Veszélyes az autógyártók új ötlete

A sms diktálása sem biztonságos

Szerző: Vezess.hu levél küldés 
Dátum: 2013.04.24. 07.48

Vezetés közben kézben tartott telefont használni veszélyes. Úgy tűnik, a hangvezérlés sem sokkal biztonságosabb.

Ugyanannyira veszélyes, ugyanúgy elvonhatja az autóvezető figyelmét, ha szóban diktál írásos üzenetet telefonjának, mintha maga pötyögi be – állítja egy amerikai tanulmány.


Az elmúlt években egyre több autógyártó kínál olyan megoldásokat, amelyekkel az autós a telefonjára érkező írásos üzenetekre szóban is válaszolhat, amit a rendszer írássá alakít. Úgy tűnik, ez a megoldás sem biztonságosabb, pedig azért találták ki, hogy az autóvezetők ne használják hagyományos módon mobiltelefonjukat vezetés közben.   

A Texasi Közlekedési Intézet és a Texasi A&M Egyetem 43 autóson tesztelte az üzenetküldési módok hatását a vezetésre. Háromszor autóztatták végig őket a próbaúton: először semmiféle elektronikus eszköz nem zavarta vezetésüket, másodjára szöveges üzenetet pötyögtettek, harmadjára pedig “tollbamondás” módjára diktáltak.

“Az utóbbi kettő esetében ugyanúgy csaknem a kétszeresére nőtt a vezetők reakcióideje a zavartalan vezetéshez képest. A szemkapcsolat az úttal szintén ugyanúgy romlott függetlenül attól, hogy diktált vagy pötyögtetett a vezető. A diktálás azért is veszélyes, mert a vezető biztonságosabbnak érzi, mint a kézi gépelést, holott nem az” – mondta Christine Yager, a felmérés vezetője.

Hozzátette, hogy a diktálás valójában lassúbb üzenetküldési módszer, mint a hagyományos nyomkodós, mert szükség van a szöveg javítására az elektronikus rendszerek hibája miatt.

Ha valóban releváns a felmérés eredménye, az felvetheti az autók egyéb funkcióira vonatkozó – úti cél, rádió stb. – hangvezérlések biztonságosságát is.

Forrás: MTI

Kommentek

  • HakapesziM

    Sosem értettem ezt a telefon – mániát. Mindenki mellé nem lehet rendőrt ültetni. Elemi érdekem, hogy ha vezetek, lehetőség szerint az útra figyeljek. Ezt minden előírás nélkül is tudom. Ha mégis írok egy sms – t, (megteszem néha), akkor az az én felelősségem.
    Főleg, hogy egy csomó mindent nem tiltanak nevesítve. Ehetek, ihatok, dohányoz(hatnék), CB – rádió? Sok kamionban van, fogod belebeszélsz, mégsem tilos. GPS – t babrálom, szotyolázom éjjel stb.
    Sosem beszélnek a telefonálás hasznos oldaláról, mert van ilyen: éjjel ébren tart. Volt olyan cégem, ahol belföldön ingyen beszéltünk, éjszaka a határig mindig csevegtünk a kollégákkal, jobban telt az idő.

  • W. A. Lacky

    Ez már a hülyeség csimborasszója. Lassan már fingani sem lesz szabad vezetés közben. A kátyúk kényszerű kerülgetése sokkal jobban elvonja a figyelmet a vezetéstől, mivel azok általam nem ismert gyakorisággal és elhelyezkedéssel bukkannak fel, ergo állandóan az aszfaltcsíkot kell figyelnem. Amikor SMS-t írok, stb., nem kell figyelnem a tevékenységre, mert már automatizmussá vált, tehát figyelhetem az utat. Most akkor melyik a veszélyesebb?

F1: A Williams hibákat vár az újonctól

A Williamsnél fel vannak készülve rá, hogy a jövőre bemutatkozó 18 éves versenyzőjük, Lance Stroll bukdácsol majd a Forma-1-ben.

Szebb, jobb Daciák jönnek

Közepes erejű ráncfelvarráson esett át jó néhány Dacia-modell. A szokásos plasztikázáson kívül új motor és automatikus váltó is érkezett a frissítéssel.

Ennyivel lesz gyorsabb az F1 jövőre

Valtteri Bottas, a Williams pilótája szerint a 2017-es autókkal kettő-öt másodperccel javulhatnak a köridők az idei szezonhoz képest. Max Verstappen nagyobb fizikai megterhelést vár.

Elektromos LiAZ-t tesztelnek Moszkvában

Bár Oroszország hatalmas gázkészleten csücsül, egyre több elektromos autóbusz prototípusa nő ki a földből. A legújabbhoz a Siemens szállított eszközöket.

F1: A Merci hibázott, amikor rászólt Hamiltonra

Toto Wolff, a Mercedes csapatfőnöke egy interjúban azt mondta, hogy rossz döntést hozott az alakulat, amikor a szezonzáró Abu-dzabi Nagydíjon gyorsításra kérte Lewis Hamiltont.

F1: Alonso nem megy a Mercedeshez

Fernando Alonso felfedezője, menedzsere, “második apja”, Flavio Briatore azt állítja, hogy a spanyol biztosan nem megy a Mercedeshez 2017-re, tiszteletben tartják a mclarenes szerződést.

Leszavazhatják a Forma-1 megvásárlását?

A Forma-1 új tulajdonosaként emlegetett Liberty Media akár még ki is hátrálhat az üzletből, csak januárban szavaznak róla, hogy végigvigyék-e a felvásárlást.

F1: A McLarennek jövőre sem lesz főszponzora

A McLaren új főnöke, Zak Brown 2018-ra célozza az új névadó szponzor megszerzését. Nem lesz könnyű.

Így kell móresre tanítani a pofátlan porschést

Egy újabb közlekedő, akinek drágább az ideje, mint a többi autósé. Rutinosan előzte a sort, de most nem jött ki a lépés, mehetett vissza a startvonalra.

F1: Tízmilliárdos bukás az Osztrák Nagydíj

A Red Bull több tízmillió eurót veszített már a két évvel ezelőtt feltámasztott Osztrák Nagydíjon. Meddig nyelik le a veszteséget?

Üdvözöl a pokol

Rájöttem a titokra: minél hosszabb egy Mercedes neve, annál nagyobb a móka; és az új E 63 neve bizony piszok hosszú. Portugáliában teszteltük minden idők legerősebb E-osztályát.

Videón, ahogy egy kismama szétveri férje autóját

Megtudta, hogy megcsalta a férje, gyermeke apukája, erre nem gyöngén bepöccent a leendő anyuka.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.