Papírmunka

Az útra mindenképpen vigyük magunkkal érvényes biztosításunkat igazoló zöldkártyánkat. Ezzel igazolhatjuk az európai országokban, hogy rendelkezünk olyan felelősségbiztosítással, amely a külföldön okozott károkat is megtéríti a károsult részére. Több országban a magyar forgalmi rendszám és az ovális mezőben elhelyezett, “H” országjel is igazolja ugyanezt, de ettől függetlenül mindig ajánlott magunknál tartani a zöldkártyát. Annál is inkább, mert vannak olyan országok, amelyekbe nem léphetünk be zöldkártya nélkül, ezen országok listája a MABISZ honlapján megtalálható. A zöldkártya kiállítását a kötelező felelősségbiztosítását kezelő biztosítónál lehet igényelni.

Ausztriában keményen büntetnek, ha nincs téli gumi

Ausztriában keményen büntetnek, ha nincs téli gumi


Ugyan nem kötelező, de hasznos dolog külföldi utak előtt az utazásunk céljának megfelelő utasbiztosítást kötni. A legtöbb esetben egy buszjegynyi összegből ki is jön a biztosítás napi díja,  amely százezres vagy akár milliós költségű kártérítést is fedezhet. Egy szimpla kartörés kórházi ellátásának ára Ausztriában akár 1000 euróba is kerülhet. Annak is érdemes megkötnie az utasbiztosítást, aki csak pár napra megy határon túlra kirándulni vagy várost nézni, hiszen a csúszós téli időszakban bármikor előfordulhat egy kisebb baleset. Nem beszélve arról, ha esetleg kénytelenek vagyunk pár nappal tovább maradni az adott országban egy nem várt baleset miatt.

Az autós út előkészítése

Szintén létfontosságú a téli gumi használata, mely a legtöbb térségbeli államban kötelező november 1. és április 15. között. Ezt több határátkelőhelyen ellenőrzik is, ha enélkül próbáljuk meg az átkelést, gyors véget érhet a tervezett pihenés. A hóláncot is érdemes eltennünk, mert előfordulhat, hogy olyan táblával találkozunk külföldön, amely kötelezővé teszi a hólánc felszerelését. Ausztriában például akár 5000 euróra is megbüntethet a rendőr, ha téli gumi és hólánc nélkül autózunk.

A hólánc is lehet kötelező


Baleset esetén mire figyeljünk

Ha külföldi úton balesetet szenved egy magyar autótulajdonos, hasonlóan kell eljárnia, mint egy belföldi balesetnél: a kék-sárga baleseti bejelentőt – hivatalos nevén “Európai baleseti bejelentőt” – kell kitölteni, melyen a baleset körülményeit és a résztvevők adatait rögzítjük. A nyomtatvány összeállítása ugyanaz minden nyelven, a magyar verzió ismeretében könnyedén kitölthető. Ne sajnáljuk az időt a kitöltött dokumentum tüzetes ellenőrzésére, mert ha ártatlanul felelősséget vállalunk a balesetben, azt később már nagyon nehéz orvosolni.

Arra is figyeljünk, hogy minden dokumentum egy példánya nálunk maradjon. A baleseti bejelentőlap mellett szükség lehet a jegyzőkönyvre, az esetleges orvosi leletre és számlára, ajánlja a K&H biztosító.