Gyárilag 9 személyes, de terepen több

Gyárilag 9 személyes, de terepen több


Míg az öreg SII-esem plasztikai műtéten esik át – ezekben az órákban flexkorong hasítja ki belőle a vasoxidot – én meg az eBay-en, illetve egyéb fórumokon csorgatom a nyálam galvanizált alvázra, teljes ülés-szettre, vagy zsír új kardánra, addig is igyekszem néha Land Rover közelbe kerülni, tölteni valamivel a rovatot.

Nem is kell messze mennem. Kovács úr, – a legendás fotográfus – légvonalban alig pár száz méterre lakik a lakásomtól. Az autója pedig már sokat megért, és lemosni, kitakarítani sem kellett a fényképezés előtt. Nem tudtam ellenállni.

Haszonállat: Land Rover Defender 110 300TDI 1

111 lóerős négyhengeres dízelmotor hajtja

122 lóerős öthengeres dízelmotor hajtja


A mai főhős egy 110-es Defender, Td5-ös dízelmotorral. A Defender durván tíz éve, a szervizkönyv szerint 90 ezer kilométerrel került mostani gazdájához. Mostanában 300 ezer körül jár a számláló, de a valós kilométert csak becsülni lehet, mert hat évet szakadt kilométeróra-spirállal élt le az autó.

A javítást csak az indokolta, hogy egyszer csak az üzemanyagszint-mérő is beadta a kulcsot, és tanult ember nem autózik úgy, hogy nem tud legalább egy adatot biztosan az üzemanyagszint, és a megtett kilométerek közül.

A Land Rover tető a megfázáson kívül szinte mindenre jó

Fogyasztás

A balta, mint motorjavító célszerszám

A balta, mint motorjavító célszerszám


Egy Land Rover fogyasztása nagyban függ attól, hogy mit is kell dolgozni. Így lehet vele 7 literrel is járni – kerozin és 2T-típusú olaj megfelelő keverékével, autópályán – de a fogyasztás könnyen felmehet 28 literre is, ha vagy kéttucatnyi mobil-klotyóval megrakott trélert kell húzni, városi körülmények között. (Életből vett példák.) Békeidőben az átlag valahol 9 -10 liter között van. Motorja nem túl erős, újkorában 111 lóerős volt, és négyhengeres létére is kellemes a hangja. (Igen, a Td5 elírás volt.)

Komfort

Ilyen egy munkára használt autó belseje

Ilyen egy munkára használt autó belseje


A landroverezés sosem a kényelmes, hosszú utazásokról szól, mégis minden embernek az életében vannak olyan pillanatok, amikor úgy érzi, ezt mégis ki kell próbálnia. Az idősebbekben a Daktari, az Elza és kölykei, a fiatalabbakat a Tomb Raider, vagy a legújabb James Bond film segíti abban, hogy ez felszínre törjön belőlük.

Ha kipróbálja az ember, akkor vagy soha többé az életben nem ül Land Roverbe egy Budapest-Érd túránál hosszabb autózásra, vagy maga is kerít egy Landyt, hogy a kormány mögül röhöghessen a csomagtartóban nyomorgó, fagyoskodó utazóközönségen.

Rémes minőségű videó, de fél perc után már van benne porban rongyoló öreg Land Rover:

Belsejében spártai állapotok uralkodnak. Az ajtók szelelnek, az ülések nem nevezhetők igazán komfortosnak, és a helykínálat sem annyira nagyvonalú, mint ahogy azt kintről gondolnánk. Vezetés közben se várjunk tőle nagy kunsztokat, ez igazából munkagép. Amely nem mellékesen kiváló kirándulóautó is, a kényelemre fittyet hányó társaknak.

Haszonállat: Land Rover Defender 110 300TDI 2

Megbízható? Igen. De nem.

A Land Rover alapjába véve megbízható valami. De a megbízhatósága nagyban függ a tulajdonos gondosságától, hozzáértésétől, illetve az időben elvégzett, megfelelő karbantartástól is. Ez a kocsi már az összes környező, és szinte az összes környezőt környező országban lerobbant már, de mindegyik lerohadásnak megvoltak a könnyen rekonstruálható előzményei is.

Modern, izléses autóbelső, pávatollal és az Elvarázsolt disznó című meseopera főhősével

Modern, izléses autóbelső, pávatollal és az Elvarázsolt disznó című meseopera főhősével


Például a himbatengely törése Dr. Watson segítsége nélkül is visszavezethető a tulajdonos első, önállóan elvégzett szelephézag-állítására. Amely a szükséges 0,25 helyett csupán 0,2 mm-re sikerült, és ez hamar meg is bosszulta magát. Azonban a Land Rover nem egy szívtelen állat, nem volt nagy a pusztítás, a javítás nagyjából 20 ezres tétel volt csupán, nem kellett túl mélyen a zsebbe nyúlni.

A kuplung elégetése egy helyére vissza nem tett dugó lelkén szárad. Hiányában a felszedett iszaptól a kuplung nem volt képes tisztességgel végezni a dolgát, és a tárcsa menthetetlenül elégett. Ekkor egy mocsárból kellett kirángatni a járgányt, de az új kuplung már szerencsésebb életpályát tudhat maga mögött: 200 ezer kilométer van benne és köszöni, jól van.

Képes 28 litert is benyakalni 100-on

Elektronika? Haha!

Apróbb műszaki felülvizsgálat

Apróbb műszaki felülvizsgálat


Elektronikai hibája –  mivel szinte semmi ilyesmi nincs benne – nem sok van a Defendernek. Ami meg igen, az könnyen orvosolható elmés megoldásokkal – akksisarukról lefarigcsált ólommal, tábortűzben hevített sátorcövek hegyével megforrasztva. Ezen kívül előfordult még vezérműszíj-szakadás is, ennek oka a Pató Pál-szindróma – ősszel kicserélem, tavasszal kicserélem, ej kibírja ez még, ej, nem bírta ki.

A generátor szénkeféje meg kopó alkatrész, illik számolni azzal, hogy egyszer csak cseréért kiált. Nos, ez is kiáltott. Az előzőekhez hasonlóan szintén nem róható fel a tervezőknek az oldalra borulás, illetve a vágás közben az autó elejére boruló fa sem. Ezen kívül tényleg megbízható az autó. Indul fertelmes hidegben, bár papíron 9 személyes, de közutaktól távol 15 embert is elvisz A-ból B-be, és már 8 mázsa is volt a tetején. És a Land Rovert ezért szeretjük. Mert lassú, kényelmetlen, de minden tróger melót megcsinál, akár kilógó béllel is.

Így nem véletlen, hogy amikor Kovács úr megvette élete sokadik autóját, akkor egyúttal élete legjobb autóját is megvásárolta.