Jövőre jön a levegőmentes abroncs

Egy hobbijármű-specialista fejlesztette ki

Szerző: Svékus Gergő levél küldés 
Dátum: 2013.03.18. 11.00

Méhsejt-szerkezetű vázra épülő abroncs-pótlékot álmodott meg a terepquadokat gyártó Polaris. Az úttalan utakon valóban ritka kincs a defektmentesség ígérete

A Michelin lassan egy évtizede rágódik rajta, a Bridgestone tavaly bemutatta, de piacra mégsem ők dobják a világ első sorozatgyártású légmentes abroncsát.

A hobbisták, vadászok és erdőmunkások mellett a hadseregnek is szállító Polaris tavaly vásárolta fel azt a független, pályakezdő vállalkozást, amely saját szabadalma alapján még 2009-ben fejlesztette ki, és eredeti tervei szerint 2011-től forgalmazni is szerette volna a NPT-t (non-pneumatic tyre, azaz nem sűrített levegővel feltöltött gumiabroncs).

Műszakilag egy sajátos anyagösszetételű és pontosan kiszámított térbeli szerkezetű héjról van szó, amely egyrészt szilárdan megtartja a futófelületet, másrészt torzulásával az abroncsoktól elvár önrugózást is biztosítja. Feszesebb ugyanakkor, mint a terepjáróknál jellemző, ballonos abroncsok, így azonos jellemzők mellett pontosabb irányíthatóságot ígér.

A gyártó szerint a megoldás (értelemszerűen) teljesen defektmentes, akár egy hatalmas szöget is beleverhetünk, a kerék megy tovább; de éppúgy kibír egy 50-es kaliberű lövedéket.

Hosszú távon környezetbarátabb is lehet a megoldás, hiszen az abroncs élettartama végén a belső szerkezet könnyedén újrafutózható.

Akárcsak a nagy gyártók megoldásai, a Polaris kereke is jónak ígérkezik a hosszirányú, illetve függőleges erők kezelésére, de az oldalirányú torzulás lehetőségének látszólagos hiánya miatt kérdéses, hogy nagy sebességnél, aszfalton hogyan viselkedne az abroncs. Pontosan ezért jó kiindulási pont a négykerekű terepmotor, mivel laza felületen más jellegű tapadás érvényesül – azt ugyanakkor jó volna tudni, mi lesz, ha a szerkezet lyukait eltömi a sűrű, agyagos sár.

Kommentek

  • PluginHibrid

    Ez csak marketing kamu…

  • Holiday

    Pedig a Bridstone japán…így is kamu?

  • cddexter

    szerintem azért nem dobták eddig piacra mert nem lenne rá elég nagy kereslet. Jóval drágábbak lehetnek mint a hagyományos gumik és drága abroncsok (személyautóknál) általában sportautókon, luxus terepjárókon van. Egy ilyen gumi meg hogy nézne ki pl egy Ferrarin?? Kis felnivel meg ugye alapból kell hozzá. Hétköznapi autóra meg nem hiszem hogy nagy tömegben adnák ki érte a lényegesen magasabb árat. Egyedül a valódi terepjárókon lenne rá komoly kereslet – abból meg nem sok szaladgál az utakon.

Megjött az utolsó új Forma-1-es

Az új modellhez új szín is jár: a Toro Rosso által leleplezett STR12-est nem lehet majd összekeverni az elődeivel.

F1: Szürke gyilkost mutatott be az amerikai csapat

A mezőnyből utolsó előttiként bemutatkozott az amerikai Haas-csapat új autója is, a VF-17-es.

Nem hitt a szemének a magyar szerelő, amikor a Skoda alá nézett

Facebookon kaptuk a fotókat Miklóstól, aki még nem nagyon találkozott ilyen gyári hibával pályafutása alatt.

F1: Itt a (bal)szerencsés új Red Bull – videó

A Red Bull Racing-csapat vasárnap 13 óra 13 perckor leleplezte 2017-es Forma-1-es autóját, az RB13-ast. Tesznek a babonákra.

Így veszélyeztethetik egészségünket a trükköző európai fuvarozók

Az európai teherautó gyártók az AdBlue adalék-anyaggal történő mahinálás megállítását szorgalmazzák. A buherálók az állampolgárok egészségével szórakoznak.

F1: Pályán a McLaren és a Renault

Barcelonában a McLaren-Honda és a Renault is pályára küldte új Forma-1-es autóját.

Ezt a parkolást már 14 millióan látták, nem csodálkozunk

A videó nem friss, de mi eddig nem találkoztunk vele. Facebookon hívta fel rá figyelmünket olvasónk. Köszönjük, kár lett volna kihagyni.

Olcsó középmotoros sportkocsi érkezik

A legváratlanabb helyen: Indiában születik meg a középmotoros autók piacának legújabb és legolcsóbb képviselője. Genfben is ott lesz a Tata Tamo Futuro.

125 éves a ketyegő, amit csak dízelmotornak neveznek

Rudolf Diesel német gépészmérnök százhuszonöt éve, 1892. február 28-án adta be szabadalmát belső égésű motorjára. A később róla elnevezett dízelmotor alacsonyabb fogyasztása miatt a benzinüzemű Otto-motorok komoly konkurense lett, s ma is sok közúti, vízi és vasúti jármű erőforrása.

Így nyílik az új Mercedes E-osztály kabrió teteje!

Hamarosan teljes szépségében megláthatjuk az E-kabriót, addig is itt egy animált kép a tetőnyitásról.

Tíz fotón a tökéletes autó

“Amikor el kellett búcsúznom ettől a szívfájdítóan csodálatos géptől, szabályosan meggyászoltam.”

Peugeot Instinct: nagy szájú GT-tanulmány

Kiszivárgott a Peugeot új tanulmányautójának egy fotója. Az impozáns gran turismo minden valószínűség szerint elektromos hajtást kapott.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.