Kutya az autóban

Hogyan szállítsunk ebet biztonságosan?

Szerző: Vezess.hu levél küldés 
Dátum: 2012.09.18. 15.00

Tudtad, hogy nem csak a józan ész, de még a KRESZ is rendelkezik a kutya autóban való szállításának mikéntjéről? Implicite, legalábbis.

Kezdjük a kutyaszállítás témájának hivatalos részével: mit mond erről a KRESZ? Nos, közvetlenül semmit, viszont mégsem volt teljesen jogtalan annak a rendőrnek az eljárása, aki megbüntette ismerősünket egy, a hátsó ülésen szabadon üldögélő nagytestű kutya miatt. Van ugyanis a KRESZ-ben egy rész a rakományrögzítés szabályairól, és bármilyen jó fej is a kutyánk, a kocsiban ő bizony nem utas, hanem rakomány:

Ez egy aranyos kép, de természetesen nem a kutyaszállítás optimális módja

Ez egy aranyos kép, de természetesen nem a kutyaszállítás optimális módja


A rakományt a járművön – annak belsejében, illetőleg rakfelületén – úgy kell elhelyezni, hogy a közlekedés biztonságát, valamint a személy- és vagyonbiztonságot ne veszélyeztesse. Gondoskodni kell különösen arról, hogy a rakomány:

a) a jármű vezetőjét a szabad kilátásban és a vezetésben, a forgalom többi résztvevőjét pedig a jármű fényjelző berendezéseinek észlelésében ne akadályozza;
b) a jármű ajtajainak, illetőleg a rakfelület oldalfalainak lezárását ne gátolja;
c) egyenletesen és úgy legyen elhelyezve, hogy a jármű stabilitását számottevően ne rontsa;
d) úgy legyen rögzítve, hogy el ne csússzék, le ne essék, ki ne ömöljék, továbbá olyan módon legyen lefedve (letakarva), hogy le ne szóródjék;
e) az elkerülhetetlennél nagyobb zajt, szennyeződést ne okozzon;
f) magassága – a jármű magasságával együtt – a négy métert ne haladja meg;
g)289 a járművön – a (3) és (7) bekezdésben foglalt eseteket kivéve -, illetőleg annak rakfelületén ne nyúljék túl.

Röhejesnek tűnik, pedig nagy testű, tömör csontozatú kutyák számára bizony hasznos az összecsukható rámpa. Egy nagy véreb típusú kutya csípőjét ugyanis nem ugrásokhoz igazította az emberi szelekció

A fentieknek való megfelelésre kutyaiskolás tanító bácsink minimál-megoldásként egy pofonegyszerű trükköt javasolt kombi, öt- vagy háromajtós, netán egyterű autókhoz. Ha a kutya pórázát a csomagtérajtóval alá csukjuk bezáráskor, a kutya máris rögzítve van, nem zavarja a vezetőt, nem csúszkál (nagyon), és ha szerencsénk van, ki se ömlik.

Kistestű kutyák szállításához optimális egy biztonságosan rögzíthető hordtáska

Kistestű kutyák szállításához optimális egy biztonságosan rögzíthető hordtáska


Ennél is fontosabb, hogy esetleges ütközésnél nem csapódik elszabadult hajóágyúként ide-oda, és nem törögeti el a gazdik nyakcsigolyáját. Mert hát, tetszik, nem tetszik, a kutya rögzítésének fő célja nem a jószág, hanem az emberek épségének védelme, a törvényalkotó szerint.

Ha viszont nekünk a kutya élete is számít, és el tudjuk képzelni, hogy nem csak másokkal történhet baleset, a póráz “odacsukásánál” vagy csomagrögzítő kampóhoz karabínerezésénél bonyolultabb, drágább megoldást kell keresnünk.

Kistestű kutyák esetében a legcélszerűbb egy hordtáska vagy műanyag kisállat-szállító doboz használata, a becsomagolt kutyát tehetjük a padlóra, vagy rögzíthetjük az övvel valamelyik ülésben.

Praktikus és elegáns a biztonsági öv-csattal kiegészített, hámhoz csatakozó póráz, de a szőr és a nyál ettől még rákerül a kárpit minden egyes négyzetcentiméterére

Nagyobb kutya esetében, ha szedánunk van, vagy tele a csomagtartó, a biztonsági öv-csattal ellátott hámban már meglehetős biztonságban tudhatjuk, meg magunkat is. Az esetleges ütközéskor a hám nem töri el azonnal a kutya nyakát, mint a nyakörv tenné.

Ez a tuti. A kutya izoláltan a platón, széltől védve a kabinhátfal mögött, biztonságos ketrecben, csípőkímélő lelépőrámpával. Persze ehhez a legtöbbünknek autót is kéne cserélni

Ez a tuti. A kutya izoláltan a platón, széltől védve a kabinhátfal mögött, biztonságos ketrecben, csípőkímélő lelépőrámpával. Persze ehhez a legtöbbünknek autót is kéne cserélni


Ha nem csak biztonsági, de higiéniai szempontok is felmerülnek, célszerű a kutya alá a hátsó és az első fejtámlákhoz is rögzített pokrócot tenni. Ebben a függőágy-szerű fészekben felfogható a nyál és a szőr legnagyobb része.

Ha van hely a kutyának a csomagtartóban is, célszerű legalább egy ráccsal elválasztani a kutyát a kabintól. (A Volvo kombikban évtizedek óta rendelhető gyári kiegészítő a tető alól lehajtható kutyarács.) Ilyenkor egy balesetben a kutya biztos nem csapódik az emberek közé.

A majdnem-tuti persze a csomagtartóban, különösen egy tágas kombi vagy egyterű csomagterében rögzített ketrec vagy utazóláda.

Ez készülhet akár OSB-lapból, házilag összeütve (természetesen a megfelelő szellőzésről gondoskodva), akár horganyzott vasrudakból az örökkévalóságnak hegesztve, akár a legdrágább kisállat-boltban méregdrágán megvásárolva, kinek-kinek tehetsége szerint.

Valószínűleg minden gazdi számára természetes, de azért nem lehet nem ideírni: hosszabb útra mindig vigyünk vizet a kutyának is, legalább kétóránként járassuk meg egy kicsit szegényt, és soha ne hagyjuk a tűző napon a zárt kocsiban az állatot, pár percre sem. Jó utat minden két- és négylábú autósnak!

Kommentek

Megtalálod a Bentley-t ezen a 60 ezer megapixeles fotón?

A világ egyik legnagyobb fényképét készíttette el a Bentley. A technológia a NASA-tól származik, a téma pedig a világ egyik legdrágább felnőtt játszótere: Dubaj.

Váratlan magyar konkurenst kapott a McDonalds

Különleges töltőállomást mutatott be a MOL, Kelet-Közép-Európában elsőként a drive through szolgáltatást vezetnek be rajta.

Visszanyal a fagyi: jogsértés miatt hőbörög Kína

A kínai Chery Automobile Co. panaszt tett a helyi szabadalmi szervezeteknél: el akarják érni, hogy a Mercedes elektromos almárkája ne használhassa az EQ nevet.

Csalással vádolják a Fordot

Elégedetlen ügyfelek csoportos pert indítottak a Ford ellen, mert legizmosabb autójuk pont arra nem alkalmas, amire hirdették.

F1: Jövőre eltüntetik a cápauszonyokat

A Forma-1 állandó versenyigazgatója szerint a Nemzetközi Automobil Szövetség 2018-ra betilthatja az idén visszatért légterelőket. Charlie Whiting a Verstappen-szabályról is beszélt.

Első vezetés – Benzinpárán megél az új Suzuki Swift

Nem lesz dízelmotor az új Swiftben, de annyival könnyebb elődjénél, hogy tényleg nagyon keveset fogyaszt. A francia Alpok lábánál vezettük az ötödik generációs Suzuki Swiftet.

Mesterséges nappali fénnyel segítenék a kamionsofőröket

A Daimler azon töri magát, hogyan tudna a természetes fényhez hasonló világítást teremteni a kamionokban. Szerintük a fényszegény fülkék rossz hatással vannak a sofőrök teljesítményére.

Legendás Ford Escort cserélt gazdát 72 millió forintért

A Ford Escort Mk I raliváltozatából nem sok maradt meg gyári állapotban, ezért ritka kincs a gyűjtők körében. Néhány napja cserélt gazdát az egyik patika állapotú példány.

Paddockforradalom a Forma-1-ben

Folytatódik a Forma-1 megújítása, az új tulajdonos, a Liberty Media döntése alapján az idei évtől korlátozott számban a paddockba szóló belépőket is piacra dobnak.

F1: Csak a fejeket figyeljük!

Holnap az Ausztrál Nagydíj szabadedzéseivel megkezdődik a 2017-es Forma-1-es szezon. Mutatjuk a versenyzők idei sisakjait, hogy tudjuk, mikor kit látunk a pályán.

Fény derült a nyírségi permetező vonat titkára

Az összeesküvés hívők azonnal Chemtrail-t kiáltanak, ezért megkérdeztük a MÁV-t, mi is folyik ebből a vonatból.

Forma-1-es kvíz profiknak és tanulékony kezdőknek

Kened-vágod az F1-es pilóták fontos és érdekes statisztikáit? Ha igen, ha nem, itt egy kérdezz-felelek, amiből a lexikon-agyú rajongók is tanulhatnak. Tedd próbára magad!

F1: A Mercit “biztosan érdekli” Vettel

A Red Bull-fejes Helmut Marko kezdi a kavarást, azt mondja, a Mercedest egyértelműen érdekli a ferraris Sebastian Vettel 2018-as szerződtetése.

Adnál ennyi pénzt egy Bentley-másolatért?

A Bentley Continental GT-replika Ford Mustang-alapra épült, a kivitelezéssel nincs is nagy gond, de azért látszik, hogy ez csak másolat. Kérdés, hogy megér-e ennyi pénzt.

Keménytetőt kapott a Mazda MX-5

A klasszikus kanavász és a furmányos eltűnő targa után itt a harmadik tetővariáció. Sajnos nem veheti meg bárki.

F1: Rajthoz állhat Wehrlein Melbourne-ben

Rajthoz állhat a melbourne-i Forma-1-es idénynyitón Pascal Wehrlein, a Sauber német pilótája, miután az orvosok megadták neki az engedélyt.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.