Az Opel befejezi az autógyártást a németországi Bochumban, a gyártást 2016-ban állítják le, de az üzemet nem számolják fel – jelentette be a német társaság igazgatótanácsának alelnöke.


Thomas Sedran a gyárban tartott állománygyűlésen közölte: a Zafira modell gyártásának befejezése után nem készül több autó a ruhr-vidéki üzemben. Ugyanakkor alkatrészeket várhatóan gyártanak majd, és megmarad a logisztikai központ is. A döntés oka az európai autópiac visszaesése és a kihasználatlan kapacitások magas szintje.

Az ötven éve működő üzemben háromezren dolgoznak, a logisztikai központban pedig további 430-an. Az egyelőre nem ismert, hogy hányan veszíthetik el a munkájukat. Az évek óta veszteséges Opel négy üzemet működtet Németországban. A bochumi gyár viszonylag magas költséggel termel és már hosszú ideje napirenden van a leállítása.

Ágazati becslések szerint az Opel az idei első félévben minden egyes eladott kocsi után 940 euró (270 ezer forint) veszteséget szenvedett el. A társaság előrejelzése szerint az év egészében nagyjából 1,4 milliárd euró (400 milliárd forint) működési veszteséget kénytelen elkönyvelni, a nullszaldót pedig legkorábban az évtized közepére érhetik el.

Szakértők szerint az Opel fő problémája az, hogy Európára korlátozza a márkát a tulajdonos, az amerikai General Motors (GM), mert attól tart, hogy a nagy feltörekvő piacokon a csoporthoz tartozó más márkák rovására nyerne teret. Az európai piac azonban gyenge, ráadásul az Opel piaci részesedése is csökken.

A bejelentés nyomán megtámadta a GM-et Rainer Brüderle, a kisebbik kormánypárt, az FDP parlamenti frakciójának vezetője, korábbi gazdasági miniszter is. Szerinte a GM diszkriminálta az Opelt Kínában és Latin-Amerikában, és “példával szolgált arra, hogy a multinacionális vállalatoknak hogyan nem lenne szabad bánniuk az együttműködő cégekkel Németországban”.

A GM európai érdekeltségénél – amelyez az Opel és a Vauxhall mellett még a Chevrolet márka tartozik – a január-szeptemberi időszakban az értékesített kocsik száma 818 ezer volt, ami 13 százalékos csökkenés az egy évvel korábbihoz képest. A gyártott kocsik száma az egy ével korábbi 940 ezerről 718 ezerre csökkent.

Forrás: MTI