Szaddam Husszein ebben a kocsiban parádézott

Mercedes 600 Landaulet, a diktátorok kedvence

Szerző: Deák Dániel levél küldés 
Dátum: 2013.03.11. 08.00

Vászontetős limuzinból kiintegetni a népnek – Szaddam ezt a protokollfeladatot egy olyan autóból teljesítette, amelyet most közelről megnézhetünk.

Mi köti össze a pápát, John Lennont, Hugh Hefnert, Elvis Presleyt, Nicolae Ceausescut, Fidel Castrót, Titót, Leonyid Brezsnyevet és Szaddam Husszeint? Mindannyian birtokoltak egy Mercedes Benz 600-ast, korának nonplusultráját, “a” luxusautót. A politikusok (nem mind a legbékésebbek) azért szerették, mert  a vászontetős verzióban felállva integethettek a (leginkább alattvalóknak tekintett) népnek a parádék alkalmából – ez a diktátorok kedvenc változata, a Landaulet. 

A garázsban vár sorsára az egykor parádékon vonuló autó

Nemrég a stockholmi Petersen Autómúzeum megszerezte Szaddam Husszein példányát. A luxusautó kalandos, és vélhetőleg nem minden mozzanatában legális módon került Irakból Jordániába, ahol átmeneti tulajdonosa értesítette a múzeumvezetőt, hogy “van számodra valamim, ami biztos nem hagy hidegen”. A múzeum aztán – immár teljesen legálisan – megvásárolta a járművet, amely most felújítására vár. De hogy valaha is kiállítási tárgy lesz-e belőle, igen kérdéses. 
Mercedes Benz 600 Landauletből 59 készült a történelem folyamán, és ebből 15-20 volt “hosszútetős”, azaz olyan, amelynek a vászontetője egészen az első ülésekig ért. Egy ennyire nyitott modellhez bizalom és merészség kell – nem csoda, hogy Szaddam autójának teteje csak a hátsó ülések felett volt nyitható, onnan kukucskált ki a vezér szeretett népére. Hátul szélesebb küszöbök és kapaszkodók találhatóak, ezen álltak az őrök, akik aztán be is pattanhattak a utastérbe, amikor látványuk már nem volt kívánatos. Különlegesség, hogy Szaddam nem a hatajtós limuzinból, hanem négyajtós Pullmann változatból rendelt magának.

Ezen a perzsaszőnyegen taposott egykor Szaddam


Ezek az autók nagyon nehezek voltak, 2,5 tonnát is nyomtak, így hajtásukra nem volt elegendő az akkori legerősebb Mercedes-motor, ki kellett fejleszteni a V8-as, 6,4 literes M100-asat, ami 250 lóerőt , illetve 586 Nm nyomatékot produkált. A Pullmann 200 km/órás csúcssebességre volt képes, és 12 mp alatt volt százon. 63 500 márkát kértek érte, ami kb. 43 ezer akkori dollárnak fele meg – és akkoriban az USA-ban 3-4000 dollárt kóstált egy átlagos autó. Azaz brutál drága volt – és ehhez még nem is számoltuk hozzá az átlagos 24 literes fogyasztást, ami gyorsan leszívta a 112 literes tankot. De ez a kocsi nem földi halandóknak készült.

Két vesztes háborút nem lehet karcolások nélkül megúszni

A kocsi, bár elég viharvert és homokkal van tele, 35 év alatt összesen 5200 km-t tett meg – ez, ha csak parádékon jött össze, elég soknak mondható. (Szaddamnak kb. 80 darabos autóparkja volt, köztük olyan, arab diktátorhoz kevésbé illő modellek, mint a szesztilalom idejéből származó amerikai Packard, Cadillac Fleetwood a 70-es évekből, Rolls Royce Silver Shadow, egy londoni taxi – az autók egy részét ellopták, másik részét az amerikai katonák semmisítették meg parancsra…

Ám Szaddam sehol sem volt fiához, Udajhoz képest, akinek 1300 járműből álló flottája volt, melyet országszerte szétszórva hét bázisra elosztva tárolt. Volt köztük McLaren F1, Bugattik, Bentleyk, öt Excalibur… Amikor Udaj kegyvesztett lett apjánál, büntetésből 50 autóját semmisítették meg. Aztán az amerikaiak őt semmisítették meg, ronggyá lőtt holttestét a művelt, kulturált, kegyelettisztelő nyugati értékeknek megfelelően közszemlére tették ki, hogy mindenki értsen a szóból, de ez már más lapra tartozik.)

A velúrtető kicsit megszenvedte a sivatagos környezetet

A 600-as, bár kicsit kopott, ma is a német precizitás megtestesülése, az ajtók szinte nesztelenül csapódnak be, s az egész konstrukció a hidraulikus rendszerekkel korának időtálló csúcsminősége.

A Petersen múzeum birtokol még egyet a modellből, Jack Nicholson az Eastwicki boszorkányokban vezette, amiben a szerep szerint magát az Ördögöt alakította… A zseni Milos Forman rendező is érezte, a pokoli hatalomhoz milyen kocsi dukál.

Kommentek

300 km/h fölött hasít az új Alpina kupé

Bemutatta legfrissebb újdonságát az Alpina. A B4 S Bi-Turbo a BMW M4 költséges alternatívája.

Autógyári munkásnak állt a Facebook-vezér

Mark Zuckerberg a Ford dearbroni gyárában járt, ahol még a munkából is kivette a részét a Ford F-150-eseket előállító üzemben.

Így lopnak el pár perc alatt egy X5-ös BMW-t

Pár perc alatt lopnak nagy értékű autókat Angliában, a módszer végtelenül egyszerű.

Soha nem látott, kedves újítás a rendőrautókban

Játékmackókkal szereli fel az észt rendőrség a járőrautókat, hogy vigaszt nyújtsanak a kisgyerekeknek, akik balesetek vagy más, nagy traumát okozó helyzetek résztvevőivé válnak.

Nincs ma ennél menőbb Porsche az interneten!

Aligha létezik még egy ilyen Porsche 911 Carrera RSR 3.8-as a világon. Kívánatos patina, merész színek és 10 futott kilométer.

F1: Milliárdos veszteséget hoz a szabálymódosítás

A Force Indiánál a legkevésbé sem örülnek a versenyzői nevek és rajtszámok megjelenítéséről szóló szigorításnak, dollármilliókban mérhető veszteséget jelenthet az újítás.

F1: Háromtizeden belül a Mercedes, a Ferrari és a Renault

A Nemzetközi Automobil Szövetség számításai szerint három gyártó erőforrása egyenlő szintre ért, csak a Honda van lemaradásban.

F1: Vettel szerint kamuzik a Mercedes

Sebastian Vettel nem hiszi, hogy a Mercedes tényleg annyira lassú Szocsiban, mint péntek délután mutatták. A ferraris német szerint az időmérőre gyorsak lesznek Hamiltonék.

F1: Ecclestone átvágott minket!

A Maláj Nagydíj igazgatója, Razlan Razali kiosztotta Bernie Ecclestone-t és a Forma-1 új tulajdonosát is.

F1: Vettelék taroltak, a Merci nem bír a Ferrarival

Komoly munka vár a Mercedesre péntek este, ugyanis a Forma-1-es Orosz Nagydíj második szabadedzésén meg sem tudták szorítani az új szocsi körrekordot futó Ferrarit.

Ideje beszélnünk a felnik egyik legfontosabb jellemzőjéről

Gajdán Miklós autóbúvár szakkörének legújabb epizódjában a kerekek felé kalandozunk el. Vaskos téma, ezért az általános ismeretek ismétlése után főképp egy jellemzőre, az ET-számra koncentrálunk.

F1: Hamiltont felzaklatta a lábát elveszítő tini

Lewis Hamiltont nagyon megérintette Billy Monger doningtoni Forma-4-es balesete.

F1: Büntetések felé tart a Ferrari?

Gyanús, hogy a Ferrari nem fogja kihúzni a szezon végéig a szabályok által engedélyezett számú erőforrás-részegységgel.

Újabb adag magyar tűzoltóautó állt forgalomba

Ma 14 új, magyar gyártású tűzoltóautót adtak át a Katasztrófavédelemnek. A járművek értéke megközelíti a kétmilliárd forintot. 

F1: A bőröndjében vitte az alkatrészt a Red Bull-főnök

A Red Bull-főnök Christian Horner Szocsiban elárulta, hogy a saját bőröndjében volt kénytelen alkatrészt vinni Max Verstappen erőforrásához a hétvégére.

Tudod, miért hívják anyósülésnek?

Tudod, hogy az autóban a jobb első ülést miért hívják anyósülésnek? Van néhány teória.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.