Betilthatják a Mercedest az EU-ban

Nem akarnak új gázra átállni a németek

Szerző: Vezess.hu levél küldés 
Dátum: 2013.04.04. 16.15

Akár egyes Mercedes-modellek betiltását is maga után vonhatja, ha a Daimlernek nem sikerült rendeznie vitáját az Európai Bizottsággal. Légkondicionáló-gázon megy a huzakodás.

Az autók légkondicionáló berendezéseiben használt gáz az európai jog szerint túl környezetszennyező, a német autógyártó pedig ez év január 1-jétől nem hozhatna forgalomba olyan új gépkocsit, amelynek légkondicionálójában ez az úgynevezett R134a jelű gáz található – ismerteti a European Voice című lap.

Antonio Tajani, a bizottság ipar- és vállalkozáspolitikáért felelős tagja kötelezettségszegési eljárást helyezett kilátásba Németországgal szemben, ha lehetővé teszi, hogy az immáron betiltott gázzal működő légkondicionálókkal felszerelt autók kerüljenek forgalomba. “Nincs felmentés, nincs haladék, aki ilyen gázt használ, az megsérti a törvényt” – jelentette ki Tajani, aki elutasította, hogy a bizottság felülbírálja az irányelvet. A lap szerint a gáz betiltása három olyan modellt érint, amelyet az elmúlt három évben engedélyeztek, köztük a jelenlegi Mercedes A- és B-osztályt. Utóbbi többek között Kecskeméten is készül.

Már kaptak haladékot

Az idevágó irányelvet a lap szerint 2006-ban fogadták el, és eredetileg 2011. január 1-jén kellett volna hatályba lépnie, az autógyártók viszont további két év haladékot kaptak, hogy fel tudjanak készülni az átállásra. Az amerikai vállalatok pedig idő közben ki is dolgoztak egy olyan gázt, amely környezetkímélőbb, mint a betiltott.

A Daimler azt állítja, hogy az új gáz 14 tesztből 10 esetben kigyulladt és tüzet okozott, vagyis tűzveszélyes. Más gyártó nem jelzett ilyen problémát. A Daimler viszont azt állítja, hogy a jogilag kötelezően előírt teszteknél szigorúbb, a valós használati körülményeket tükröző kísérleteket végeztek. A gáz nagy nyomáson kapcsolatba kerül a tesztjármű kipufogórendszerének forró alkatrészeivel. Lehet, hogy laboratóriumi körülmények között nehezen gyullad, de egy forró motortérben igenis gyúlékonnyá válhat – állapította meg a német autógyártó, amely a betiltott gáz esetében semmi hasonlót nem tapasztalt.

Az új légkondicionáló-gáz gyártói váltig állítják, hogy terméküket szigorú és alapos vizsgálatoknak vetették alá, az hatékony és biztonságos, nem gyúlékony. A bizottság értékelése szerint, ha az új gáz csak a Mercedesekben nem biztonságos, akkor nem biztos, hogy a gáz a hibás, lehet, hogy a Mercedesek tervezése nem megfelelő az új gáz alkalmazásához. A lap idézi Chris Davies brit európai parlamenti (EP) képviselőt, aki szerint a Daimlernek autónként 20 dollár többletköltséget jelentene a gáz cseréje, és a német cég csak ezt akarja megspórolni.

A Daimler nem vált, de ráfizethet

“Ha így van, súlyos hibát követtek el, amiért drágán meg fognak fizetni” – hangoztatta a brit politikus, aki az EP környezetvédelmi bizottságának tagja. A European Voice szerint a német autógyártók a kezdetektől ellenezték a gáz lecserélését, azt mondták, nem lesz elég gáz, hogy minden autóban határidőre lecseréljék. A gáz előállítói szerint viszont ez sem volt igaz; azért állítottak elő kevés gázt, mert nem kaptak rá megrendelést a német autógyártóktól.

A Daimler szóvivője a lapnak kijelentette, hogy egyelőre továbbra is a betiltott gázt fogják használni, és párbeszédet folytatnak a német és európai hatóságokkal, hogy megoldást találjanak a problémára. A német kormány mindeközben azt kérte a bizottságtól, hogy újabb egy évvel, 2013 végéig tolja ki a tilalom életbe léptetését, hogy az esetleges biztonsági aggályokat tanulmányozni lehessen. Erre a kérésre az Európai Bizottság egyelőre nem válaszolt.

(Forrás: MTI)

Kommentek

  • kocogok

    Mi mégis ezzel a céggel kötöttünk qrv@jó megállapodást!
    Viva Hungaria…

  • Leslie54

    Más típusú autókban megtudják oldani? Akkor a merci miért nem?

  • Lorinser

    @kocogok
    Még is kivel kellett volna nagyokos? A Fiattal vagy a Tata-val pl.? Örüljünk annak, hogy egy ilyen világcég még lát bennünk annyit, hogy ilyen szintű gyártástechnológiát hoz hozzánk.

    Ha igaz lesz a Daimler állítása akkor mit csinálsz? Elkocogsz?

  • mackopofa1962

    Príma EU törvény,ez is olyan mint a vízbázisú autófesték!

  • Lorinser

    A Mercedes jelezte, hogy problémás az új hűtőközeg: http://hvg.hu/cegauto/20120925_Mercedes_tul_veszelyes_az_EU_altal_eloirt

    Ezt az amerikaiak is igazolták: http://totalcar.hu/magazin/hirek/2012/10/06/tuzveszelyes_mercedesek/

    Akkor meg mire fel fenyegetőzik ez a macskazabáló Antonio Tajani?

  • zoldfulu2000

    Átolvasva a cikkeket nekem sokkal inkább úgy tűnik, hogy a Merci lusta volt fejleszteni és abban bízott hogy Merkelék lerendezik majd valahogy a dolgokat. Mondjuk a VW törvénynél sem voltak szívbajosak…

    Nyilván inkább a rajtunk spóroló Mercedes mellé álunk…

    Viszont ha nem iskerül megállapodni az kishanzánknak is szívás, mert pont a nálunk gáyrtott modelleket érinti.

F1: Érdekes számot választott a McLaren-újonc

A Nemzetközi Automobil Szövetség kiadta a 2017-es Forma-1-es idény ideiglenes nevezési listáját. Nico Rosberg helye még üres.

Hétezerért viheted az év karácsonyi ajándékát

Mostantól nincs gyorshajtás a gyerekszobában, a rend őrei lecsapnak a szabályszegő matchboxokra.

Durva robbanásra képes a fagyban kocsiban hagyott kóla

Aki nem akar tetőkárpitra fagyott cukros löttyel szembesülni, az jobb, ha nem hagy éjszakára a kocsiban dobozos üdítőt.

Már osztják az új rendszámokat az autósoknak

Megkezdték a meglepetésbetűs új azonosítók kiosztását az okmányirodák.

Átnevezték az összes budapesti metrómegállót

Az anagrammavonatról nincs leszállás.

F1: Kiderült, miért volt kavarás Hamilton öccsével

Lewis Hamilton sok kritikát kapott amiatt, hogy nem ment el az Autosport Awards díjátadóra. Itt az oka.

A Ferrari nem ad el több Forma-1-es autót

A Ferrari a 2014-es modellévtől már nem adja el régi Forma-1-es autóit a veteránprogramjában.

Használt Audi, kegyetlenül őszintén eladó

“Vidd el mert hányingerem van tőle ha meglátom!”

Elektromos buszokkal járhatnak iskolába a gyerekek

Egy kanadai cégnek köszönhetően immáron a gyereknek sem kell füstokádó buszokon utazni.

Mazda3: nem csak szép, okos is

Látszólag alig változott, technológiailag azonban sok újdonságot hordoz a Mazda3 megújult változata. Kipróbáltuk a Golf japán konkurensét.

F1: A miniszter sem tudott az új Francia Nagydíjról

Hétfőn hivatalossá vált, hogy 2018-ban visszatér a versenynaptárba a Francia Nagydíj. Még a sportminiszter sem tudott a dologról.

Ingyen tankolás bevásárlás mellé: itt teheted meg

Két fővárosi áruházánál épített ki elektromosautó-töltőállomást a Lidl.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.