A 2012-es Spanyol-rali vasárnapi programja:

SS13 Riudecanyes 1 – 16,35 km
SS14 Santa Marina 1 – 26,51 km
SS15 La Serra d’Almos 1 – 4,11 km
SS16 Riudecanyes 2 – 16,35 km
SS17 Santa Marina 2 – 26,51 km
SS18 La Serra d’Almos 2 – 4,11 km

Nagyjából kilencven gyorsasági kilométer, hat szakasz maradt a Spanyol-rali zárónapjára, amellyel a 2012-es rali-világbajnokság is lezárult. Sebastien Loeb, aki pénteken a saras körülmények között még negyedik volt, de szombaton – már aszfalton – átvette a vezetést, végül megőrizte elsőségét, megszerezve sorozatban nyolcadik győzelmét a Spanyol-ralin.

A Citroën versenyzője vasárnap nem volt a leggyorsabb, de kíméletlen kiegyensúlyozottsággal autózott.  Végül hét másodperccel előzte meg a fordos Jari-Matti Latvalát, miután a finn remekül zárkózott fel vasárnap, főként délután, amikor a visszatérő esőben a gumiválasztása jobban alakult, mint a kilencszeres világbajnoké.

Loebnek ez idei kilencedik futamgyőzelme, pályafutása során pedig már 76. alkalommal nyert. Ezzel rali-világbajnokság egy különleges korszaka is lezárul, miután a francia versenyző jövőre már nem indul a bajnoki címért, csak néhány versenyen áll rajthoz miközben felkészül, hogy 2014-től a túraautó-világbajnokságban versenyezzen.

“Természetesen nagyon szerettem volna megnyerni ezt a versenyt” – mondta Loeb. “Szenvedtünk a verseny elején, mert nagyon trükkös volt az első nap. Aszfalton át tudtam venni a vezetést, de ma nem volt könnyű, mert nem jól választottunk gumit, és Jari-Matti keményen hajtott, egyre közelebb került.”


A 38 éves versenyző első versenyét épp ugyanitt, Spanyolországban futotta 1999-ben, azóta 163 vb-futamon indult, amelyek közül 76-ot megnyert, összességében pedig 112 alkalommal állt a dobogón. 2004 óta minden évben megnyerte az egyéni világbajnoki címet.

A Spanyol-rali zárónapja Dani Sordoról szólt. A spanyol versenyző hazai pályán az első napi motorhibát követően már szombaton is jó ment, de vasárnap igazán belehúzott, hat szakaszból négyet megnyert, a maradék kettőn is csak kicsivel szorult a második helyre. Végül a pénteki 29. helyről a kilencedik helyre zárkózott fel. Győzelmet, dobogót remélt, de végül részsikerekkel kellett vigasztalódnia.

A dobogóra Loeb és Latvala mellett Mikko Hirvonen állhatott még fel. Hirvonen számára is tét nélküli verseny volt ez a futam, hiszen ahogy Loeb bebiztosította a bajnoki címét korábban, ő sem lehetett már rosszabb másodiknál. Jövőre a világbajnoki cím első számú várományosa lehet.

Latvala számára is búcsú volt ez a verseny, hiszen 2013-ban már a Volkswagen színeiben versenyez, miután a Ford bejelentette, hogy kiszáll a rali-világbajnokságból. A márka évtizedek óta szerepel a sorozatban, összesen 76 futamgyőzelmet jegyeznek, 1979-ben, 2006-ban és 2007-ben megnyerték a konstruktőri bajnoki címet. 1997 óta a brit M-Sport építi és versenyezteti autóikat, a Malcolm Wilson-féle alakulat a tervek szerint a Ford technikai támogatása mellett, de pénzügyi segítsége nélkül jövőre is rajthoz állítja a Fiesta RS WRC-ket.


Második helyével, illetve a power stage megnyerésért járó három ponttal Jari-Matti Latvala megelőzte az egyéni bajnokságban Mads Ostberget.

“Szerettem volna még egy szakaszt, mert remek csatát vívtunk Loebbel” – nyilatkozta Latvala. “Volt néhány fantasztikus évem a Forddal és Malcolm Wilsonnak hála végig támogattak, pedig számos alkalommal összetörtem az autót.”

Ostberg végül negyedikként zárt, 9,6 másodperccel Hirvonen mögött. A fiatal norvég pénteken vezette a versenyt, miután a saras körülmények között kihasználta a gyári versenyzőkhöz képest jobb rajtpozícióját. Szombaton azonban a második szakaszon megpördült és harmadik helyre került, majd az elrontott beállítással újabb helyeket veszített. Vasárnap viszont sikerült visszaelőznie Ott Tanakot. Bár nem tudta megtartani bajnokságbeli harmadik helyét, teljesítménye így is kiváló, hiszen pénzügyi lehetőségei miatt két futamon nem is indult. 

A Spanyol-rali ötödik helye végül Jarkko Nikaráé lett, azt követően, hogy Ott Tanak a 16-os szakaszon lecsúszott az útról és kiesett a versenyből. A top tízbe Craig Breen, Chris Atkinson, P-G. Andersson, Dani Sordo és Jevgenyij Novikov fért még be. 

Azt követően, hogy tavaly megnyerte a WRC Academy Cupot, Craig Breen idén az SWRC bajnokaként zárta az évet, miután Spanyolországban az ő sorozatuk nyolcadik versenyén P-G. Andresson előtt végzett. Négy futamon nyert, egyszer második volt, kétszer viszont nem szerzett pontot. Sikere azért is igazán különleges, mert júniusban a karrierje is veszélybe került, amikor a Szicíliában, a Targa Florio ralin elszenvedett balesetükben a navigátora életét vesztette.

A 2012-es Spanyol-rali végeredménye:

1. Sebastien Loeb      Citroën Total WRT DS3 WRC           4ó 14p 29,1mp M
2. Jari-Matti Latvala    Ford WRT Fiesta RS WRC                +7,0 mp M
3. Mikko Hirvonen       Citroën Total WRT DS3 WRC            +1 p 46,8 mp M
4. Mads Ostberg        Adapta WRT Fiesta RS WRC             +1 p 56, 4 mp M
5. Jarkko Nikara          Prodrive WRC Team MINI JCW WRC   +16 p 7,9 mp
6. Craig Breen            Ford Fiesta S2000                          +18 p 10,4 mp S
7. Chris Atkinson        WRC MINI Team Portugal JCW WRC    +19 p 14,7 mp
8. P-G. Andersson       Proton Satria Neo S2000                  +20 p 16,1 mp S
9. Dani Sordo             Prodrive WRC Team MINI JCW WRC    +25 p 40,6 mp
10. Jevgenyij Novikov  Ford Fiesta RS WRC                        +25 p 46,6 mp
11. Petter Solberg       Ford WRT Fiesta RS WRC                 +26 p 5,6 mp M
12. Thierry Neuville      Citroën Junior WRT Citroen DS3 WRC +26 p 23,7 mp

Power Stage / SS17 (Top 3):

1. Jari-Matti Latvala   Ford                                         15p 43,5mp  3 pont
2. Dani Sordo            Prodrive WRC Team MINI JCW WRC   +2,4mp     2 pont
3. Sebastien Loeb      Citroën Total WRT DS3 WRC            +10,7mp   1 pont

A világbajnokság végeredménye:
Pilóták

1. Sebastien Loeb      Citroën WRT                270 pont
2. Mikko Hirvonen       Citroën WRT                213 pont
3. Jari-Matti Latvala    Ford WRT                   154 pont
4. Mads Östberg         Adapta WRT               149 pont
5. Petter Solberg        Ford WRT                   124 pont
6. Jevgenyij Novikov   M-Sport Ford WRT         88 pont
7. Thierry Neuville      Citroën Junior WRT         53 pont
8. Ott Tanak             M-Sport Ford WRT         52 pont
9. Martin Prokop        Czech Ford Rally Team    46 pont
10. Sebastien Ogier    Volkswagen Motorsport   41 pont

Konsturktőrök

1. Citroën WRT            453 pont
2. Ford WRT                309 pont
3. M-Sport Ford WRT    170 pont
4. Adapta WRT              83 pont
5. Citroën Junior WRT     72 pont
6. Qatar WRT                71 pont
7. Brazil WRT                 28 pont
8. MINI WRC Team          26 pont

M=konsturktőr, S=SWRC