Száz éve visznek minket

"Kisebbszerű forradalom volt a fővárosban..."

Szerző: Svékus Gergő levél küldés 
Dátum: 2013.03.23. 12.00

Száz évvel ezelőtt, 1913-ban indult el a motoros autótaxi szolgáltatás Budapesten. A Főtaxi jogelődje saját gyártású autóival Magyarországon elsőként, Európában hetedikként nyújtott személyfuvarozási szolgáltatást.


Ma már elképzelni sem tudjuk, milyen lehetett száz éve a főváros. Az 1910-es évek elején Budapest akkori tíz kerületében közel 880 ezer ember élt, ám az egész városban alig több mint kétezer jármű volt fellelhető; a bérkocsik és tömegközlekedési szerelvények többségét pedig még lovakkal hajtották. 

Ráadásul Budapest gyorsabban nőtt, mint a közlekedési rendszer, ezért a városvezetés úgy döntött, több motorizált bérkocsira van szükség. 1913 januárjában megbízást adtak a Haltenberger Samu vezetésével működő Marta Magyar Automobil vállalatnak, a kor egyik legnagyobb hazai autógyártójának, hogy 200 benzines gépjárművel kezdje meg a bérautó szolgáltatást Budapesten. 
A vállalat nem csak új autókat gyártott, hanem sebtiben egy székházat is épített magának a Kerepesi úton -utóbbi a mai napig az eredeti vállalat jogutódjának, a Főtaxinak a központja. 
Szinte egy időben debütált egyébként Haltenberg és az Autótaxi Rt szolgáltatása. Ahogy az Esti Újság aktuális száma írta: “Kisebbszerű forradalom volt tegnap a fővárosban. Három tucat vadonatúj automobil röpködött Budapest utcáin, mint az első fecskék.”
Az időközben konkurensével egyesülő, és nevet változtató Budapesti Autómobil Közlekedési Rt. 1922 novemberében az európai városok közül elsőként alkalmazott úgynevezett kétszemélyes kiskocsikat autótaxizásra. A speciális utazási igényekhez igazodó, Magyarországon fejlesztett karosszéria népszerű volt; 1929 és 1930 között hetente 12-13 új kocsiszekrény került ki a gyárból. 
Az autóparkot folyamatosan fejlesztették. A harmincas években a korábbi Marta kocsikat és Magomobilokat 8-hengeres Fordokra cserélték, a negyvenes évek elején új Fiatokat és Renault-kat állítottak forgalomba, a 70-es és 80-as években pedig a kiöregedő Wartburgok és Moszkvicsok után a Zsigulik váltak egyeduralkodóvá a taxizásban. 
Haltenberg Samu egyébként nemzetközi hírnevet vívott ki magának a szakmán belül. 1924-ben kidolgozta a futószalagos autómosást, a mai gépi mosók elődjét, egy másik, arculati ötletét pedig világszerte a jó marketing példájaként emlegették: 1925-től világosszürkére fényeztette minden forgalomba helyezett autóját. Innen származik a ?szürketaxi? elnevezés, ami hosszú időre a cégcsoport legismertebb megjelölésévé vált, a későbbi festések során pedig ráragadt a ?kockás taxi? jelző. 
Szintén eposzi jelzőként ragaszkodik telefonszámához a vállalat: 1941 óta ugyanazon a számsorozaton érhető el a diszpécser-központ 
A Wikipedia gyakorlatilag nem is létező, háromsoros szócikke szerint az 1951-től Fővárosi Autótaxi Vállalat néven futó cég története során taxijaik a Nap-Föld távolság 58-szorosát (azaz 8 676 676 500 600 kilométert) tették meg; a szürke, majd kockás bérkocsik összesen 280 millió utast szállítottak

Kommentek

F1: Durva, mennyit változtak hátulról az autók

Remekül mutatja a 2017-es autók másmilyenségét két fotó.

Alfa Stelvio: SUV, ami sportkocsinak képzeli magát

Még a hivatalos menetpróba előtt vezethettük az Alfa új szabadidőautóját. Kapaszkodhat a konkurencia!

F1: A Force India visszaszólt a Renault-nak

Még el sem kezdődött a 2017-es szezon, de máris kialakult egy kisebb vita a Renault és a Force India között.

F1: Nézd meg Hamilton új sisakját!

A mercedeses Lewis Hamilton 2017-ben a szurkolóktól kért sisakfestési terveket, most pedig kihirdette a győztes művet. Ebben versenyez idén a háromszoros világbajnok.

F1: A Red Bull szerint több pénz jár a nagyoknak

A Red Bull sportigazgatója, Dr. Helmut Marko szerint a nagyobb csapatok több pénzt érdemelnek, mert többet is adnak a Forma-1-nek.

Hirdetőtáblát vett a hátára a legújabb Forma-1-es

Szerda délután a Silverstone-ban a Force India is lerántotta a leplet 2017-es Forma-1-es modelljéről. Szerencse, hogy a VJM10-es nem szépségversenyen indul.

Alternatív üzemanyagot talált fel egy pécsi férfi? Nem, csak bosszúra szomjazott

Egyszerű bosszú vezérelte a férfit, aki mosóport és vajat öntött a szomszéd autójába. Zavarta a gyerekek zajongása.

F1: Így ismerhetjük fel idén Ricciardót

Max Verstappen után a Red Bull másik pilótája, Daniel Ricciardo is megmutatta 2017-es sisakdizájnját.

F1: Bottas szigorú szabályokra számít

Valtteri Bottas úgy véli, a korábbi évek történései után a Mercedesnél szigorú szabályai lesznek a csapattársak közötti versenynek.

F1: Vettel még nem ábrándult ki a Ferrariból

Sebastian Vettel azt mondja, a tavalyi, nem túl fényes idény után is hisz még a Ferrariban – előbb-utóbb csak bajnokok lesznek együtt.

Kívül-belül megújult a Škoda Rapid

Friss formavilág, xenon fényszórók, fedélzeti wifi, modernizált kezelőszervek és új motor a Škoda köztes modellcsaládjában.

Off-road buszokon járhatnak iskolába a gyerekek

Az Iveco iskolabuszok eltérnek az amerikai változatoktól, ugyanakkor jól boldogulnak terepen és még mozgáskorlátozott gyerekek szállítására is alkalmasak.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.