Hátul hajt a villany-Fiesta

Agymotor-fejlesztés Németországból

Szerző: Svékus Gergő levél küldés 
Dátum: 2013.04.16. 08.00

Az egyszerűség kedvéért hátsókerék-hajtásúvá átműtött kisautón mutatta be új fejlesztését a német Schaeffler, de agymotoros rendszerük ennél trükkösebb dolgokra is képes.

A végtelenségig variálható padlólemezekkel egy apró probléma van: a hajtás továbbra is kőkorszaki módszerrel, egy központi erőforrásból a kerekekhez vezető, mechanikus kapcsolaton keresztül történik, így hiába a rugalmasan alakítható elrendezés, a hajtáslánc helyigénye megköti a tervezők kezét. 

Ezekre a problémákra nyújt elméleti megoldást az agymotor, azaz a keréken belül elhelyezett villanymotor, amely mechanikus hajtás nélkül, önmagában képes erőt átvinni a talajra. 
Ezekből sokfélét láthattunk már, most egy német vállalat, a Schaeffler mutatta be saját fejlesztését. E-Wheel névre keresztelt szerkezetük a szükséges elektronikát, valamint egy 45 lóerős, vízhűtéses agymotort tartalmaz – párban alkalmazva tehát 90 lóerővel hajtják a Fiestát. 

Bárhová szerelhető, bármekkora autóra, ráadásul szabadon bekormányozható, akár 90 fokban: az agymotoros kerék előnyei régről ismertek.

Az ehhez hasonló megoldások legnagyobb hátránya a jelentős rugózatlan tömeg, és bizony ez ebben az esetben sem elhanyagolható: csak maga az erőforrás 53 kilót nyom. 
Másfelől viszont alkalmazásával kiváltható egy csomó, jelenleg szükséges mechanikus alkatrész – a fejlesztő vállalat mérnökei szerint a beépítés előtt kerekenként 45 kilónyi alkatrésztől szabadították meg a Fiestát, úgyhogy a végső tömegnövekedés nem olyan vészes. 
Ezt igazolni látszanak a közúti tesztek is: a Forddal közösen megszervezett skandináviai próbák nyomán “gyakorlatilag változatlan” vezethetőségről számoltak be a mérnökök.

Kommentek

SsangYong XAVL: új szabadidőjármű Koreából

Genfben mutatja be új SUV-tanulmányát a SsangYong. Az egykori Korando szellemi utódja meglehetősen távol esett a fájától.

Élőben barátságosabb a törtszemű Skoda Octavia

Menetrend szerint érkezett a harmadik generációs Skoda Octavia időközi ráncfelvarrása, ami leginkább két, alig pár centi hosszú lemezdarab miatt igazán érdekes a szokásos új színek, digitális funkciók, vezetéssegédek mellett.

Most minden kiderül egy F1-es kormány titkairól

A Haas versenyzője, Romain Grosjean ad egy kis eligazítást a Forma-1-es kormányok titkairól.

Százszámra gyártanák az elektromos buszokat a lengyelek

2025-től évente ezer buszt gyártanának Lengyelországban. Ennek alapjait most fektethetik le a lengyelek.

Hamilton: Az új Merci olyan, mint egy hajó

Lewis Hamilton elmondta, hogy mit gondol a Mercedes 2017-es autójáról, a W08-asról.

F1: Gyönyörű autót tervezett a Red Bull

Christian Horner csapatfőnök szerint a Red Bull 2017-es autója az egyik “legcsinosabb”, amit valaha tervezett a csapat.

Minden benne van az új Volkswagen Golfban

Kipróbáltuk a felfrissített Golfot! A jóból még jobb lett, a vezetői asszisztensek és a műszaki megoldások száma és fajtája luxusautókat idéz.

F1: A sztármérnök is kevesebb előzést jósol

A Red Bull sztártervezője, Adrian Newey szerint a 2017-es Forma-1-es szabályok továbbra is egészségtelen mértékben jutalmazzák majd a motorerőt, emellett az előzések számát is csökkentik.

A múltba megy előre a kínai szupersportkocsi 

Olasz formatervvel érkezik a kínai Techrules fantasztikus sportautója. A múltidéző vonalak mögött fejlett elektromos hajtáslánc-technológia rejlik.

F1: Hamilton magyarázkodni kényszerült

Lewis Hamilton hétfőn tisztázta a hétvégén a csapaton belüli adatmegosztással kapcsolatos nyilatkozatát. Nincs baja a Mercedesszel és Valtteri Botasszal.

F1: Minden ellenféltől fél a Mercedes

Hiába nyertek zsinórban három világbajnoki címet, a Mercedes csapatfőnöke azt mondja, a 2017-es idény előtt majdnem ugyanúgy tart minden riválistól, mint amikor először munkába állt.

Elegáns lett a legújabb Forma-1-es autó

A Sauber-csapat megmutatta 2017-es Forma-1-es modelljét, a C36-ost. A svájci alakulat jubileumi festéssel ünnepli 25. F1-es idényét.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.