Hátul hajt a villany-Fiesta

Agymotor-fejlesztés Németországból

Szerző: Svékus Gergő levél küldés 
Dátum: 2013.04.16. 08.00

Az egyszerűség kedvéért hátsókerék-hajtásúvá átműtött kisautón mutatta be új fejlesztését a német Schaeffler, de agymotoros rendszerük ennél trükkösebb dolgokra is képes.

A végtelenségig variálható padlólemezekkel egy apró probléma van: a hajtás továbbra is kőkorszaki módszerrel, egy központi erőforrásból a kerekekhez vezető, mechanikus kapcsolaton keresztül történik, így hiába a rugalmasan alakítható elrendezés, a hajtáslánc helyigénye megköti a tervezők kezét. 

Ezekre a problémákra nyújt elméleti megoldást az agymotor, azaz a keréken belül elhelyezett villanymotor, amely mechanikus hajtás nélkül, önmagában képes erőt átvinni a talajra. 
Ezekből sokfélét láthattunk már, most egy német vállalat, a Schaeffler mutatta be saját fejlesztését. E-Wheel névre keresztelt szerkezetük a szükséges elektronikát, valamint egy 45 lóerős, vízhűtéses agymotort tartalmaz – párban alkalmazva tehát 90 lóerővel hajtják a Fiestát. 

Bárhová szerelhető, bármekkora autóra, ráadásul szabadon bekormányozható, akár 90 fokban: az agymotoros kerék előnyei régről ismertek.

Az ehhez hasonló megoldások legnagyobb hátránya a jelentős rugózatlan tömeg, és bizony ez ebben az esetben sem elhanyagolható: csak maga az erőforrás 53 kilót nyom. 
Másfelől viszont alkalmazásával kiváltható egy csomó, jelenleg szükséges mechanikus alkatrész – a fejlesztő vállalat mérnökei szerint a beépítés előtt kerekenként 45 kilónyi alkatrésztől szabadították meg a Fiestát, úgyhogy a végső tömegnövekedés nem olyan vészes. 
Ezt igazolni látszanak a közúti tesztek is: a Forddal közösen megszervezett skandináviai próbák nyomán “gyakorlatilag változatlan” vezethetőségről számoltak be a mérnökök.

Kommentek

Negyed óra gyönyör Škoda-rajongóknak: videón a Karoq kompakt SUV

Tizenöt perces monstre filmmel örvendeztet a Škoda újdonsága, a még be sem mutatott Karoq. Popcorn, kóla és mehet!

Fényűző extrákkal jön leendő kedvenc Škodád

Három hét múlva debütál a Škoda Karoq, a gyár elkezdte az információk szellőztetését. Amit eddig mondtak, jól hangzik.

Itt zárják le Budapestet a hosszú hétvégén

Április 30-án és május 1-jén rendezik Budapesten a Nagy Futam versenyautós bemutatót több fővárosi fő közlekedési útvonal forgalmának korlátozásával.

Százéves plug-in hibriddel ünnepel a Mitsubishi

Legelső autójának modern újraértelmezésével köszönti magát az idén száz esztendős Mitsubishi.

F1: Hamiltonék nem kérnek a csapatutasításokból

A Mercedes versenyzői azt mondják, nem s szeretnének a csapatutasításokról és a pilótasorrendről beszélni, persze ha úgy alakul, engedelmeskedni kell.

Jeepre hajaz a Hyundai városi SUV-ja

Sejtelmes részletfotóval előlegezte meg a nyáron érkező Kona városi crossovert a Hyundai.

Filmbe illő balesetet videózott egy kamionos

Halálos iramban-i magaslatokat verdes az alábbi baleset, csak az a kár, hogy ez nem egy filmben történt.

A GM legjobb vicce: kabrió kisteher Corvette-motorral

A Totálisan Értelmetlen Autó, 300-as végsebességgel, platóval és nyitható keménytetővel. Nem tudom, mire, de nagyon jó!

Negyedmillió Toyotából folyik az olaj

Az Egyesült Államokban 228 ezer Toyota Tacoma pickupot hívnak vissza, mert szivárog  a differenciálművükből az olaj.

Mit ér a Lada, ha nem segíti nosztalgia?

Sokak szerint a Lada eddig fogadtatása a Kádár-kor iránt egyesekben élő nosztalgiából fakad. A Vesta azonban egy új korszak autója, amit olyan embereknek mutattunk meg, akiknek ez pont olyan modern kori autó, mint az összes többi.

Kipakol egy kamionsofőr, ezért hagyja ott a pályát

Egy férfi nemrég azzal kereste meg szerkesztőségünket, hogy elmondja miért hagyja abba a kamionvezetést. A hatóságok utaznak a teherautókra, az autósok pedig szidják a kamionsofőröket.

F1: Megmutatjuk Vettel kedvenc zenéit

Szokatlan playlisteket állítottak össze Sebastian Vettelel kapcsolatban, de a rádiós beszólásai alapján telitalálat a két lista.

F1: Torpedóval a fején indul az orosz pilóta

A hazai versenyére érdekes sisakfestést választott a Toro Rosso versenyzője, Danyiil Kvjat. A Vettel-balesettel viccel az orosz pilóta, torpedóval a fején versenyez majd.

Lengén öltözött hölgyek olasz autókra gerjednek

Az életet igenlő szenvedély, a nagy kanállal habzsolt élvezet minden valamire való olasz autóban megbújik, és az alábbi képek alapján nagyon úgy tűnik, hogy a hölgyek tisztában vannak ezzel a ténnyel. Hiába, egy Ferrari V8-as hörgése többet mond ezer szerelmes szónál.

Ezért változott a lámpaprogram a Nagykörúton

A Budapest Közút szerint a nagykörúti lámpaprogram módosítása a közlekedők érdekében történik, aminek a tömegközlekedéssel és a közúti közlekedéssel közlekedők is kedvezményezettjei lehetnek.

F1: Megosztottak a pilóták az új fejvédőről

A héten eldőlt, hogy a glóriának nevezett fejvédő rendszer végleg süllyesztőbe kerül, helyette a pajzs névre keresztelt eszközzel kezdenek kísérletezni.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.