Jöhet az ablaktörlő-hajtású autó

Szerző: Svékus Gergő levél küldés 
Dátum: 2013.04.01. 14.00

Forradalmasíthatja a villanyautózást a kanadai kutatók által megalkotott, különösen csekély súrlódású, szupravezető anyag

Egy gépjármű hajtásához szükséges energiamennyiség előállítására ugyan még nem alkalmas, de tehermentesítheti az akkumulátort, és ezáltal jelentős mértékben növelheti a villanyautó hatótávolságát az az egyelőre még kísérleti fázisban lévő megoldás, amely működése során a felvett energiamennyiség 99,8 százalékát képes megtermelni. 

Az AB0401 kódnéven vizsgált berendezés működési elvére véletlenül bukkant rá az azt megalkotó kanadai kutatópáros, a torontói Aprilianum műszaki egyetem energetikai tanszékének munkatársai. Egy olyan, szintetikus bevonatot hoztak létre, amely szupravezető tulajdonságok mellett minden eddigi fizikai tárgyénál kisebb (a légüres terével egyenlő) súrlódási együtthatóval rendelkezik. 

A töltőoszlop gyakorlatilag csak önindítóként szolgálna, kb. 600 kilométerenként volna szükség külső energiabevitelre.

A töltőoszlop gyakorlatilag csak önindítóként szolgálna, kb. 600 kilométerenként volna szükség külső energiabevitelre.


A kísérleti berendezést 1 watt energiával meghajtva körülbelül 1.000 fordulaton keresztül volt képes 1 watt energiát megtermelni – optimalizált szerkezettel a kutatók szerint megvalósítható lenne egy olyan berendezés, amely ugyan csupán 0,998 wattot termel, ám azt folyamatosan, azaz fordulatszáma közben nem csökken. A megoldás egyelőre rendkívül költséges, és csak mágnesesen teljesen izolált környezetben működik, ám a kísérlet gazdái szerint nyolc éven belül akár piacra is kerülhetnek a gyakorlatilag energiafelvétel nélkül működő kiegészítő berendezések, az audiorendszertől kezdve a szervorkormányig. 
A távlati cél természetesen az elv nagyteljesítményű alkalmazása: a számítások szerint a beindításhoz szükséges impulzus akár 8-31 kilométerre elegendő hajtóerőt biztosíthatna az autónak. 
Ez feleslegessé tenné a költséges akkumulátorok beépítését, hiszen a rátöltéshez szükséges energiamennyiséget akár egy fedélzeti fogyasztó, például egy generátor üzembe állított ablaktörlő-motor is képes volna előállítani.

Kommentek

  • Xebulon

    Április bolondja

Halálos baleset a veteránautó-versenyen

Egy pilóta meghalt, utasa pedig életveszélyes sérüléseket szenvedett, amikor veterán Jaguarjuk fának ütközött egy amerikai túraralin.

Eladja a Ducatit az Audi?

A hírek szerint a Volkswagen-csoport megkezdte az olasz sportmotor-márka eladásának előkészítését. A Ducati Ferdinand Piëch szíve csücske volt.

Kémfelvételen a Škoda Yeti utódja

Karoq néven érkezik egy hónap múlva a második generációs kompakt Škoda SUV. Csehországban lefilmezték egy prototípusát.

Nem működik a Toyota stratégiája

A világ minden részén népszerűek a plug-in hibridek – mindenütt, kivéve Kínát. Az ázsiai ország miatt a Toyota kénytelen lesz újragondolni stratégiáját.

Mit ér a Lada, ha nem segíti nosztalgia?

Sokak szerint a Lada eddig fogadtatása a Kádár-kor iránt egyesekben élő nosztalgiából fakad. A Vesta azonban egy új korszak autója, amit olyan embereknek mutattunk meg, akiknek ez pont olyan modern kori autó, mint az összes többi.

Kipakol egy kamionsofőr, ezért hagyja ott a pályát

Egy férfi nemrég azzal kereste meg szerkesztőségünket, hogy elmondja miért hagyja abba a kamionvezetést. A hatóságok utaznak a teherautókra, az autósok pedig szidják a kamionsofőröket.

F1: Megmutatjuk Vettel kedvenc zenéit

Szokatlan playlisteket állítottak össze Sebastian Vettelel kapcsolatban, de a rádiós beszólásai alapján telitalálat a két lista.

F1: Torpedóval a fején indul az orosz pilóta

A hazai versenyére érdekes sisakfestést választott a Toro Rosso versenyzője, Danyiil Kvjat. A Vettel-balesettel viccel az orosz pilóta, torpedóval a fején versenyez majd.

Lengén öltözött hölgyek olasz autókra gerjednek

Az életet igenlő szenvedély, a nagy kanállal habzsolt élvezet minden valamire való olasz autóban megbújik, és az alábbi képek alapján nagyon úgy tűnik, hogy a hölgyek tisztában vannak ezzel a ténnyel. Hiába, egy Ferrari V8-as hörgése többet mond ezer szerelmes szónál.

Ezért változott a lámpaprogram a Nagykörúton

A Budapest Közút szerint a nagykörúti lámpaprogram módosítása a közlekedők érdekében történik, aminek a tömegközlekedéssel és a közúti közlekedéssel közlekedők is kedvezményezettjei lehetnek.

F1: Megosztottak a pilóták az új fejvédőről

A héten eldőlt, hogy a glóriának nevezett fejvédő rendszer végleg süllyesztőbe kerül, helyette a pajzs névre keresztelt eszközzel kezdenek kísérletezni.

Franciaországban magára hagytak egy Lada-kereskedést, tele autókkal

Úgy tűnik, Franciaországban tényleg a kutyának sem kellett a Lada, egy komplett kereskedés áll évek óta elhagyottan, autókkal együtt.

TOP10: Halott márkák örökéletű szépségei

Biztos lehet benne mindenki, nem az ő szépségükön múlt gyártójuk megszűnése. Halott autómárkák egykori csodálatos alkotásaiból következik szubjektív válogatás.

F1: Meglepő dolgot mondtak a Mercedes-motorról

Sergio Perez, a Force India pilótája szerint a Mercedes motorelőnye eltűnt, csak a Hondát előzik biztosan a németek.

F1: Egyéves problémát oldhat meg a Haas

A fékekkel a tavalyi bemutatkozás óta küszködő Haas-csapat az Orosz Nagydíjnak új beszállító termékével vág neki.

F1: Túl kicsi a rajtszám? Nem indulhat az autó!

A Nemzetközi Automobil Szövetség megszigorította a rajtszámok és versenyzői nevek megjelenítésére vonatkozó előírásait, a Spanyol Nagydíjtól elvileg képesek lehetünk messzebbről azonosítani a pilótákat.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.