012-ben végrehajtott tesztek eredményeit mostanra hozták nyilvánosságra, és azok biztatóak. 
“Négyhengeres turbómotorunkat lendkerékkel kiegészítve a hathengeres turbók teljesítményszintjét értük el, ám azoknál 25 százalékkal alacsonyabb üzemanyag-fogyasztás mellett” – mondta Derek Crabb, a Volvo hajtáslánc-fejlesztésért felelős alelnöke. 
A plusz 80 lóerőt biztosító rendszer lelke a hátsó tengelyre szerelt, szénszálas lendkerék. A 20 cm átmérőjű, hat kilós kerék lassításkor felpörög, akár 60 000/perc fordulatszámra, majd elinduláskor egy különleges erőátvitelen keresztül a tokozott lendkerék meghajtja a hátsó tengelyt. 
Városi forgalomban különösen hatékonynak bizonyult a rendszer, a szabványos európai fogyasztási ciklus (NEDC) durván felét lekapcsolt benzinmotorral tudta megtenni a vákuumban futó lendkerékkel felszerelt tesztautó. 
Mivel a lendkerék hirtelen képes nagy nyomatékot átadni, másodperceket faraghat a gyorsítás során az autó teljesítményéből: a gyár tesztjein használt S60 5,5 mp alatt gyorsult százra. 
A kísérleti teszteken bizonyított a rendszer; következő körben azt méri fel a Volvo, hogy hogyan tudná közúti modelljeibe beilleszteni a hibridek között egyszerűnek és olcsónak számító megoldást.

Kommentek

  • Xebulon

    Elképzelem mikor 10-15 év múlva a magyar szerelők a behozott Volvokat okosba szerelik meg – a 60.000 fordulattal pörgő lendkereket csak az aszfalt állítja meg, ha lerepül a tengelyről. Mint egy forgó flex vág mindent, ami az útjába kerül. Darabokba törve pedig nagyobbat sebez, mint egy terrorista pokolgép.

  • PluginHibrid

    …között egyszerűnek és olcsónak számító megoldást…

    Hol van itt ilyesmi???

    Kismillió alkatrészből áll az a valami…..

  • bikes

    Szerintem meg zseniális megoldás, ha tényleg működik. A legtöbb feleslegesen elégetett nafta a nullától való elugraszkodásnál van, utána már a modern turbós motorokat szépen optimalizálták a minél alacsonyabb fogyasztásra. Szóval jó kis kombináció lehet.

  • Cult

    Én sem tartom hülyeségnek, föleg ha a városi közlekedést nézzük.

  • PluginHibrid

    Oké szorítsátok csak a semmit.

    Hány éve van F1-ben Kers ?
    Hányszor olvastátok, hogy bármelyik gyár/mérnők stb is gondolkozott volna utcai autók szintjén ilyesmiről?

    Álmodni jó….

    bikes : miért ne működne ? kérdés mennyiért és meddig ?
    cult: persze nem az.Álmodni jó…A városban akarsz 5,5-öt gyorsulni..lámpától-lámpáig–arra tökéletes..

  • Levrone

    Itt a vezess.hu-n van, hogy a Renault Sport az F1-es KERS-üket rakta bele a Twizy villanyautóba. Vagyis használható utcai autókban is, nem véletlenül próbálgatják.

  • L.A. Rómeó

    hüjeség!
    nem is értem hogy müködik sztem se hogy!
    de aszt értem hogy nincs egy jó dizelük mind vw pd tdi-je ezér kell ez nekik.
    szánalmas

  • PluginHibrid

    Levrone

    S, te el is olvastad azt a cikket ???

    Utcai autó hol is van benne ???

    Ilyeneket viszont találsz ott:
    “meghatszorozza a teljesítményét ez a löket, aminek az égvilágon semmi értelme, de hát pontosan ez volt a lényege…”
    “a csoda sajnos legfeljebb tizenhárom másodpercig tart, egy töltéssel ennyi ideig üzemel ugyanis a Twizyből épített versenyautó”
    “A szuper-Twizy soha nem kerül gyártásba”
    “parancsot adhatunk a rendszer feltöltésére (ez a szerény menetsebesség miatt sokáig tart, de megéri várni)..”

    Olvasd el újra !!!

    http://www.vezess.hu/hirek/twizy_renault_sport_f1/43605/

  • killerbee

    Cult, bikes, ti mindig ragyogo erzekkel tapsikoltok a leghalottabb otleteknek, most sincs maskepp.

Halálos baleset a veteránautó-versenyen

Egy pilóta meghalt, utasa pedig életveszélyes sérüléseket szenvedett, amikor veterán Jaguarjuk fának ütközött egy amerikai túraralin.

Eladja a Ducatit az Audi?

A hírek szerint a Volkswagen-csoport megkezdte az olasz sportmotor-márka eladásának előkészítését. A Ducati Ferdinand Piëch szíve csücske volt.

Kémfelvételen a Škoda Yeti utódja

Karoq néven érkezik egy hónap múlva a második generációs kompakt Škoda SUV. Csehországban lefilmezték egy prototípusát.

Nem működik a Toyota stratégiája

A világ minden részén népszerűek a plug-in hibridek – mindenütt, kivéve Kínát. Az ázsiai ország miatt a Toyota kénytelen lesz újragondolni stratégiáját.

Ezért változott a lámpaprogram a Nagykörúton

A Budapest Közút szerint a nagykörúti lámpaprogram módosítása a közlekedők érdekében történik, aminek a tömegközlekedéssel és a közúti közlekedéssel közlekedők is kedvezményezettjei lehetnek.

F1: Megosztottak a pilóták az új fejvédőről

A héten eldőlt, hogy a glóriának nevezett fejvédő rendszer végleg süllyesztőbe kerül, helyette a pajzs névre keresztelt eszközzel kezdenek kísérletezni.

Franciaországban magára hagytak egy Lada-kereskedést, tele autókkal

Úgy tűnik, Franciaországban tényleg a kutyának sem kellett a Lada, egy komplett kereskedés áll évek óta elhagyottan, autókkal együtt.

TOP10: Halott márkák örökéletű szépségei

Biztos lehet benne mindenki, nem az ő szépségükön múlt gyártójuk megszűnése. Halott autómárkák egykori csodálatos alkotásaiból következik szubjektív válogatás.

F1: Meglepő dolgot mondtak a Mercedes-motorról

Sergio Perez, a Force India pilótája szerint a Mercedes motorelőnye eltűnt, csak a Hondát előzik biztosan a németek.

F1: Egyéves problémát oldhat meg a Haas

A fékekkel a tavalyi bemutatkozás óta küszködő Haas-csapat az Orosz Nagydíjnak új beszállító termékével vág neki.

F1: Túl kicsi a rajtszám? Nem indulhat az autó!

A Nemzetközi Automobil Szövetség megszigorította a rajtszámok és versenyzői nevek megjelenítésére vonatkozó előírásait, a Spanyol Nagydíjtól elvileg képesek lehetünk messzebbről azonosítani a pilótákat.

Alonso: A célba érés már nagy eredmény lenne

Fernando Alonso 2017-ben Forma-1-es versenyen még nem jutott el a kockás zászlóig, reméli, hogy a frissített Honda-motorral Szocsiban legalább a célba érés összejön végre.

F1: Szocsiban annyi a kanyarlevágós trükknek

Az FIA fekvőrendőröket szereltetett fel a szocsi pálya 2. kanyarjának bukóterébe, mostantól nem lehet ügyeskedni.

Rekordévet zárt a Mercedes Magyarországon

A Mercedes-Benz Manufacturing Hungary Kft. tavaly közel 190 ezer gépkocsit gyártott Kecskeméten, 3,8 százalékkal többet, mint 2015-ben.

F1: Az Orosz Nagydíj legütősebb balesetei – videó

A Forma-1-es Orosz Nagydíjat csak 2014 óta rendezik, de a szocsi helyszín három év alatt is produkált jó néhány húzós esetet.

Nem akárhogy loptak szét egy magyar Ladát

Nem lopták el az autót, csak a számukra értékesebb alkatrészeket nyúlták le az épített Ladából. Segíts te is, hogy előkerüljön a tettes!

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.