Váltófül helyett villanyfék a kormányon

Motorfék és áramtermelés egy mozdulattal

Szerző: Svékus Gergő levél küldés 
Dátum: 2013.04.16. 14.00

A Cadillac ELR vezetője aktívan beleszólhat autója energiagazdálkodásába: a kormány mögött elhelyezett füleket meghúzva beindul a regeneratív áramtermelés.

Létezéséről korábban is tudtunk, de a gyár most  részletesen is bemutatta, hogyan működik a Cadillac ELR hibrid különleges rendszere, amely a kormánykerék mögött elhelyezett kapcsolólapátok segítségével aktiválja a regeneratív fékrendszert. 

Amikor gázelvétellel gurulunk, jól ütemezett visszakapcsolásokkal az üzemi fék érintése nélkül lassítható a jármű. Ugyanez akkor is működik, ha autónkban kormányra szerelt váltófüllel vezérelhető sebességváltó található. 
Vélhetően ezt az autós rutint, beidegződött mozdulatot igyekszik kiaknázni a Cadillac új rendszere, a Regen-on-demand (azaz ‘energia-visszanyerés kívánságra’), amelynek váltófülei nem a sebességváltót, hanem a fékenergia-visszanyerő rendszert aktiválják. 
A rendszer kezelése pofonegyszerű: gázelvétel után bármely fület meghúzva bekapcsol a villanymotor generátor funkciója, és a kiguruló autó elkezd áramot termelni. Ha a vezető elengedi a füleket, a regeneratív üzem félbeszakad, az autó lassulás nélkül gördül tovább. 
Első hallásra felesleges hangulatkeltésnek hangozhat a rendszer, hiszen a modern hibridek vezérlése pontosan tudja, hogy mikor kell és lehet energiát visszanyerni a rendszerből, ráadásul az üzemi fékpedál érintésekor a hibridek először eleve a regeneratív fékrendszert aktiválják. 
Előfordulhatnak azonban olyan forgalmi helyzetek, amikor csupán minimális lassításra van szükség, illetve amikor a fék érintése nem indokolt (például közvetlenül egy tervezett előzés előtt, vagy ívmenetben), ilyenkor ezzel a rendszerrel a vezető ugrásra készen finoman visszafoghatja autóját.

Kommentek

  • zoldfulu2000

    Így első olvasatban ez pont az amit hiányoltam az automatás autókból. Igazából egy hibrid sem fogja előre látni hogy mi van a távolban, a manuáis e-fékezés szerintem jó ötlet.

  • PluginHibrid

    Tévedsz zöld.

    Látszik, hogy nem vezettél még hibridet.

    Ugyanis mini gázadásra, automatikusan csökkentik a regen mértékét….mi értelme kézzel csinálni…
    + ha elfeledkezel erről üzemi fékkel fog fékezni és nem termel vissza…

    Szinte kizárt, hogy ez a rendszer gyártásba kerül majd

    Ez csak egy jó nagy marketing kamu…folytatják a Volt hagyományt..

  • zoldfulu2000

    plugin: spec tényleg régen vezettem hibridet, nekem ez annakm idején nem tünt fel, de logikus amit írsz.

    De ha jól értem ez kb ugyanazt csinálja, csak nem a fékkel hanem a váltókarral. Azaz míg amit te írtál a féket kímélei ez meg a váltót.

Jégre hajtott a Toyotás, a többit magadtól is kitalálod

Nincs év jégbe szakadó autósok nélkül, az idei tél is meghozta az első terepjáróst, aki egy befagyott tavon kereste az izgalmakat.

Ragadozót készítettek a Mercedes Sprinterből

Nyomokban Sprintert is tartalmaz az a koncepció teherautó, melyet extrém terepre terveztek. Nem bányamunkás, de akár köveket is lehet vele hordani.

Zseniális vagy haszontalan ez a kreatív ötlettel feldobott ablaktörlő?

Télen áldás a tökéletes működő ablaktörlő, de ennek elérése nem egyszerű feladat. Ez a furcsa rendszer a jegesedés ellen küzd, többet erővel, mint ésszel.

Durva robbanásra képes a fagyban kocsiban hagyott kóla

Aki nem akar tetőkárpitra fagyott cukros löttyel szembesülni, az jobb, ha nem hagy éjszakára a kocsiban dobozos üdítőt.

F1: Elcsábítják a Mercedes nagyágyúját?

Brit sajtóértesülések szerint fennáll a lehetősége, hogy a Mercedes technikai főnöke, Paddy Lowe az egyik rivális csapathoz igazoljon.

Az autó, ami 2,5 literrel beéri

Nincs megelégedve az alternatív járművek jelenlegi felhozatalával? Mit szól a tüzelőanyagcellás Toyota Mirai-hoz? Kipufogóján csakis forró levegő távozik, azaz gőz.

Nagyképű, de van mire

A faceliften átesett Fiorino mosolyában van némi önteltség, ami nem csoda, hiszen van mire beképzeltnek lenni.

F1: Rosberg ennyi milliárdról mondott le önként

Nico Rosberg nagyon sok pénzről mondott le önként és dalolva a visszavonulással.

F1: A Williams hibákat vár az újonctól

A Williamsnél fel vannak készülve rá, hogy a jövőre bemutatkozó 18 éves versenyzőjük, Lance Stroll bukdácsol majd a Forma-1-ben.

Szebb, jobb Daciák jönnek

Közepes erejű ráncfelvarráson esett át jó néhány Dacia-modell. A szokásos plasztikázáson kívül új motor és automatikus váltó is érkezett a frissítéssel.

Ennyivel lesz gyorsabb az F1 jövőre

Valtteri Bottas, a Williams pilótája szerint a 2017-es autókkal kettő-öt másodperccel javulhatnak a köridők az idei szezonhoz képest. Max Verstappen nagyobb fizikai megterhelést vár.

Elektromos LiAZ-t tesztelnek Moszkvában

Bár Oroszország hatalmas gázkészleten csücsül, egyre több elektromos autóbusz prototípusa nő ki a földből. A legújabbhoz a Siemens szállított eszközöket.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.