Szaddam Husszein ebben a kocsiban parádézott

Mercedes 600 Landaulet, a diktátorok kedvence

Szerző: Deák Dániel levél küldés 
Dátum: 2013.03.11. 08.00

Vászontetős limuzinból kiintegetni a népnek – Szaddam ezt a protokollfeladatot egy olyan autóból teljesítette, amelyet most közelről megnézhetünk.

Mi köti össze a pápát, John Lennont, Hugh Hefnert, Elvis Presleyt, Nicolae Ceausescut, Fidel Castrót, Titót, Leonyid Brezsnyevet és Szaddam Husszeint? Mindannyian birtokoltak egy Mercedes Benz 600-ast, korának nonplusultráját, “a” luxusautót. A politikusok (nem mind a legbékésebbek) azért szerették, mert  a vászontetős verzióban felállva integethettek a (leginkább alattvalóknak tekintett) népnek a parádék alkalmából – ez a diktátorok kedvenc változata, a Landaulet. 

A garázsban vár sorsára az egykor parádékon vonuló autó

Nemrég a stockholmi Petersen Autómúzeum megszerezte Szaddam Husszein példányát. A luxusautó kalandos, és vélhetőleg nem minden mozzanatában legális módon került Irakból Jordániába, ahol átmeneti tulajdonosa értesítette a múzeumvezetőt, hogy “van számodra valamim, ami biztos nem hagy hidegen”. A múzeum aztán – immár teljesen legálisan – megvásárolta a járművet, amely most felújítására vár. De hogy valaha is kiállítási tárgy lesz-e belőle, igen kérdéses. 
Mercedes Benz 600 Landauletből 59 készült a történelem folyamán, és ebből 15-20 volt “hosszútetős”, azaz olyan, amelynek a vászontetője egészen az első ülésekig ért. Egy ennyire nyitott modellhez bizalom és merészség kell – nem csoda, hogy Szaddam autójának teteje csak a hátsó ülések felett volt nyitható, onnan kukucskált ki a vezér szeretett népére. Hátul szélesebb küszöbök és kapaszkodók találhatóak, ezen álltak az őrök, akik aztán be is pattanhattak a utastérbe, amikor látványuk már nem volt kívánatos. Különlegesség, hogy Szaddam nem a hatajtós limuzinból, hanem négyajtós Pullmann változatból rendelt magának.

Ezen a perzsaszőnyegen taposott egykor Szaddam


Ezek az autók nagyon nehezek voltak, 2,5 tonnát is nyomtak, így hajtásukra nem volt elegendő az akkori legerősebb Mercedes-motor, ki kellett fejleszteni a V8-as, 6,4 literes M100-asat, ami 250 lóerőt , illetve 586 Nm nyomatékot produkált. A Pullmann 200 km/órás csúcssebességre volt képes, és 12 mp alatt volt százon. 63 500 márkát kértek érte, ami kb. 43 ezer akkori dollárnak fele meg – és akkoriban az USA-ban 3-4000 dollárt kóstált egy átlagos autó. Azaz brutál drága volt – és ehhez még nem is számoltuk hozzá az átlagos 24 literes fogyasztást, ami gyorsan leszívta a 112 literes tankot. De ez a kocsi nem földi halandóknak készült.

Két vesztes háborút nem lehet karcolások nélkül megúszni

A kocsi, bár elég viharvert és homokkal van tele, 35 év alatt összesen 5200 km-t tett meg – ez, ha csak parádékon jött össze, elég soknak mondható. (Szaddamnak kb. 80 darabos autóparkja volt, köztük olyan, arab diktátorhoz kevésbé illő modellek, mint a szesztilalom idejéből származó amerikai Packard, Cadillac Fleetwood a 70-es évekből, Rolls Royce Silver Shadow, egy londoni taxi – az autók egy részét ellopták, másik részét az amerikai katonák semmisítették meg parancsra…

Ám Szaddam sehol sem volt fiához, Udajhoz képest, akinek 1300 járműből álló flottája volt, melyet országszerte szétszórva hét bázisra elosztva tárolt. Volt köztük McLaren F1, Bugattik, Bentleyk, öt Excalibur… Amikor Udaj kegyvesztett lett apjánál, büntetésből 50 autóját semmisítették meg. Aztán az amerikaiak őt semmisítették meg, ronggyá lőtt holttestét a művelt, kulturált, kegyelettisztelő nyugati értékeknek megfelelően közszemlére tették ki, hogy mindenki értsen a szóból, de ez már más lapra tartozik.)

A velúrtető kicsit megszenvedte a sivatagos környezetet

A 600-as, bár kicsit kopott, ma is a német precizitás megtestesülése, az ajtók szinte nesztelenül csapódnak be, s az egész konstrukció a hidraulikus rendszerekkel korának időtálló csúcsminősége.

A Petersen múzeum birtokol még egyet a modellből, Jack Nicholson az Eastwicki boszorkányokban vezette, amiben a szerep szerint magát az Ördögöt alakította… A zseni Milos Forman rendező is érezte, a pokoli hatalomhoz milyen kocsi dukál.

Kommentek

F1: Rosberg ennyi milliárdról mondott le önként

Nico Rosberg nagyon sok pénzről mondott le önként és dalolva a visszavonulással.

F1: A Williams hibákat vár az újonctól

A Williamsnél fel vannak készülve rá, hogy a jövőre bemutatkozó 18 éves versenyzőjük, Lance Stroll bukdácsol majd a Forma-1-ben.

Szebb, jobb Daciák jönnek

Közepes erejű ráncfelvarráson esett át jó néhány Dacia-modell. A szokásos plasztikázáson kívül új motor és automatikus váltó is érkezett a frissítéssel.

Ennyivel lesz gyorsabb az F1 jövőre

Valtteri Bottas, a Williams pilótája szerint a 2017-es autókkal kettő-öt másodperccel javulhatnak a köridők az idei szezonhoz képest. Max Verstappen nagyobb fizikai megterhelést vár.

Elektromos LiAZ-t tesztelnek Moszkvában

Bár Oroszország hatalmas gázkészleten csücsül, egyre több elektromos autóbusz prototípusa nő ki a földből. A legújabbhoz a Siemens szállított eszközöket.

F1: A Merci hibázott, amikor rászólt Hamiltonra

Toto Wolff, a Mercedes csapatfőnöke egy interjúban azt mondta, hogy rossz döntést hozott az alakulat, amikor a szezonzáró Abu-dzabi Nagydíjon gyorsításra kérte Lewis Hamiltont.

F1: Alonso nem megy a Mercedeshez

Fernando Alonso felfedezője, menedzsere, “második apja”, Flavio Briatore azt állítja, hogy a spanyol biztosan nem megy a Mercedeshez 2017-re, tiszteletben tartják a mclarenes szerződést.

Leszavazhatják a Forma-1 megvásárlását?

A Forma-1 új tulajdonosaként emlegetett Liberty Media akár még ki is hátrálhat az üzletből, csak januárban szavaznak róla, hogy végigvigyék-e a felvásárlást.

F1: A McLarennek jövőre sem lesz főszponzora

A McLaren új főnöke, Zak Brown 2018-ra célozza az új névadó szponzor megszerzését. Nem lesz könnyű.

Így kell móresre tanítani a pofátlan porschést

Egy újabb közlekedő, akinek drágább az ideje, mint a többi autósé. Rutinosan előzte a sort, de most nem jött ki a lépés, mehetett vissza a startvonalra.

F1: Tízmilliárdos bukás az Osztrák Nagydíj

A Red Bull több tízmillió eurót veszített már a két évvel ezelőtt feltámasztott Osztrák Nagydíjon. Meddig nyelik le a veszteséget?

Üdvözöl a pokol

Rájöttem a titokra: minél hosszabb egy Mercedes neve, annál nagyobb a móka; és az új E 63 neve bizony piszok hosszú. Portugáliában teszteltük minden idők legerősebb E-osztályát.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.