Autó évtizedekre: Land Rover

Használt teszt: Land Rover Defender 110 Td5

Szerző: Földes Attila levél küldés 
Dátum: 2013.03.25. 15.30

Durván két évtized epekedés után tavaly nyár elején beteljesedett a szerelem, P. Béla gyakorló agrármérnök megvette élete első Defenderét.

Nem is olyan régen egy igazi, ridegen tartott igáslovat néztünk meg közelebbről ugyanebben a műfajban, most pedig egy légkondis, bőrüléses, alufelnis csilli-villi Land Roverbe kukkantunk be. A munkásosztály favágó-szagú kalyibája után az angol arisztokrácia bőr illatú szivarszobájába ugrunk.

Miért Defender?

Ez hülye kérdés, de mivel sokan furcsán néznek a land roveresekre, jogos. Lassú, kényelmetlen, zajos autót venni aránylag sok pénzért nem tűnik az évszázad üzletének. Land Rovert általában nem is észérvek alapján, hanem szerelemből szokás venni.

Általában gyerekkorban tör rá az emberre a kór, egyesek kinövik, a kitartóbbak pedig felnőtt korukra csak megszerzik, amire vágytak.

A nőkkel nehéz

Persze ehhez megfelelő társ, vagy különösen fejlett rábeszélőkészség is kell, hiszen a legtöbb nőnek nehéz feladat hitelesen előadni, hogy ez nekik is jó lesz. De mint látjuk, közel nem lehetetlen.

Egyenes vonalakból és derékszögekből is lehet autót rajzolni

Egyenes vonalakból és derékszögekből is lehet autót rajzolni

Szentháromság

Szögletes, rendes terepjáró nem sok van a piacon, aki ilyenre vágyik, annak nem kell több tucatnyi márka kínálatát átböngésznie. A Defender mellett a Land Cruiser, illetve a kategória egyik legjobbja, a Mercedes G-osztály jöhet szóba. Mindhárom kompromisszummentes, komoly terepjárónak számít, és mindegyiknek megvannak a saját előnyeik, hátrányaik tömeg, megbízhatóság illetve terepképességek terén.

Idehaza használtan szinte reménytelen hasonlókat találni, az Expressz-en, Defenderből egyet találtunk, G-osztályból benzines, dízel is akad, míg klasszikus Land Cruiserből egyáltalán nem leltünk eladót. A platós, terepjárónak nevezett dolgok inkább áruszállításra valók, így azok nem nagyon jöhetnek szóba, mint alternatíva. Terepjárósoktól sokszor hallani, hogy a B2500, a Hilux, az NP300, az L200 és társaik hosszú hátsó túlnyúlásukkal inkább trágyahordók, nem terepjárók.

Az igazi Land Rover sötétzöld, fehér tetővel. De ez is jól néz ki.

Az igazi Land Rover sötétzöld, fehér tetővel. De ez is marha jól néz ki.

Bár külsőre a gonosz, fekete terepjáró menő dolognak tűnik, az autóválasztásnál mégsem a megjelenés  volt a legfontosabb szempont. Aki Land Rovert akar, az leginkább sötétzöldet álmodik magának, fehér tetővel. A tulaj azonban inkább az állapotra koncentrált – ötvennél is több autót nézett meg különböző német kereskedésekben – így lett végül a koromfekete, ijesztő külsejű Defender a kiválasztott. A mágikus 100 ezer kilométer alatti futott kilométerrel, szép állapotban, légkondival, bőrbelsővel, miegymással. A 15 ezer eurós ár ugyan a fájdalomküszöbön egy bakarasszal túlról kacsintott a gazdára, de az autó remek állapota sikerrel homályosította el a tekintetet, és az üzlet megköttetett. Pár hét múlva már magyar rendszámmal, magyar utakon örülhettek egymásnak.

És a te Defendered milyen lenne?

A belső Defenderes mértékkel mérve fényűző, van itt minden, ami segít elviselni a kockaforma autóban megtett hosszú utazást. Télen a fűthető bőrülés, nyáron a légkondi tesz jó szolgálatot. A két extrém évszak között pedig a nyitható, bár szerény méretű üvegtető teszi kellemesebbé az autózást. Egyik sem mindennapos dolog, bár a tulaj szerint a légkondi sokat elvesz a lábtérből, és a szinte függőleges, kisméretű üvegfelületek miatt a Defi nyáron sem melegszik fel vészesen, hiába koromfekete a fényezés. Ja, és száz százalékig kutyaálló az utastér. Szőr, nyál nem árt a belsőnek.

Kutyaálló a Defender belseje

Kutyaszőr- és kutyanyálálló belső

Fogyasztás

A Land Rover nem a kapkodó, idegbeteg emberek autója. Legalábbis a Defender nem. Ráérős, 80-90 km/órás tempóval autózva 8,5-9 liter gázolaj fogy vele 100 kilométeren. Persze az öthengeres Td5-ös motor 122 lóereje többre is képes, de a rémes légellenállás hamar megbosszulja magát, és a fogyasztás felugrik 11-12 literre. De hajót húzva – 3,5 tonnát húzhat – is inkább a békés menet az okos választás.

Könnyen elhúzza a nagyobb...

Akár 3,5 tonnát is vontathat a Defenderrel

Szeretni és szerelni kell

Papíron – illetve a kilométeróra szerint – az autó alig van túl a százezer futott kilométeren. Persze ez nem szentírás, a kelet-európai autóvásárló amúgy is legfeljebb csak tájékoztató jellegűnek tekinti ezt az adatot, de esetünkben még reális is lehet a mutatott érték. Baja nincs, a 13 éves Defender szinte minden tekintetben tünetmentes. Az olajcserén kívül eddig egy kardánkeresztet kellett csak benne kicserélni, és annak a szervizköltsége se különösen terhelte meg a tulajdonost, hanem inkább aláfeküdt, és kicserélte maga.

A fűthető bőrülések aránylag ritkák a Defenderekben

A fűthető bőrülések aránylag ritkák a Defenderekben

Pár alkatrészárat összeszedtünk, hogy nagyjából milyen összegekre számíthat a Land Rover-tulajdonos, ha valamit cserélni kell:

 Kuplungkészlet – Valeo  68 000 Ft
 Kardánkereszt  3310 Ft
 Lengéscsillapító  21 000 Ft
 Első fékbetét  4785 Ft
 Hátsó fékbetét  5820 Ft
 Hűtő  49 000 Ft

Ugye, jók ezek az árak? Nézzen be Ön is a Vezess.hu autóalkatrész-webáruházába!

A Land Rover-tulajdonos amúgy is jobb, ha hozzászokik a koszhoz, olajhoz, mert nagyon kevés szervizben értenek hozzá. Szerencsére a legtöbb dolog otthon, házilag is javítható, cserélhető.

Csak semmi móka!

Vidéken élő, főként terepen, traktorokkal dolgozó ember szórakozásból nem szokott terepezni. Így ez az autó is csak egyszer járt tereptúrán, nem sokkal a vásárlás után. Azóta csak akkor megy sárba, bozótba, ha muszáj. Igaz, akkor viszont kénytelen minden szörnyűségen átgázolni, nincs mese, ezért vásárolták meg. Hogy bármikor, bárhova elvigye a gazdáját. Akár 15 év múlva is.

Kommentek

  • Holiday

    Zoldfulu, itt van neked hobbi terepjáró!
    Hülye.
    :-)

  • zoldfulu2000

    Holi ha ilyet vettél azért hogy elvidd a családod bevásárolni meg a gyerekeket balettra akkor inlább te leszel az.

    PLáne amikor szenvedsz majd pályán mert küvályogsz jobbra balra 150nél. Ha megy annyit egyáltalán.

    Hobbiautó amihez kell egy rende is mert megbukik a hátköznapokban. De attól még vlloghatsz vele hogy beüt a zombiapokalipszis akkor te ott is elmész ahol a többi nem.

    Vagy ha ez úgyis mindejt tud, akkor most az ikszdrájvod nem annyira nagy fejlesztés? :)

  • Holiday

    Bla-bla-bla.

  • megint

    Lehet, hogy kocka, és egyszerű, de nekem nagyon tetszik, főleg így feketében. Ilyet persze akkor érdemes menni ha valaki komoly terepen is viszonylag sűrűn jár, mert egyébként teljesen értelmetlen(hangos, lassú, sokat eszik…stb). Meg persze akkor ha ezt mind leszarja, mivel ez volt az álma, és ezt is meg lehet érteni, sőt, nagyon szimpatikus. Én vidéken élő ember vagyok, de kifejezetten szeretek “dagonyázni”, ha van egy kis időm, és elég nagy a sár, akkor már pattanok is be az SJ-ba.

  • Dino871

    Imááádom!!
    Nem kell apokalipszis…..
    Ilyen rángatta ki a az X5-öst 15-én is.
    A szomszéd Navaráját meg egy Discovery3

  • L, Rómeó

    zoldful ne bla-blájjál it.
    ammit mi mondunk az tény amit te az blabla.
    mikkor érrted meg?

    holiday nem ritkán jár moccsárban viszon ritkán jár bettonuton ezér neki ez nem hobbi

    és ez a lekjob telepjáro özzkerékhajtás
    kivéve ha bmw ciknél xdrive van ahogyazt már megirrta

    mindig utykel nézni és fordittani a dolgokat hogy igazunk legyen nem érrted?
    tanulhacc tessókámtol és töllem
    tanuj uána irrj csak

  • rexxner

    12 éve vettem egy 20 éves Land Rovert….
    Mellette volt még 12 másik autóm: Skoda, Seat, Peugeot, Fiat, Opel….

    A landi még mindig megvan, ugyanazok a problémák vannak amiket eddig nem volt időm megjavitani, de tudom hogy mindig indul, mindig működik, ha esik a hó és 40 centinél nagyobb akkor egy hóláncot azért fel kell tenni.

    Nem versenyautó, de sokkal többre képes mint amit én elképzelek róla, eddig egyszer nem hagyott cserben, pedig kapott szegény rendesen, volt hogy nem ért le egy kereke sem, mert felakadtam, mégis külső segitség nélkül lejöttem, soks sok helyzetben vitt el, oda ahová már nem tudtam segitséget hivni, mert nem volt autó ami oda tudott volna menni…. de mint minden autóra erre is vigyázni kell…és karban tartani mert megháljáa.
    Ja 12 év alatt eddig 2.8 millióban van. Ennyiért ujonnan is alig lehet autót kapni.

  • fank1970

    Majdnem olyan jó, mint a G Merci…

  • Holiday

    Mi az, hogy “jó”?
    Ha az, hogy kényelmes, akkor nem jobb.
    Ha az, hogy slaggal lehet belül takarítani, akkor meg jobb.

F1: A Williams hibákat vár az újonctól

A Williamsnél fel vannak készülve rá, hogy a jövőre bemutatkozó 18 éves versenyzőjük, Lance Stroll bukdácsol majd a Forma-1-ben.

Szebb, jobb Daciák jönnek

Közepes erejű ráncfelvarráson esett át jó néhány Dacia-modell. A szokásos plasztikázáson kívül új motor és automatikus váltó is érkezett a frissítéssel.

Ennyivel lesz gyorsabb az F1 jövőre

Valtteri Bottas, a Williams pilótája szerint a 2017-es autókkal kettő-öt másodperccel javulhatnak a köridők az idei szezonhoz képest. Max Verstappen nagyobb fizikai megterhelést vár.

Elektromos LiAZ-t tesztelnek Moszkvában

Bár Oroszország hatalmas gázkészleten csücsül, egyre több elektromos autóbusz prototípusa nő ki a földből. A legújabbhoz a Siemens szállított eszközöket.

F1: A Merci hibázott, amikor rászólt Hamiltonra

Toto Wolff, a Mercedes csapatfőnöke egy interjúban azt mondta, hogy rossz döntést hozott az alakulat, amikor a szezonzáró Abu-dzabi Nagydíjon gyorsításra kérte Lewis Hamiltont.

F1: Alonso nem megy a Mercedeshez

Fernando Alonso felfedezője, menedzsere, “második apja”, Flavio Briatore azt állítja, hogy a spanyol biztosan nem megy a Mercedeshez 2017-re, tiszteletben tartják a mclarenes szerződést.

Leszavazhatják a Forma-1 megvásárlását?

A Forma-1 új tulajdonosaként emlegetett Liberty Media akár még ki is hátrálhat az üzletből, csak januárban szavaznak róla, hogy végigvigyék-e a felvásárlást.

F1: A McLarennek jövőre sem lesz főszponzora

A McLaren új főnöke, Zak Brown 2018-ra célozza az új névadó szponzor megszerzését. Nem lesz könnyű.

Így kell móresre tanítani a pofátlan porschést

Egy újabb közlekedő, akinek drágább az ideje, mint a többi autósé. Rutinosan előzte a sort, de most nem jött ki a lépés, mehetett vissza a startvonalra.

F1: Tízmilliárdos bukás az Osztrák Nagydíj

A Red Bull több tízmillió eurót veszített már a két évvel ezelőtt feltámasztott Osztrák Nagydíjon. Meddig nyelik le a veszteséget?

Üdvözöl a pokol

Rájöttem a titokra: minél hosszabb egy Mercedes neve, annál nagyobb a móka; és az új E 63 neve bizony piszok hosszú. Portugáliában teszteltük minden idők legerősebb E-osztályát.

Videón, ahogy egy kismama szétveri férje autóját

Megtudta, hogy megcsalta a férje, gyermeke apukája, erre nem gyöngén bepöccent a leendő anyuka.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.