Az idei év elején Magyarországon a legtöbb gépjármű-kategóriában jelentősen csökkent a regisztrációs adó mértéke. Ennek és az euró 280-285 forint között stabilizálódó árfolyamának a hatására idén több mint 70 százalékkal nő a használtautó-import mértéke, amely idén először meghaladja majd az újautó-eladások várható volumenét is- számol be elemzésében a hasznaltauto.hu.

A túlnyomórészt magánszemélyek által behozott autók azonban nem a hazai használtautó-piacon hiányzó néhány éves autók kínálatát pótolják: 54 százalékuk legalább tízéves.

A használtautó-behozatal volumene a tavalyi 31 ezerről ugrik egy év alatt 54 ezerre, miközben új autóból itthon 52 ezer darab kel el az év végig. Az import egyre nagyobb mértékben befolyásolja a piacot: míg a behozott személygépkocsik 2010-ben alig 4 százalékát, 2011-ben 6,6 százalékát tették ki a hazai használtautó-vásárlások teljes mennyiségének, addig az idei évben ez az arány már elérte a 12 százalékot.

Az idén a behozott járművek 45 százaléka alsó- és felső-középkategóriás személyautó volt, a legnépszerűbb hat márka (Volkswagen, BMW, Opel, Ford, Mercedes és Audi) teszi ki a teljes mennyiség több mint 60 százalékát.
“Az idén importált használt autók életkori megoszlását tekintve egyértelműen megállapítható, hogy az érdemben nem csökkenti a hazai teljes autóflotta 12 éves átlagéletkorát: 54 százalékuk legalább tízéves – ismerteti a további adatokat Szemes Árpád, a Használtautó.hu ügyvezetője.  “A márkák és az életkor ismeretében kijelenthetjük, hogy a szűk anyagi lehetőségek miatt a vásárlók inkább idősebb kocsit vesznek, mintsem hogy lemondjanak a vágyott emblémáról.”

Az első tíz hónap adatai szerint a használtautó-import 89 százalékát magánszemélyek nevére helyezték forgalomba. Mindez persze nem jelenti azt, hogy az autók behozatalában nem vesznek részt kereskedők, csupán az értékesítés után látják el hazai okmányokkal a járművet. A behozatal korántsem csupán egyedi megrendelések alapján zajlik. Ezt mutatja, hogy a Használtautó.hu portálon ebben a pillanatban is több mint hatezer autót hirdetnek külföldi okmányokkal, ezek aránya a 12-18 éves teljes hazai kínálatban a 10 százalékot is meghaladja.

A 2000-es évjárat fontos vízválasztó. Ettől az évtől kötelező ugyanis a személyautók számára az Euro3-as emissziós norma, s ma már több európai nagyvárosból, vagy azok belső részeiből kitiltották az ennél rosszabb besorolásúakat. Külföldön emiatt ezeknek az autóknak az értéke jóval szerényebb, mint itthon, vagyis jobban megéri őket behozni az országba. (Nálunk még csupán az Euro2-esnél rosszabb besorolásúaknak parancsolnak megálljt például szmogriadó esetén Budapest területén.)

2013-as kilátások

“Az autóimport szabályozásában a következő év elején nem várható változás, ezért a használtautó-behozatal alakulását a jövőben elsősorban az árfolyamok alakulása fogja meghatározni – ad kitekintést a szakember. “Amennyiben az euró árfolyama továbbra is a jelenlegi sávban tartózkodik majd, a jövő évben havi átlagban 4500- 5000 használt, zömében idősebb, külső finanszírozás nélkül is megvásárolható személyautó behozatalával számolhatunk.”