A mai legális autójavító hálózat a járműpark 40 százalékának javítására elég, az autók nagyobb hányadát “sufniműhelyekben” javítják – mondta Knezsik István, az Autós Nagykoalíció (ANK) elnöke a szervezet évzáró rendezvényén kedden Budapesten.

 Az ANK kalkulációja szerint a 4,5 millió gépjármű 30 százaléka műszaki állapota alapján nem vehetne részt a forgalomban. Ezért üdvözli az ANK azt a kormányzati szándékot, hogy létrehozza a járművek műszaki életútjának nyilvántartását – tette hozzá az elnök.
    
Jelenleg 11 852 javító vállalkozás található Magyarországon. Ebből 802 részben a saját cégének, részben külső megrendelőknek is dolgozik, 728 pedig csak a saját járműveket javítja, a maradékhoz térhet be bárki. A teljes alkalmazotti létszám 54 976, ez a kapacitás a szükséges javítások 40 százalékára elegendő.
   
A Nemzeti Közlekedési Hatóság adatai szerint 525 ezer járműnek nincs műszaki vizsgája. Ha ehhez hozzáadjuk a kötelező gépjármű-felelősségbiztosítás nélkül közlekedőket és a rossz műszaki állapotú járműveket, akkor a teljes állomány 30 százaléka nem mehetne ki az utakra – ismertette Knezsik István.

Az elnök kifogásolta a mai gépjárművezető-oktatást is. Magyarországon 700 kilométer vezetéssel lehet jogosítványt szerezni, Ausztriában ehhez 5 ezer kilométer kell. Igaz, ott először csak ideiglenes jogosítvány jár, majd két év gyakorlat után véglegesítik azt.

Forrás: MTI