Veszélyes az autógyártók új ötlete

A sms diktálása sem biztonságos

Szerző: Vezess.hu levél küldés 
Dátum: 2013.04.24. 07.48

Vezetés közben kézben tartott telefont használni veszélyes. Úgy tűnik, a hangvezérlés sem sokkal biztonságosabb.

Ugyanannyira veszélyes, ugyanúgy elvonhatja az autóvezető figyelmét, ha szóban diktál írásos üzenetet telefonjának, mintha maga pötyögi be – állítja egy amerikai tanulmány.


Az elmúlt években egyre több autógyártó kínál olyan megoldásokat, amelyekkel az autós a telefonjára érkező írásos üzenetekre szóban is válaszolhat, amit a rendszer írássá alakít. Úgy tűnik, ez a megoldás sem biztonságosabb, pedig azért találták ki, hogy az autóvezetők ne használják hagyományos módon mobiltelefonjukat vezetés közben.   

A Texasi Közlekedési Intézet és a Texasi A&M Egyetem 43 autóson tesztelte az üzenetküldési módok hatását a vezetésre. Háromszor autóztatták végig őket a próbaúton: először semmiféle elektronikus eszköz nem zavarta vezetésüket, másodjára szöveges üzenetet pötyögtettek, harmadjára pedig “tollbamondás” módjára diktáltak.

“Az utóbbi kettő esetében ugyanúgy csaknem a kétszeresére nőtt a vezetők reakcióideje a zavartalan vezetéshez képest. A szemkapcsolat az úttal szintén ugyanúgy romlott függetlenül attól, hogy diktált vagy pötyögtetett a vezető. A diktálás azért is veszélyes, mert a vezető biztonságosabbnak érzi, mint a kézi gépelést, holott nem az” – mondta Christine Yager, a felmérés vezetője.

Hozzátette, hogy a diktálás valójában lassúbb üzenetküldési módszer, mint a hagyományos nyomkodós, mert szükség van a szöveg javítására az elektronikus rendszerek hibája miatt.

Ha valóban releváns a felmérés eredménye, az felvetheti az autók egyéb funkcióira vonatkozó – úti cél, rádió stb. – hangvezérlések biztonságosságát is.

Forrás: MTI

Kommentek

  • HakapesziM

    Sosem értettem ezt a telefon – mániát. Mindenki mellé nem lehet rendőrt ültetni. Elemi érdekem, hogy ha vezetek, lehetőség szerint az útra figyeljek. Ezt minden előírás nélkül is tudom. Ha mégis írok egy sms – t, (megteszem néha), akkor az az én felelősségem.
    Főleg, hogy egy csomó mindent nem tiltanak nevesítve. Ehetek, ihatok, dohányoz(hatnék), CB – rádió? Sok kamionban van, fogod belebeszélsz, mégsem tilos. GPS – t babrálom, szotyolázom éjjel stb.
    Sosem beszélnek a telefonálás hasznos oldaláról, mert van ilyen: éjjel ébren tart. Volt olyan cégem, ahol belföldön ingyen beszéltünk, éjszaka a határig mindig csevegtünk a kollégákkal, jobban telt az idő.

  • W. A. Lacky

    Ez már a hülyeség csimborasszója. Lassan már fingani sem lesz szabad vezetés közben. A kátyúk kényszerű kerülgetése sokkal jobban elvonja a figyelmet a vezetéstől, mivel azok általam nem ismert gyakorisággal és elhelyezkedéssel bukkannak fel, ergo állandóan az aszfaltcsíkot kell figyelnem. Amikor SMS-t írok, stb., nem kell figyelnem a tevékenységre, mert már automatizmussá vált, tehát figyelhetem az utat. Most akkor melyik a veszélyesebb?

Soha nem látott, kedves újítás a rendőrautókban

Játékmackókkal szereli fel az észt rendőrség a járőrautókat, hogy vigaszt nyújtsanak a kisgyerekeknek, akik balesetek vagy más, nagy traumát okozó helyzetek résztvevőivé válnak.

Tarlós bedurvult, ez lett a bírságkamera sorsa

Tarlós István főpolgármester leszereltette a Bécsi és Szépvölgyi út kereszteződésében felszerelt kamerát.

Negyed óra gyönyör Škoda-rajongóknak: videón a Karoq kompakt SUV

Tizenöt perces monstre filmmel örvendeztet a Škoda újdonsága, a még be sem mutatott Karoq. Popcorn, kóla és mehet!

Fényűző extrákkal jön leendő kedvenc Škodád

Három hét múlva debütál a Škoda Karoq, a gyár elkezdte az információk szellőztetését. Amit eddig mondtak, jól hangzik.

F1: Vettel szerint kamuzik a Mercedes

Sebastian Vettel nem hiszi, hogy a Mercedes tényleg annyira lassú Szocsiban, mint péntek délután mutatták. A ferraris német szerint az időmérőre gyorsak lesznek Hamiltonék.

F1: Ecclestone átvágott minket!

A Maláj Nagydíj igazgatója, Razlan Razali kiosztotta Bernie Ecclestone-t és a Forma-1 új tulajdonosát is.

F1: Vettelék taroltak, a Merci nem bír a Ferrarival

Komoly munka vár a Mercedesre péntek este, ugyanis a Forma-1-es Orosz Nagydíj második szabadedzésén meg sem tudták szorítani az új szocsi körrekordot futó Ferrarit.

Ideje beszélnünk a felnik egyik legfontosabb jellemzőjéről

Gajdán Miklós autóbúvár szakkörének legújabb epizódjában a kerekek felé kalandozunk el. Vaskos téma, ezért az általános ismeretek ismétlése után főképp egy jellemzőre, az ET-számra koncentrálunk.

F1: Hamiltont felzaklatta a lábát elveszítő tini

Lewis Hamiltont nagyon megérintette Billy Monger doningtoni Forma-4-es balesete.

F1: Büntetések felé tart a Ferrari?

Gyanús, hogy a Ferrari nem fogja kihúzni a szezon végéig a szabályok által engedélyezett számú erőforrás-részegységgel.

Újabb adag magyar tűzoltóautó állt forgalomba

Ma 14 új, magyar gyártású tűzoltóautót adtak át a Katasztrófavédelemnek. A járművek értéke megközelíti a kétmilliárd forintot. 

F1: A bőröndjében vitte az alkatrészt a Red Bull-főnök

A Red Bull-főnök Christian Horner Szocsiban elárulta, hogy a saját bőröndjében volt kénytelen alkatrészt vinni Max Verstappen erőforrásához a hétvégére.

Tudod, miért hívják anyósülésnek?

Tudod, hogy az autóban a jobb első ülést miért hívják anyósülésnek? Van néhány teória.

F1: 15 helyes hátrasorolás a McLaren-újoncnak

Kezdődik: a McLarennél már az idény negyedik fordulóján jönnek a motorcserés hátrasorolások, Stoffel Vandoorne az Orosz Nagydíjra 15 pozíciós büntetést kapott.

F1: Alonso azért se bánja, hogy otthagyta a Ferrarit

Fernando Alonso unja már a kérdést, de újra elmondta, hogy akkor sem bánja a Ferraritól való távozást, ha idén bajnoki esélyes az olasz csapat. A McLarennél javult az életminősége.

F1: Räikkönen az élen, menet közben esett szét a Force India

A Forma-1-es Orosz Nagydíj első szabadedzésén a Ferrari Mercedesek előtt végzett, a leggyorsabb Kimi Räikkönen volt. A Force India látványos hibát produkált.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.