Nem vicc: Volvo lendkerékkel

Akár negyedével csökkent a fogyasztás

Szerző: Svékus Gergő levél küldés 
Dátum: 2013.04.25. 13.00

Elektromos helyett mozgási energia formájában tárolja a lassítás során felszabaduló energiát a Volvo kísérleti rendszere. A tesztek ígéretesek.


Akinek volt lendkerekes kisautója, és kinek nem volt, tudja, milyen prímán (és viszonylag milyen sokáig) tudja tárolni az energiát a rendszer. Az autóipar eddig kísérleti buszokban, meg a versenysportban (lásd KERS) alkalmazta a mozgási energiát a leglogikusabb módon, mozgási energia formájában tároló rendszert. 

A Volvo először a nyolcvanas években tesztelte a lendkerekes meghajtást, ám aztán harminc év csend következett. Két évvel ezelőtt, az optimális energiagazdálkodási megoldást keresve ismét elkezdte (más, elektromos rendszerekkel párhuzamosan) saját lendkerekes energiatároló megoldásának fejlesztését. A 2012-ben végrehajtott tesztek eredményeit mostanra hozták nyilvánosságra, és azok biztatóak. 
“Négyhengeres turbómotorunkat lendkerékkel kiegészítve a hathengeres turbók teljesítményszintjét értük el, ám azoknál 25 százalékkal alacsonyabb üzemanyag-fogyasztás mellett” – mondta Derek Crabb, a Volvo hajtáslánc-fejlesztésért felelős alelnöke. 
A plusz 80 lóerőt biztosító rendszer lelke a hátsó tengelyre szerelt, szénszálas lendkerék. A 20 cm átmérőjű, hat kilós kerék lassításkor felpörög, akár 60 000/perc fordulatszámra, majd elinduláskor egy különleges erőátvitelen keresztül a tokozott lendkerék meghajtja a hátsó tengelyt. 
Városi forgalomban különösen hatékonynak bizonyult a rendszer, a szabványos európai fogyasztási ciklus (NEDC) durván felét lekapcsolt benzinmotorral tudta megtenni a vákuumban futó lendkerékkel felszerelt tesztautó. 
Mivel a lendkerék hirtelen képes nagy nyomatékot átadni, másodperceket faraghat a gyorsítás során az autó teljesítményéből: a gyár tesztjein használt S60 5,5 mp alatt gyorsult százra. 
A kísérleti teszteken bizonyított a rendszer; következő körben azt méri fel a Volvo, hogy hogyan tudná közúti modelljeibe beilleszteni a hibridek között egyszerűnek és olcsónak számító megoldást.

Kommentek

  • Xebulon

    Elképzelem mikor 10-15 év múlva a magyar szerelők a behozott Volvokat okosba szerelik meg – a 60.000 fordulattal pörgő lendkereket csak az aszfalt állítja meg, ha lerepül a tengelyről. Mint egy forgó flex vág mindent, ami az útjába kerül. Darabokba törve pedig nagyobbat sebez, mint egy terrorista pokolgép.

  • PluginHibrid

    …között egyszerűnek és olcsónak számító megoldást…

    Hol van itt ilyesmi???

    Kismillió alkatrészből áll az a valami…..

  • bikes

    Szerintem meg zseniális megoldás, ha tényleg működik. A legtöbb feleslegesen elégetett nafta a nullától való elugraszkodásnál van, utána már a modern turbós motorokat szépen optimalizálták a minél alacsonyabb fogyasztásra. Szóval jó kis kombináció lehet.

  • Cult

    Én sem tartom hülyeségnek, föleg ha a városi közlekedést nézzük.

  • PluginHibrid

    Oké szorítsátok csak a semmit.

    Hány éve van F1-ben Kers ?
    Hányszor olvastátok, hogy bármelyik gyár/mérnők stb is gondolkozott volna utcai autók szintjén ilyesmiről?

    Álmodni jó….

    bikes : miért ne működne ? kérdés mennyiért és meddig ?
    cult: persze nem az.Álmodni jó…A városban akarsz 5,5-öt gyorsulni..lámpától-lámpáig–arra tökéletes..

  • Levrone

    Itt a vezess.hu-n van, hogy a Renault Sport az F1-es KERS-üket rakta bele a Twizy villanyautóba. Vagyis használható utcai autókban is, nem véletlenül próbálgatják.

  • L.A. Rómeó

    hüjeség!
    nem is értem hogy müködik sztem se hogy!
    de aszt értem hogy nincs egy jó dizelük mind vw pd tdi-je ezér kell ez nekik.
    szánalmas

  • PluginHibrid

    Levrone

    S, te el is olvastad azt a cikket ???

    Utcai autó hol is van benne ???

    Ilyeneket viszont találsz ott:
    “meghatszorozza a teljesítményét ez a löket, aminek az égvilágon semmi értelme, de hát pontosan ez volt a lényege…”
    “a csoda sajnos legfeljebb tizenhárom másodpercig tart, egy töltéssel ennyi ideig üzemel ugyanis a Twizyből épített versenyautó”
    “A szuper-Twizy soha nem kerül gyártásba”
    “parancsot adhatunk a rendszer feltöltésére (ez a szerény menetsebesség miatt sokáig tart, de megéri várni)..”

    Olvasd el újra !!!

    http://www.vezess.hu/hirek/twizy_renault_sport_f1/43605/

  • killerbee

    Cult, bikes, ti mindig ragyogo erzekkel tapsikoltok a leghalottabb otleteknek, most sincs maskepp.

F1: Hamilton aggódik az előzések miatt

Lewis Hamilton bízik benne, hogy a mérnökök tévednek, és az új szabályok nem nehezítik meg az előzéseket.

F1: Pályán a Mercedes új autója

A Forma-1-es címvédő Mercedes AMG csütörtök délelőtt pályára küldte 2017-es modelljét, a W08-ast Silverstone-ban.

F1: Soha nem látott lépést tett előre a Mercedes

A riválisok számára rossz hír, hogy a Force India szerint akkora lépést tett előre a motorjával a Mercedes, mint még soha.

F1: Az első videó az új Mercedesről

Magyar idő szerint 13.10-kor kezdődik a Mercedes 2017-es autójának bemutatója, de a csapat már kitett egy videót a Twitterre.

Top 10: nyitható tetejű, de nem kabrió, mi az?

Az új MX-5 furcsa, elektromos mozgatású, se nem kabrió, se nem egészen targa teteje adta az ihletet, hogy összegyűjtsük a tíz – szerintünk – legizgalmasabb nem kabrió és nem CC tetőt az autótörténelemből.

Hamilton: A Forma-1 “szomorú”, “elavult”

A háromszoros világbajnok Lewis Hamilton szerint a Forma-1-re nagyon ráfér a ráncfelvarrás, a megújulás, reméli, hogy az új tulajdonos tesz majd ennek érdekében.

Tudod, mikor mutatták be először ezeket az autókat?

Egy kimondottan nehéz kvíz következik, ami próbára teszi az autós tudásod.

Két hét múlva jön a kabrió Mercedes E-osztály

A kirakós utolsó darabja is a helyére kerül: a Mercedes-Benz a Genfi Autószalonon mutatja be az E-osztály kabrió kivitelét.

F1: Balhéval indulhat az új idény

A Force India technikai főnöke szerint a szezonnyitó Ausztrál Nagydíjon óvást nyújthat be a Ferrari a Mercedes és a Red Bull trükkös felfüggesztése miatt.

Nyolc parkolót foglalt el két furgon Győrben

A Kisalföld olvasója az egyik győri áruház parkolójában futott bele a két szokatlanul parkoló furgonba.

F1: Így közölte Rosberg a visszavonulást a főnökkel

A Mercedes csapatfőnöke, Toto Wolff egy friss interjúban elmondta, hogyan tudta meg, hogy Nico Rosberg a visszavonulás mellett döntött.

Íme luxusautóként a magyar honvédek orosz gépe

A GAZ 69, vagyis a Magyar Honvédség kötelékében is szolgáló orosz terepjáró meglepő metamorfózison esett át. Igénytelen, terepre termett célszerszámból divatos géppé változott.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.