Kutya az autóban

Hogyan szállítsunk ebet biztonságosan?

Szerző: Vezess.hu levél küldés 
Dátum: 2012.09.18. 03.09

Tudtad, hogy nem csak a józan ész, de még a KRESZ is rendelkezik a kutya autóban való szállításának mikéntjéről? Implicite, legalábbis.

Kezdjük a kutyaszállítás témájának hivatalos részével: mit mond erről a KRESZ? Nos, közvetlenül semmit, viszont mégsem volt teljesen jogtalan annak a rendőrnek az eljárása, aki megbüntette ismerősünket egy, a hátsó ülésen szabadon üldögélő nagytestű kutya miatt. Van ugyanis a KRESZ-ben egy rész a rakományrögzítés szabályairól, és bármilyen jó fej is a kutyánk, a kocsiban ő bizony nem utas, hanem rakomány:

Ez egy aranyos kép, de természetesen nem a kutyaszállítás optimális módja

Ez egy aranyos kép, de természetesen nem a kutyaszállítás optimális módja


A rakományt a járművön – annak belsejében, illetőleg rakfelületén – úgy kell elhelyezni, hogy a közlekedés biztonságát, valamint a személy- és vagyonbiztonságot ne veszélyeztesse. Gondoskodni kell különösen arról, hogy a rakomány:

a) a jármű vezetőjét a szabad kilátásban és a vezetésben, a forgalom többi résztvevőjét pedig a jármű fényjelző berendezéseinek észlelésében ne akadályozza;
b) a jármű ajtajainak, illetőleg a rakfelület oldalfalainak lezárását ne gátolja;
c) egyenletesen és úgy legyen elhelyezve, hogy a jármű stabilitását számottevően ne rontsa;
d) úgy legyen rögzítve, hogy el ne csússzék, le ne essék, ki ne ömöljék, továbbá olyan módon legyen lefedve (letakarva), hogy le ne szóródjék;
e) az elkerülhetetlennél nagyobb zajt, szennyeződést ne okozzon;
f) magassága – a jármű magasságával együtt – a négy métert ne haladja meg;
g)289 a járművön – a (3) és (7) bekezdésben foglalt eseteket kivéve -, illetőleg annak rakfelületén ne nyúljék túl.

Röhejesnek tűnik, pedig nagy testű, tömör csontozatú kutyák számára bizony hasznos az összecsukható rámpa. Egy nagy véreb típusú kutya csípőjét ugyanis nem ugrásokhoz igazította az emberi szelekció

A fentieknek való megfelelésre kutyaiskolás tanító bácsink minimál-megoldásként egy pofonegyszerű trükköt javasolt kombi, öt- vagy háromajtós, netán egyterű autókhoz. Ha a kutya pórázát a csomagtérajtóval alá csukjuk bezáráskor, a kutya máris rögzítve van, nem zavarja a vezetőt, nem csúszkál (nagyon), és ha szerencsénk van, ki se ömlik.

Kistestű kutyák szállításához optimális egy biztonságosan rögzíthető hordtáska

Kistestű kutyák szállításához optimális egy biztonságosan rögzíthető hordtáska


Ennél is fontosabb, hogy esetleges ütközésnél nem csapódik elszabadult hajóágyúként ide-oda, és nem törögeti el a gazdik nyakcsigolyáját. Mert hát, tetszik, nem tetszik, a kutya rögzítésének fő célja nem a jószág, hanem az emberek épségének védelme, a törvényalkotó szerint.

Ha viszont nekünk a kutya élete is számít, és el tudjuk képzelni, hogy nem csak másokkal történhet baleset, a póráz “odacsukásánál” vagy csomagrögzítő kampóhoz karabínerezésénél bonyolultabb, drágább megoldást kell keresnünk.

Kistestű kutyák esetében a legcélszerűbb egy hordtáska vagy műanyag kisállat-szállító doboz használata, a becsomagolt kutyát tehetjük a padlóra, vagy rögzíthetjük az övvel valamelyik ülésben.

Praktikus és elegáns a biztonsági öv-csattal kiegészített, hámhoz csatakozó póráz, de a szőr és a nyál ettől még rákerül a kárpit minden egyes négyzetcentiméterére

Nagyobb kutya esetében, ha szedánunk van, vagy tele a csomagtartó, a biztonsági öv-csattal ellátott hámban már meglehetős biztonságban tudhatjuk, meg magunkat is. Az esetleges ütközéskor a hám nem töri el azonnal a kutya nyakát, mint a nyakörv tenné.

Ez a tuti. A kutya izoláltan a platón, széltől védve a kabinhátfal mögött, biztonságos ketrecben, csípőkímélő lelépőrámpával. Persze ehhez a legtöbbünknek autót is kéne cserélni

Ez a tuti. A kutya izoláltan a platón, széltől védve a kabinhátfal mögött, biztonságos ketrecben, csípőkímélő lelépőrámpával. Persze ehhez a legtöbbünknek autót is kéne cserélni


Ha nem csak biztonsági, de higiéniai szempontok is felmerülnek, célszerű a kutya alá a hátsó és az első fejtámlákhoz is rögzített pokrócot tenni. Ebben a függőágy-szerű fészekben felfogható a nyál és a szőr legnagyobb része.

Ha van hely a kutyának a csomagtartóban is, célszerű legalább egy ráccsal elválasztani a kutyát a kabintól. (A Volvo kombikban évtizedek óta rendelhető gyári kiegészítő a tető alól lehajtható kutyarács.) Ilyenkor egy balesetben a kutya biztos nem csapódik az emberek közé.

A majdnem-tuti persze a csomagtartóban, különösen egy tágas kombi vagy egyterű csomagterében rögzített ketrec vagy utazóláda.

Ez készülhet akár OSB-lapból, házilag összeütve (természetesen a megfelelő szellőzésről gondoskodva), akár horganyzott vasrudakból az örökkévalóságnak hegesztve, akár a legdrágább kisállat-boltban méregdrágán megvásárolva, kinek-kinek tehetsége szerint.

Valószínűleg minden gazdi számára természetes, de azért nem lehet nem ideírni: hosszabb útra mindig vigyünk vizet a kutyának is, legalább kétóránként járassuk meg egy kicsit szegényt, és soha ne hagyjuk a tűző napon a zárt kocsiban az állatot, pár percre sem. Jó utat minden két- és négylábú autósnak!

Kommentek

Így lehet ugratni egy F1-es pályán

Hockenheimben, a GP3-as futamon mutatta be Alexander Albon, hogy kell ugratni a paripát.

Agyament befutó Hockenheimben

A Német Nagydíj betétfutamaként megrendezett GP2-es versenyen 20 cm döntött az utolsó dobogós hely sorsáról. Ezt látni kell.

F1: Büntetések, változik a rajtsorrend

A Német Nagydíj versenybírói három pilótát is hátrasoroltak a hockenheimi időmérő után.

F1: A Red Bull úgy érzi, elkaphatja a Mercedest

Helmut Marko, a Red Bull tanácsadója szerint a csapat megszorongathatja a Mercedest a Német Nagydíjon, a győzelem sem elérhetetlen.

F1: Könnyekkel küszködve nyilatkozott Kvjat

A Red Bulltól a Toro Rossóhoz visszaküldött Danyiil Kvjat a teljes összeomlás szélén, lassan megváltás lenne számára az idény alatti kirúgás.

Olyan KRESZ-tábla van Budapesten, amilyen még soha

Maximálisan támogatjuk az ötletet, így talán kevesebb gázolás lesz a környéken.

Vettel: Visszaesett a Ferrari

Sebastian Vettel csalódottan vette tudomásul, hogy csak a hatodik helyet szerezte meg a Német Nagydíj időmérőjén. Valami nem stimmel a csapatnál.

F1: Rosberg több benzinnel szerezte meg a pole-t

Nico Rosberg annak ellenére szerezte meg az első rajtkockát a Német Nagydíjon, hogy a szokásosnál többet tankoltak az autójába. Az első három nyilatkozatai.

F1: Rosberg behúzta a pole-t otthon

Lewis Hamilton nem bírt Nico Rosberggel a hazai pályán, a német nyerte a hockenheimi Forma-1-es időmérőt. Red Bull-os második, ferraris harmadik sor.

F1: Hamilton megúszta a büntetést

A Német Nagydíj versenybírói Lewis Hamiltont nem, csak a Mercedes-csapatot büntették meg az utolsó szabadedzésen történt incidensért.

Ez az osztrák nő úgy mos autót, hogy megőrülsz

Láttunk már hasonló felvételt, de azokat sem értettük, ahogy most is csak bámulunk magunk elé.

Vettel csalással nyert egy mentő volánja mögött

Vajon ki volt a gyorsabb? A mentőautó világbajnokkal a volán mögött, vagy a Ferrari 488 GTB?