Figyeljünk rájuk, nemcsak a zebrákon!

Figyeljünk rájuk, nemcsak a zebrákon!


Rövidülnek a nappalok, az alacsonyabban járó Nap erősebben vakít reggelente és délután, egyre nagyobb az esély nedves utakra és hamarosan hullani kezdenek a falevelek, amik úgy csúsznak a vizes aszfalton, mint a mára jórészt kiveszett sárga keramittéglák: az ősz kezdete nagyobb figyelmet és óvatosságot igényel az autósoktól is.

Csökken a forgalom, de a szeptember így is sűrű

Hazánkban az elszegényedéssel és az üzemanyagárak emelkedésével egyre csökken az autózók száma, de őszre hazatérnek az emberek a nyaralásból és megugrik a forgalom, ami különösen erőteljesen érvényesül az óvodák és iskolák környékén, ahová sok tanuló érkezik autón.

Az iskolakezdés nagyobb forgalmat generál a nyári hónapokénál

Mást lát a gyermek, mint egy felnőtt. Az ő szemmagasságukból is nézzük meg, milyen a kereszteződés, ahol el kell boldogulniuk!

Mást lát a gyermek, mint egy felnőtt. Az ő szemmagasságukból is nézzük meg, milyen a kereszteződés, ahol el kell boldogulniuk!


A veszélyhelyzetek minimalizálásért már elindulás előtt is meg kell tenni mindent. Egygyermekes családoknál érdemes a hátsó ülés középső helyére rögzíteni a gyermekülést illetve az ülésmagasítót, mert ez a legbiztonságosabb pont az autóban. Innét jobban kilátnak a gyermekek, mint az első ülések takarásában és ha lekötik őket a látottak, a szülőnek nem kell a kormány mögül báboznia, etetnie, szóval tartania őket, több figyelme marad a vezetésre.

Ki ül elöl?

Többgyermekes családoknál gyakori a vita, hogy a nagyok közül ki üljön előre, amit a KRESZ 150 centiméteres testmagasságtól engedélyez. Mivel a gyermekeknek felső tagozatos korban is biztonságosabb a hátsó ülésen utazni, a legegyszerűbb úgy szoktatni őket, hogy mindig a felnőttek utaznak elöl. Ez egy népszerűtlen, de csemetéink számára biztonságos alapállás.

Gyalog vagy kerékpárral is érdemes lejárni előre a gyermekekkel az iskoláig vezető utat

Gyalog vagy kerékpárral is érdemes lejárni előre a gyermekekkel az iskoláig vezető utat


A feszített tempójú reggelek miatt érthető a kapkodás, de kár annyira sietni, hogy veszélyesen csökkenjen a követési távolság.

Aki ráhajt a másikra, magától veszi el az esélyt, hogy reagáljon a többiek manővereire! Ebben az időszakban különösen fontos megszívlelni a régi jó tanácsot: soha ne csak a közvetlenül előttünk haladó, de a 2-3-5 autóval előrébb mozgó kocsikra is figyeljünk!

Azért is rossz rámászni az előttünk haladóra, mert az ebből következő erős, hirtelen fékezésekkel megakad a forgalom, a váratlan lassításokból torlódás alakul ki, amely egyenletes tempóval elkerülhető volna.

Közlekedési áldozatok: riasztó statisztika

Tízből négy gyermek, vagy tizenéves, aki sérülések következtében hal meg, autó vagy más jármű áldozata ? derül ki az Allianz közlekedésbiztonsági kutatásaiból. 2004-ben az Egészségügyi Világszervezet adatai szerint több mint 260 ezer gyermek és 19 éves kor alatti fiatal halt meg közúti baleset következtében. A gyermekek viselkedése a közúti közlekedésben már kiskorban befolyásolható. Rá kell venni őket a bukósisak viselésére és meg kell tanítani számukra a közlekedési szabályokat, mert jó példák bemutatásán keresztül megmenthetjük gyermekeink életét! Forrás: Allianz Közlekedésbiztonság

Ne próbáljuk behozni a késést!

A rendőrség minden évben készül a tanévnyitásra

A rendőrség minden évben készül a tanévnyitásra


Közlekedés közben gyakorlatilag nem lehet behozni a kései indulással elvesztegetett időt. Ha már késésben van a család, legalább azzal ne tetézzük, hogy arab taxisként vágunk át a városon. Országúton és autópályán nyerhetünk pár percet-fertályórát a száguldással, de városi forgalomban és távolságokon nem lehet időt megspórolni. Dugók esetére fontosabb a gyakran bejárt szakaszokon alternatív útvonallal felkészülni, amennyiben van ilyen.

Parkoljunk messzebb, ha úgy biztonságosabb!

Az iskolához megérkezve a szülők sajátságos magatartásmintát követnek: a kapu 10 méteres körzetén belül akarnak megállni. A legtöbben ugyanezzel próbálkoznak, egymás hegyén-hátán torlódnak az autók, kerülgetni kell az osztálytársak fuvarozóit, a többi közlekedőnek pedig az egész kompániát.

Nem lehet behozni a késést, kár sietni a gyermekekkel

Jobb kicsit távolabb parkolni és sétálni pár tíz vagy száz métert, mint reggelről reggelre veszélyes helyzeteket teremteni. Jó volna széthúzni azt az 1-2 órás időszakot, amíg a legtöbben iskolába, majd munkába sietnek, de a jórészt 8-tól induló tanítással és a 8-9 órakor kezdődő munkaidővel erre nemigen van lehetőség.

A felnőttek felelőssége a példamutatás

Szeptember első hétfőjére a rendőrség is felkészül. A leginkább veszélyeztetett iskolák környékén az első tanítási napokon rendőrök vagy polgárőrök teljesítenek szolgálatot, adott esetben a forgalom megállításával segítve a gyerekeket az átkelésben. A rendőrök ellenőrzik a biztonsági öv és a gyermekülés használatát, eljárnak a várakozási és a megállási tilalmat megsértőkkel szemben. A cél az, hogy az autóvezetők legalább az iskolák környékén betartsák a szabályokat, csökkentsék a sebességüket és óvatosan vezessenek. Hasznosak a gyermekek ruházatára, táskájára szerelt fényvisszaverő felületek, amikről részben az iskola, de alapvetően a szülő feladata gondoskodni.

Szülőként, de gyermektelen felnőttként is sokat tehetünk az iskolások védelméért azzal, ha nem mutatunk rossz példát. Aki legközelebb pirosban szaladna át az úton, gondoljon arra, nem végzi-e a kerekek alatt a példáját követő gyermek, aki nem olyan gyors és pontatlanabbul becsüli a járművek sebességét.