Szaddam Husszein ebben a kocsiban parádézott

Mercedes 600 Landaulet, a diktátorok kedvence

Szerző: Deák Dániel levél küldés 
Dátum: 2013.03.11. 08.00

Vászontetős limuzinból kiintegetni a népnek – Szaddam ezt a protokollfeladatot egy olyan autóból teljesítette, amelyet most közelről megnézhetünk.

Mi köti össze a pápát, John Lennont, Hugh Hefnert, Elvis Presleyt, Nicolae Ceausescut, Fidel Castrót, Titót, Leonyid Brezsnyevet és Szaddam Husszeint? Mindannyian birtokoltak egy Mercedes Benz 600-ast, korának nonplusultráját, “a” luxusautót. A politikusok (nem mind a legbékésebbek) azért szerették, mert  a vászontetős verzióban felállva integethettek a (leginkább alattvalóknak tekintett) népnek a parádék alkalmából – ez a diktátorok kedvenc változata, a Landaulet. 

A garázsban vár sorsára az egykor parádékon vonuló autó

Nemrég a stockholmi Petersen Autómúzeum megszerezte Szaddam Husszein példányát. A luxusautó kalandos, és vélhetőleg nem minden mozzanatában legális módon került Irakból Jordániába, ahol átmeneti tulajdonosa értesítette a múzeumvezetőt, hogy “van számodra valamim, ami biztos nem hagy hidegen”. A múzeum aztán – immár teljesen legálisan – megvásárolta a járművet, amely most felújítására vár. De hogy valaha is kiállítási tárgy lesz-e belőle, igen kérdéses. 
Mercedes Benz 600 Landauletből 59 készült a történelem folyamán, és ebből 15-20 volt “hosszútetős”, azaz olyan, amelynek a vászontetője egészen az első ülésekig ért. Egy ennyire nyitott modellhez bizalom és merészség kell – nem csoda, hogy Szaddam autójának teteje csak a hátsó ülések felett volt nyitható, onnan kukucskált ki a vezér szeretett népére. Hátul szélesebb küszöbök és kapaszkodók találhatóak, ezen álltak az őrök, akik aztán be is pattanhattak a utastérbe, amikor látványuk már nem volt kívánatos. Különlegesség, hogy Szaddam nem a hatajtós limuzinból, hanem négyajtós Pullmann változatból rendelt magának.

Ezen a perzsaszőnyegen taposott egykor Szaddam


Ezek az autók nagyon nehezek voltak, 2,5 tonnát is nyomtak, így hajtásukra nem volt elegendő az akkori legerősebb Mercedes-motor, ki kellett fejleszteni a V8-as, 6,4 literes M100-asat, ami 250 lóerőt , illetve 586 Nm nyomatékot produkált. A Pullmann 200 km/órás csúcssebességre volt képes, és 12 mp alatt volt százon. 63 500 márkát kértek érte, ami kb. 43 ezer akkori dollárnak fele meg – és akkoriban az USA-ban 3-4000 dollárt kóstált egy átlagos autó. Azaz brutál drága volt – és ehhez még nem is számoltuk hozzá az átlagos 24 literes fogyasztást, ami gyorsan leszívta a 112 literes tankot. De ez a kocsi nem földi halandóknak készült.

Két vesztes háborút nem lehet karcolások nélkül megúszni

A kocsi, bár elég viharvert és homokkal van tele, 35 év alatt összesen 5200 km-t tett meg – ez, ha csak parádékon jött össze, elég soknak mondható. (Szaddamnak kb. 80 darabos autóparkja volt, köztük olyan, arab diktátorhoz kevésbé illő modellek, mint a szesztilalom idejéből származó amerikai Packard, Cadillac Fleetwood a 70-es évekből, Rolls Royce Silver Shadow, egy londoni taxi – az autók egy részét ellopták, másik részét az amerikai katonák semmisítették meg parancsra…

Ám Szaddam sehol sem volt fiához, Udajhoz képest, akinek 1300 járműből álló flottája volt, melyet országszerte szétszórva hét bázisra elosztva tárolt. Volt köztük McLaren F1, Bugattik, Bentleyk, öt Excalibur… Amikor Udaj kegyvesztett lett apjánál, büntetésből 50 autóját semmisítették meg. Aztán az amerikaiak őt semmisítették meg, ronggyá lőtt holttestét a művelt, kulturált, kegyelettisztelő nyugati értékeknek megfelelően közszemlére tették ki, hogy mindenki értsen a szóból, de ez már más lapra tartozik.)

A velúrtető kicsit megszenvedte a sivatagos környezetet

A 600-as, bár kicsit kopott, ma is a német precizitás megtestesülése, az ajtók szinte nesztelenül csapódnak be, s az egész konstrukció a hidraulikus rendszerekkel korának időtálló csúcsminősége.

A Petersen múzeum birtokol még egyet a modellből, Jack Nicholson az Eastwicki boszorkányokban vezette, amiben a szerep szerint magát az Ördögöt alakította… A zseni Milos Forman rendező is érezte, a pokoli hatalomhoz milyen kocsi dukál.

Kommentek

Megjött az utolsó új Forma-1-es

Az új modellhez új szín is jár: a Toro Rosso által leleplezett STR12-est nem lehet majd összekeverni az elődeivel.

F1: Szürke gyilkost mutatott be az amerikai csapat

A mezőnyből utolsó előttiként bemutatkozott az amerikai Haas-csapat új autója is, a VF-17-es.

Nem hitt a szemének a magyar szerelő, amikor a Skoda alá nézett

Facebookon kaptuk a fotókat Miklóstól, aki még nem nagyon találkozott ilyen gyári hibával pályafutása alatt.

F1: Itt a (bal)szerencsés új Red Bull – videó

A Red Bull Racing-csapat vasárnap 13 óra 13 perckor leleplezte 2017-es Forma-1-es autóját, az RB13-ast. Tesznek a babonákra.

Így veszélyeztethetik egészségünket a trükköző európai fuvarozók

Az európai teherautó gyártók az AdBlue adalék-anyaggal történő mahinálás megállítását szorgalmazzák. A buherálók az állampolgárok egészségével szórakoznak.

F1: Pályán a McLaren és a Renault

Barcelonában a McLaren-Honda és a Renault is pályára küldte új Forma-1-es autóját.

Ezt a parkolást már 14 millióan látták, nem csodálkozunk

A videó nem friss, de mi eddig nem találkoztunk vele. Facebookon hívta fel rá figyelmünket olvasónk. Köszönjük, kár lett volna kihagyni.

Olcsó középmotoros sportkocsi érkezik

A legváratlanabb helyen: Indiában születik meg a középmotoros autók piacának legújabb és legolcsóbb képviselője. Genfben is ott lesz a Tata Tamo Futuro.

125 éves a ketyegő, amit csak dízelmotornak neveznek

Rudolf Diesel német gépészmérnök százhuszonöt éve, 1892. február 28-án adta be szabadalmát belső égésű motorjára. A később róla elnevezett dízelmotor alacsonyabb fogyasztása miatt a benzinüzemű Otto-motorok komoly konkurense lett, s ma is sok közúti, vízi és vasúti jármű erőforrása.

Így nyílik az új Mercedes E-osztály kabrió teteje!

Hamarosan teljes szépségében megláthatjuk az E-kabriót, addig is itt egy animált kép a tetőnyitásról.

Tíz fotón a tökéletes autó

“Amikor el kellett búcsúznom ettől a szívfájdítóan csodálatos géptől, szabályosan meggyászoltam.”

Peugeot Instinct: nagy szájú GT-tanulmány

Kiszivárgott a Peugeot új tanulmányautójának egy fotója. Az impozáns gran turismo minden valószínűség szerint elektromos hajtást kapott.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.