Öthetes pihenő után folytatódik a rali-világbajnokság. A Portugál-rali a sorozat negyedik versenye, egyben az első “normális” futam. Az aszfaltosnak számító, de havas Monte-Carlo-rali, a fagyos, jeges Svéd-rali és a nagy magasságban zajló Mexikó-rali után hagyományos körülmények között versenyeznek a csapatok. Péntektől murván zajlik a csata.

A 2012-es Portugál-ralin a nagyágyúk estek-keltek, így kevésbé ismert arcok állhattak dobogóra. A verseny legnagyobb esélyesének számító Sebastian Loeb már az első napon, csütörtök este kiesett, miután nem a navigátora utasításának megfelelően fordult.  Jari-Matti Latvala és Petter Solberg a hatalmas pénteki esőzésben csúszott ki – Mikko Hirvonen ekkor vette át a stafétabotot. A finn citroënes végig az élen is tudott maradni, s ő léphetett fel a dobogó tetejére. Ott viszont nem állhatott sokáig, mivel a verseny után kizárták, miután szabálytalannak nyilvánították az autóját. Így a versenyt végül Mads Ostberg nyerte.


Idén egyértelműen Sebastien Ogier a favorit. 2010-ben és 2011-ben is ő nyerte a versenyt, tavaly pedig úgy végzett a hetedik helyen, hogy “csak” S2000-es Škodával versenyzett. A francia toronymagasan vezeti a bajnokságot, hiszen az eddigi három versenyből az utóbbi kettőt megnyerte, míg a Montén második volt. 

Szakértők szerint ez lesz az a rali, ahol a legjobban kiütközik majd a Volkswagen potenciálja. Ha a jóslatok bejönnek, a VW könnyen megelőzheti a pontversenyben vezető Citroënt. A német csapat ezen a versenyen már három autóval indul, Ogier és Latvala mellett a kétszeres IRC-bajnok Andreas Mikklesennek is jut egy Polo R WRC.

A Citroënnél Mikko Hirvonen formajavulásában bíznak, illetve abban, hogy a múlt heti – hasonló pályákon zajló – portugál sprintfutamot megnyerő Dani Sordo továbbviszi a formáját. Sebastien Loeb nem indul a versenyen, idén csak négy futamot tervez, a Portugál-rali nincs közöttük. A Fordnál Mads Östberg, Jevgenyij Novikov és Thierry Neuville igyekszik a legtöbb pontot megszerezni.

Kubica-rajongók, figyelem! Az ex-Forma-1-es pilóta Portugáliában debütál a rali-világbajnokságon, de nem a nagyok között indul, hanem WRC2 kategóriában. A lengyel pilóta WRC-khez hasonló, de azoknál gyengébb autóját speciális igényeihez igazították, kormányon lévő füllel kapcsolhat. Kisebb aszfaltos versenyeken már megmutatta, hogy nagyon gyors, murván még alig ment.

Kubica egyébként összesen hét futamon áll rajthoz az idei szezonban. Argentínát, Ausztráliát és a szezonzáró Brit-ralit hagyja csak ki a Citroën pilótája.

A raliról

A Portugál-rali a világbajnokság egyik legkalandosabb történelmű ralija. Korábban stabil részese volt a vb-naptárnak, de a túl korai időponthoz kötődő csapadékos idő 2001-ben megpecsételte a sorsát. Az esőáztatta utak járhatatlanokká váltak s a csapatok panaszkodtak, hogy lehetetlen versenyezni a rossz körülmények között. 5 éves kihagyás után 2007-ben kapott ismét helyet. 2008-ban egy IRC (Intercontinental Rally Challenge) versenynek adott helyet. 2009-ben aztán visszatért a világbajnokságra.

A hatalmas esőzések tavaly is gondot okoztak, és bár most a verseny idejére nem jósolnak nagyobb esőt, a megelőző időszak elég csapadékos volt Portugáliában.

A 2013-as Portugál-ralin megtartják a tavalyi formátumot, így Algarve és Baixo Alentejo régiókban zajlik majd a háromnapos fieszta. A rali 15 gyorsasági szakaszból áll majd, s ezek összesen 386,7 kilométert tesznek ki.


A világbajnokság állása a Mexikó-rali után:
Pilóták

1. Sebastien Ogier      Volkswagen Motorsport      74 pont
2. Sebastien Loeb       Citroën WRT                    43 pont
3. Mikko Hirvonen       Citroën WRT                     30 pont
4. Dani Sordo             Abu Dhabi Citroën WRT      27 pont
5. Mads Östberg         Qatar M-Sport WRT          26 pont
6. Thierry Neuville       Qatar WRT                      25 pont
7. Jari-Matti Latvala    Volkswagen Motorsport      15 pont
8. Martin Prokop         Czech National Team         14 pont
9. Bryan Bouffier         Bryan Bouffier Team          10 pont
10. Nasser Al Attiyah   Qatar WRT                      10 pont

Gyártók

1. Citroën WRT                       87 pont
2. Volkswagen Motorsport         81 pont
3. Qatar M-Sport WRT              37 pont
4. Qatar WRT                          35 pont
5. Abu Dhabi Citroen WRT          23 pont
6. Jipocar Czech National Team  14 pont
7. Lotos WRC Team                  12 pont