Jövőre jön a levegőmentes abroncs

Egy hobbijármű-specialista fejlesztette ki

Szerző: Svékus Gergő levél küldés 
Dátum: 2013.03.18. 11.00

Méhsejt-szerkezetű vázra épülő abroncs-pótlékot álmodott meg a terepquadokat gyártó Polaris. Az úttalan utakon valóban ritka kincs a defektmentesség ígérete

A Michelin lassan egy évtizede rágódik rajta, a Bridgestone tavaly bemutatta, de piacra mégsem ők dobják a világ első sorozatgyártású légmentes abroncsát.

A hobbisták, vadászok és erdőmunkások mellett a hadseregnek is szállító Polaris tavaly vásárolta fel azt a független, pályakezdő vállalkozást, amely saját szabadalma alapján még 2009-ben fejlesztette ki, és eredeti tervei szerint 2011-től forgalmazni is szerette volna a NPT-t (non-pneumatic tyre, azaz nem sűrített levegővel feltöltött gumiabroncs).

Műszakilag egy sajátos anyagösszetételű és pontosan kiszámított térbeli szerkezetű héjról van szó, amely egyrészt szilárdan megtartja a futófelületet, másrészt torzulásával az abroncsoktól elvár önrugózást is biztosítja. Feszesebb ugyanakkor, mint a terepjáróknál jellemző, ballonos abroncsok, így azonos jellemzők mellett pontosabb irányíthatóságot ígér.

A gyártó szerint a megoldás (értelemszerűen) teljesen defektmentes, akár egy hatalmas szöget is beleverhetünk, a kerék megy tovább; de éppúgy kibír egy 50-es kaliberű lövedéket.

Hosszú távon környezetbarátabb is lehet a megoldás, hiszen az abroncs élettartama végén a belső szerkezet könnyedén újrafutózható.

Akárcsak a nagy gyártók megoldásai, a Polaris kereke is jónak ígérkezik a hosszirányú, illetve függőleges erők kezelésére, de az oldalirányú torzulás lehetőségének látszólagos hiánya miatt kérdéses, hogy nagy sebességnél, aszfalton hogyan viselkedne az abroncs. Pontosan ezért jó kiindulási pont a négykerekű terepmotor, mivel laza felületen más jellegű tapadás érvényesül – azt ugyanakkor jó volna tudni, mi lesz, ha a szerkezet lyukait eltömi a sűrű, agyagos sár.

Kommentek

  • PluginHibrid

    Ez csak marketing kamu…

  • Holiday

    Pedig a Bridstone japán…így is kamu?

  • cddexter

    szerintem azért nem dobták eddig piacra mert nem lenne rá elég nagy kereslet. Jóval drágábbak lehetnek mint a hagyományos gumik és drága abroncsok (személyautóknál) általában sportautókon, luxus terepjárókon van. Egy ilyen gumi meg hogy nézne ki pl egy Ferrarin?? Kis felnivel meg ugye alapból kell hozzá. Hétköznapi autóra meg nem hiszem hogy nagy tömegben adnák ki érte a lényegesen magasabb árat. Egyedül a valódi terepjárókon lenne rá komoly kereslet – abból meg nem sok szaladgál az utakon.

A Ferrari nem ad el több Forma-1-es autót

A Ferrari a 2014-es modellévtől már nem adja el régi Forma-1-es autóit a veteránprogramjában.

Használt Audi, kegyetlenül őszintén eladó

“Vidd el mert hányingerem van tőle ha meglátom!”

Elektromos buszokkal járhatnak iskolába a gyerekek

Egy kanadai cégnek köszönhetően immáron a gyereknek sem kell füstokádó buszokon utazni.

Mazda3: nem csak szép, okos is

Látszólag alig változott, technológiailag azonban sok újdonságot hordoz a Mazda3 megújult változata. Kipróbáltuk a Golf japán konkurensét.

F1: A miniszter sem tudott az új Francia Nagydíjról

Hétfőn hivatalossá vált, hogy 2018-ban visszatér a versenynaptárba a Francia Nagydíj. Még a sportminiszter sem tudott a dologról.

F1: A Red Bull kitart szuperautós partnere mellett

Jól működik az Aston Martin és a Red Bull együttműködése, erre tekintettel gyorsan meg is hosszabbították a felek.

F1: Alonsót sem zárja ki a Mercedes-főnök

A Mercedes csapatfőnöke, Toto Wolff szerint mindenképpen meg kell fontolniuk a mclarenes Fernando Alonsót is Nico Rosberg lehetséges utódjaként. Pascal Wehrlein előléptetése messze nem garantált.

Itt az első Halálos iramban 8 videó

Ez a rövid beharangozó megmutat néhány képkockát a Halálos iramban 8-ból.

F1: A Mercedes leigazolja a kis Schumachert?

Német sajtóértesülés szerint a hétszeres világbajnok Michael Shumacher fia, Mick hamarosan bekerül a Mercedes Forma-1-es istállójába.

F1: Mindkét pilótáját elveszítheti a Ferrari

A Ferrari elnöke, Sergio Marchionne nem zárja ki, hogy 2018-ban már Sebastian Vettel és Kimi Räikkönen sem lesz a csapatnál.

F1: Jules Bianchinak ajánlják az új Francia Nagydíjat

Mostantól hivatalos: 2018-tól újra lesz Francia Nagydíj a Forma-1-ben, a Paul Ricard-i versenyt a tavaly elhunyt Jules Bianchi emlékének ajánlják.

Nem épített még ilyen autót a Ferrari

A Ferrari saját márkakupájának következő, jubileumi évadára építette meg a 488 Challenge modellt. A mostani az elmúlt huszonöt év legerősebb autója, egyben az első, amely feltöltött motort kapott.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.