Tippek a nyári abroncs felszereléséhez

Itt az idó, jön a tavasz

Szerző: Vezess.hu levél küldés 
Dátum: 2013.04.09. 10.00

Melegszik az idő, 7 Celsius fokos hőmérséklet felett pedig eljön a nyári abroncsok felszerelésének ideje. Legalább 3 mm profilmélységű, tíz évnél fiatalabb gumit használjon!

A tavaszi időjárás beköszöntével újra eljön a szokásos év eleji abroncscserék időszaka. Ha a hőmérséklet tartósan 7 °C fölé emelkedik, ideje lecserélni a téli gumikat a melegebb időben jobban tapadó és biztonságosabb nyári abroncsokra – javasolják a Continental szakértői.

Mégis miért van szükség a gumicserére?


–    A téli gumiabroncs felülete jobban kopik nyáron, ez a kopás a nagyobb tapadás miatt fordul elő, így egyben megnövekedik az üzemanyag-fogyasztás is, ami már pénztárcánkat is érintheti.
–    A téli gumik nyáron, nedves felületen bizonyítottabban rosszabbul viselkednek és tapadnak kanyarodásnál, és a fékút is nagyobb lesz, ami már balesetveszélyes is lehet!

Fontos a leszerelt gumik alapos átvizsgálása és helyes tárolása

A leszerelt téli abroncsokat (és a felszerelésre váró nyáriakat is) alaposan nézzük át, látható sérüléseket, a futófelületbe vagy az oldalfalba fúródott tárgyakat keresve. A gumiabroncs oldalfalainak végigsimításával győződjünk meg róla, hogy nem sérült-e az abroncs szerkezete. Amennyiben púposodást vagy egyéb rendellenességet találunk, az abroncs szakember általi vizsgálatra szorul.

A leszerelt téli abroncsok tárolására egy hűvös, száraz és fénytől védett hely a legalkalmasabb, mivel a hő, a nedvesség és a közvetlen napfény is meggyorsítja az abroncsok öregedését. Amennyiben kerékre szerelve tesszük el a nyári abroncsokat, akkor egymásra fektetve tároljuk őket, ellenkező esetben állítva, két-három hetente egy negyed fordulatot fordítva rajtuk.

Ne elégedjünk meg a törvényileg előírt profilmélységgel


A törvényileg előírt minimális profilmélység 1,6 milliméter, de a szakértők az javasolják, hogy 3 milliméternél alacsonyabb profilmélységű nyári abroncsot már ne szereljünk vissza az autónkra.

7-10 ezer kilométerenként érdemes új pozíciót választani az egyes abroncsoknak, az elhasználódásának lassítása érdekében – erre remek alkalom a szezonális csere.

Amennyiben valamiért csak az egyik tengelyre kerülnek új abroncsok, akkor a nagyobb profilmélységgel rendelkező gumiabroncsokat mindig a hátsó kerekekre kell felszerelni, függetlenül attól, hogy első- vagy hátsókerék-hajtású autóról van szó.

Az abroncsnyomás helyes beállítása

Az abroncscserét követően nem szabad megfeledkezni ez előírt guminyomás beállításáról. Az alacsony nyomás ugyanis nem csak a gördülési ellenállást – és ezzel az autó fogyasztását – növeli meg, de az autó stabilitását is hátrányosan befolyásolja. A fokozott melegedés pedig defekthez vezethet és akár balesetet is okozhat.


Mivel egy hibátlanul felszerelt csúcsminőségű abroncs is veszíthet a beállított nyomásból, a Continental szakértői azt javasolják, hogy két-három hetenként ellenőrizzük a nyomásértékeket és amennyiben szükséges, töltsük után. A gyártók által megadott nyomásértékek az abroncsok hideg állapotára vonatkoznak, így azokat mindig elindulás előtt kell ellenőrizni. Legalább szezonális kerékcserekor a pótkerék nyomását is ajánlott beállítani és abba javasolt a gyárilag előírt nyomásnál 0,5 barral többet tölteni.

A 10 évnél idősebb abroncs cserére szorul

Régen, esetleg az autó előző tulajdonosa által vásárolt gumiabroncs esetén vessünk egy pillantás az abroncs gyártási idejét jelző DOT-számra is. Az abroncs oldalfalán megtalálható jelzés első két számjegye a gyártás hetét, második két számjegye pedig a gyártás évét jelöli.

Azaz egy 3709 DOT-számú abroncsot 2009. 37. hetében gyártottak. Amennyiben háromjegyű DOT-szám szerepel abroncsunk oldalfalán, az 2000. előtti gyártást jelent. A szakértők ajánlása szerint a 10 évnél idősebb abroncsokat állapotuktól függetlenül ajánlott cserélni.

Forrás: Continental, Magyar Gumiabroncs Szövetség

Kommentek

  • zoldfulu2000

    Ekkora marhasagot, a teli gumi Nem “tapad” jobban. Ez gy szakmailag szinvonalas oldal, nem kellene lehuzni marhasagokkal. Megint a “szakettoket” erdeztuk, i?

  • Specialized78

    Ezt írja a cikk.
    “A 10 évnél idősebb abroncs cserére szorul”
    Szerintem nem ártana ezt a mondatot Székely Gyulával is közölni.Mert ő azt állította a múltkori szakértésében,hogy 5 évente kell cserélni egy abroncsot,ami nem igaz!

  • menőmanó

    Ez a jármű gumi olyan mint a foci, mindenki ért hozzá. :)

  • Liverpool87

    Ez hülyeség ,ja Ausztriában 5 évente már kötelező lecserélni de nálunk szerintem még a 13-14-15 éves gumi abroncs is jó ha persze nincs már szarrá el kopva!

  • Janos82

    Specialized78 miért ne lehetne igaz? Persze minden gumi máshogy öregszik, de általánosításnak a 4-5 év teljesen helytálló. Egyébként saját tapasztalatból mondom, hogy egy 3 éves téligumi sem hozza már azt a szintet amit újkorában…

  • zoldfulu2000

    Az előregedett gumi veszélyes mert amúgy nem látszik rajta hogy el fog durranni. Ismerve a gyártó érdekeket meglepne ha 10 évig húznák…

Mindent túlél a Citroën WRC gépe

Igazán szédítő bukfenc után tért vissza Kris Meeke Citroën C3 WRC-je az argentin rali futamán.

Ritka Ferrarit emésztettek fel a lángok

Porrá égett egy korai Ferrari F40-es, az anyagi kár jelentős, az autó pótolhatatlan darabja az olasz sportkocsigyár történelmének.

Újabb hajmeresztő ötlettel állt elő a Tesla-vezér

Föld alatt utaztatná az embereket Elon Musk, amivel teljesen megreformálná a városi közlekedést. A dugók csökkennének és az emberek gyorsabban jutnának el a célhoz.

Meglepte leghűségesebb vevőjét a Lexus

100 évesen a 25-ödik Lexusát készült megvásárolni, ezért a japán gyártó egy igazán különleges darabot készített hűséges vevőjének.

F1: Massa csak tette, amit a mérnök mondott

Felipe Massa nagyon elégedetten nyilatkozott az Orosz Nagydíj időmérője után, a 6. helye azt mutatja, hogy a Williams immár versenyben van a Red Bull-lal.

Ricciardo: Az ötödik hely a legjobb, amit megszerezhetünk

A Red Bull továbbra is csak fut az élmezőny után, de Daniel Ricciardo igyekszik pozitívan hozzáállni a szezonhoz. Csapattársa, Max Verstappen viszont továbbra is küzd az autójával.

F1: Lakáscserében fogadott Massa, Ricciardo és Verstappen

A Red Bull pilótái és a williamses Felipe Massa a vasárnapi Orosz Nagydíjon az valószínűleg egymással küzd majd, a “házon belüli” csatának érdekes tétje lesz.

F1: Hamilton szuboptimális formában

Lewis Hamilton elismerte, hogy a Forma-1-es Orosz Nagydíj időmérőjén egyszerűen nem volt elég gyors, ugyanakkor az előzmények alapján a futamtól sem remélhet sokat.

Alonso: Megint tökéletes időmérőm volt

Fernando Alonso sosem fogy ki az öndicséretből, a szocsi kvalifikáció után a Honda-motort szidta és annak örült, hogy újonc csapattársát héttizeddel verte.

Kimi: Azért az első sor nem rossz a csapatnak

A Orosz Nagydíj időmérőjén Sebastian Vettel biztosította be a vasárnapi pole pozíciót, mögötte Kimi Raikkönen és Valtteri Bottas végzett. Az első három nyilatkozatai Szocsiból.

F1: A Ferrari kiütötte a Mercedest az időmérőn

A Forma-1-es Orosz Nagydíj időmérőjén a Ferrari “robbantott”, Sebastian Vettelé lett a pole-t, Kimi Räikkönen 2. helyével meglett a teljes első sor. A mercedeses Valtteri Bottas a 3., Lewis Hamilton szétesett.

F1: A Ferrari megint verte a Mercedest

A Forma-1-es Orosz Nagydíj utolsó szabadedzésén is határozott előnnyel verte a Ferrari a Mercedest, Sebastian Vettel a leggyorsabb, Lewis Hamilton csak a 4.

300 km/h fölött hasít az új Alpina kupé

Bemutatta legfrissebb újdonságát az Alpina. A B4 S Bi-Turbo a BMW M4 költséges alternatívája.

Nincs ma ennél menőbb Porsche az interneten!

Aligha létezik még egy ilyen Porsche 911 Carrera RSR 3.8-as a világon. Kívánatos patina, merész színek és 10 futott kilométer.

F1: Milliárdos veszteséget hoz a szabálymódosítás

A Force Indiánál a legkevésbé sem örülnek a versenyzői nevek és rajtszámok megjelenítéséről szóló szigorításnak, dollármilliókban mérhető veszteséget jelenthet az újítás.

Autógyári munkásnak állt a Facebook-vezér

Mark Zuckerberg a Ford dearbroni gyárában járt, ahol még a munkából is kivette a részét a Ford F-150-eseket előállító üzemben.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.