Tippek a nyári abroncs felszereléséhez

Itt az idó, jön a tavasz

Szerző: Vezess.hu levél küldés 
Dátum: 2013.04.09. 10.00

Melegszik az idő, 7 Celsius fokos hőmérséklet felett pedig eljön a nyári abroncsok felszerelésének ideje. Legalább 3 mm profilmélységű, tíz évnél fiatalabb gumit használjon!

A tavaszi időjárás beköszöntével újra eljön a szokásos év eleji abroncscserék időszaka. Ha a hőmérséklet tartósan 7 °C fölé emelkedik, ideje lecserélni a téli gumikat a melegebb időben jobban tapadó és biztonságosabb nyári abroncsokra – javasolják a Continental szakértői.

Mégis miért van szükség a gumicserére?


–    A téli gumiabroncs felülete jobban kopik nyáron, ez a kopás a nagyobb tapadás miatt fordul elő, így egyben megnövekedik az üzemanyag-fogyasztás is, ami már pénztárcánkat is érintheti.
–    A téli gumik nyáron, nedves felületen bizonyítottabban rosszabbul viselkednek és tapadnak kanyarodásnál, és a fékút is nagyobb lesz, ami már balesetveszélyes is lehet!

Fontos a leszerelt gumik alapos átvizsgálása és helyes tárolása

A leszerelt téli abroncsokat (és a felszerelésre váró nyáriakat is) alaposan nézzük át, látható sérüléseket, a futófelületbe vagy az oldalfalba fúródott tárgyakat keresve. A gumiabroncs oldalfalainak végigsimításával győződjünk meg róla, hogy nem sérült-e az abroncs szerkezete. Amennyiben púposodást vagy egyéb rendellenességet találunk, az abroncs szakember általi vizsgálatra szorul.

A leszerelt téli abroncsok tárolására egy hűvös, száraz és fénytől védett hely a legalkalmasabb, mivel a hő, a nedvesség és a közvetlen napfény is meggyorsítja az abroncsok öregedését. Amennyiben kerékre szerelve tesszük el a nyári abroncsokat, akkor egymásra fektetve tároljuk őket, ellenkező esetben állítva, két-három hetente egy negyed fordulatot fordítva rajtuk.

Ne elégedjünk meg a törvényileg előírt profilmélységgel


A törvényileg előírt minimális profilmélység 1,6 milliméter, de a szakértők az javasolják, hogy 3 milliméternél alacsonyabb profilmélységű nyári abroncsot már ne szereljünk vissza az autónkra.

7-10 ezer kilométerenként érdemes új pozíciót választani az egyes abroncsoknak, az elhasználódásának lassítása érdekében – erre remek alkalom a szezonális csere.

Amennyiben valamiért csak az egyik tengelyre kerülnek új abroncsok, akkor a nagyobb profilmélységgel rendelkező gumiabroncsokat mindig a hátsó kerekekre kell felszerelni, függetlenül attól, hogy első- vagy hátsókerék-hajtású autóról van szó.

Az abroncsnyomás helyes beállítása

Az abroncscserét követően nem szabad megfeledkezni ez előírt guminyomás beállításáról. Az alacsony nyomás ugyanis nem csak a gördülési ellenállást – és ezzel az autó fogyasztását – növeli meg, de az autó stabilitását is hátrányosan befolyásolja. A fokozott melegedés pedig defekthez vezethet és akár balesetet is okozhat.


Mivel egy hibátlanul felszerelt csúcsminőségű abroncs is veszíthet a beállított nyomásból, a Continental szakértői azt javasolják, hogy két-három hetenként ellenőrizzük a nyomásértékeket és amennyiben szükséges, töltsük után. A gyártók által megadott nyomásértékek az abroncsok hideg állapotára vonatkoznak, így azokat mindig elindulás előtt kell ellenőrizni. Legalább szezonális kerékcserekor a pótkerék nyomását is ajánlott beállítani és abba javasolt a gyárilag előírt nyomásnál 0,5 barral többet tölteni.

A 10 évnél idősebb abroncs cserére szorul

Régen, esetleg az autó előző tulajdonosa által vásárolt gumiabroncs esetén vessünk egy pillantás az abroncs gyártási idejét jelző DOT-számra is. Az abroncs oldalfalán megtalálható jelzés első két számjegye a gyártás hetét, második két számjegye pedig a gyártás évét jelöli.

Azaz egy 3709 DOT-számú abroncsot 2009. 37. hetében gyártottak. Amennyiben háromjegyű DOT-szám szerepel abroncsunk oldalfalán, az 2000. előtti gyártást jelent. A szakértők ajánlása szerint a 10 évnél idősebb abroncsokat állapotuktól függetlenül ajánlott cserélni.

Forrás: Continental, Magyar Gumiabroncs Szövetség

Kommentek

  • zoldfulu2000

    Ekkora marhasagot, a teli gumi Nem “tapad” jobban. Ez gy szakmailag szinvonalas oldal, nem kellene lehuzni marhasagokkal. Megint a “szakettoket” erdeztuk, i?

  • Specialized78

    Ezt írja a cikk.
    “A 10 évnél idősebb abroncs cserére szorul”
    Szerintem nem ártana ezt a mondatot Székely Gyulával is közölni.Mert ő azt állította a múltkori szakértésében,hogy 5 évente kell cserélni egy abroncsot,ami nem igaz!

  • menőmanó

    Ez a jármű gumi olyan mint a foci, mindenki ért hozzá. :)

  • Liverpool87

    Ez hülyeség ,ja Ausztriában 5 évente már kötelező lecserélni de nálunk szerintem még a 13-14-15 éves gumi abroncs is jó ha persze nincs már szarrá el kopva!

  • Janos82

    Specialized78 miért ne lehetne igaz? Persze minden gumi máshogy öregszik, de általánosításnak a 4-5 év teljesen helytálló. Egyébként saját tapasztalatból mondom, hogy egy 3 éves téligumi sem hozza már azt a szintet amit újkorában…

  • zoldfulu2000

    Az előregedett gumi veszélyes mert amúgy nem látszik rajta hogy el fog durranni. Ismerve a gyártó érdekeket meglepne ha 10 évig húznák…

Hamilton: Undorító, amit Ricciardo csinál

Lewis Hamilton azt mondja, kizárt, hogy Daniel Ricciardóhoz hasonlóan cipőből pezsgőzzön a dobogón.

Olasz fordítás

Egy legendás név, egy legendás roadster, 170 lóerős turbómotor, vászontető, és közvetlen kormányzás. Ugye milyen jól hangzik? Kipróbáltuk az MX-5 felpaprikázott olasz testvérét.

4 évig nem takarította ki az autót, ez volt benne

Csúnya látvány, ami főleg akkor fog szíven ütni, ha kedveled az autókat.

Így vágnak szét egy Porsche Panamerát a tűzoltók

A présgépbe dobás helyett inkább a tűzoltóknak adták az előszériás autót, hogy gyakorolják a mentést.

Egyre népszerűbb Oroszországban a Kamaz

Az orosz gyártó 2016-ban tovább növelte piaci részesedését. A legkeresettebb modellek között szinte csak Kamaz gyártmányokat találunk.

Hajmeresztő, mire képes 1 perc alatt az új Bugatti

Nem csak felgyorsul 400 km/órás sebességre a Bugatti Chiron, hanem meg is áll majd. Mindezt egy percen belül.

F1: Bottasnak megígérték, hogy mehet a Mercedeshez

A Williams főnöknője, Claire Williams elárulta, hogy fel sem merült, hogy Valtteri Bottast ne engedjék el a Mercedeshez, tavaly ugyanis ígéretet tettek neki, ha alkalom adódik, mehet egy nagycsapathoz.

Őrült hod rod lett a pusztulásra ítélt Porsche 911-esből

Alaposan átszabták amerikai mintára ezt a Porsche 911-est, a laposabb és hiányosabb kasztniba Chevrolet V8-as motor került.

Legendás francia filmet forgatott újra a Ford

40 éves filmet forgatott újra a Ford modern formában és egy piros Mustanggal a főszerepben.

Tekerd fel a hangerőt, mert itt az 5 legszebben szóló Porsche!

Ha valaki megkérdezné, hogy melyik az 5 legkirályabbul szóló Porsche, akkor már tudni fogod a választ.

Motorháztetőre vetette magát egy félnótás gyalogos

Rávetette magát a vétlen autósra, majd felháborodott, mint akit valóban elütöttek.

Milliárdokat ér ez a közel 70 éves Ferrari

Marco Dallorso volt az első tulajdonosa ennek a Ferrari 166 MM-nek és nem tétlenkedett, folyamatosan versenyeken szerepeltette az autót. Kész csoda, hogy megmaradt az utókornak.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.