Dombornyomott az új magyar jogosítvány

A régi iratokat nem kell lecserélni

Szerző: Vezess.hu levél küldés 
Dátum: 2013.02.08. 06.30

A jövőben új típusú jogosítványokat adnak ki az okmányirodák, miután az Európai Unióban egységessé válik a vezetői engedélyek kinézete.

A jövőben új típusú jogosítványokat adnak ki az okmányirodák, miután az Európai Unióban egységessé válik a vezetői engedélyek kinézete – jelentette be Schváb Zoltán, a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium közlekedésért felelős helyettes államtitkára csütörtökön Budapesten.


Magyarországon ötféle jogosítvány van forgalomban, valamennyit folyamatosan, de legkésőbb tíz éven belül (a leghosszabb érvényesség lejártával) cserélik ki.

Schváb Zoltán elmondta, az új, többféle biztonsági elemmel ellátott, kártya formájú jogosítvány továbbra is ugyanúgy helyettesíti a személyi igazolványt, mint a régiek, továbbá az új vezetői engedélyeket alkalmassá tették chip későbbi beépítésére is.

Vetési Iván, a Közigazgatási és Elektronikus Közszolgáltatások Központi Hivatalának elnöke közölte: az új okmányt azok kapják, akik január 19. után adták be igénylésüket. Jelezte: az érvényes vezetői engedélyeket nem kell lecserélni, azok a lejártukig használhatók.

A jogosítványok kiállításának, pótlásának a díja is változatlan marad, és a gyártási költségeik sem emelkednek, így a változtatás az államigazgatásnak nem kerül többe.


Az új irat előoldalán a dombornyomott “Magyarország” és “vezetői engedély” felirat látható. A dátumok megjelenítése is módosult; az eddigi év/hónap/nap sorrendje nap/hó/évre fordult.  Az új okmány hamisítása nehezebb, így például már nem lehet utólag felvezetni rá egy újabb járművezetői kategóriát.

A jogosítványok megújulásával egy időben a szabályozás több új járműkategóriát vezetett be, így például a négykerekű (quad) és az elektromos hajtású motorokét. A jövőben a tehergépkocsik, autó-, és trolibuszok, pótkocsis járműszerelvények kizárólag 2. csoportú egészségi alkalmassági vélemény birtokában vezethetők.

Emelkednek a vezetői engedélyek bizonyos kategóriái megszerzésének korhatárai is. A C (tehergépkocsi) kategória az eddigi 18 év helyett 21 éves kortól vezethető. A D (autóbusz, könnyű pótkocsiból álló szerelvény) és a korlátozás nélküli A (motorkerékpár) kategóriára 21 év helyett 24 éves kortól szerezhető be jogosítvány.

A változások közé tartozik az is, hogy ritkábban, az eddigi három- helyett ötévenként kell egészségi vizsgálaton megjelenniük a 45 és 60 év közötti, 2. alkalmassági csoportba tartozó autósoknak. A 60 év felettiek viszont már kétévente kötelesek részt venni az egészségi vizsgálaton.

Forrás: MTI

Kommentek

  • W. A. Lacky

    Hurrá! 65 éves koromig dolgozhatok mint az állat. Akár bele is dögölhetek, de hogy autót is vezethessek ez idő alatt, ahhoz 2 évenként orvosi vizsga kell! Imádom az ilyen következetes idiotizmust.

  • Holiday

    Nem kell dolgoznia Lacky úr. És autót sem kell vezetnie. A világ lakosságának 80%-as nem vezet életében 1 métert sem autót.

    Viszont el kell mondjam Önnek, hogy a közvetlen környezetmben is van jó pár olyan beteg ember (cukorbetegek), akik 1 éve még egészségesek voltak, a jogsijuk még évekig érvényes, miközben sajnos többször bekómáztak már autóban ülve. Szerencsére nem történt baleset. Tudom, hogy ez nem általános, de nem is kizárható. Van egy kor, ami fölött sajnos gyorsan le tud romlani az egészségi állapot és ettől még sajnos sokan beülnek a volán mögé.

  • W. A. Lacky

    Kedves Holday! Valszeg ön azon kiválasztottak közé tartozik, akik ezt a baromságot kitalálták, ezért ragaszkodik hozzá foggal-körömmel. Közlöm önnel, hogy 60 éves vagyok és – mint idáig minden évben – kiválóan teljesítem a Cooper-teszt követelményeit. Sem nekem, sem a hozzám hasonlóknak, semmi szükségünk sincs a semmitmondó orvosi vizsgálatokra. – Van valami panasza? – Nincs. – Köszönöm. Maximum egy vérnyomásmérés, látásvizsgálat és pecsét: alkalmas. Ennek csak a pénzbeszedés a célja. Valóban van egy kor, amely fölött gyorsan… De könyörgöm, nem a 60 éves kor az! Mivel csupán bénzlehúzásról van szó, ezért tartom rosszindulatúnak ezt a szabályozást.

  • bubo

    A kérdés a következő azokkal akik eddig a saját vállalkozásukban a saját 3,5 t -ás kistehert vezették azoknak is kell majd az eü 2-es csoport?

  • Kempelen10.

    Kedves Lacky úr!
    Nem tartozom e dolog kitalálói közé és nem is ragaszkodom hozzá foggal körömmel.
    Annak örülök, hogy ön egészséges, kívánok is önnek hosszú életet, ám sajnos a korosztályának tagjai között kiemelkedően magas az egészségügyi kockázat. Joga van ezért is engem okolni, de értelme nincs.
    A hazai közegészségügyi állapotokat figyelembe véve szerintem a 60 éves kor sajnos már az a kor, ami fokozott kockázatot jelent. Ez persze nem minősít senkit, pusztán egy tény, amit természetesen Ön bármikor és bármilyen hangosan tagadhat, kíváncsian várom az ellenkezőt alátámasztó kutatások eredményeit, amik minden bizonnyal az Ön rendelkezésére állnak. Kérem, ne fosszon meg minket tőlük.
    Szeretném nyomatékosítani, csak az Ön kedvéért, hogy az Ön korosztálya nem csak Önből áll, javaslom megbarátkozni ezzel a ténnyel.
    Jó egészséget kívánok Önnek!

  • Macsingaga

    Nem tudom mi a probléma?

    Elmegy orvoshoz,egészséges: vezethet,ha nem akkor nem is szabad vezetni!

  • v_gabe

    Tegyük hozzá, hogy a jogosítvány csak belföldön helyettesíti a személyit, külföldön nem!

  • HakapesziM

    Sok országban – úgy tudom pl. a svédeknél – nincs is orvosi lejárata a jogsinak. Nálunk hivatásosoknál különösen hosszú herce – hurca. Volt egy jó fej házidokim, egy kisöreg, annyi idő alatt állította ki a papírt, ameddig ezt írom. Minden vizsgálat nélkül. Sajnos nincs már közöttünk, majd néznem kell mást aki “okosban” intézi. Nem érek rá három napokat ücsörögni különböző várótermekben.

  • accelerate.

    Azt konkrétan tudom, hogy az Egyesült Királyságban az úrvezetőknek 70 éves korig nem kell orvosi vizsgálat, a tehergépjármű vezetőknek 45 év a határ.
    Szerintem az a másik véglet,ami szerintem rossz!!
    Kívánom, hogy Lacky Úrnak még nagyon sokáig legyen jó az egészsége, de a rendszeres orvosi vizsgálat a saját és mások epsége érdekében is fontos.
    Az összeg és a vizsgálat minősége már más kérdés.

  • Fogash73

    hakapeszi!

    és ha majd egy félsüket-félvak-negyedórás reakcióidejű vénember eltapos, mert nem tud időben a fékre lépni, akkor is ez lesz a véleményed?

    A sok hülye (szellemileg/fizikailag vezetésre alkalmatlan egyén) miatt szerintem érdemes lenne ÖT évente újra vizsgázni kreszből is, nem csak a 10 évenkénti orvosi lenne fontos…

    Az ilyen “okosba” háziorvosok meg pont azoknak hosszabbítanak, akik úgy mennek be: “jajj doktor úr, alig bírok menni, úgy fájnak a lábaim”. Aztán meg röhögünk a jutubon, hogy egy amcsi nyugger megint berontott egy kirakaton, illetve számtalan balesetnek az az oka, hogy a vezető nem tudott a kellő gyorsasággal és erővel kormányozni/fékre lépni/stb…

  • husky

    Sajnos a bunkó, primitív viselkedést nem lehet kiszürni, sőt a vakok is kaphatnak jogsit! Ezért mennek át a piroson nem állnak meg STOP táblánál. A korlátotl szellemi képességűek is, akik 2-3 autó helyét foglaljak el 1 autóval.
    A donorjelöltek, akik 110-zel előznek, ha 90-nel megyek a 70-es táblánál.
    Aki részegen halálos balesetet okoz attól vegyék már el életfogytig, ÖRÖKRE a jogsit! Ennyi volt, tegyék fekete listára!! Soha többé ne kaphasson!

  • papalaci

    Még szerencse, hogy én már lecseréltem, igaz svájcira :-) Itt az úgynevezett úrvezetőknek 70 éves korig nem kell időközi orvosira menni, DE!!! A háziorvos, amennyiben olyan egészségi probléma merül fel, korlátozhatja vagy le is tilthatja. A hivatásosoknál más a helyzet. 45 év felett már 3 évente kell menni a háziorvoshoz. Már amennyiben a háziorvos akkreditált orvos a kanton közlekedési hatóságánál. Az orvost is felelősségre vonhatják, ha például egy cukorbetegnek csak úgy “okosba” megadja az engedélyt. Mindezzel együtt a rendszer jól és relatíve olcsón működik.

  • papalaci

    Tisztelt bubo, a 3,5 t-ás jármű B kategóriával vezethető, nem kell hozzá 2.csoportú eü vélemény.

  • papalaci

    v_gabe! Tegyük hozzá, hogy a magyar vezetői engedély az EU területén bárhol helyettesíti a személyit. Vagyis otthonról elindulsz és akár Párizsig mehetsz csak jogsival, még útlevél sem kell.

  • daneel19

    Azért tőlünk délre és keletre senki ne induljon el csak jogsival útlevél nélkül!

  • v_gabe

    papalaci: tegyük hozzá, hogy tavaly nyáron Sopron előtt megállított az osztrák határőr és ha nincs ott a családom nem engednek haza. Csak jogsi volt nálam.

    Kis info az EUvonalról:
    “Fontos!

    A magyar jogosítvány (vezetői engedély), ami itthon személyazonosításra is alkalmas, az EU-ban nem elfogadott úti okmány (nincs benne a fenti EU-s adatbázisban), tehát külföldön csak mint jogosítvány használható.”

  • v_gabe

    Az elfogadott okmányokat itt lehet megnézni: http://prado.consilium.europa.eu/hu/categories/hun/b/resultbycountrycategory.html

    A jogosítvány szemlátomást nincs köztük…

  • cartulaj

    accelerate.:
    Bocs.de helyesbitenem kell,az U.K.-ban A;B;kategoriaban 60 eves korig nem kell vizsgalat,C;kategorianal,45 ev felett 5 evente.Dombornyomott jogsi az nincs./eddig/

  • accelerate.

    cartulaj: bocsi, de ismét megnéztem a jogsitam, és nyugodtan elhiheted nekem, hogy 70év : A,BE,B1 kategóriában. A többi úgy van ahogy írtad te és én is ami 45év.
    De ezen úgysem veszünk össze :)

A csapatok nem kérnek F1-es tulajdonrészt

Úgy tűnik, a nem sikerült pénzt kihúzni a csapatok zsebéből, a Forma-1 új tulajdonosa, a Liberty Media nem tudta bevonni őket a tulajdonosi körbe.

Családi mindenest, de milyet?

Használtautó-vásárlásban segít szakértőnk, aki egy levélváltással is irányt mutathat az igényeinknek megfelelő kivitel megtalálásához.

Ez a kézműves módszer új fejezetet nyit a hengerfej felújításban

Precíz megoldás helyett ösztönből tolja emberünk. Az eredmény kétséges, de legalább az eljárás látványos.

F1: Jövőre Vettel, Alonso is mehet a Mercedeshez

A Mercedes csapatfőnöke nem titkolja, hogy az idén nagyon figyelik majd a pilótapiacot, lecsaphatnak valamelyik nagyágyúra is, ha Valtteri Bottas nem hozza Nico Rosberg szintjét.

Top 10: a magyarok kedvenc használt autói

Úgy fest, hogy a közlekedési alapszükségletek kielégítésére szolgáló modellek mellett sok honfitársunk álmait valósítja meg használtautó-behozatallal. Közöljük a tíz legnagyobb darabszámban behozott használt autót.

Fából faragott futóművel támasztották fel a sánta terepjárót

Aki terepjárásra adja a fejét, annak leleményesnek kell lennie. Az erdő mélyén, a vadonban nincs szerviz, csak a merész ötletek segíthetnek ha nagy a baj.

Megvan az év első, szájtátós kamiontuningja!

Egy magyar csapat úgy alakította át egy Scania utasterét, hogy arra talán még külföldön is csorgatni fogják a nyálukat a kamionsofőrök.

F1: Nem mondják el az igazat Schumacherről?

A hétszeres világbajnok Forma-1-es legenda volt menedzsere szerint a család tartozna azzal a szurkolóknak, hogy elárulják, milyen állapotban is van Michael Schumacher.

Betegségnevű elektromos szupersportkocsi, de honnan?!

A Dendrobium nem valami alattomos gombás fertőzés, hanem egy futurisztikus külsejű sportkocsi, amely egyrészt elektromos, másrészt hamarosan gyártani fogják, harmadrész szingapúri.

F1: Lassan kiszorítják Bernie Ecclestone-t

A Nemzetközi Automobil Szövetség is rábólintott a Forma-1 eladására, az amerikai Liberty Media egy újabb lépéssel közelebb került a teljhatalomhoz.

Elsírta magát a szerelő, amikor ezt meglátta

Vajon mire gondolt emberünk, amikor fa fékbetéteket drótozott a féktárcsához? A többiről nem is beszélve.

Életükkel játszanak a marosvásárhelyi autósok

Életveszélyes játékot űzött több autós és motoros a Maros jegén.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.