Hátul hajt a villany-Fiesta

Agymotor-fejlesztés Németországból

Szerző: Svékus Gergő levél küldés 
Dátum: 2013.04.16. 08.00

Az egyszerűség kedvéért hátsókerék-hajtásúvá átműtött kisautón mutatta be új fejlesztését a német Schaeffler, de agymotoros rendszerük ennél trükkösebb dolgokra is képes.

A végtelenségig variálható padlólemezekkel egy apró probléma van: a hajtás továbbra is kőkorszaki módszerrel, egy központi erőforrásból a kerekekhez vezető, mechanikus kapcsolaton keresztül történik, így hiába a rugalmasan alakítható elrendezés, a hajtáslánc helyigénye megköti a tervezők kezét. 

Ezekre a problémákra nyújt elméleti megoldást az agymotor, azaz a keréken belül elhelyezett villanymotor, amely mechanikus hajtás nélkül, önmagában képes erőt átvinni a talajra. 
Ezekből sokfélét láthattunk már, most egy német vállalat, a Schaeffler mutatta be saját fejlesztését. E-Wheel névre keresztelt szerkezetük a szükséges elektronikát, valamint egy 45 lóerős, vízhűtéses agymotort tartalmaz – párban alkalmazva tehát 90 lóerővel hajtják a Fiestát. 

Bárhová szerelhető, bármekkora autóra, ráadásul szabadon bekormányozható, akár 90 fokban: az agymotoros kerék előnyei régről ismertek.

Az ehhez hasonló megoldások legnagyobb hátránya a jelentős rugózatlan tömeg, és bizony ez ebben az esetben sem elhanyagolható: csak maga az erőforrás 53 kilót nyom. 
Másfelől viszont alkalmazásával kiváltható egy csomó, jelenleg szükséges mechanikus alkatrész – a fejlesztő vállalat mérnökei szerint a beépítés előtt kerekenként 45 kilónyi alkatrésztől szabadították meg a Fiestát, úgyhogy a végső tömegnövekedés nem olyan vészes. 
Ezt igazolni látszanak a közúti tesztek is: a Forddal közösen megszervezett skandináviai próbák nyomán “gyakorlatilag változatlan” vezethetőségről számoltak be a mérnökök.

Kommentek

F1: Meglepetés volt a Francia Nagydíj feltámasztása

A Francia Nagydíj újjáélesztése még a Forma-1 uraként ismert Bernie Ecclestone-t is meglepte egy kicsit, de úgy fest, a Paul Ricard pálya jó otthona lesz a versenynek.

Top 10: puncimágnesek használtan

Jobb lenne egy új Volvo XC90, de nem mindenkinek telik rá, a nőknek mégis imponálni kell valamivel. Szoknyavadász hatással bíró autókat kerestünk, kétmillióig.

F1: Verstappennek önkritika kell

1997 világbajnoka, Jacques Villeneuve úgy véli, Max Verstappen kiemelkedően teljesített idén, de igazán jó Forma-1-es csak akkor lesz belőle, ha képes szembenézni a hibáival és fejlődni.

Tudod, hogy kell kereket cserélni? Dehogy tudod!

Ez a videó most lépésről-lépésre megmutatja a kerékcsere folyamatát. Hidd el, eddig mindent rosszul csináltál.

F1: Rosberg visszaszólt Laudának

Nico Rosberg nem érti, miért akadt ki annyira a Mercedes-csapat elnöke, Niki Lauda a visszavonulásán A világbajnok azt is elárulta, mennyit kivett belőle Lewis Hamilton megverése.

Megállás közben szippant fel áramot a svédek hibrid busza

Olyan dízel-elektromos buszt fejlesztett ki a svéd Scania, melynek akkumulátora a buszmegálló aszfaltjából feltölthető.

F1: Pilótaszavazást a fejvédőről?

A Toro Rossó-s Danyiil Kvjat szerint az őszi tesztek után a versenyzőknek kellene szavazniuk arról, bevezessék-e a Forma-1-ben 2018-ben a fejvédő gyűrűt.

Autópályadíj-botrány: nem a korrupt hivatalnok veszített, hanem mi

Lefokozták az osztályvezetőt, aki elengedte a tesójának a későn vett matrica miatt kapott pótdíjat. Pedig ez volt a leghelyesebb döntése, amióta dolgozik!

F1: Bátor döntést fontolgat a Mercedes

A Mercedes-főnök szerint Pascal Wehrleinnak jót tenne még egy-két szezon egy középcsapatnál, de előfordulhat, hogy Rosberghez hasonlóan a csapat is “bátor döntést hoz” és az ifjoncot ültetik az autóba.

F1: Újsághirdetésben keresik Rosberg utódját

A Mercedes-csapat próbálja vicces oldaláról megfogni Nico Rosberg váratlan távozását: a világbajnok megüresedett pozíciójának betöltésére újsághirdetést adtak fel.

Hangosan felröhögött az autószerelő, ilyet még nem látott

A tulaj biztos nem röhögött ilyen jót, amikor közölték vele, hogy kuka a motor.

Oroszlánszívű Jaguar, kicsit molyrágta belsővel

Évek óta nem néztek meg annyira autót alattam, mint most ezt a hatalmas, kék Jaguart a 22-es felniken. Egyszerűen mindenki odavolt érte, fiatal-idős, férfi-nő, mindegy.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.