Váltófül helyett villanyfék a kormányon

Motorfék és áramtermelés egy mozdulattal

Szerző: Svékus Gergő levél küldés 
Dátum: 2013.04.16. 14.00

A Cadillac ELR vezetője aktívan beleszólhat autója energiagazdálkodásába: a kormány mögött elhelyezett füleket meghúzva beindul a regeneratív áramtermelés.

Létezéséről korábban is tudtunk, de a gyár most  részletesen is bemutatta, hogyan működik a Cadillac ELR hibrid különleges rendszere, amely a kormánykerék mögött elhelyezett kapcsolólapátok segítségével aktiválja a regeneratív fékrendszert. 

Amikor gázelvétellel gurulunk, jól ütemezett visszakapcsolásokkal az üzemi fék érintése nélkül lassítható a jármű. Ugyanez akkor is működik, ha autónkban kormányra szerelt váltófüllel vezérelhető sebességváltó található. 
Vélhetően ezt az autós rutint, beidegződött mozdulatot igyekszik kiaknázni a Cadillac új rendszere, a Regen-on-demand (azaz ‘energia-visszanyerés kívánságra’), amelynek váltófülei nem a sebességváltót, hanem a fékenergia-visszanyerő rendszert aktiválják. 
A rendszer kezelése pofonegyszerű: gázelvétel után bármely fület meghúzva bekapcsol a villanymotor generátor funkciója, és a kiguruló autó elkezd áramot termelni. Ha a vezető elengedi a füleket, a regeneratív üzem félbeszakad, az autó lassulás nélkül gördül tovább. 
Első hallásra felesleges hangulatkeltésnek hangozhat a rendszer, hiszen a modern hibridek vezérlése pontosan tudja, hogy mikor kell és lehet energiát visszanyerni a rendszerből, ráadásul az üzemi fékpedál érintésekor a hibridek először eleve a regeneratív fékrendszert aktiválják. 
Előfordulhatnak azonban olyan forgalmi helyzetek, amikor csupán minimális lassításra van szükség, illetve amikor a fék érintése nem indokolt (például közvetlenül egy tervezett előzés előtt, vagy ívmenetben), ilyenkor ezzel a rendszerrel a vezető ugrásra készen finoman visszafoghatja autóját.

Kommentek

  • zoldfulu2000

    Így első olvasatban ez pont az amit hiányoltam az automatás autókból. Igazából egy hibrid sem fogja előre látni hogy mi van a távolban, a manuáis e-fékezés szerintem jó ötlet.

  • PluginHibrid

    Tévedsz zöld.

    Látszik, hogy nem vezettél még hibridet.

    Ugyanis mini gázadásra, automatikusan csökkentik a regen mértékét….mi értelme kézzel csinálni…
    + ha elfeledkezel erről üzemi fékkel fog fékezni és nem termel vissza…

    Szinte kizárt, hogy ez a rendszer gyártásba kerül majd

    Ez csak egy jó nagy marketing kamu…folytatják a Volt hagyományt..

  • zoldfulu2000

    plugin: spec tényleg régen vezettem hibridet, nekem ez annakm idején nem tünt fel, de logikus amit írsz.

    De ha jól értem ez kb ugyanazt csinálja, csak nem a fékkel hanem a váltókarral. Azaz míg amit te írtál a féket kímélei ez meg a váltót.

Ezért nincsenek szponzorok az F1-ben?

A Force India tulajdonos-főnöke szerint a Forma-1 nemrég megbuktatott ura, Bernie Ecclestone hozzáállása és nyilatkozatai miatt fogyatkoztak meg a szponzorok.

Borsos áron eladó a Need For Speed egyik sztárja

A GTA Spano másolata igazi sztár. Nem csak a Need For Speed moziban tűnt fel, de a világ egyik legnépszerűbb előadójának klipjében is. Most bárki licitálhat rá.

F1: Itt van Vettel és Räikkönen új Ferrarija

A Ferrari is leleplezte 2017-es Forma-1-es modelljét, Sebastian Vettel és Kimi Räikkönen új járgánya az SF70H névre hallgat.

F1: Hamiltonnak nem hiányzik Rosberg

Lewis Hamilton azt mondja, kicsit furcsa lesz, hogy immár Valtteri Bottas dolgozik a garázs túlfelén, de nem igazán izgatja a dolog.

F1: Besült a Toro Rosso első futása

A Toro Rosso csütörtökön küldte pályára első ízben 2017-es modelljét, de motorhiba miatt nem jutott messzire az STR12-es.

Szavazz! Melyik legyen Az Év Autója?

Március 6-án kiderül, melyik típus nyeri a hét döntős közül Az Év Autója 2017 címet. Addig szavazzon Ön is!

Videóra vették, ahogy a rendőr beléjük rohan a Kálvárián

Kollégánk feleségének autójába rongyolt egy szirénázó rendőr a Kálvária téren, miközben gyermekük az első ülésen utazott, gyerekülésben.

A legerősebb Porsche… egy hibrid szedán!

680 lóerős rendszerteljesítmény, 310 km/óra végsebesség, 2,9 liter/100 km átlagfogyasztás: a Panamera új csúcsmodellje a Turbo S E-Hybrid.

Lopás miatt pereskedik a Google cég

Ipari kémkedés, ellopott találmányok: az autonóm mobilitási piac sem a tiszta lelkű Grál-lovagok játéktere.

Luxus-Passatot épít a Volkswagen

A Passat fölé pozicionált kupélimuzinnal kecsegtet a Volkswagen. Az Arteon prémium középkategóriás termék lesz, ha úgy tetszik, az Audi A5 Sportback házon belüli konkurense.

Betiltanák a dízelautók árusítását Magyarországon

Egy most benyújtott parlamenti indítvány azt kezdeményezi, hogy 2020-tól a dízel, majd 2025-től minden belső égésű motoros jármű forgalmazása szűnjön meg Magyarországon.

Spanyol Wunderwaffe, 300 lóerővel: SEAT Leon Cupra

A SEAT Leon frissítése most lett teljes, megérkezett a legerősebb, leggyorsabb modell, a Cupra is.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.