Ki kell ábrándítanom azon olvasóinkat, akik a SHARC szó láttán, egy mostanában gyakran emlegetett kifejezéssel hoznák összefüggésbe a jövő rendőrjárgány koncepcióját. A Subaru Highway Automated Response Concept kezdőbetűiből felépülő név mögött az idei év innováció- és formaterv-győztes autópálya-rendőrautóját tisztelhetjük.

A BMW, General Motors, Honda és Mercedes-Benz dizájnstúdióiban készült koncepciókat maga mögé utasító Subaru győzelme annak köszönhető, hogy az igen gazdag képzelőerővel megáldott zsűritagok igényeinek elméletben a SHARC felel meg leginkább a jövőbeli rendőrjárművek közül. A hívószavak között a technológia, az innováció, a sebesség, az agilitás, a környezetvédelem és az újrahasznosítás szerepelt.


A nyertes gép voltaképpen egy drón, ami földön és levegőben egyaránt képes közlekedni, működése teljesen automatizált. A megújuló energiaforrásokkal 24 órán át működő járőr tevékenységét egy külön központból ellenőriznék.

A Subaru  rendőr-drónjához kreált, 2025-ben játszódó történet alapján – amely a zsűri szerint teljesen életszerű – az autópályákon cirkáló járműbe épített háromdimenziós kamerák képei a közlekedésrendész szemüvegén keresztül jelennének meg. Az intelligens rendszer képes lenne a csatolt információkat – köztük a sebességet és a rendszámhoz tartozó adatokat- is megjeleníteni, a kamerákat pedig a szem mozgásával tudná irányítani az ügyeletes tiszt. A gép további tájékoztatást adna az útviszonyokról, a hőmérsékletről, a balesetekről, a dugókról.

Az ügyeletes beavatkozhat a jármű irányításába, illetve annak további utasításokat is adhat. Az egyenként 96 lóerős elektromotorokkal szerelt kerekeket a gép képes vízszintes pozícióba is állítani, így a propellermintázatú küllők segítségével és a golyóálló, ultrakönnyű kevlárkarosszériának köszönhetően akár repülni is képes.

Nos, 2025 már nincs olyan messze. Ön szerint mennyire életképes a SHARC koncepció?