Veszélyes az autógyártók új ötlete

A sms diktálása sem biztonságos

Szerző: Vezess.hu levél küldés 
Dátum: 2013.04.24. 07.48

Vezetés közben kézben tartott telefont használni veszélyes. Úgy tűnik, a hangvezérlés sem sokkal biztonságosabb.

Ugyanannyira veszélyes, ugyanúgy elvonhatja az autóvezető figyelmét, ha szóban diktál írásos üzenetet telefonjának, mintha maga pötyögi be – állítja egy amerikai tanulmány.


Az elmúlt években egyre több autógyártó kínál olyan megoldásokat, amelyekkel az autós a telefonjára érkező írásos üzenetekre szóban is válaszolhat, amit a rendszer írássá alakít. Úgy tűnik, ez a megoldás sem biztonságosabb, pedig azért találták ki, hogy az autóvezetők ne használják hagyományos módon mobiltelefonjukat vezetés közben.   

A Texasi Közlekedési Intézet és a Texasi A&M Egyetem 43 autóson tesztelte az üzenetküldési módok hatását a vezetésre. Háromszor autóztatták végig őket a próbaúton: először semmiféle elektronikus eszköz nem zavarta vezetésüket, másodjára szöveges üzenetet pötyögtettek, harmadjára pedig “tollbamondás” módjára diktáltak.

“Az utóbbi kettő esetében ugyanúgy csaknem a kétszeresére nőtt a vezetők reakcióideje a zavartalan vezetéshez képest. A szemkapcsolat az úttal szintén ugyanúgy romlott függetlenül attól, hogy diktált vagy pötyögtetett a vezető. A diktálás azért is veszélyes, mert a vezető biztonságosabbnak érzi, mint a kézi gépelést, holott nem az” – mondta Christine Yager, a felmérés vezetője.

Hozzátette, hogy a diktálás valójában lassúbb üzenetküldési módszer, mint a hagyományos nyomkodós, mert szükség van a szöveg javítására az elektronikus rendszerek hibája miatt.

Ha valóban releváns a felmérés eredménye, az felvetheti az autók egyéb funkcióira vonatkozó – úti cél, rádió stb. – hangvezérlések biztonságosságát is.

Forrás: MTI

Kommentek

  • HakapesziM

    Sosem értettem ezt a telefon – mániát. Mindenki mellé nem lehet rendőrt ültetni. Elemi érdekem, hogy ha vezetek, lehetőség szerint az útra figyeljek. Ezt minden előírás nélkül is tudom. Ha mégis írok egy sms – t, (megteszem néha), akkor az az én felelősségem.
    Főleg, hogy egy csomó mindent nem tiltanak nevesítve. Ehetek, ihatok, dohányoz(hatnék), CB – rádió? Sok kamionban van, fogod belebeszélsz, mégsem tilos. GPS – t babrálom, szotyolázom éjjel stb.
    Sosem beszélnek a telefonálás hasznos oldaláról, mert van ilyen: éjjel ébren tart. Volt olyan cégem, ahol belföldön ingyen beszéltünk, éjszaka a határig mindig csevegtünk a kollégákkal, jobban telt az idő.

  • W. A. Lacky

    Ez már a hülyeség csimborasszója. Lassan már fingani sem lesz szabad vezetés közben. A kátyúk kényszerű kerülgetése sokkal jobban elvonja a figyelmet a vezetéstől, mivel azok általam nem ismert gyakorisággal és elhelyezkedéssel bukkannak fel, ergo állandóan az aszfaltcsíkot kell figyelnem. Amikor SMS-t írok, stb., nem kell figyelnem a tevékenységre, mert már automatizmussá vált, tehát figyelhetem az utat. Most akkor melyik a veszélyesebb?

Elegáns lett a legújabb Forma-1-es autó

Sauber-csapat megmutatta 2017-es Forma-1-es modelljét, a C36-ost. A svájci alakulat jubileumi festéssel ünnepli 25. F1-es idényét.

A Lada nyugati hódításának nyomát fotózták Magyarországon

Ha ez a Zsiguli mesélni tudna! Biztos kalandos út vezetett a szovjet gyárból Angliába, majd valahogy a magyar utakra.

F1: 2020-ig maradnak a Mercedes-főnökök

A Mercedes-csapat két vezetője, az elnök Niki Lauda és a csapatfőnök Toto Wolff szerződést hosszabbított.

Tíz dolog, ami mindig legyen az autódban

Ha nem csak a boltba szaladunk el vagy a szomszéd településre, akkor nem árt, ha ez a tíz dolog bent van az autóban, így nem érhet minket túl sok meglepetés.

F1: Hamilton nem akar nyílt lapokkal játszani

Lewis Hamilton azt kérte a Mercedestől, hogy hagyjanak fel a pilóták vezetési adatainak megosztásával, szeretné, ha megtarthatná a titkait.

Beelőzi a BMW M5-öt az Alpina B5!

Az új generációs BMW 5 sportverziója még távolról sincs kész, a márka legfőbb tunere, az Alpina azonban heteken belül bemutatja a maga M5-gyilkosát.

Ford egy BMW és egy Mercedes ellen

Három vadorzó turbómotorral, 500 Nm körüli nyomatékkal. BMW M2, Ford Focus RS, Mercedes A 45 AMG: melyik a leggyorsabb, a legszórakoztatóbb, vagy egyszerűen a legjobb?

Ömlik a kínai Audi

A Volkswagen felfuttatja az Audi gyártását Kínában. Elsősorban hibrid és elektromos hajtású modellekkel bővítik majd a kínálatot.

Hamilton: Undorító, amit Ricciardo csinál

Lewis Hamilton azt mondja, kizárt, hogy Daniel Ricciardóhoz hasonlóan cipőből pezsgőzzön a dobogón.

Olasz fordítás

Egy legendás név, egy legendás roadster, 170 lóerős turbómotor, vászontető, és közvetlen kormányzás. Ugye milyen jól hangzik? Kipróbáltuk az MX-5 felpaprikázott olasz testvérét.

Karambollal végződött a robotautók első versenye

Mindössze két autó indult az új Roborace széria legelső futamán. Egyikük karambolozott és kiesett a versenyből, a másik gond nélkül teljesítette a távot.

4 évig nem takarította ki az autót, ez volt benne

Csúnya látvány, ami főleg akkor fog szíven ütni, ha kedveled az autókat.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.