Biciklistamentő fékrendszer a Volvótól

A hátulról elénk vágó kerékpárosokat menthetii meg

Szerző: Deák Dániel levél küldés 
Dátum: 2013.03.07. 08.00

Még ha későn észleljük is, a Volvo magától lelassít, ha mögülünk elénk vág egy biciklista – ezt tudja az autógyár új biztonsági rendszere.

A világ legjobb nyugtatóját Svédországban gyártják, és Volvo a neve. A biztonsági fejlesztésekben hagyományosan élen járó autógyár nemrég oldotta meg a fényszóróval elvakítás problémáját, most pedig azt jelentette be a Genfi Autószalonon, hogy az új modellekbe automata fékezőrendszerrel egybekötött biciklis- és gyalogosfelismerő rendszert épít. 
 
A probléma régi: a biciklisták hátulról, a semmiből előretörnek, és bevágnak a kocsi elé, megnövelve ezzel az ütközés kockázatát. Márpedig Európában a biciklis halálos balesetek fele autóval való ütközés következtében történik – mondjuk jellemzően nem ilyen helyzetekből, de valahol el kell kezdeni. Mivel a Volvo 2020-ra el szeretné érni, hogy modelljei közül egy se okozzon halálos balesetet, kifejlesztette a Gyalogos és Biciklista Észlelés rendszerét teljes automata fékezéssel. 
A dolog technikai oldalát az autó központi egysége, a belső visszapillantó mögötti kamera (amit az elvakításelhárításhoz is használ az autó) és a hűtőrács mögé rejtett radar adja össze. A radar és a kamera észlelik a szinte láthatatlan biciklistát, és kettejük együttes jelzése után léphet érvénybe a fékezés. (Nehéz elképzelni, hogy egy satufék ne okozna mögöttünk érdekes közlekedési helyzetet, a fékezés inkább csak lassulást jelent – de amúgy is inkább egy koccanás, mint egy elcsapott kerékpáros.)
A Volvo mindig is elsők közt fejlesztette a biztonsági felszereléseket és rendszereket, gondoljunk csak a biztonsági övre, amit még az 50-es években fejlesztettek. A biciklistákat óvó rendszer alapjaként 2006-ban már fékezés támogató rendszert épített a modellekbe, 2010-ben pedig gyalogosfigyelő teljes automata fékezőrendszert rendszeresített.

Kommentek

  • zoldfulu2000

    Ezt a fékezés dolgot kicsit meredeknek tartom. Ahúgy sok országban hasznos lehet. A hollandoknűl lűáttam néhány külföldiként ilyesztően veszélyes kereékpároskereszteződést.

  • Elvira78

    Szerintem az automatikus fékezés veszélyes lehet. Előfordulhat ugyanis, hogy a biciklis megússza a balesetet, az autóba viszont útkereszteződésben oldalról belerohan egy másik jármű (amiben nincs automatikus fékezés vagy elromlott), az autóban ülők pedig halálos kimenetelű balesetet szenvednek.

  • Holiday

    Elvira, tudja mi veszélyes?
    Maga.
    Gyakorlatilag szellemi ámokfutás, amit művel.

Zseniális vagy haszontalan ez a kreatív ötlettel feldobott ablaktörlő?

Télen áldás a tökéletes működő ablaktörlő, de ennek elérése nem egyszerű feladat. Ez a furcsa rendszer a jegesedés ellen küzd, többet erővel, mint ésszel.

Durva robbanásra képes a fagyban kocsiban hagyott kóla

Aki nem akar tetőkárpitra fagyott cukros löttyel szembesülni, az jobb, ha nem hagy éjszakára a kocsiban dobozos üdítőt.

F1: Elcsábítják a Mercedes nagyágyúját?

Brit sajtóértesülések szerint fennáll a lehetősége, hogy a Mercedes technikai főnöke, Paddy Lowe az egyik rivális csapathoz igazoljon.

Az autó, ami 2,5 literrel beéri

Nincs megelégedve az alternatív járművek jelenlegi felhozatalával? Mit szól a tüzelőanyagcellás Toyota Mirai-hoz? Kipufogóján csakis forró levegő távozik, azaz gőz.

Nagyképű, de van mire

A faceliften átesett Fiorino mosolyában van némi önteltség, ami nem csoda, hiszen van mire beképzeltnek lenni.

F1: Rosberg ennyi milliárdról mondott le önként

Nico Rosberg nagyon sok pénzről mondott le önként és dalolva a visszavonulással.

F1: A Williams hibákat vár az újonctól

A Williamsnél fel vannak készülve rá, hogy a jövőre bemutatkozó 18 éves versenyzőjük, Lance Stroll bukdácsol majd a Forma-1-ben.

Szebb, jobb Daciák jönnek

Közepes erejű ráncfelvarráson esett át jó néhány Dacia-modell. A szokásos plasztikázáson kívül új motor és automatikus váltó is érkezett a frissítéssel.

Ennyivel lesz gyorsabb az F1 jövőre

Valtteri Bottas, a Williams pilótája szerint a 2017-es autókkal kettő-öt másodperccel javulhatnak a köridők az idei szezonhoz képest. Max Verstappen nagyobb fizikai megterhelést vár.

Elektromos LiAZ-t tesztelnek Moszkvában

Bár Oroszország hatalmas gázkészleten csücsül, egyre több elektromos autóbusz prototípusa nő ki a földből. A legújabbhoz a Siemens szállított eszközöket.

F1: A Merci hibázott, amikor rászólt Hamiltonra

Toto Wolff, a Mercedes csapatfőnöke egy interjúban azt mondta, hogy rossz döntést hozott az alakulat, amikor a szezonzáró Abu-dzabi Nagydíjon gyorsításra kérte Lewis Hamiltont.

F1: Alonso nem megy a Mercedeshez

Fernando Alonso felfedezője, menedzsere, “második apja”, Flavio Briatore azt állítja, hogy a spanyol biztosan nem megy a Mercedeshez 2017-re, tiszteletben tartják a mclarenes szerződést.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.