Saját ösztönöddel véd az autó

Tudja, mit nézel, és azt is, mit kellene

Szerző: Svékus Gergő levél küldés 
Dátum: 2013.04.24. 17.00

Kihasználja, hogy pillantásunk “rávetődik”‘ a mozgásra, és ezzel a veszélyhelyzet felé vezeti a vezető tekintetét a Continental új, LED-soros rendszere.


A közúti balesetek 80%-át emberi hiba, leginkább a vezető figyelmetlensége idézi elő, az Egyesült Államokban naponta több, mint 1100 személyi sérülés történik az elbambuló, máshová figyelő sofőrök miatt, és minden századik baleset halálos. Erre keresett megoldást a Continental egy olyan kísérleti járművel, amely fényjelzésekkel irányítja a vezető tekintetét. 

A rendszer a balesetek megelőzését elősegítő biztonsági berendezéseket fogja össze egy hálózatba. A figyelemkiesés elleni harc egyik hatásos eszköze a bóbiskolás-felügyelő rendszer infravörös kamerája, amely alaphelyzetben arra ügyel, hogy a vezető figyelme ne lankadjon. Ez a rendszer műszakilag arra is alkalmas, hogy nyomon kövesse a vezető szemének mozgását. 
Mindeközben a sávelhagyásra, a követési távolság tartására és a ráfutásos ütközésre figyelmeztető rendszerek ellenőrzik a jármű előtti területet. A két összekapcsolt csoport tehát ‘tudja’, hogy adott pillanatban mit néz a sofőr, illetve mire kellene figyelnie. 
Ha például éppen az utasaival beszélget, és előtte hirtelen megtorpan a kocsisor, akkor a rendszer fényjelzéssel tereli a tekintetét a megfelelő irányba. Ehhez a Continental fejlesztői az utastér teljes belső részén végigfutó LED-csíkot helyeztek el. Mivel a látóterünkbe megjelenő mozgásra azonnal odafigyelünk, a rendszer hatékonyan képes figyelmeztetni a sofőrt, így például ha a hátsó ülésen utazók felé fordul, az utastér hátsó részén villan fel a jelzés, a helyzet súlyától függően fehér, sárga vagy piros színben.
A jelzést az is befolyásolja, hogy milyen reakcióra van szükség. Szó lehet villogó vagy futófényről, diszkrét fénypontról, vagy ordító fényfalról. 
Minden attól függ, hogy a kormányoszlopon elhelyezett kamera jelei alapján milyen súlyú riasztást rendel el a központi vezérlőegység. 
A Continental rendszere arra is alkalmas, hogy megkímélje a vezetőt a felesleges információktól. Ha például az infravörös kamera azt észleli, hogy a vezető éber, és tekintetét az úton tartja, akkor átmenetileg kikapcsolhatja a sávelhagyásra figyelmeztető rendszert. Amint azonban elfordítja a tekintetét vagy lankad a figyelme, a központi vezérlés visszakapcsolja az aktív vezetéstámogató-rendszereket.

Kommentek

  • Mahler

    Tisztelem az ilyen irányú biztonsági rendszerek fejlesztését,mert írtó bonyolult,ezer dologra kell figyelni- és ezerre nem!!, ugyanakkor hatalmas balesetektől menthet meg bennünket. Mivel- egy pár napos cikk szerint- már 3.9 sec. alatt 100-al mehetünk és végül 300-al egy családi kocsival, gyerekkel, kutyástól- éppen illő dolog és tisztelni kell azt, aki a védelemre öszpontosít-ilyen formában! Mert azért az autók baleset esetén “más módon” védenek bennünket- de akkor már áll a bál és ez a endszer pontosan ezt szeretné elkerültetni velünk.

Mindent túlél a Citroën WRC gépe

Igazán szédítő bukfenc után tért vissza Kris Meeke Citroën C3 WRC-je az argentin rali futamán.

Ritka Ferrarit emésztettek fel a lángok

Porrá égett egy korai Ferrari F40-es, az anyagi kár jelentős, az autó pótolhatatlan darabja az olasz sportkocsigyár történelmének.

Újabb hajmeresztő ötlettel állt elő a Tesla-vezér

Föld alatt utaztatná az embereket Elon Musk, amivel teljesen megreformálná a városi közlekedést. A dugók csökkennének és az emberek gyorsabban jutnának el a célhoz.

Meglepte leghűségesebb vevőjét a Lexus

100 évesen a 25-ödik Lexusát készült megvásárolni, ezért a japán gyártó egy igazán különleges darabot készített hűséges vevőjének.

F1: Alonso oda megy, ahol nyerhet

Fernando Alonso egyértelmű üzenetet küldött a McLaren-Hondának, ha csak nem történik valami csoda, távozni fog, ugyanis olyan csapatnál akar vezetni, ahol lehetősége van a győzelemre.

Könnyfakasztó vadászautó Lada Niva helyett

Csupán három darab ilyen Aston Martin V8 vadászkombi készült az angliai gyárban, most pedig eladó az egyik legjobb kondícióban lévő példány.

F1: Massa csak tette, amit a mérnök mondott

Felipe Massa nagyon elégedetten nyilatkozott az Orosz Nagydíj időmérője után, a 6. helye azt mutatja, hogy a Williams immár versenyben van a Red Bull-lal.

Ricciardo: Az ötödik hely volt a mai maximum

A Red Bull továbbra is csak fut az élmezőny után, de Daniel Ricciardo igyekszik pozitívan hozzáállni a szezonhoz. Csapattársa, Max Verstappen viszont továbbra is küzd az autójával.

F1: Lakáscserében fogadott Massa, Ricciardo és Verstappen

A Red Bull pilótái és a williamses Felipe Massa a vasárnapi Orosz Nagydíjon az valószínűleg egymással küzd majd, a “házon belüli” csatának érdekes tétje lesz.

F1: Hamilton szuboptimális formában

Lewis Hamilton elismerte, hogy a Forma-1-es Orosz Nagydíj időmérőjén egyszerűen nem volt elég gyors, ugyanakkor az előzmények alapján a futamtól sem remélhet sokat.

Alonso: Megint tökéletes időmérőm volt

Fernando Alonso sosem fogy ki az öndicséretből, a szocsi kvalifikáció után a Honda-motort szidta és annak örült, hogy újonc csapattársát héttizeddel verte.

Kimi: Azért az első sor nem rossz a csapatnak

A Orosz Nagydíj időmérőjén Sebastian Vettel biztosította be a vasárnapi pole pozíciót, mögötte Kimi Raikkönen és Valtteri Bottas végzett. Az első három nyilatkozatai Szocsiból.

F1: A Ferrari kiütötte a Mercedest az időmérőn

A Forma-1-es Orosz Nagydíj időmérőjén a Ferrari “robbantott”, Sebastian Vettelé lett a pole-t, Kimi Räikkönen 2. helyével meglett a teljes első sor. A mercedeses Valtteri Bottas a 3., Lewis Hamilton szétesett.

F1: A Ferrari megint verte a Mercedest

A Forma-1-es Orosz Nagydíj utolsó szabadedzésén is határozott előnnyel verte a Ferrari a Mercedest, Sebastian Vettel a leggyorsabb, Lewis Hamilton csak a 4.

300 km/h fölött hasít az új Alpina kupé

Bemutatta legfrissebb újdonságát az Alpina. A B4 S Bi-Turbo a BMW M4 költséges alternatívája.

Nincs ma ennél menőbb Porsche az interneten!

Aligha létezik még egy ilyen Porsche 911 Carrera RSR 3.8-as a világon. Kívánatos patina, merész színek és 10 futott kilométer.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.